Niemand is eigendom van niemand

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-01 12:56

Ik vind het soms zo pijnlijk als mensen zeggen 'dit is mijn paard, ik doe ermee wat ik wil'. Dat is dus 'totaly wrong'. Je kan een paard wel 10.000 keer kopen als je wilt, maar het zal nooit het jouwe zijn en het zal ook nooit dat van een ander zijn. Waarom? Eenvoudig een paard is van zichzelf.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het zelf maar moet zijn boontjes doppen, maar het wilt gewoon zeggen dat er universele rechten voor het paard zijn die voor ieder paard gelden en sterker nog, voor ieder levend wezen. Denk maar aan de "rechten van het kind". Die kan je in zekere zin wel doortrekken voor paarden *LOL* (natuurlijk niet alles).

Het is dus absoluut niet waar dat je met je paard mag doen wat je wilt, je denkt het misschien wel en misschien wordt er niets gezegd als je je paard kort en klein slaat zonder reden, maar het is gewoon verkeerd.
Geloof dan maar als het kan in een god die je straft als je het doet of een spook dat je in de zoetste dromen komt plagen als je zo'n dingen doet, of heb gewoon een moraal (wat iedere mens in zicht heeft) en spreek het alsjeblieft aan.

Ik wil alleen maar zeggen dat je niet kan zeggen 'dit is mijn paard, ik doe ermee wat ik wil en jij hebt daar niets op te zeggen', want dan zeg je ook 'als ik mijn paard levend op de barbecue gooi, houd me dan vooral niet tegen'.

Dieren zullen nooit het bezit van iemand zijn, zo ben jij ook geen 'eigendom' van je ouders. Houd er rekening mee *LOL* .
Kies ook eens voor het paard en niet altijd 100% voor jezelf.

De reden waarvoor ik dit hier "ineens" neerzet is omdat ik al vaak genoeg die verkeerde uitspraak heb gehoord. Van je speelgoed kan je het zeggen, ik ben niet boos als je een plastieken speelgoedpaardje in de wc gooit (alleen niet te vaak, want dat komt ook alleen maar in de septische put terecht of waar het niet moet zijn Knipoog )... er bestaat wel degelijk een verschil tussen een levend wezen en een stukje plastiek *LOL* .


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 12:59

Citaat:
Op 2001-11-04 11:56, schreef visje:
Dieren zullen nooit het bezit van iemand zijn, zo ben jij ook geen 'eigendom' van je ouders.


ben ik t even niet mee eens. jij bent idd geen eigendom van je ouders, zij hebben jou niet gekocht. maar je paard koop je wel, je tekent er papieren voor. dus is een paard in mijn ogen wel een eigendom. Voor je paard teken je toch een of andere "eigendomsakte" (of tenminste dat kan volgens mij)

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 13:20

Gaaaap Al snij ik 'm in plakjes en vreet ik 'm op, da's mijn ( MIJN, bezittelijk voornaamwoord) zaak.....
Natuurlijk ben je als EIGENAAR verantwoordelijk voor het goed behandelen van je (bezittelijk voornaamwoord) dier, maar het is en blijft je EIGENDOM.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 13:34

Juridisch gezien heb je gelijk, Sonja. Moreel gezien zit er de stelling wel iets. Veel mensen behandelen hun paartd als een ding, zonder zich te verdiepen of zelfs meer te bekommeren om de persoonlijkheid van hun paard. Ik zou er geen moeite mee hebben om mijn eigen paard op te eten, maar dat wil niet zeggen dat ik niet de persoonlijkheid van mijn paard respecteer.
Erger nog, hetzelfde geldt in zekere zin ook voor je auto. Alleen als je je auto goed onderhoud mag je verwachten dat ie je nooit in de steek laat.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 14:11

Citaat:
Op 2001-11-04 12:20, schreef Sonja:
Al snij ik 'm in plakjes en vreet ik 'm op, da's mijn


deze uitspraak vind ik errug vermoeiend. Word nogal vaak gezegd door eimand als je het niet met der eens bent over der paardjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 14:15

Dierenmishandeling is wettelijk geregeld in het BW, dus als je iemand tegen komt die zijn paard willens en wetens levend op de barbeque gooit, dan kun je die persoon strikt gezien aangeven voor dierenmishandeling. Dit even als voorbeeld.

