Betweters en bemoeiers op stal... grmbl!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Betweters en bemoeiers op stal... grmbl!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 19:47

Kennen jullie dat ook, dat er altijd wel mensen bij zitten die het zogenaamd beter weten en doen, en dat graag willen laten merken?
Ik zal geen specifieke namen noemen, maar de mensen van stal zullen de persoon vast herkennen...

Ik ging net fijn Kore longeren. Doe ik zo af en toe, en ze loopt dan vaak super los en ontspannen door haar lijf. Allemaal positief dus. Net was de bak wat druk toen ik erin kwam, maar de buitenbak was een zwembad en ik had geen tijd om te gaan rijden. Dus ik braaf met Kore een hoekje in, had de gogue nog niet meteen vast gemaakt. Dat doe ik nooit, ik laat haar eerst in de drie gangen op beiden handen even lopen, zodat ze lekker warm aan het werk kan met de touwtjes. Lijkt me de logische manier...
Komt de desbetreffende persoon binnen, tijdens mijn "losrijden" dus. Ik zal haar X noemen en ik ben dan ff K.

K: braaaaaaf Kore, etc etc..
X: wat ben jij aan het doen?
K: Verward
X: dat heeft helemaal geen nut zo, dat ding los om haar nek
K: ik ben nog in de losrijfase, X...
X: haha, in de WAT? Pfff, ik zie zowieso het nut van longeren niet zo in en al helemaal niet zo
K: ieder zo z`n mening he. Ik maak `m zodalijk vast.
X: Ik zou `m al meteen vast maken, van begins af aan.
K: ja dat weet ik... ik niet, ik laat haar eerst ff warmlopen. Als ik mn bed uitkom lig ik ook niet meteen in de spagaat zonder warming-up!
X: Hij (duidend op haar achter de teugel lopend paard) moet altijd van begins af aan aan de teugel, zo werkt het nou eenmaal.
K: ja zo denk jij erover, nogmaals, iedereen zn eigen mening en manier van doen
X: ja, maar kijk, IK ben wel veel verder als jij gekomen tot nu toe!
*ze heeft met haar vorige paard Z gereden, en rijdt nu een 3 jarige in de B, bijna L*
K: Verward Verward Verward (tja, wat nu terug te zeggen? ze is wel verder als ik idd, maar haar manier van rijden staat mij niet echt aan!)

Het gaat me er gewoon om dat mensen zich altijd met dingen moeten bemoeien! Meer mensen ergeren zich aan haar manier van rijden, met name als het druk is. Dat stampt en dat doet maar, zonder op of om te kijken. Vaak moeten mensen voor haar aan de kant terwijl ze voorrang hebben. Verder niks mee te maken natuurlijk, maar het is gewoon irri!


Moest ff mn ei kwijt!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:55

Bij mij op stal wel zoiets. Is 1`figuur die naar mijn idee totaal "verkeerd" met haar paard om gaat. Als ik het zie draai ik meestal maar om en haal mijn schouders op. Vaak is weg lopen het wijste, anders sta ik geheid een keer niet voor mezelf in

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:55

Oooh echt super irritant, kan er ook niet tegen als mensen tegen mij over Splash beginnen dat ik niet weet hoe hij is en dat mákkelijk zonder hoofdstel kan longeren, nou ik weet een ding , dat kan absoluut niet , en het betekend niet omdat Splash op papier niet van mij is, niet zo vaak kan komen omdat ie nu op z'on rotplaats staat , ik ken dat beest nu al zo lang , ik ken hem met sommige dingen beter dan zijn eigenaar.. en dan zijn er toch van die mensen die zich er mee bemoeien en denken dat ze weten hoe je met Splash om moet gaan , nou als 1 iemand weet hoe het moet ben ik dat... Boos!

Zo mijn ei ben ik ook kwijt....Knipoog

    S p o t.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:55

Het is op elke stal het zelfde, iedereen houd zijn paard op zijn of haar manier en blijkbaar zijn er altijd mensen die daar over vallen, ik weet precies hoe je je voelt.


SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:01

Bah, dat soort mensen zou je wat doen af en toe.
Ik ben blij dat ik niet op een pensionstal of een manege sta, heb helemaal geen last van dat gezeur.
Ik sta lekker met mijn paardjes bij mn vriendin, de enige die met paarden omgaan daar zijn zij en ik en we hebben de zelfde mening over omgang met paarden.
Elke keer als ik weer zo'n verhaal lees ben ik maar wat blij dat ik niet op zo'n stal sta.
Ik heb het dan misschien wat minder luxe, maar lever die luxe graag in voor een beetje normale omgang op stal.

Ik wens je suc6 met die meid, lekker laten praten dat kind, en al is ze misschien hoger, wat dan nog ? Dat wil niet zeggen dat ze daar ook op de goede manier is gekomen.
Ik rijd ook geen niveau ofzo, maar zie genoeg klungels in de M of Z waarvan ik denk: "zo wil ik er niet eens komen"

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:01

Tja... zulke mensen heb je er nou eenmaal bij. Als jij en je paard gelukkig zijn op de manier waarop je nu bezig bent dan moet je lekker zo door gaan, toch?
Ik heb er ook altijd een hekel aan als mensen op die manier beginnen. Elkaar tips geven vind ik niks mis mee, maar wel op een leuke manier.

Ik vind wat jij van te voren doet overigens geen functionele opwarming, maar dat wil niet zeggen dat het niet goed is om een paard eerst vrij te laten bewegen. Ik heb dat bij joplin ook altijd gedaan, zeker als hij heet is. Dan mag hij eerst ff zijn ei kwijt. (na uiteraard eerst netjes ingestapt te hebben)

Leer van de fouten van anderen, je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 20:03

Haha, inderdaad!

Ze kan ooit wel redelijk rijden, maar ze heeft dan ook zo`n houding van "I`m the superior" weet je wel!?

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:03

ja dat heb ik ook wel eens mee gemaakt.
en ze willen wel advies geven maar het gaat gewoon even op de verkeerde manier.
het komt gewoon afentoe in het verkeerde keelgat.
maar ja....
ik dnek dat iedereen dat wel heeft ??

AnnemiekvM

Berichten: 8245
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:12

Ik ken het. Ik doe alsof ik gek ben. Met de wedstrijden rijd ik haar er wel uit en dan ziet ze dat ze misschien iets minder goed is dan dat ze zelf denkt.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:21

Ohh hoe herkenbaar. Zo eentje hebben wij ook lopen. Het zijn bij ons bijna allemaal lopen. Van de twee mensen die wedstrijden rijden (ik sta op een stal met alleen maar recreatieruiters) is er een bij die inmiddels Z rijdt met haar paard. En geloof me: das niet omdat ze zo geweldig kan rijden, maar omdat ze zo'n fantastisch paard heeft. Hij pikt werkelijk alles van haar. Van gereden worden met een zeeeeeeer dun bit met kinketting (hij is altijd zo lastig) en mega wielsporen, tot het schreeuwen, kirren en slaan tijdens het poetsen. Boos!
Van instappen en uitstappen heeft ze volgens mij nog nooit gehoord. Daar komt nog eens bij dat ze van niemand goede raad aan wil nemen. Maar ja, daar ben je dan ook wel Z voor he...dan weet je alles namelijk al.

Punt is, dat dit grietje pas 14 is, en niet echt heeft meegemaakt hoe het verzorgen en rijden van diverse paarden er aan toe gaat. Na een half jaar manege les kreeg ze van haar ouders dit briljante beest onder haar kleine kontje. Hartstikke leuk natuurlijk, maar voor ons is het niet zo fijn. Ze werkt steeds meer mensen tegen zich in het harnas, en ik begin zo nu en dan echt medelijden met haar paard te krijgen. Scheve mond

OHHH en dan die moeder Rolleyes : die heeft helemaal nergens kaas van gegeten, maar ja haar dochter is Z. Dus deze mensen hebben helemaal geen advies nodig, van niemand niet.............

