gebruik zweetdeken????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-01 14:52

Eigenlijk weet ik nog niet goed wat ik ermee aan moet....
Mika staat niet onder dekens en is niet geschoren, het is echt al een mooi beertje aan het worden...
Nu ben ik net wezen rijden, niet overdreven ver, maar ze was wel nattig toen we thuis kwamen. De laatste 10 minuten heb ik sowieso alleen maar met r gestapt en haar daarna op stal gezet, zonder zweetdekentje.
Nu ben ik net nog even wezen kijken, en het lijkt wel of ze steeds natter wordt...Net alsof ze staat "na te zweten" om het zomaar te zeggen.
Vooral onder de buik, de borst en de flanken.
Ze staat lekker binnen, maar moet ik nu met deze temperaturen ook al een zweetdeken opdoen, of haar gewoon binnen laten tot ze droog is en pas de deken gaan gebruiken als het kouder wordt?

Of zou het misschien verstandig zijn om sowieso toch maar met dekens te gaan werken? Alhoewel, ze heeft wel een wintervachtje en loopt verder de hele dag buiten en staat ' nsachts binnen.....

Hellup! Want ik twijfel echt heel hard over wat wel en niet goed is voor 'r??

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 15:17

ja bijna elk paard zweet "na".... ik zou gewoon als je klaar bent met rijden een fleece of wollen zweetdekentje opgooien en als ze netjes is opgedroogd het er weer af halen.... kan geen kwaad hoor

Het leven is een gebakje!

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 15:29

Zorg wel dat er geen deur open staat, zodat het kan gaan tochten!

Bliep


Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-01 15:41

en als ze dan weer droog is kan ze gewoon weer zonder deken naar buiten? Of kan ik dan misschien toch beter een deken op doen?
De dekens heb ik wel, dat is niet het probleem.....

Ik wil gewoon zeker weten wat wel of niet goed is...

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 15:51

Ik zou er wel ff een dekentje op gooien. Dennis zweette eerst ook onwijs na. Nu zweet hij bijna niet meer met rijden sinds hij geschoren is(alleen als we echt heel erg aan de gang gaan).
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-01 17:28

Ik heb Mika rond een uur of 15.30 haar zweetdekentje opgedaan, maar ik vind eigenlijk niet dat ze erg hard opdroogt.... Verward
En daarbij lijkt het me gigantisch koud voor haar als ik de deken er straks weer afhaal want op de rug voelt ze hartstikke lekker warm aan...........
Moet ze dan toch maar een staldeken op?

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 17:53

Hoi!

Ik zou haar voor de zekerheid toch maar een deken opdoen. Het is s'nachts al behoorlijk koud, en overdag is de temperatuur nou ook niet bepaald lekker.Gewoon lekker een dekentje op doen,

Groetjes ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 10:24

Je mag de pony niet nat en dus koud achterlaten na het rijden. Als het nazweet moet je totdat dat over is een zweetdeken opleggen. Onder een echt wollendeken drogen ze prima op, maar dat duurt wel langer als de haren lang zijn.
Zodra de pony droog is kan je hem zonder deken achterlaten. Blijft hij nat, dan moet je er wel een deken op doen anders vat hij kou.
Blijf je dit probleem houden dan kun je twee dingen doen: of je gaat toch scheren, of je moet minder werk met hem doen en voorkomen dat hij zo gaat zweten.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 11:01

Ik heb een wollen deken voor Mika, die heb ik haar gisteren ook op gedaan toen ik de eerste reacties gelezen had....
Uiteindelijk heb ik gisteravond tegen 1900 de deken er helemaal afgehaald en toen was ze redelijk droog.
Qua werk doen we eigenlijk helemaal niet zo veel, we hebben gisteren een ritje gemaakt met de wagen van zo'n kleine 4 kilometer en zeker niet overdreven veel gedraaft. Maar ze heeft natuurlijk nog helemaal geen echte conditie en qua spieren heeft ze ook nog niet veel, ze loopt nu net iets van 2 weken voor de wagen, dus moet alles nog leren en opbouwen.
In ieder geval heeft ze vannacht lekker binnengestaan en mag ze zometeen naar buiten, het is hartstikke mooi weer!

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 11:10

Een zweetdeken zorgt ervoor dat de spieren niet te snel afkoelen (dat gebeurt heel snel met kouder weer). Daarom is het verstandig om even een uurtje een zweetdeken op te doen.

