Los hooi.. Koliek? :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Los hooi.. Koliek? :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 21:16

Van de week verzamelde ik wat hooi dat op de grond lag naast de plakken hooi en gaf het aan m'n paard, todat iemand me wijs maakte dat ze hier koliek van kunnen krijgen. Zelf heb ik er nog nooit iets van gehoord, dus ik weet niet of het waar is? Iig het was gewoon los hooi dat naast de plakken hooi lag, dus geen oud hooi ofzo.
Dus is dit waar of niet?

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:17

Lijkt me niet logisch, ik bedoel, ze eten toch ook hooi uit hun wei, als ze worden bijgevoerd... het enige is, als het hooi nou wel oud is, en er een paar weken ligt, dan wordt het natuurlijk anders...

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 21:24

Ja maar ze meende het echt serieus, dus ik wist het ook ff niet meer. Maar het was geen oud hooi. Maar bedankt Lachen

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:26

van kort net gemaaid gras kunnen paarden meende ik wel koliek krijgen. misschein verwarde die persoon het daarmee??

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:27

Ik denk dat die persoon zich gewoon een beetje aanstelt hoor! Het zal ook wel niet veel hooi geweest zijn, als je wat los hooi had gegeven!
En zolang het niet beschimmeld ofzo is, kan een klein beetje extra ook niet zo veel kwaad!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:42

Het valt wel mee, als het al erg oud is snap ik dat het niet zo goed is. maar een paard weet vaak wel of iets giftig is of niet hoor!

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 21:54

Nee het was niet oud dat weet ik zeker, maar bedankt iedereen.

Msisi2000
Berichten: 97
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:56

nee hoor volgens mij krijgen ze daar echt geen koliek van! voordat je het koopt ligt het toch ook gewoon ergens op de grond...!

johnvt
Berichten: 229
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:01

Misschien wilde hij/zij zelf wel het losse hooi geven aan zijn/haar paardje en dat jij het heeft weggepakt. er een koliek verhaal van maken en dan misschien hopen dat je het de volgende keer laat liggen zodat zijn/haar paard iets extra heeft aan hooi naast de plakken die ze normaal krijgen.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 23:13

johnvt schreef:
Misschien wilde hij/zij zelf wel het losse hooi geven aan zijn/haar paardje en dat jij het heeft weggepakt. er een koliek verhaal van maken en dan misschien hopen dat je het de volgende keer laat liggen zodat zijn/haar paard iets extra heeft aan hooi naast de plakken die ze normaal krijgen.

Ja dat zou idd wel kunnen ja, maarja wel beetje kinderachtig om dat mij op zo'n manier wijs te maken.

johnvt
Berichten: 229
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:14

Alles kan, en mensen kunnen heel kinderachtig zijn hoor

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:16

Welnee, wat een onzin. Hooguit kan er wat zand tussen zitten, maar dat zal ook wel meevallen, op de wei krijgen ze wel meer binnen.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:24

ik veeg altijd alles wat de boer morst op en gooi het bij mijn knollie in de box, hij heeft er nog nooit wat van gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 07:07

ikke_89 schreef:
Van de week verzamelde ik wat hooi dat op de grond lag naast de plakken hooi en gaf het aan m'n paard, todat iemand me wijs maakte dat ze hier koliek van kunnen krijgen. Zelf heb ik er nog nooit iets van gehoord, dus ik weet niet of het waar is? Iig het was gewoon los hooi dat naast de plakken hooi lag, dus geen oud hooi ofzo.
Dus is dit waar of niet?


Dit is niet waar. Hooi blijft gewoon precies hetzelfde hooi als het los op de grond ligt. Oud hooi kan trouwens ook geen kwaad, in het ergste geval is de voedingswaarde een stuk lager. Zolang er geen schimmel in zit, kun je hooi rustig blijven voeren. Het enige hooi dat wel kwaad zou kunnen is hooi dat zo van het land af komt en te jong is om te voeren. Maar dat lijkt bij jou niet het geval te zijn (en al helemaal niet in deze periode van het jaar Haha!)