Aanpak van beginners

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Aanpak van beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-03 15:12

Gewoon iets wat ik me afvraag, na een opmerking uit een ander topic..

Hoe zouden jullie het liefst willen dat een beginner *in een ideaal-situatie* zou leren rijden? Wat voor paard/pony, aan de longeerlijn of los, als je aan de longeerlijn begint, hoe lang aan die longeerlijn, wanneer knip je iemand los, wanneer ga je over naar de galop, leer je ze meteen op binnenbeen-buitenteugel rijden enz enz enz...

Mijn reactie volgt nog, ik wacht even jullie reacties af Haha!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 15:58

Toen ik mijn eerste les had (ca. 15 jr geleden) waren we net te laat.
De paarden werden uit de stal geplukt en wij werden gelijk tot draf aangespoord want de groep was al zover. Ook moesten we gelijk meegalopperen. Eigenlijk werd nergens opgelet. Nu heb ik nog steeds moeite met het goede been lichtrijden omdat ik dat nooit had geleerd Verward

Jan is 2 jr geleden begonnen (op een andere manege) en hij kreeg eerst les. Het begon met poets en opzadelervaring. Daarna zo'n 20 min. aan de longe.
De 2e x gelijk longeren en in deze les heeft hij ook gegaloppeeerd aan de lijn. Op het eind mocht hij nog even los om te sturen en zo werd het opgebouwd...

Ik vind de manier waarop het met Jan ging veel prettiger en rustiger dan hoe het mij verging OK dan!

*\o/* Life is Flantastic *\o/*


Anouk01

Berichten: 1769
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:03

Ik had mijn eerste les ook aan de longeerlijn. Moest wel draven maar ik hoefde niet te galloperen mogt wel...Zo heb ik eerst een aantal privelessen gehad tog ik goed genoeg was voor in een groep.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:10

Jacksel schreef:
Gewoon iets wat ik me afvraag, na een opmerking uit een ander topic..

Hoe zouden jullie het liefst willen dat een beginner *in een ideaal-situatie* zou leren rijden? Wat voor paard/pony, aan de longeerlijn of los, als je aan de longeerlijn begint, hoe lang aan die longeerlijn, wanneer knip je iemand los, wanneer ga je over naar de galop, leer je ze meteen op binnenbeen-buitenteugel rijden enz enz enz...

Mijn reactie volgt nog, ik wacht even jullie reacties af Haha!


Soort paard/pony: Een zeer betrouwbaar en rustig beestje dat gehobbel op zijn rug gewend is. Voor kinderen in eerste instantie geen Shetlander, liever een wat grotere, meer rijtypische pony. Liever een paard dat je zelf met een longeerzweep een beetje aan de praat moet houden, dan een paard dat eigenlijk te vlot is of te gevoelig is voor beenhulpen. In het begin hebben mensen namelijk nogal snel de neiging om te gaan klemmen.

De eerste les in ieder geval beginnen aan de longeerlijn of het paard door iemand vast laten houden.

Wat ik altijd in de eerste les deed: Mezelf en het paard voorstellen, wel zo netjes. Vooral jonge kinderen vinden het altijd erg prettig om te horen dat ze op een hele lieve pony zitten. Ik legde heel globaal uit hoe het harnachement in elkaar zat en hoe belangrijke onderdelen heten (zoals stijgbeugels, teugels en bit).

Vanaf les 1 meteen op houding letten (uiteraard na verteld te hebben hoe je op een paard hoort te zitten), dat is heel erg belangrijk. Veel mensen zitten scheef en het is het beste als je dit vanaf het begin af aan corrigeert. Eenmaal verkeerd aangeleerde gewoonten, zijn zo ontzettend moeilijk weer af te leren.

In de eerste les begon ik wel met het leren lichtrijden in draf. Hoe snel iemand dat leert hangt helemaal van de persoon af. Sommigen doen er enkele lessen of nog langer over om het ritme te vinden en anderen hebben het na een paar rondjes al door.

Eigenlijk hangen veel dingen van de persoon af. Een heel bang kind, ga je niet in de eerste les laten galopperen of los laten rijden. Maar een kind dat helemaal niet bang is en in draf goed genoeg blijft zitten, kan best de eerste keer een klein galopje maken. Ik rende dan wel altijd zelf even mee en hield het kind voor de zekerheid vast, zodat het er niet af kon vallen of helemaal uit balans kon raken.

