Kleinschalige stalling, groot?? Waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Kleinschalige stalling, groot?? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 21:14

Ik vraag mezelf wel eens af wat mensen er nou leuk aan vinden om op zo'n grote pesnionstal/manege te staan..

Voor mij is dat echt niks, al die drukte, roddels, betweters en alles wat er nog meer rondloopt.

Ik sta zelf op een kleine privestal. In totaal 6 pensionpaarden. Je kent elkaar allemaal vrij goed. Altijd een bak voor jezelf. Je kunt eens regelen dat iemand anders je paard doet (oke op grote stallen ook wel). Enzovoorts..

Op wat voor stal staan jullie en waarom?? (waarom op een manege en niet een kleinschaligere stal of andersom.. mits je neits anders hebt natuurlijk)

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:15

Volgens mij heb je op een kleine stal veel meer gezeik. Iedereen kent elkaar daar en op een grote stal heb je dat veel minder. Dat is mijn ervaring tenminste, ik sta vanaf volgende week op een stal met 70 pensionpaarden. Ieder gaat lekker zijn eigen gang! Mij prima!

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:21

ik denk dat er bij ons rond de 20 paarden staan, heb het nooit geteld eigenlijk. roddels heb je volgens mij overal wel, of je nou op een grote of kleine stal staat. ik zou een manege of grote pensionstal zelf veel te druk vinden, en hier in de buurt is dat toch te duur omdat je dan goede faciliteiten heb. zoals het nu is vind ik het opzich wel goed, rijd vaak in mijn eentje in de bak en dat vind ik wel best zo. als je met 6 mensen allemaal op een andere hand rijd en allemaal andere dingen doet vind ik dat je elkaar erg in de weg zit.

Gamble

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:24

ik geef net als Anna-jelly de voorkeur aan een wat kleinere stal. Op echt hele grote stallen heb ik zelf niet gestaan ik heb er wel meerdere gezien en ik kan niet zeggen dat het me erg trekt. Idd veelste veel mensen vaak erg druk in de bak, weidegang etc etc. Ik sta nu ook op een kleine stal waar nu 5 paarden staan en volgend jaar 6. Maar er zijn maar 6 mensen die zich met de paarden bemoeien. Er zijn duidelijke afspraken en iedereen draagt zijn steentje bij. Daarnaast rijdt bijna iedereen op een andere tijd en in hetw weekend babbelen we lekker bij.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:53

Ik heb altijd op een kleine stalling gestaan, met maar een paar echte pensionklanten (in totaal 3 of 4). Ik kende iedereen echt heel goed wat ik heel fijn vond.
Nu sta ik bijna 3 maanden bij een grote stalling, met bijna 20 mensen die daar elke dag vast komen. Het is ontzettend wennen, en ik ken iedereen natuurlijk nog niet zo goed. Wel heb ik gemerkt dat ik toch de voorkeur geef aan een kleinere stalling, voornamelijk omdat je iedereen dan beter kent. Qua drukte in de bak etc. maakt het me allemaal niet uit.
Maar misschien verander ik ook nog wel van mening als ik iedereen beter ken op mijn nieuwe stalling.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:20

Ik hou ook niet van grote stallen, veel te onoverzichtelijk. Ik zou het gevoel hebben een nummer te zijn.
Wij hebben 9 paarden en 2 shetlanders op stal...(shets hebben een eigen kraal en stalletje)
Ik sta in de ponystal, met z'n vieren staan we daar. We bemoeien ons niet met elkaar, gaan gewoon leuk met elkaar om. En doen wat voorelkaar als dat nodig is. Ik zie meer als de helft nooit, want ik ben er 's avonds, de meesten zijn er toch 's middags.
Ik ga wel vaak tegelijk met mijn stalgenootje, ik ben dus zelden alleen. En ik doe haar paard en zij de mijne als het nodig is....

