Ongeluk zit in een klein hoekje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Ongeluk zit in een klein hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 19:39

Vandaag was ik gevraagd ivm ziekte instructrice of ik voor een keer de les over wilde nemen. Nouja, prima.

De 2e les is een redelijk gevorderde groep. We waren toe aan de galop. De groep stapt dan in het midden, en 1 of 2 gaan galoperen. Zo ook Molly, die ging alleen.
Molly springt braaf in galop aan, en ze gaan best lekker.
Ineens, het ging zo snel, zie ik Molly half vallen, waardoor de ruiter op haar hals terecht kwam, Molly probeerde op te staan, maar verloor haar evenwicht en viel letterlijk om. Beide bleven ze even (fractie van een seconde, maar het leek minuten te duren) liggen.... Ik had het niet meer. Molly stond op, en het been van de ruiter kwam vrij, en hij krabbelde ook overeind. Ik rustig op de groep in gepraat dat ze rustig moesten blijven stappen, en bij de ruiter gekeken of alles het deed. Ja, alles deed het, en hij had ook niet echt pijn, alleen de schrik zat er flink in. "Ik stop ff" zegt ie. Ik: Als het ff kan moet je erop, anders durf je straks niet meer, ik hou Mol wel vast. Dus hij erop geklommen (Bikkel!!) en zo nog een paar rondjes gestapt terwijl ik ernaast liep. Na een paar rondjes zei hij dat het wel ging en dat ie zelf verder uit zou stappen.
Die jongen heeft echt een engel op zijn schouder gehad! Zijn been zal wel blauw worden, maar verder heeft ie niks. Ja, hij is natuurlijk erg geschrokken. Molly had een tand door haar lip, en dat was het....
Het lag niet aan Molly, ook niet aan de ruiter, ze struikelde gewoon, en tja, dat kan gebeuren. Dit bevestigd maar weer waarom ik met Cap rij!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:42

Pfff... dat is schrikken zeg! Helemaal als je zelf les staat te geven, dan voel je je toch verantwoordelijk voor wat er gebeurt. Gelukkig is het goed afgelopen . Fijn dat die jongen er ook gelijk weer op ging.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:44

ja zo zie je maar!
een goed voorbeeld van een ongeluk zit in een klein hoekje!

dapper van die jongen om weer op te stappen!

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:44

Wat ik me afvraag. Hoe zit het nu met de aansprakelijkheid als er wel iets ergs gebeurdt? 'Ben je bevoegd instructrice of doe je dit voor de leut.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 19:47

Ik ben geen bevoegt instructrice, geef normaal ook geen les, was nood.
Les is ook een groot woord, meer soort van vrijrijden met een beetje begeleiding
Ik neem aan dat mijn stalhouder dan aansprakelijk is

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:51

das wel een goeie vraag wie er dan aansprakelijk is...

denk ook de staleigenaar Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 19:52

doet het er toe wie er aansprakelijk is? In dit geval niet, aangezien er achteraf niks aan de hand was.
Wellicht ander topic daarover starten voor dit topic verzand in een "discussie"?

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:01

Gelukkig is er niks ernstig gebeurd, en een ongeluk zit idd in een klein hoekje!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:17

stef schreef:
doet het er toe wie er aansprakelijk is? In dit geval niet, aangezien er achteraf niks aan de hand was.
Wellicht ander topic daarover starten voor dit topic verzand in een "discussie"?


nee doet er nu niets toe,
maar vroeg het me gewoon af, als er wel wat was gebeurd wie er dan aansprakelijk was, omdat je geen gediplomeerd instructrice bent..
is dat dan anders als je dat wel was geweest.. was gewoon nieuwschierig..

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:21

Tsjonge, je zult wel ongelofelijk geschrokken zijn !
Ik heb eens iets soortgelijks meegemaakt met m'n vorige paard.
Struikelde over z'n eigen voeten, landde op z'n snufferd en probeerde weer op te krabbelen, waarna hij weer viel.
Dan heb je behoorlijk last van okselklots hoor Knipoog
Dapper van die jongen dat hij toch weer opstapte
En goed van jou dat je zo koelbloedig reageerde, voor hetzelfde geld gaat de hele groep aan de kletter OK dan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 23:10

Tja, het was ook niet een klein ponytje ofzo, maar een flinke haf.
Wat ik wel heel lief vond was dat tijdens het uitstappen de jongste van de les (jaar of 9) naast hem ging rijden (hij is een jaar of 13 denk ik)

"je mag wel huilen hoor, dat is niet erg"

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:49

stef schreef:
Tja, het was ook niet een klein ponytje ofzo, maar een flinke haf.
Wat ik wel heel lief vond was dat tijdens het uitstappen de jongste van de les (jaar of 9) naast hem ging rijden (hij is een jaar of 13 denk ik)

"je mag wel huilen hoor, dat is niet erg"


Aaah....lieff!! Zo van: Ach gut
Maar inderdaad..kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent!!!! Gelukkig geen ernstige gevolgen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:46

Jemig die zal gschrokken zijn!!!
Maar niet zo verstandig van je om les te geven terwijl je geen papieren hebt

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:46

Daar schrik je inderdaad heel erg van. Wel weer goed van dat kereltje dat hij er weer op klom

Zo zat ik een beginners les te bekijken een weekje of 2 terug en de pony waar een jongetje op zat ging plots op de rem tijdens het galoperen omdat vlak voor hem iemand anders stil stond.
Hij werd er dus voor over afgekatapulteerd en viel met zijn achterhoofd, nek en rug tegen de bakrand.
Hij stond gelijk weer op en voor dat wij naar achter gelopen waren om te kijken hoe het met hem ging zat hij er al weer op en was al weer aan gegalopeerd. Vind ik erg knap van kleine kinders, dat jongetje was denk ik een jaar of 10/11.
Laatst bijgewerkt door Mireille op 25-12-03 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 00:47

want?
Kan dit bij een gediplomeerd iemand niet gebeuren?
Instructrice was ziek, oliebol happens. Wat dan? Die kids allemaal teleurstellen?
Les is trouwens zoals ik hierboven zeg een groot woord, meer vrijrijden onder begeleiding

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:49

Papieren of niet, naar mijn idee mag je een manege niet aansprakelijk stellen voor een ongeval met of zonder een van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:52

Stef het is gewoon zo dat een ongediplomeerd iemand geen les mag geven!! Dan maar mensen teleurstellen.
Op onze manege is het ook wel eens gebeurd dat iemand zonder papieren les gaf inplaats van mijn eigen instructeur, nou sorry dan maar een keer geen les. Maar van een ongediplomeerd iemand wil ik geen les, dan ga ik wel naar de plaatselijke kinderboerderij hoe goed die persoon het ook bedoeld.

Wat doe je als zo'n knol echt een de kletter gaat??? Wat doe je als iemand een dusdanige val maakt en vanalles breekt? Weet je dan nog hoe je moet handelen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 00:57

sorry sorane echt...
Hoe te reageren in noodgevallen heeft IMO COMPLEET niks met instructie diploma's te maken.
Diploma's stellen het nivo van die persoon vast, wat nog geen hol zegt, want je kan wel de 4e fase ORUN ofzo gedaan hebben, je kan wel GP rijden, maar als je het niet over kan brengen, ben je nog nergens.
En ja, wij zijn uiteraard de enige manege die een keer een ongediplomeerd iemand hebben staan

Ach, ik begin bokt te kennen, want ik had zulke reacties van te voren voorspeld.
T was de laatste "les" van het jaar, dan stuur je die kinderen niet naar huis. Zeker dat jonge grut niet.
Ze hebben onder begeleiding vrij gereden (ik zorgde er vooral voor dat niet alles kris kras door elkaar liep en voorkwam botsingen)
Dit kan iedereen gebeuren en heeft NIETS met de instructie te maken. Het kan mij ook gebeuren buiten mijn les om, het kan Anky gebeuren buiten haar les om, etc etc.
De pony struikelde, niks wat aan de pony, de ruiter, noch de "instructie" te wijten valt

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:59

stef schreef:
sorry sorane echt...
Hoe te reageren in noodgevallen heeft IMO COMPLEET niks met instructie diploma's te maken.
Diploma's stellen het nivo van die persoon vast, wat nog geen hol zegt, want je kan wel de 4e fase ORUN ofzo gedaan hebben, je kan wel GP rijden, maar als je het niet over kan brengen, ben je nog nergens.
En ja, wij zijn uiteraard de enige manege die een keer een ongediplomeerd iemand hebben staan

Ach, ik begin bokt te kennen, want ik had zulke reacties van te voren voorspeld.
T was de laatste "les" van het jaar, dan stuur je die kinderen niet naar huis. Zeker dat jonge grut niet.
Ze hebben onder begeleiding vrij gereden (ik zorgde er vooral voor dat niet alles kris kras door elkaar liep en voorkwam botsingen)
Dit kan iedereen gebeuren en heeft NIETS met de instructie te maken. Het kan mij ook gebeuren buiten mijn les om, het kan Anky gebeuren buiten haar les om, etc etc.
De pony struikelde, niks wat aan de pony, de ruiter, noch de "instructie" te wijten valt


Amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 01:01

Tja sorry maar ik ben gewoon van mening dat het zeer onverantwoord is om iemand, die alleen maar ervaring heeft met een paar ponies, een les te laten begeleiden. Of je het daar nu mee eens bent of niet, dat is dan jammer.
Diploma's zijn er niet voor jan met de korteachternaam!!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 01:03

Whaha, dat zijn ze wel, als je ziet wat Orun 1e fase inhoudt (waarmee je dus op een manege les mag geven tot L nivo). Dat stelt echt geen hol voor, kan elke sukkel.
Zelfs mijn eigen instructrice is niet gediplomeerd,...

Maarja, nog even mijn stukje van een stuk naar boven:

stef schreef:
doet het er toe wie er aansprakelijk is? In dit geval niet, aangezien er achteraf niks aan de hand was.
Wellicht ander topic daarover starten voor dit topic verzand in een "discussie"?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 01:05

Het aansprakelijkheids gebeuren is precies de reden dat ik geen les meer geef... Niemand weet er het fijne van, maar als er iets gebeurt en je wordt aangeklaagt, kan je wel met een behoorlijk probleem zitten...
Ja, het kan altijd gebeuren, maar als die kinderen betalen voor het uurtje rijden ONDER BEGELEIDING, en met die begeleiding gebeurde iets waardoor het kind 'beschadigd' wordt, de ouders vinden dat de begeleiding niet goed genoeg was en jij zit met een probleem...
Enorm banketstaaf...

Maar goed, ik ben blij voor je dat het zo goed is afgelopen, dat het kind er meteen weer op is gekropen!




Overigens, ik heb jaren les gegeven op een manege en daarna ook nog op een andere stal, alleen durfde ik het niet aan, vanwege boven genoemde...
Laatst bijgewerkt door Jacksel op 25-12-03 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 01:05

Sorane schreef:
Tja sorry maar ik ben gewoon van mening dat het zeer onverantwoord is om iemand, die alleen maar ervaring heeft met een paar ponies, een les te laten begeleiden. Of je het daar nu mee eens bent of niet, dat is dan jammer.
Diploma's zijn er niet voor jan met de korteachternaam!!!


Dus als ik 10 jaar les geef, en altijd is alles goed gegaan, weet ik precies wat ik moet doen als een kind van zijn pony valt en zijn nek breekt??
Yeah Right...
Toevallig hjeb ik vroeger les gehad op een manege..de instructeur gaf al 30 jaar (!!!!!) rijles, een jochie valt van zn pony, en moet er perse weer op van meneer de instructeur. Kind huilde tranen met tuiten.. Achteraf bleek: gebroken scheenbeen.
Instructeur reed ZZ zwaar, gaf 30 jaar les, en tig diploma's..
Nou *applaus* voor deze man met zijn geweldige diploma's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 01:05

Ik kan opmaken uit jouw reactie dat je de ORUN cursus ook hebt gevolgd??

En verder, veel plezier!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 01:18

Jacksel schreef:
Het aansprakelijkheids gebeuren is precies de reden dat ik geen les meer geef... Niemand weet er het fijne van, maar als er iets gebeurt en je wordt aangeklaagt, kan je wel met een behoorlijk probleem zitten...
Ja, het kan altijd gebeuren, maar als die kinderen betalen voor het uurtje rijden ONDER BEGELEIDING, en met die begeleiding gebeurde iets waardoor het kind 'beschadigd' wordt, de ouders vinden dat de begeleiding niet goed genoeg was en jij zit met een probleem...
Enorm banketstaaflig...

Maar goed, ik ben blij voor je dat het zo goed is afgelopen, dat het kind er meteen weer op is gekropen!




Overigens, ik heb jaren les gegeven op een manege en daarna ook nog op een andere stal, alleen durfde ik het niet aan, vanwege boven genoemde...



Op alle maneges waar ik ooit van mn leven heb rondgelopen, hing in de kantine het volgende 'bord':

Rijden geschiedt op eigen risico. De manege kan op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld voor opgedane schade / letsel bla bla bla (en dan in formele taal)..

Je hebt niet voor niets te maken met levende beesten.. de manege-eigenaar kan zn paarden niet programmeren, een instructeur net zo min. Of er nou iemand les staat te geven die GP rijdt, of iemand die zelf shetjes fokt..mijn paard kan vallen, ik kan mn nek breken..no matter wie er voor me staat...