Het belangrijkste is eigenlijk dat je goed naar de persoon kijkt, die je les geeft. Sommigen kunnen een heleboel informatie tegelijk verwerken en willen dit zelf ook heel graag en anderen juist weer heel erg weinig. De een heeft ook meer talent dan de ander. Een 'standaard schema' aanhouden is hierdoor niet mogelijk.

Ik zorgde er altijd wel voor dat de ruiter dingen moest doen die mogelijk waren. Op die manier stapten ze altijd weer met een tevreden gevoel af aan het einde van de les. Als er onverhoopt iets mis ging (zoals er af vallen) dan deed ik daarna iets waarvan ik zeker wist dat het helemaal goed zou gaan. Op die manier eindig je een les altijd positief.

Met de galop wachtte ik trouwens nooit zo lang, want hoe langer je dat uitstelt, hoe enger het wordt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-12-03 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:11

Ik ben zelf in een beginnersgroep terecht gekomen die net een paar weken bezig was en moest de derde les al galopperen terwijl ik nog nauwelijks kon blijven zitten... Natuurlijk viel ik er in de eerste bocht af en ik heb jaren angst gehad voor het galopperen. Ik ben ook niet lang bij die manege blijven rijden. De manege waar ik toen kwam kregen alle beginners 3 longelessen van een half uur voordat ze in een groep mochten!

Op de manege waar ik de laatste paar jaar heb gereden en gewerkt wordt heel lang gewacht voordat beginners mogen galopperen. Longelessen zijn niet mogelijk omdat er palen in de bak staan, maar er loopt de eerste weken altijd iemand naast de pony mee. Galop wordt pas gedaan als de kinderen goed kunnen lichtrijden en tegelijk sturen en dat duurt soms wel een half jaar! Ik heb het hier over kinderen, bij volwassenen gaat het sneller, maar die kleintjes wordt heel voorzichtig mee gedaan. Als er dan gegaloppeerd wordt gaat dat in kleine groepjes als de rest in het midden staat.

Ik heb zelf veel buitenritten begeleid met beginners. Dat varieerde van mensen die nog nooit hadden gereden tot mensen die erg angstig waren en daarom nog nauwelijks hadden gegaloppeerd. Ik probeerde met hen altijd wel even een klein galopje te maken, maar alleen als er onderweg geen verdere problemen waren geweest en altijd heuvelopwaarts op een smal paadje. Iedereen MOET achter elkaar blijven, ik bepaal het tempo en als er iets mis gaat gaan we meteen in stap. Nooit problemen gehad en grote grijnzen op alle gezichten na afloop! Haha! Dit was echter met volwassenen en maximaal 5 personen in een groep.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:51

Toen ik 6 was toen begon ik net met leren rijden op pony´s omdat die makkelijker zijn maar ja eigelijk verschilt dat wel bij ieder paard.

Toen ben ik als eerste kennis wezen maken en poetsen en toen aan de longe wezen lessen en zo bouwde ze dat bij mij op..en als het goed ging dan bleef ik nog wel aan de longe maar dan moest ik alwel zelf mijn been en teugels gebruiken..En zo ging dat en waarneer het nog beter ging dan los en dan rustig opbouwen en dat was wel leuk..en buitenrit dat gaat gewoon eerst iemand mee aan de hand en waarmeer je denkt van oke het is goed dan alles alleen....en zo heb ik leren rijden.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-03 16:56

Ik zal zeggen hoe ik zelf les heb gegeven Haha!

Ik probeerde de braafste beginnerspony te krijgen voor de priveles, aangezien de privelessen die ik gaf meestal tegelijk met gewone lessen waren. De pony was altijd opgezadeld voor de eerste les, meestal niet eens door mezelf (hoewel ik wel altijd controleerde). Ik liet dan het kind zelf de pony meenemen naar de bak. Daar aangekomen leerde ik het kind opstijgen en vervolgens aan de longe.
Daar begon ik met uitleggen van de zit, gevolgd door gymnastiek oefeningetjes, voor de soepelheid en zelfvertrouwen.
Vervolgens komt het uitleggen van het lichtrijden en de eerste keer in draf, die meestal heel kort is Haha! Daarna wat langere stukjes draven.
Zodra het kind het lichtrijden doorheeft ook al laten opletten op welk been het lichtrijden gaat, maar dat dus wel pas als het kind echt redelijk in het ritme kan blijven.
Vervolgens, laatste 5 minuutjes altijd, zelfs eerste les, los van de longe en eerst achter mij aan sturen (vaak in de vorm van tikkertje ofzo) en bij wat oudere kinderen ook het van hand veranderen leren...
Dat is dan de eerste les Haha!