Een zweetdeken zorgt er niet voor dat ze minder wintervacht krijgt ofzo. Dus een winterdeken op, hoeft niet. Dat staat los van het wel of niet gebruiken van een zweetdeken!

Maar als je toch serieus wilt verder trainen deze winter, is het verstandig om een winterdekentje op te doen. Mika komt dan minder in de wintervacht, en gaat niet zo snel zweten als met een dikke vacht.
En dat is wel zo eerlijk tegenover je paardje als je wel verwacht dat ie zich inzet voor jou tijdens het werken.
Met een deken op hoeft ze ook minder energie te besteden aan het warm houden van zichzelf, en dus heeft ze meer energie met het rijden.

PS: heb je al dat andere voer? Hoe doet ze het daarop?

Groetjes Carola.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 13:19

Maar nu heb ik qua dekens het probleem dat mijn staldeken veel dikker is dan mijn waterdichte deken....
In totaal heb ik dus een wollen zweetdeken, een redelijk dikke staldeken en een ietsminder dikke regendeken.... Hoe zou jij dat doen?
Of zou ik nog eens moeten kijken voor een dunne deken die ik onder de regendeken zou kunnen doen als het heel erg slecht weer is en ze toch even een poosje buiten mag lopen? Verward Verward

Qua voer heeft ze nu de reform muesli van havens en ze vind het heerlijk! Ze groeit niet echt dramatisch (tot nu toe) en is ook niet meer zo heel erg sloom... Ze krijgt ongeveer ½kg per dag, een plak hooi en ongeveer 5 dikke winterpeenen per dag, en dan loopt ze nog een paar uur buiten, dus volgens mij meer dan genoeg te eten voor 'r....

Groetjes Sonja

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 16:04

Fijn dat het zo goed gaat met je voer.

Is die staldeken waterdicht of niet? Als ie het niet is kun je 3 dingen doen in de wei. Staldeken op & regendeken eroverheen (als het heeeeel koud is, alleen de regendeken (als ie niet zo zweterig zit), of een nieuwe weidedeken kopen.

Maar vraag jezelf eerst af of ze een deken nodig heeft in de winter (wel als jij van plan bent regelmatig te gaan trainen).

Zweetdeken kan je eigenlijk niet te veel gebruiken. Als je twijfelt, zweetdeken op doen na arbeid.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 17:21

Eigenlijk ben ik van plan om haar zeker minimaal 4 keer per week te rijden (voor het wagentje) zolang ze het goed kan doen ivm de dracht. Dus als het goed is gaat dat de hele winter wel door mits er geen sneeuwbergen ed komen te liggen... Haha!

Zou ik bv ook een dunnere zomerdeken onder de regendeken kunnen doen? Of ik moet er nog zo'n staldeken bijbestellen, zodat ik kan afwisselen mocht er een nat zijn geworden....Dan heb ik gelijke dekens van gelijke dikte...
Ik kan er natuurlijk altijd met een spuitbus een soort van waterafstotende laag overheen spuiten...
En kan het ook kwaad als ze met dezelfde deken zowel binnen als buiten loopt? Of moet er buiten en nog dikkere deken op ofzo?

Is het nu nog niet te laat om alsnog een deken op te doen? Ze heeft best al wel lang haar, alhoewel ik denk dat het nog wel langer gaat worden als het echt winter wordt...

Als ik jou nu dus goed begrijp kan ik het beste na het werk een zweetdekentje opdoen voor het ergste vocht en dan na ongeveer een uurtje de normale staldeken, en die blijft erop......toch? Verward

Sorry voor al mijn gevraag, maar ik heb geen zin in een zieke pony en wil zeker weten dat ik het nu goed doe, vroeger gebruikten we nooit dekens, wisten wij veel.......

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 18:59

Citaat:
Op 2001-11-04 14:29, schreef Belinda:
Zorg wel dat er geen deur open staat, zodat het kan gaan tochten!


Tochten ,was dat nou weer voor vreemd advies .wel de klok horen luiden.???
Moon heeft ook heel dik haar en die stap ik meestal tot ie droog is ,staat altijd buiten ,heeft dekens ,anders in de stal tot ie droog is met deken om vocht op te vangen .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 76 bezoekers