Hoe vaak helemaal uitmesten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-01 20:55

Eigenlijk ben ik heel benieuwd hoe jullie dat doen, nou is Mika natuurlijk maar een heel klein ponietje, maar ik haal elke dag de drollen eruit en moet toch eigenlijk wel eens in de week alles eruit halen omdat het dan toch wel nat wordt....
Eigenlijk zou ik het wel langer kunnen rekken, maar dan moet ik vaker krullen bijvullen en dat doe ik niet.
1 pak krullen met daarover heen wat stro en dan eens in de 2 dagen een of 2 plakken schoon stro erin, en eens in de week alles eruit en een nieuw pak krullen eronder......

Hoe doen jullie het?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 21:03

elke keer als ik iets zie (mest of nattigheid) haal ik het euit ongeveer 3 keer per 2 weken haal ik alle s eruit

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 21:38

ik haal iedere dag de drollen en natte plekken eruit.
Het stro dat nog schoon is gaat dan ff aan de kant. Daarna gooi ik er 2 of 3 plakken bij.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 21:44

Ik haal elke dag de mest eruit en de ergste natte plekken, 1x in de week (soms 2x) haal ik echt de bezem er doorheen en laat ik 'm open liggen als lukt (als ze buiten staan met goed weer), kan 'ie even lekker luchten.
Ik strooi elke dag een paar plakken stro op.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 21:50

Ik doe het meestal om de dag. De ene dag opstrooien en de dag erna helemaal uitmesten. Sevin is een hele grote viespeuk, dus ik moet wel Haha!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 21:56

in de winter (als mijn paard op stal staat) zal ik 1 keer in de 2 a 3 dagen helemaal uitmesten en elke dag drollen eruit
(het is algemeen bekend bij helen dat hij er een grote bende van maakte vandaar zovaak uitmesten)

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-01 22:00

Volgens mij is Mika dan wel een "nette pony" Haha!
Die legt echt heel keurige drollen neer en komt er verder niet aan, ik kan zo met de schep alleen die ene plek eruit halen en dan is alles netjes....
Maar ze staat nu vanaf zondagavond (toen is ze teruggekomen) elke nacht op stal en nu viel het ineens op dat er duidelijk natte plekken beginnen te komen, dus morgen moet alles eruit denk ik.....

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-01 22:02

gebruiken jullie trouwens alleen stro of ook krullen? En kun je het verschil merken met uitmesten?

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 22:04

bij Jellie word er elke dag uitgemest, gewoon de natte plekken en alles dr uit, dus zij doen elke dag bijan alles.
en eens per maand ofsu doe ik de grote schoonmaak in Jellie dr box, heb ut nu 1x gedaan, zwaarw erk hoor !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 22:29

Ik heb Mileen op een laag zaagsel staan (dat hele fijne, "zaagmeel" zeg maar) met daar overheen stro. Elke dag haal ik de drollen eruit en de ergste natte plekken, en elke week gaat het nog schone stro in een hoek, en alle zaagsel en vies stro eruit. Box lekker een paar uurtjes laten drogen, nieuw pak zaagsel erin, en het gebruikte stro op ongeveer anderhalve meter van de achterkant.
Dan aan de voorkant alleen schone plakjes stro, zodat ze met haar koppie vooraan staan. Logisch gevolg is dat d'r kont achteraan staat, dus --> alle stront mooi achterin in het zaagsel!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 22:42

iedere dag worden de drollen en het pis eruit gehaald. ze staat op zaagsel

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 12:43

elke dag mest ik zoals jullie het noemen "helemaal uit"omdat mijn pony gewoon werkelijk alles vies maakt.. Extreme duivel 8eraan ligt meestal nog wel wat schoon stro, dat laat ik er natuurlijk wel gewoon in hoor, ik gooi er elke dag ong. 3/4 baal stro in..

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 12:53

Bij ons worden de stallen elke dag uitgemest en opgestrooid en op zondag strooit de boer alleen op,maar daarvoor haal ik de stal helemaal leeg.De stal word dus 1x per week helemaal leegehaald en voor de rest elke dag uitgemest.Als ik de stal leeghaal wacht ik even een paar uur met het opstrooien(de paarden staan buiten),dan kan de stal ff luchten.

liefs layla d

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: layla d op 2001-11-04 11:55 ]</font>

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 13:03

ik mest ook elke dag de stallen,
ik haal het natte eruit, en de drollen,
een keer perweek wordt de stal tot op het strootje leeggehaald en helemaal schoon geveegd.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 13:04

bij ons worden ze eens in de week helemaal uitgemest.
De box wordt dan ook gelijk ontsmet met.... Verward .
Verder worden ze indien nodig, dagelijks opgestrooid (jamaica flikkerd elke keer haar wateremmer om, dus bij haar is het wel nodig)

_________________
Teo Torriatte konomama iko, Aisuruhito yo
Shizukana yoi ni, Hikario Tomoshi
Itoshiki oshieo idaki.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: stef op 2001-11-04 12:14 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 13:11

Citaat:
Op 2001-11-04 12:04, schreef stef:
De bokt wordt dan ook gelijk ontsmet met.... Verward .


Halamid waarschijnlijk

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-01 14:47

Halamid gebruik ik eigenlijk wel voor de geitenstal en voor het kippehok, maar ik doe dat maar een keer per kwartaal ofzo.... Verward Verward

Ik mest alles heel regelmatig uit, maar het echte ontsmetten doe ik dus veel minder....
Is het noodzakelijk? En waarvoor dan precies? Zoals bv van de kippen weet ik dat het goed is voor bloedluis ed, maar voor een paard?? Verward

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 15:32

Ik mest 1x 1 de week de hele box uit, en dan nieuw zaagsel en een beetje stro erin.Elke dag haal ik de drollen er uit, en strooi de box een beetje op, als er dan te weinig stro in zit, vul ik het ff bij

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 17:06

het is vooral omdat er recent bij ons 3 nieuwe paarden zijn gekomen (jamaica, Raven en Gipsy). Ook komen er veel kinderen (lessertjes) waarvan je nooit weet waar ze gezeten hebben.
Mijn pony's mogen ze dus ook absoluut niet met eigen borstels poetsen.
Jamaica en honey hebben hun eigen borstels, en op woensdag poetsen die kids honey vaak, maar dan wel met MIJN borstels

siouxsie

Berichten: 575
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 17:45

mijn paardje is heel vies en staat in een stal van 4 bij 2,5.
ik doe t een keer in de week helemaal ...
eidere dag t vieze zooi.
en hoeveel nieuw stro... legt eraan hoeveel eruit is gedaan...
afentoe wel 6 plakken. gr.siouxsie

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 18:16

Ik haal elke dag de drollen weg en de natte plekken. Daarna strooi ik nog iets van 3 รก 4 plakken op, hij staat altijd lekker tot aan de knietjes in t stro.
Ik heb echt een hekel aan vieze stallen.
Dan maar nog een keer extra met de kruiwagen lopen, als de viezigheid er maar uit is.
Ik heb t voordeel dat Iskander erg schoon is, dus echt veel werk heb ik niet. Lachen

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 20:34

Evita is verschrikkelijk vies, vooral als ze hengstig is. Ze mest door de hele stal en eet haar stro soms op.

Ik moet dus wel elke dag veel er uithalen. Soms is ze best wel schoon en dan haal ik alleen de mestballen er uit en strooi dan op. Op zondag is het altijd alleen opstrooien want dat wil de staleigenaar.

tsjeerd
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 21:22

hoi ik heb ook een klein pony'tje[77cm].
elke dag de mest verwijderen en om de dag de natte plekken eruit halen en de vloer vegen.
op die dagen krijgt ze er ook 1 of 2 plakken schoon stro bij.