We hebben ze al een aantal maal met de rest van de mensen op stal duidelijk gemaakt dat ze maar eens op zoek moeten gaan naar een stal waar nog meer van dit soort types rondlopen, maaar helaas zijn ze niet van plan te vertrekken.

...

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:22

Koortje schreef:
(tja, wat nu terug te zeggen? ze is wel verder als ik idd, maar haar manier van rijden staat mij niet echt aan!)


wat zegt het toch welk niveau je rijd? het gaat er m.i. om HOE je rijd!! en vooral op welke manier je met een paard bezig bent, er zijn van die mensen die een paard achter elkaar naar het Z rijden, vervolgens is zo'n paard kapot, hup volgende paard en dan ook nog vrolijk zeggen: ik ben verder dan jij ooit geweest bent.. Boos! ja duh... maar jouw paard is gestresd of kapot!! ik heb ook een vreselijke hekel aan dit soort mensen die ook nog beloond worden tijdens de wedstrijden!
als ik jou was zou ik de volgende keer gewoon zoiets terug zeggen als: ja maar ik heb heel erg veel PLEZIER MET mijn paard!! *LOL* en vooral gewoon op deze wijze doorgaan!!!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:42

mja snap je helemaal. heb ik altijd op club wedstrijden. amber schiet langs hindernis. gaat zon bemoeilijke vrouw der naast staan en tips geven. haat ik echt. word pissing. het gevolg, amber loopt die vrouw om. ze bedoelen het goed, maar tis zo irritant. als ze haar eigen dochter is zou leren rijden he Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:56

Het is heel vervelend als het je overkomt. Toch kon ik me gisteren ook even niet beheersen tegen iemand. Diegene heeft een jong paard dat nog niet zo veel gereden is, vorige week nog zei ze dat er iets van 20 keer iemand op gezeten had. We hadden het er toen gewoon over dat ie nog niet zo sterk was en dat ze daar aan ging werken. Met 1 been loopt ie namelijk nogal eigenaardig en hij heeft dus echt meer kracht nodig daar. Enfin, so far so good.

Gisteravond was ik aan het stappen met mijn paard en Y (laten we haar Y noemen) was al een tijdje aan het galopperen met haar "jonge ding" zoals ze hem zelf graag noemt. Ze was ook druk bezig met wissels te rijden, echt de een na de ander, het ging maar door... Na ongeveer een klein kwartiertje was ze nog bezig met wissels galopperen, je hoorde het paard inmiddels ademen en het schuim kwam uit zijn neus. Enfin, ik hobbelde rustig door met mijn eigen paard Haha!. Totdat de wissels van Y dus misgingen, hij bleef maar overkruisd gaan en wisselde dus niet goed meer. Y vroeg op een gegeven moment of ie nou goed zat, "nee, zeg ik nog net zo overkruisd als net en oh nu verkeerd (wisselde voor om)". Hij had al een paar voltes overkruisd gegaloppeerd. Dus zij begint te klagen en te mopperen dat haar paard haar in de zeik nam en dat hij het heus wel kon.... Wow!. Ahum, toen heb ik haar gezegd dat ik vond dat ze dom aan het rijden was door haar paard zo moe te maken dat hij de wissels niet goed meer kon springen. Zij zei dat hij helemaal niet moe was Verward. Flashback: vorige week was ie nog nauwelijks gereden en veel te slap en nu is ie na al dat werk nog niet moe??? Maak dat de kat maar wijs hoor . Bovendien meende ik het serieus ook nog. Y bemoeit zich ook altijd en eeuwig met alles en iedereen trouwens en ik nu dus met haar. Stiekem had ik wel wat meelij met haar paard eigenlijk, hij trok het gewoon niet al die wissels en het waren er echt veel. De wissels werden fors voorwaarts gereden, zodat ik ze kon horen Haha!. Dat voorwaarts rijden is heel goed natuurlijk, maar betekent dus ook dat je paard kracht moet zetten en moeite moet doen en daar wordt ie moe van.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:04