De volgende lessen gaan ongeveer in dezelfde stijl, met opbouw in gymnastiekoefeningen ook in draf, sturen ook in draf (kon met die bepaalde pony soms zelfs de eerste les al, aangezien dat beest suuper op stemhulpen reageerde Knipoog ) en als lichtrijden en doorzitten redelijk soepel gaan aan de longe een galopje pakken. Zodra de galop er redelijk inzit gaan ze dan de les in.

En sturen was bij mij kijken waar je heen gaat, en met twee handen aangeven welke kant de pony op moet (anders deed het beest het gewoon niet Haha! ) soms met wat hulp van de benen erbij.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 21:21

Pfoei, 13 jaar geleden al weer.

Bij de manege waar ik leerde rijden hadden ze een toren, was ongeveer van binnen even groot als een longeercircel en rond natuurlijk.

Na 2 lessen stap en draf zijn we de grote bak ingegaan, en eigenlijk ook gelijk gegalopeert enzo.

Zelf geef ik geen les en zou geen les kunnen geven.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 22:20

bij mij is het zo'n 35 jaar geleden!

3 maanden 2 x een half uur per week aan de longe, privéles, zonder beugels en zonder teugels.
Ik had er weinig gevoel voor, want ik zat de helft van de tijd te janken Haha! Huilen , maar na gymnastiek en ballet moest ik paardrijden doorzetten van mijn ouders........

Ik heb de basis wel goed geleerd, mijn instructeur tot wanhoop gedreven door er iedere keer als er gegaloppeerd werd af te vallen en tot op de dag van vandaag weiger ik te galopperen!

Tussendoor ben ik jaren jachtruiter geweest, dus moest ik wel galopperen, maar nu ik oud ben, is de angst van vroeger er weer en nu hoef ik niet meer van mezelf!

Ik heb nu een koudbloed gekocht die het perfect vindt om een uurtje te stappen met mij op z'n rug....... OK dan!

Ik heb zelfs nog 1 keer per week les en als het woord galop valt, ga ik in het midden staan en laat mijn medelesser rondjes scheuren.....mijn huidige instructrice heeft me geprobeerd te dwingen, toen viel ik er weer af (werd eraf gebokt) en nu laat ze me maar.....

lauwtje_nina

Berichten: 282
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:53

ik stel mezelf ook altijd eerst even voor en leg uit hoe het paardje heet waar zij/hij op gaat rijden dan gaan we eerst gezellig even poetsen de ouders laten zien dat ponys echt super lief zijn er zijn namelijk ook ouders die zelf beetje bang zijn dus ook ouders beetje uit leg geven.
dan gaan we samen hoofdstel en zadeltje halen.
ik doe dan wel het hoofdstel op maar leg wel uit welk riempje waar aan vast moet enzo.
als we dan ook het zadeltje der op hebben en alles nog een keer uitgelegt hebben.
gaan we CAP op doen heel erg belangerijk natuurlijk!!!!!!
meestal begin ik eerst aan de longeer lijn en dan als het goed gaat een paar rondjes dat ik nog wel dicht bij blijf maar niet meer vast houdt.
ik let in het eerste lesje vooral op rechtopzitten en handjes laag.
2de les doe ik dan een beetje met het goede been lichtrijden enzo eerst les vinden ze het al spannend genoeg.
als we klaar zijn gaan we gezamelijk de pony weer afzadelen nog even poetsen en dan dek op en dan zijn we bijna klaar natturlijk nog even het bit afspoelen en zadel opruimen
doeiiiii laura

Midnight je bent mijn engeltje 4 ever Lovers I Love You

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:08

ik heb een tijdje op een manege gereden waar ze beginners leren rijden zonder zadel... "Dan leren ze tenminste op hun gat te gaan zitten"....

Je zag in de "gevorderden-lessen" ook duidelijk verschil wie zo was begonnen en wie niet... ze zaten allemaal stukken "steviger"... Lachen

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 19:30

Ik ben 5 jaar geleden begonnen met rijden... Bij de eerste lessen werden de paarden gezadeld voor je, maar je moest wel meekijken en de tweede keer zadelde jij onder begeleiding..