Als ik met mijn paard bezig ben en ik doe iets wat een ander niet zou doen, dan is dat jammer voor die andere persoon. Ik mishandel mijn paard niet, dus ook geen reden tot klagen.


_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 14:16

Citaat:
Op 2001-11-04 11:59, schreef Maaike:
Citaat:
Op 2001-11-04 11:56, schreef visje:
Dieren zullen nooit het bezit van iemand zijn, zo ben jij ook geen 'eigendom' van je ouders.



Sorry hoor maar natuurlijk ben je wel eigendom van je ouders!
Zij hebben jou toch op de wereld gezet!
Zonder hun zat je hier nu niet te bokken!
En hun hebbben voor jou papieren getekent bij het gemeente huis!
Jij staat bij hun in het paspoort en zo (niet iedereen).

Dus jij bent wel degelijk eigendom van je ouders!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 14:58

jammer dat de meeste mensen die reageren aan de bedoeling van deze stelling voorbij gaan!
Idd, als mensen iets aan te merken hebben en je bent er zelf echt van overtuigd dat je het goed doet zo, dan moet je het vooral zo laten, die mensen kunnen je toch niets maken (tenzij je, zoals Lovely zegt, je paard letterlijk aan het mishandelen bent), want het paard is juridisch gezien je eigendom. Tegelijkertijd snap ik exact wat visje bedoelt: ik zit soms ook wel eens bij 1 van onze paarden in de stal, gewoon even lekker zitten en genieten en dan bekruipt me ook wel eens zo'n gevoel van: jeetje, is dit echt allemaal van mij? dat hele paard? al die benen (4 stuks om precies te zijn, voor dat jullie gaan lopen ouwehoeren over het aantal benen dat mijn paard heeft!), spieren, bloedvaten, al die kracht, die levenswijsheid en ga zo maar door! en dan realiseer ik me dat het in eerste instantie niet van mij is, maar van het paard zelf! (pfieuw, dat is een geruststelling, want als je denkt dat alles van jezelf is en dat het allemaal jouw verantwoordelijkheid is dat het allemaal soepel blijft lopen, nou, dan krijg je het knap benauwd hoor!)

Het paard heeft een intrinsieke waarde, net zoals alle andere levende objecten op deze aarde, een waarde die het toekomt eenvoudigweg omdat het leeft. Heb hier respect voor en je zult het terug krijgen!!!

Overigens over het "eigendom" zijn van je ouders"
Debby: lijkt me dat je zelf ook wel snapt dat het niet klopt wat jij zegt: je bent als kind niet het eigendom van je ouders! Zolang je nog minderjarig bent sta je onder hun gezag en zijn zij verantwoordelijk voor je, maar je bent niet hun eigendom! De tijd dat mensen eigendom konden zijn van iemand anders (slavernij noemden ze het ook wel), is gelukkig allang voorbij!
Alhoewel...........

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 15:39

Tender, ik ben het met je eens dat het zonde is dat mensen voorbij gaan aan de diepere gedachte die in de stelling zit.

Tuurlijk, wie een paard koopt, wordt de eigenaar van het beest, logisch...

Maar wat geeft de mens eigenlijk het recht om te bepalen wat we met het dier doen? Is dat omdat je toevallig 10.000 hebt betaald? Geeft dat iemand het recht om het paard 24 uur per dag op stal te zetten, over hindernissen te laten springen en op z'n kop te geven als hij een keer niet wil? Ja, kennelijk werkt het zo. Als je eigenaar bent bepaal JIJ wat er met het paard gebeurt en het paard heeft er dan bar weinig meer over te zeggen.

Daarom vind ik dat Visje in zekere zin gelijk heeft met haar stelling. Een paard is inderdaad van zichzelf, een wild dier dat vroeger in vrijheid over de steppes zwierf...en zelf kon bepalen wat hij wel en niet deed. Maar de tijden zijn verandert, en het paard is ook verandert. Paarden zijn afhankelijk geworden van de mens en daarom is het ook belangrijk om te blijven kijken naar de SAMENWERKING met je paard, en ervoor te zorgen dat je paard zich prettig voelt. Ik vind dat dat het doel van een goede eigenaar is!
Lachen

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 18:04

wat heb slavernij nou met eigendom te maken????

Sorry zit ook maar op de MAVo en ben ook maar blonT.

maar ik d8 altijd dat je als kind zijnde eigendom bent van je ouders Verward Verward

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 18:05

misschien bedoel of zeg ik het verkeerd!

Ik bedoel als kind zijnde ben je van je ouders dus zij zijn de baas over jou!

mischien heb ik dit wle helemaal verkeerd begrepen sorry

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 18:15

je hebt wel gelijk hoor debbie in hoeverre ik het gebruik
het paard is mooi wel jouw eigendom dus ik ben helemaal niet met je eens visje!
wantje hebt voor je paard betaald..
alles waarvoor je heb betaald is jouw eigendom

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 18:21

Citaat:
Op 2001-11-04 13:11, schreef Steef:
deze uitspraak vind ik errug vermoeiend. Word nogal vaak gezegd door eimand als je het niet met der eens bent over der paardjes.


Tja, waar zou die toch vandaan komen? Verward --> Frusty !

Ik denk dat als je echt 100 % achter deze stelling staat, dat je je paard gewoon ergens op een of andere steppe los moet laten en er nooit meer naar om moet kijken.
Want wie ben jij dan om te bepalen dat hij op dinsdagavond om 19.00 uur zin heeft om te rijden? En om te bepalen dat hij de rest van de dag in z'n hok moet staan? En om te bepalen dat hij maar 5x per dag te eten krijgt ipv 16 uur grazen..... Gaaaap Gaaaap Gaaaap (= megagaaaaap)

Tuurlijk moet je goed zijn voor je dieren, dat weet elke idioot. Maar om dit onderwerp nou uit te blijven kauwen.....

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 20:32

Ik snap op zich wel wat Visje bedoelt...maar ik vind wel degelijk dat ik over mijn paard kan zeggen dat ze van mij is...maar niet met daar achter het zinnetje dat je daarom maar mag doen wat je wil! Escala is mijn paard en daarom ben ik verantwoordleijk voor haar en moet ik er dus voor zorgen dat ZIJ het goed heeft... Party!! Dat vind ik...als je er zelf voor kiest om verantwoordelijk te zijn voor een levend wezen dan vind ik wel dat je het welzijn van het betreffende "wezen" op de eerste plaats moet zetten.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 18:51

Oké, wat is een eigendom? Ik heb het eventjes voor jullie opgezocht (met dank aan Van Dale woordenboeken Knipoog )

´ei·gen·dom
<juridisch>
het recht op de heerschappij over een zaak, de omstandigheid dat een zaak iemand toebehoort



Zoals je ziet zijn woordenboeken weer lekker duidelijk. Als je een eigendom bezit, wilt dat zeggen dat je zelf kan beslissen wat er met dat eigendom gebeurt (=heerschappij), (uiteraard zonder anderen schade te berokkenen enzo, zo mag je met JOUW auto niet tegen een voetganger knallen en ook niet door het rood rijden, omdat de straat niet je privéeigendom is) je mag er mee doen wat je wilt.
Is een kind eigendom van zijn ouders? Nee, natuurlijk niet, want je ouders hebben een hele hoop plichten tegenover hun kinderen. Zij mogen bevoorbeeld hun kinderen NIET in plakjes snijden en opeten (om het zo plastisch uit te drukken Knipoog ).

Ouders mogen hun kinderen niet mishandelen.
Ouders moeten voor hun kinderen zorgen in onderhoud.
Daarom zijn kinderen geen eigendom van hun ouders en ze hebben zelfs in zeker zin zelfbeschikkingsrecht (recht op een mening, op onderwijs).
Is iemand 'eigendom' van iemand anders, dan is die eigendom een slaaf. Zo eenvoudig is dat, want een slaaf heeft geen enkel recht, alleen maar plichten, sterker nog als een slaaf 'van zichzelf' wil zijn, dan moet die zich vrijKOPEN, zie je, daarbij heb je dus wel een vorm van eigendom, in de slavernij weliswaar.

Nu wil ik dat even projecteren op de paarden (en huisdieren in het algemeen).
Natuurlijk ben je eigenaar van je paard, je hebt het gekocht met je eigen geld en het leeft onder jou hoede. Dat wil ik helemaal niet tegenspreken, ik hoop dat daar omtrend het misverstand is opgelost.

Ik wil even wat licht schijnen op het feit dat je ook verplichtingen hebt tegenover je paard, net als ouders tegenover hun kind. Plichten van de ouders zijn rechten van het kind. Zo heeft het kind het recht op zorg binnen het gezin en hebben de ouders de plicht om voor hun kind te zorgen.
Sommige mensen denken dat ze alleen maar rechten hebben tegenover hun paard, aja, want het is immers 'hun' paard. Mooi niet, je hebt ook plichten tegenover je paard. Je mag zomaar geen paard mishandelen. Je hebt een grote verantwoordelijkheid tegenover het dier *LOL* .

Die plichten heb je niet tegenover een plastieken speelgoedpaardje. Houd daar alsjeblieft rekening mee, dat een paard ene levend wezen is waar dus ook een hoop respect voor getoond moet worden en dat als je een paard hebt, je er ook een hoop verplichtingen tegenover hebt en dat je dus niet zomaar het beslissen hebt over leven en dood. Het gaat hem me ook niet zo om het juridische, het is het gezonde verstand dat erachter zit.
Als je zegt dat je paard geen enkel recht heeft (recht op verzorging, vriendschap...), mag je vanaf nu ook wel 'slaaf' in plaats van paard zeggen hoor!
(ja, ik zit hier nu het onderscheid tussen een plastieken speelgoedpaardje en een echt levend paard uit te leggen, zucht Scheve mond\ )

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 16:55

ik ben het met visje eens
je hebt wel betaald voor dat paard ja, maar kan je er nog niet alles mee doen wat je wilt!!
echt niet hoor!
een paard is inderdaad geen 'slaaf' Lips are sealed

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 18:31

mmhh ik zeg die zin eigenlijk alleen als er weer eens iemand is die denkt dat diegene het beter weet.
En dat ik mijn pony goed behandel is niets meer dan normaal. Ik koop hem nou eenmaal niet om hem in een weitje weg te laten rotten

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 22:27

Ik ben het roerend met Tender eens. Mij is wel eens gevraagd of ik niet liever een paard heb dan onze twee pony's. En dat vind ik dan zo'n vreemde vraag! Natuurlijk wil ik wel een paard waar ik op kan rijden, maar niet als ik daardoor Black & [***] minder aandacht kan geven. En wat nog zwaarder telt is dat ik ze helemaal niet kan verkopen. Niet omdat ik met een wurgcontract gebonden ben of zo Cool maar gewoon omdat ze hier wonen. Het is niet alleen mijn huis maar ook hun huis. En af en toe zit ik bij ze in de bak en dan denk ik 'Jongens, wat een enorme gunst dat jullie bij mij zijn komen wonen (dat precies zij dat waren) en wat ontzettend aardig dat ik met jullie mag spelen en in jullie bak mag lopen!'.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 23:20

Daar kan ik ook wel inkomen ja. Mijn pony, die nu een geweldige oude dag krijgt bij lieve mensen, heb ik heel lang gehad. Ze is een manegepony geweest en van handelaar naar handelaar gegaan, heeft versleten benen en kon niet ver komen in de sport. Toch heb ik haar altijd gehouden, terwijl ik haar ook had kunnen vekopen en een 'betere' pony had kunnen krijgen van mijn ouders. Maar dat wilde ik niet. Zelfde geldt voor mijn paarden nu. Ik zou ze kunnen verkopen en 1 heeeel goed paard terug kunnen kopen, dat zou echt helemaal nooit in me opkomen, ze horen er gewoon bij, ik doe alles voor ze en ik hou van ze alsof het mijn eigen kinderen zijn. Sorry, beetje offtopic misschien.

Nog even over dat straffen als je een dier onrecht aandoet...was dat maar eens zo, dat alle dierenmishandelaars gruwelijk en genadeloos gestraft werden...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-01 23:53

dus een huis is ook nooit van jezelf???? alsik het goed begrijp??? je koopt eenhuis maar tblijft een huis dat vanzichzefl is!!!! of gaat dit alleen over levende dingen zoals de kerstboom???? die zal ook nooit van ons worden??? dan!!!

....

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-01 14:07

Esmee: ik hoop dat je dit zegt na alles gelezen te hebben, want zo kan ik natuurlijk nog 'ns alles overschrijven Verward .

Nog een voorbeeldje dan: je vraagt je af of het alleen geldt voor 'levende wezens'. Wel, ik kan je ook een voorbeeld geven dat minder vanzelfsprekend is.

Stel, je koopt een gigantisch mooi, groot bos dat bruist van de energie.
Na een paar jaar er niets mee gedaan te hebben, wordt het bos overheerst met enkele grote dikke bomen. Het wordt zelfs zo erg dat de rest van de bomen geen kans meer hebben. Het bos wordt overheerst door die enkele bomen en er komen geen jonge bomen meer bij, omdat die geen enkele kans hebben. Het bos vergrijst dus en alleen op de hoogtste toppen zit nog wat groen. De hoge bomen bieden door al de dorheid geen kans meer voor dieren op een goede schuilplaats en het bos is erg verzwakt.
Op de koop toe komt er nog eens een erge schimmelinfectie op je bos. Na verloop van enkele jaren is het bos meer een puinhoop dan het mooie bos dat het eerst was. Geen ecologisch evenwicht meer. Scheve mond\

Is het dan verantwoord dat je zegt: "ppfft, ik trek het me niet aan, het is toch MIJN bos en jullie hebben er niets op te zeggen!"

Is dat waar? Heb je het recht om de natuur op die manier te verwoesten?
Het gaat hem me niet om het juridische, nogmaals, en ja je bent eigenaar van het bos en ja, ook van je paard (zucht), maar is het dan niet beter om toch eens na te denken over wat goed en fout is in dit geval?
Ik hop dat nu een beetje duidelijk is wat ik probeer te zeggen. Je bent dus wel eigenaar van je paard, zonder twijfel, maar dat geeft dus ook een hoop verantwoordelijkheid en je moet er rekening mee blijven houden dat je met een 'idividu' te maken hebt *LOL*

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-01 17:00

Ik denk dat ik wel begrijp wat er bedoeld werd met de uitspraak dat het paard niet je 'eigendom' is. Soms heb ik ook de neiging om te zeggen, ja ik HEB een paard, of dat is MIJN paard. Op het moment dat ik het zeg heb ik ook altijd het gevoel van, 'dat is niet zo', dat is het paard dat het (on?)geluk heeft dat ik heb besloten hem uit te kiezen als maatje om (hopelijk) leuk mee samen te gaan werken. En natuurlijk is het volgens de wet jouw paard maar ik begrijp en beaam de stelling dat het eigenlijk niet klopt om van jouw eigendom te spreken.

Groetjes Elise

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 08:43

Hmm.. een hoop filosofische gedachten. Kijk maar naar John Lennon: "Imagine no posessions, I wonder if you can."

Een wild paard kent bijvoorbeeld geen eigenaar, het kan zich in zijn eigen levensbehoefte voorzien. Maar goed, eigendom is in feite een abstract begrip, dat vastgelegd ligt in de wetten van het land waar je bent. Zo kan zelfs land onteigend worden...

Nou heb ik wel een andere filosofische gedachte: Mensen en paarden leven beiden maar tijdelijk op deze aarde. Toch bestaan beide soorten langer dan een mensenleven. Met een goed Welsh Pony fokker heb ik daar een lange discussie over gehad. In de loop der geschiedenis heeft een fokker het voorrecht om een aantal ponies in eigendom te hebben. Dat is een voorrecht, niet zomaar een recht. Met dat voorrecht dienen wij goed om te springen, omdat er sprake is van een erfgoed. Die ponies zijn bij ons gekomen door een goed fokbeleid van onder andere onze voorouders. Wij hebben de plicht om het soort in stand te houden, zodat ook ons nageslacht van ditzelfde voorrecht kan genieten.

Zelf ben ik al jaren van mening dat pony fokkerij om ponies gaat, niet om mensen. Velen schijnen dat anders te zien. Feit is, dat na vele jaren de fokkers zich alleen maar de ponies herinneren, niet de fokker en zeker niet de eigenaar. De fokker en de eigenaar zijn in het geheel niet interessant voor wat betreft de kwaliteiten van het dier. Helaas worden veel fokbeslissingen nog steeds gemaakt door te kijken wie welke hengst heeft, meer dan te kijken naar de kwaliteiten van die hengst.

Zo zijn we als fokkers bevoorrecht en verplicht om een mooi soort dieren te verzorgen en door te geven aan generaties na ons. Zijn we eigenaars? Jazeker! Maar adel verplicht. We moeten onze talenten gebruiken naar beste eer en geweten, anders hebben we als eigenaars gefaald.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 10:16

een paard is eigendom, maar dat neemt niet weg dat daar tegenover verantwoordelijkheden bestaan waartoe je verplicht bent naar het dier toe. Dus het dier houdt bepaalde rechten zoals goede verzorging en eerlijke behandeling. Instanties zoals de dierenbescherming houden dat in de gaten. Alleen moet er nog wel heel veel verbeterd worden, zodat er nog beter voor de rechten van dieren opgekomen kan worden.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-01 18:36

JoostVanGestel:
Als ik het goed begrijp, heb jij het dan vooral over het instand houden van een bepaald ras (de welsh dan nog wel, niet de eerste de beste Lovers , maar goed) en dus minder over het paard zelf, als dier dat nu momenteel in je wei aan't grazen is.

Ik vind zeker dat je gelijk hebt, omdat een ras in stand te houden zeker op professionele wijze moet gekweekt worden en ik begrijp het goed als je die paarden en dan eigenlijk als een inkomen gebruikt. ER moet natuurlijk alles gedaan worden om een te kweken volgens wat gunstig is voor het ras en niet volgens de mensen met de langste arm of watd an ook *LOL* .

Als je in elk geval maar goed oppast met het woord 'traditie' of 'erfgoed'. Wat jij doet is een ras in stand houden en verdedigen, heel goed *LOL* .

Maar ik heb ook al mensen horen zeggen, toen een paardenmarkt werd gesloten omdat de dieren er zonder reden halfdood geslagen werden, 'dat is toch de traditie, de folkloren, je kan een markt niet zomaar sluiten'.
Kijk, in zo'n geval traditie op of neer, een dier mishandelen staat los van alle tradities en daar moet zonder twijfel iets aan gebeuren. Wordt die markt gesloten, spijtig dan, maar de verwittigingen zijn er genoeg geweest (ik weet niet of je die beelden gezien hebt, in België werden koeien (die gewoon neerlagen op degrond, uitgeput) met elektrische schocken behandeld door een jong kindje, volledig zonder reden). Halfdode paarden werden met trouwen over de grond gesleept en in een vrachtwagen getrokken en ga zo maar door.

Afbeelding

van: http://www.gaia.be (zeer interessante link, voor geïnteresseerden *LOL* )

Kijk, in zo'n geval 'soupperen' de mensen de natuur echt *LOL* . (zo kom ik terug bij mijn stelling, alleen gaat het hier om een erg uit de hand gelopen situatie, waar jullie paarden (hopelijk Knipoog ) vast en zeker niet inzitten Lips are sealed .

Ik bedoel dat natuurlijk allemaal niet tegen jou Knipoog , maar ik wil maar zeggen dat het woord soms ook spijtig genopeg wel verkeerd gebruikt kan worden en dus vervuild wordt *LOL* . Maar zoals jij er mee om gata is het natuurlijk helemaal correct *LOL* .

Desiree: erg beknopt weergegeven wat ik wilde zeggen, alleen is dat voor iedereen zo duidelijk nog niet, blijkbaar.

Ik vind het heel fijn dat ik hier wat gedachten kan wisselen, omdat het soms wel frustrerend kan zijn als je ziet welk dierenleed er wel niet allemaal is *LOL* . Voor de rest, natuurlijk actief meehelpen, als 16 (!) jarige tegen het leed van de dieren!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, JorineV en 136 bezoekers