Leuk he? Ik heb er gelukkig niet zo heel veel last van, want dat betweterige kind is hier alleen in het seizoen. Maar ... echt hoe irritant
Je paard mag ook wel eens naar de smid. Hij is wel dik zeg. Jij rijd helemaal verkeerd, dat moet je zo en zo doen. Etc.Etc.Etc.
Vervolgens zie ik haar rijden, paard van achteren aantrappen en aan 1 teugel in een klein rondje aan het trekken. Ze was aan het paard "de spin" aan het leren.... Verward uhuh

Op de een of andere manier heeft ze altijd een weerwoord, wat ik ook aandraag. Op een gegeven moment heeft ze me zover dat ik half en half dol begin te worden.
Nu zorg ik dat ik haar niet tegenkom en mocht het zo gebeuren dat ik haar tegenkom, haal ik bij alles wat ze zegt mijn schouders op en zeg met een dom gezicht: "ohjoh, dat wist ik niet"

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:18

vreselijk is dat!!! Mensen die denken dat als ze bijv. M dressuur rijden, de hele wereld aan kunnen!! Ik ken ze maar al te goed, toen ik met mijn vorige paard veel stappen moest, omdat die een peesklap had, zeiden ze ook steeds: Goh, ben je nou NOG aan het stappen? Heeft toch helemaal geen zin, koop toch een ander paard, kun je tenminste weer wedstrijdgericht trainen..... Verward En zo zijn er nog wel meer van zulk soort dingen. En meestal komen die van dezelfde mensen, als die aan komen lopen, weet je al weer hoe laat het is...... Boos!
Op de stal waar ik nu sta, valt het gelukkig op het moment reuze mee met de bemoeials. Ik ben blij dat ik verhuisd ben, maar ja, je weet nooit wat er allemaal nog komt te staan als pensionklant.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 22:10

Ach ja die zitten er tussen! Jammergenoeg Verward
Daarom wil ik niet op zo'n grote stal staan! Ik sta nu op een kleinschalige privestal, geen roddels, geen betweters, alleen gezelligheid!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 22:33

Ze zijn er idd altijd en ze kunnen ook behoorlijk de sfeer verzieken Scheve mond . Bemoei je pas ergens mee als iemand er om vraagt of breng het op een dus danige manier dat het overkomt als goed bedoelt advies.
Wat ik ook heel irritant vind zijn mensen die je nooit aanspreken, maar als er wat interessants gebeurd staan ze vooraan om je eens even uit te horen.

Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 22:41

Op mijn huideige stal geen last van...op mijn vorige wel (noem geen namen)

Gezocht, verzorgpaardje omg. Eindhoven

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 22:44

Denk (tot mijn grote spijt) dat dat op elke stal heel regelmatig voorkomt.
Zeker op de grotere pensionstallen of maneges waar veel mensen met verschillende ideeën rondlopen.
Ik sta zelf op een manege met zo een 70 eigenaarspaarden en nog eens 70 manegepony's en -paarden.
Ik heb Ushi nog niet zo lang, maar ze kan echt niet tegen stres en moet gewoon ontspannen gereden worden.
Nu loopt ze ook niet nageeflijk bij het rijden omdat ze nog altijd heel gespannen is,
en ik (in tegenstelling tot sommige mensen) ga dan niet zitten zagen tot ze in de krul loopt.
Als die ontspanning er een keer in zit komt dat nageeflijk lopen er vanzelf ook wel,
en dat is ook mijn beslissing om haar zo te rijden zoals het in mijn ogen het best is voor ons alletwee.
Maar krijg natuurlijk te horen dat achter mijn rug allemaal commentaar word gegeven op mijn paard.
"Wat voor een knol heeft zij gekocht, die loopt niet eens aan de teugel"
Tuurlijk is dat niet leuk om te horen, maar als ik dan eens kijk naar hoe die mensen rijden, voel ik me direct een stuk beter! Knipoog

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:57

Ja..die mensen hou je overal.. op stal..op je werk...
Gewoon negeren werkt het beste. Tenslotte doe jij wat jou het beste lijkt voor je paard, en zij voor het hare toch?

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:16

Ik denk niet dat ik het had na kunnen laten om te zeggen: "Maar dan moet je ook niet zien HOE! " te zeggen. Je hebt een uitstekende zelfbeheersing. Haha!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:18

Dit komt volgens mij ook wel overal voor
Wij hebben ook zulke typetjes op stal en af en toe denk ik ook weleens: waarom heb jij eigenlijk een paard.
Meisje haalt haar paard van stal en gaat midden in het gangpad staan (terwijl ze ziet dat er iemand langs moet met z'n paard) Dus dat paard moet "om" Paard luistert niet in 1x en reageert niet op een klein zetje dus gaat mevrouw maar met haar klompjes op de kooten van haar paard staan trappen Verward
Maar owee als je er wat van zegt. Dan heb je gelijk knallende ruzie en is zij o zo zielig want iedereen banketstaaf altijd over haar (in haar ogen dan) en bla bla bla. Dus iedereen houd wijs hun mond Lips are sealed omdat we allemaal weten wat ervan komt omdat er al zo vaak wat over gezegd is
Zelfde meisje (lady staat naast haar paard) weet dat ik eraan kom met lady om haar in d'r stal te zetten maar moet eerst wachten tot haar paard "om" gaat en dan nog een hindernisbaan opzij mikken van een zadelrekje tot een hoop dekens wat voor lady's stal is neer gegooid Boos!
Maar vindt het nog het zieligts voor haar paard want die moet het altijd ontgelden. Paard moet in de krul lopen, wil niet, slof erom een gaan ~~}>
En dan is zij nog niet eens de enigste.......... Frusty

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 01:00

jaaaaaa, wij hebben er ook 1, alleen rijden, en commentaar leveren, ertegen in gaan heeft 0,0000% zin. ik heb t wel gewoon tegen dr gezegt, n tegen stelling tot andere, ik heb geen zin in haar commentaar. goed ik zie aan dr hoofd wat ze denkt, maar laat dr maar denken. ik ben geen superuiter zal het ook nooit worden, maar laat mij lekker lol hebben. dat zij nou denkt dat ze anky is, ok, maar houd mij erbuiten

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 13:29

Koortje schreef:
Haha, inderdaad!

Ze kan ooit wel redelijk rijden, maar ze heeft dan ook zo`n houding van "I`m the superior" weet je wel!?


Idd, maar wat dan weer het leuke is, dan rijdt ze met een halsverlenger, en dan zit ze maar: Kijk hem eens mooi naar beneden lopen!!!! Wat heb ik toch een goed paard...
Maar ze vergeet dat ie van achter er totaal niet bij is....

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:57

Koortje schreef:
X: Ik zou `m al meteen vast maken, van begins af aan.
K: ja dat weet ik... ik niet, ik laat haar eerst ff warmlopen. Als ik mn bed uitkom lig ik ook niet meteen in de spagaat zonder warming-up!
X: Hij (duidend op haar achter de teugel lopend paard) moet altijd van begins af aan aan de teugel, zo werkt het nou eenmaal.



Goh, dus zo werkt het. Wat een heldere uitleg zeg. Verward
Ben eigenlijk best benieuwd waarom het dan eenmaal zo werkt. Dat klinkt een beetje als paardrijden uit een recepten boekje. Mensen die zo redeneren hebben er i.m.o weinig van begrepen.

Kan me voorstellen dat je het erg irritant vindt om dit soort ongevraagd "advies" te krijgen. Maar ik zou er totaal geen waarde aan hechten. Dat diegene toevallig Z heeft gereden zegt weinig. (in elk geval niet in positieve zin)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnniekSolana, Druif_01, Eva1975, Jet, karmas, mika11, Miriam91, Pluksjaanvu, Renss, rocky_1995, Tango1979, Vagabondo, Vecar, Vinny12511, Winged, xSannee en 128 bezoekers