In de eerste les leerde ik op hoe je je beugels kon verstellen en hoe je de teugels moest vasthouden en allemaal van die beginsellen. Ook leerde ik lichtrijden (voor zover dat gaat de eerste les want dat is best lastig hoor Haha! de eerste keer), maar nog geen galop, vanaf de tweede les mocht je als je dat al durfde een galopje meenemen, dat werd trouwens om ste beurt gedaan zodat je de volle aandacht kreeg.

Nu heb ik er veel profijt van want als ik soms nieuwe mensen in de gevorderde les zie binnenkomen denk ik jeee die zijn nog lang niet zo ver, rijden op het verkeerde been enzo en durven veel dingen nog niet..

Nee ben heel blij met hoe de eerste lessen zijn verlopen, ook nu leer ik nog heel veel tijdens de lessen zowel voor, tijdens als na de les..

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:32

Ik zou in de eerste les vooral letten op houding en zit. Dat kan je maar bter gelijk leren, want later is het moeilijker om het te corrigeren. Eerst in stap en als de houding daar netjes is, dan in draf. Ik denk dat je daar wel een paar lessen mee bzig bent, ook omdat een beginner nog moet leren lichtrijden.
Als je houding goed is, dan gaat de rest ook stukke makkelijker.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:09

heb mijn eerste les gewoon met de groep meegereden.
Dus los en ook gelijk in galop. En stoer dat ik dat vond.
Misschien niet de beste manier maar zo leer je wel snel.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:20

mijn idelale situatie: eerste les aan de langeerlijn beginnen met stap en draf, beetje beginnen met lichtrijden en met het halthouden.
tweede les aan de longeerlijn hetzelfde.
als het lichtrijden goed gaat aan de longe beginnen met een rustig galopje.
na nog een paar keer aan de longe, als de ruiter wat meer vertrouwd is wel op de hoefslag meelopenmet de longeerlijn , beginnen met wat sturen ed. en als het sturen goed gaat, los galoperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:27

Hoe ik het al jaren doe en heb gedaan Haha!

De eerste 5 lessen aan de longeerlijn en in ieder geval priveles. Vooral het leren meezitten in de beweging vind ik het allerbelangrijkste. Hierbij overigens altijd een riempje om de hals, de teugels mogen ze gewoon afblijven Haha!

Galopperen doe ik altijd de eerste les, bij kinderen en bij volwassenen. Aan de longe en met de kids rende ik er gewoon naast Haha!

Na een paar lesjes kunnen de mensen lichtrijden( de minder talentvolle, de talentvolle kunnen het vaak met een minuut of 10 ) en dan mogen ze de groep in.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:08

ik ben vlak voor mn 10e verjaardag gaan rijden op een leuke pony, in een les met vanalles door elkaar, mensne die 1 jaar t/m bijna 10 jaar reden, ik heb meteen los gereden, ergens tussen in de groep, leerde dus al meteen wat figuren&het sturen, mocht zelfs een galopje proberen

op de een of andre manier had ik het lichtrijden meteen onder de knie en na een les of 6 mocht ik al op een moeilijkere pony en ik denk dat t komt omdat het niveau van de groep natuurlijk hoger was dan mijn niveau, waardoor ik automatisch werd 'meegenomen'door de rest vd groep

ik heb er ook meteen vanaf les 1 op het goede been leren lichtrijden, het nageeflijk rijden etc heb ik er niet echt geleerd, maar toen ik na een jaartje of 5 mn eigen pony kreeg had ik dat ook snel geleerd met wat priveles

ik vind dat ze soms zo knullig omgaan met al die beginners in een beginnersles, heb zelf ook lesgegeven op een mini-manege
was pension/handelsstal met 9 manegepony's dus ook alles van beginner t/n gevorderd zat er door elkaar, en de nieuwelingen pikten alles snel op, de eerste 2 lessen liep er iemand mee, die dan de nieuwe alles uitlegde, en als t even kon dan draafde diegene gewoon mee met de rest, en als ze stevig genoeg konden zitten mochten ze achter iemand anders aan een rondje galop proberen

heb het idee dat een les vol beginners dat het daarmee langer duurt voor ze echt kunnen rijden, een groep met alles door elkaar, dan moet die beginner wel alles snel oppikken om met de rest vd groep mee te kunnen.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:45

ik ben op paardenkamp gestuurd, de eerste dag gewoon aan de longe draven en zien dat je erop bleef zitten, de 2de dag los me t iemand ernaast, de derde los zonder iemand ernaast, de donderdag galop aan e longe, en de vrijdag een soort proefje, stap en draf
niet echt veel begeleiding, toen ik 3 weken daarna echt op les ging zat ik meteen in een groep, leerde stappen en draven, lichtrijden en doorzitten en de figuren, pas na een halfjaar mocht ik galoperen, en nu en dan eens springen ook (30 cm?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:26