Ik ben laatst op een grote stal geweest, Ik geloof 80 paarden. 1 binnenrijhal, 2 buitenbakken en een stapmolen...
Moet je voorstellen als je daar met 50 man 's avonds bent/rijdt/dingen doet... brr, nee niets voor mij.
Fabrieks-tafarelen vind ik het. Nu zal dat niet voor iedereen zo gelden. Ik zie ook voordelen aan een grote stal. Alleen de sociale controle al...

Nu ligt het ook aan de opzet van de stal, is het 1 grote ruime opgezette hal of allemaal losse stallencomplexen... doet iedereen alles zelf of gebeurd alles onder de leiding van stal (voeren en mesten) vaste tijden voor bezigheden vind ik ook belangrijk.

Heet meest vervelende van een grote stal, lijkt me dat je de kans hebt nét even te moeten wachten op een afspuitplaats, een plekje op het land, in de molen, in de paddock enz enz.... Maar goed, dit is alleen gebaseerd op een vermoeden en gevoel, niet op feiten.... Knipoog Haha!
Laatst bijgewerkt door Tigger op 25-12-03 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:22

ik heb zowel op een grote stal als eigen stal en kleine stal gestaan.

ik vindt het zalig op een kleine stal(en dan vooral zonder kinderen)en daar sta ik nu.
op de grote stal(ruim 70 paarden)was het altijd geroddel,druk in de bak en drukke kinderen rennend over het erf.
veel weekenden wedstrijden/evenementen waardoor het nog drukker was en je auto ergens anders moest parkeren. grote groepen paarden in de wei.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:36

euhm ik ga met A-J mee, lekker klein en bij ons geen gezeik. Lekker kletsen met elkaar... áls je elkaar eens treft haha. je kent de paarden goed, ik let overal op want je moet het met elkaar doen en weet dat anderen ook op mijn paardje letten. da's wel fijn.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:42

mijn verzorgpony staat lekker thuis met nog 1 pony van die mensen en ik vind het heerlijk ! tenminste niet al dat geroddel als op maneges, niet altijd rekening moeten houden met tijden dat je gaat rijden enzo..
maarja, groot kan ook wel leuk zijn, zolang het maar gezellig blijft Haha!

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:47

Hoe groter hoe beter en hoe minder men de neiging krijgt om zich ongevraagd met je paard te bemoeien. Dus geen gesodemieter met lieden die zomaar even zonder overleg besluiten of JOUW paard wel of geen deken om moet en wanneer, om maar even wat te noemen. Iedereen blijft lekker met zijn vingertjes van het paard af, tenzij er echt reden toe is.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:49

daar heb je gelijk in Lovely, dat ze zich tenminste niet met je bemoeien .. maar zodra 1 het doet en het gaat rond heb je weer iedereen tegen je en dat is dan meteen heel veel, maarja zo zijn er bij groot EN klein voor en nadelen Tong uitsteken

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:50

Dat is dan pech voor ze Haha!.

Ik kom op stal voor mijn paard en niet voor de mensen, zeker niet al die mensen Lachen.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:54

haha ja dat is natuurlijk wel weer zo Tong uitsteken

-


texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 01:22

ik sta op een stal met 3 paarden en 7 shetlander. er zijn maar 4 pensionpaarden waar onder er dan 3 van me zelf zijn. dus lekker klein en ik heb eigelijk van iemand last en al helemaal niet va mensen die het beter weet dat ik.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 08:57

Ik sta klein en ik zou niet anders meer willen. Op grote stallen lopen naar mijn idee veel te veel mensen rond. Nu kan ik lekker mijn gang gaan zonder dat er voortdurend mensen op mijn vingers staan te kijken.

* To Belg, or not to Belg *

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 09:22

Ik sta nu op een kleine pensionstal, ik denk dat er nu ongeveer 20 paarden staan..
Ik heb ook op een grote pensionstal gestaan, ongeveer 40 paarden, maar daar vondt ik het gewoon te druk..
Dus ik zou ook kiezen voor een kleine pensionstal..

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 09:46

Kleine stal waar zo'n 8 pensionpaarden staan. En het bevalt me prima. Ik zou Maaraak ernstig te kort doen als ik hem op een grote stal zou zetten. Dat is dat beessie gewoon niet gewend. Hij is al zo menswantrouwend. Hier staat ie gewoon lekker in zijn eigen hoekje zonder dat mensen zich met hem bemoeien en dat is waar ik het liefst voor kies. En dat je meer gezeik hebt op een kleinere stal. Misschien. Bij ons valt het mee. Ligt ook aan je eigen instelling. Als het ze niet bevalt ga ik me er niet meer druk om maken. Het zijn mijn paarden, ik betaal er een flinke berg geld voor iedere maand en ik doe wat ik wil met ze. Simpel

'Paint' it 'Black'

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 09:55

Mijn paardjes staan in de winter lekker thuis en in de zomer op het land met nog twee paarden die van dezelfde eigenaar zijn. Ik zou eigenlijk op geen enkele pensionstal willen staan wat mezelf betreft. Ik vind het altijd gezeur of over je paard of over jezelf. Ik heb daar gewoon geen zin in. Gelukkig heb ik andere mogelijkheden.
Als ik op een stal moest staan zou ik kiezen voor een kleine stal. Mijn paard is niet gewend aan drukte. Ik heb hem een tijdje op een grote manege gehad en daar werd hij eigenlijk helemaal gek. Normaal is hij op stal zo mak als een lammetje daar stond hij te steigeren in zn box. Normaal staat hij rustig op de wei daar liep hij constant te rennen. Dat wil ik niet voor hem... Voor mezelf zou ik eerder voor een grote stal gaan omdat je je daar afzijdig kan houden van het gezeur en dat is op een kleine stal moeilijker.
Maar mn paard gaat voor dus als ik op een stal kom dan is het een kleine.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:03

Ik sta op een kleine stal: 11 paarden en 7 mensen. Goed naar mijn zin. Natuurlijk zijn er weleens dingen, maar ik kom voor mijn paard en niet voor de mensen.
En mij lijkt dat je op een grote stal staat, dat je dan ook kliekjes krijgt. En daar roddelen ze toch wel.
Bij mij op stal is duidelijk wie wat doet en wat wel en niet mag. Is prima zo!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

SaskiaB

Berichten: 3277
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:39

ik denk dat de roddels overal wel zijn,

ik ben op een groter stal wezen kijken toen we een paard gingen kopen, nou mijj leek het best gezellig, iedereen kletsen enzo.
maar ik ben toch voor de kleine stal gegaan, met 4 pensionpaarden maar er staan nog paarden van de eigenaren zelf. en er wordt les gegeven aan kinderen., soms wel lastig vooral in de winter, dan moet je wachten tot de lessen klaar zijn. maar ja het ligt ook wel een beetje aan je instelling. als je je van elke roddel iets gaat aantrekken, dan is het gewoo een beetje dom. bij ons wordt ook geroddelt hoor, ik trek me er niets van aan, dat weten ze en nu is het wat mij betreft over. haha tot voor kort was ik t nieuwste lid, maar ik ben wel de oudtse, dus geen gezeur en lol hebben

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:49

Op zich maken de mensen die er staan of het wel of geen leuke stal is.
Ik sta zelf bij een stal waar we met zo'n tien paarden staan. En onderling gaat het goed. Geen gemeut onder elkaar en iedereen laat elkaars paard met rust. Maar als er iets is met je paard zal er altijd iemand zijn die je even belt om te vertellen dat je even moet komen. (Meestal is dit gewoon de staleigenaresse)
Ik heb voordat ik mijn paard kocht op manege's gereden, en ik moet zeggen. Ik moet er niet aan denken om nu nog met mijn paard op een manege te staan, al dat gezeur onderling en die zogenaamde "status" die je hebt als je een eigen paard hebt Rolleyes .
Geef mij maar gewoon de stal waar ik nu sta. Veel rustiger en iedereen is gelijk, wat je ook doet met je paard, dressuur, springen, recreatief of wat dan ook.
Maar het allerbelangrijkste vind ik nog dat ik bij mij op stal de paarden altijd zo op zie knappen. Ze stralen rust en tevredenheid uit. Maar goed de paarden hebben het dan ook erg goed op stal, met dagelijks de nodige urennn weidegang en dagelijks een schone stal.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-03 11:50

sjakie schreef:
ik geef net als Anna-jelly de voorkeur aan een wat kleinere stal. Op echt hele grote stallen heb ik zelf niet gestaan ik heb er wel meerdere gezien en ik kan niet zeggen dat het me erg trekt. Idd veelste veel mensen vaak erg druk in de bak, weidegang etc etc. Ik sta nu ook op een kleine stal waar nu 5 paarden staan en volgend jaar 6. Maar er zijn maar 6 mensen die zich met de paarden bemoeien. Er zijn duidelijke afspraken en iedereen draagt zijn steentje bij. Daarnaast rijdt bijna iedereen op een andere tijd en in hetw weekend babbelen we lekker bij.


Hier ga ik ook in mee nog Haha!
Wij hebben duidelijke regels/afspraken op stal. Maar ik vind het logisch dat iedereen elkaar respecteert en van elkaars paard afblijft als het niet nodig is.
Wij treffen elkaar niet zoveel op stal, iedereen komt op andere tijden.
Je praat altijd wel over elkaar maar bij ons op stal hoor je geen echte roddels.
Omdat het klein is ken je de paarden beter, hun gedrag, zie je ook eerder of ze ziek zijn of zich niet lekker voelen. IK vind dat veel fijner Lachen

Maarja de rust is soms wel iets té rustig. Af en toe is het ook wel leuk om eens te horen hoe het ervoor staat..

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:54

Ik sta op een stal met 22 pensionpaarden. Van 15 pensiongasten.
Hangt een super onderlinge sfeer, helpen elkaar, maar bemoeien niet overal mee en laten elkaar onze gang gaan. En er wordt tegen elkaar gepraat, inplaats van over Knipoog
Eerst stond ik alleen, en opzich vond ik dat wel fijn, maar de gezelligheid die hier is, en altijd iemand om raad kunnen vragen of even een helpende hand...
En het is toch nooit druk in bakken.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:10

Banjer staat op een stal met meer dan 70 paarden.... 's zomers merk je er vrij weinig van, dan is het land open en staan de paarden lekker in de wei (en nemen de eigenaars een stapje terug),

Maar nu het weideseizoen afgelopen is (ondanks dat Banjer nog overdag buiten staat... Haha!) beginnen de ergernissen al.... paar uur wachten voor een losgooibakje is niks (ondanks dat we er 2 hebben), in de binnenbak rijd je soms met meer dan 10 combinaties... en geloof me... zelfs in een 20x60 bak is dat krap aan....

Ik zou een kleinere pensionstal denk ik toch iets prettiger vinden...

Waarom ik dan toch op deze stal sta? De boxen zijn er erg mooi, er is heel goede (en lange) weidegang, verder een 20x60 binnen- en buitenbak, .... en hele goede andere faciliteiten.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:28

Het hangt nogal af van de faciliteiten die er worden geboden in verhouding tot het aantal mensen. Ik kan me voorstellen dat 2 paddocks voor 70 paarden nogal dringen is in de winter!
Het is ook maar net wat voor eisen je aan de stal en faciliteiten stelt. Ik denk dat er maar weinig stallen te vinden zijn met 6 paarden, een 20 x 60 binnenbak en een trainingsmolen.
En ja, de sfeer wordt bepaald door hoe de mensen onderling met elkaar omgaan en de leiding van de stal.

Ik heb op een grote manege gestaan en op een vrij klein schalige pensionstalling, had beide voor en nadelen. De stal waar ik nu sta, staan momenteel niet zo veel paarden, maar wel de faciliteiten voor meer paarden. Alle ruimte dus. De ene dag vind ik het heerlijk om alleen bezig te zijn met m'n paard en een muziekje op de achtergrond, de andedre dag vind ik het wel gezellig als er wat mensen rondlopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: janneke_S, nienmoon en 24 bezoekers