Alles eerst aan de longe, tot ze zuiver kunnen lichtrijden, de handen stil houden, de zit OK is en ze zelfstandig kunnen aangalopperen, rustig zitten en terugnemen.
De een heeft het met 10 keer onder de knie, de ander met 50 keer nog niet.

Ik vind het superbelangrijk om bij beginners meteen goed op houding en zit te letten. Is de basis van alles.
Voor ze genoemde zaken beheersen, zie ik geen reden om de lijn los te hebben. Hooguit voor de 5 minuutjes zelfstandig sturen aan het eind van elke les.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:15

Mijn dochter haar eerste les hadden ze niet eens gemerkt dat het kind 'r stijgbeugel kwijt was en werd ze als "moe" bestempeld Boos!. Nu hebben we zelf een goede beginnerspony waar ze zonder zadel op mag rijden. Ze heeft op zich een goede zit . Volgend jaar mag ze meerijden op de NH-manege in de buurt, tot die tijd leert ze maar uit 'r fouten Clown (is er één keer afgevallen bij een bokje, voor de rest zit ze gewoon alles uit). In de lente gaan we voor een zadeltje tenzij eerder het "koopje" zich aandiend. Waarom pas dan? De tijd zonder zadel leert ze goed zitten waar ik alleen maar positief over ben Knipoog

Ik heb leren rijden vééééééééle jaren terug, en ook nooit goed leren galoperen Boos!. Beest leek wel een been te veel te hebben, had zo'n rare galop Verward Toen ze me uiteindelijk op een shet lieten rijden ging het wel meteen goed. Het resultaat is dat ik tot op vandaag angstig ben voor de galop en mezelf "vastzet" dan terwijl ik het wel degelijk kan en m'n pony's zitten als een zeteltje. Door het geknoei toen (slecht paard die verkeerd galopeerde) heb ik nu nog schrik ... het is dus volgens mij van erg groot belang dat de initiële kennismaking een goede ervaring is!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:31

Ik heb ook zonder zadel leren rijden (wel met een dekentje erop) in een les die al begonnen was. Eerste les al gegaloppeerd etc. ging best lekker en ben er wel tevreden over

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:41

Voor mij is het alweer veel te lang geleden (12 jaar!) heb echt geen idee meer hoe dat ging, in ieder geval geen priveles, en heb geloof ik eerst een paar weken niet gegalopeerd. Maar sinds een half jaartje krijgt mijn vriend zijn eerste paardrijlessen Haha! en dat doen ze op mijn manege verschillend. De eerste les kreeg hij les van mijn eigen instructrice op een paard dat daar altijd voor gebruikt wordt. Ging best goed, geen galop. De tweede les, weer op dat paard kreeg hij les van een man die het heel goed uitlegde. Op datzelfde paardje weer... Toen ging hij ook galoperen, maar het probleem van dat paardje is dat hij keihard gaat in de galop. [***] vond het behoorlijk eng... Tijdje later, hij weer van dezelfde man les op een ander paardje. Weer galoperen aan de longe, maar dat paardje wilde niet aansprengen, werd een longeerzweep bijgepakt en beest ging er vandoor. Resultaat: Fredje bang. De laatste keer wilde hij eigenlijk niet meer rijden en zeker niet galoperen. Toen kreeg hij les van Vanessa (mijn reddende engel) op een heel relaxt paardje. Zij heeft hem toen LOS laten galoperen. Ze legde uit waarom: Als een paard op een circel gedwongen word heb je de kans dat hij uit gaat zwaaien, EN je moet telkens je evenwicht corrigeren. [***] heeft dus de afgelopen keer ZONDER longe, zelf in galop aangesprongen en het ging uitstekend, hij had lol en zat goed stevig in het zadel... Vervolg op 6 januari Tong uitsteken
Lenneke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers