Paspoort verplicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-03 11:29

Alane, inmiddels zou ik zweren dat jij degene bent geweest die dit plannetje van paspoorterij bedacht heeft...

Mij overtuig je niet; ik ruik onraad.
Ik hoop trouwens wel dat jij gelijk gaat krijgen en ik niet

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:08

Dees schreef:
Alane, inmiddels zou ik zweren dat jij degene bent geweest die dit plannetje van paspoorterij bedacht heeft...

Mij overtuig je niet; ik ruik onraad.
Ik hoop trouwens wel dat jij gelijk gaat krijgen en ik niet


Ik bekijk alles van de positieve kant Tong uitsteken

Ik wilde dat ik het bedacht had KASSA!!!!!!!! Slim

Nee, ik hoop ook dat ik gelijk heb....maar als je het een beetje logisch bekijkt...
Neem dan eens handelsstallen, die kunnen toch niet ieder paard op naam laten zetten.... voor ze de papieren terug hebben is het paard al verkocht.

Ik zie het ook als een garantiebewijs voor de koper, immers door de chip weet je zeker dat je het juiste papier bij het juiste paard hebt.....
Zal in sommige gevallen een keruing niet nodig zijn, immers medicatie moet vermeld worden in het paspoort..Alhoewel dit ook weer niet waterdicht is momenteel...of de DA's moeten in de toekomst al registreren welk middel welk paard heeft gekregen, zodat dit aan de chip gekoppeld kan worden..want je kunt het paspoort kwijtraken.

En zou registreren verplicht worden ivm belastingheffingen dan krijg je dus ook een vrijwaringsbewijs en kun je je paard op naam zetten op het postkantoor...missen de stamboeken weer inkomsten, de belasting die X % btw. En zouden de stamboeken in principe overbodig worden Clown
Handelsstallen krijgen dan handelsplaten-paspoorten voor hun paarden..
Maneges taxiplaten-paspoorten... Clown
Zouden koetsjes dan gezien worden als aanhangers? Clown
De omschrijving van het paard veranderen voor de wegenverkeerswet, de wetten aangepast moeten worden om het wettelijk te maken dat je een soort wegenbelasting voor je paard moet betalen (zou dat dan per kilo gaan en afhankelijk van het voer?) Clown

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:53

Haha! Haha!

KWPN
24-12-2003: Nationaal Paardenpaspoort verplicht per 1 januari 2004


Per 1 januari 2004 wordt een nationaal Identificatie- & Registratiesysteem – kortweg I&R genoemd - ingevoerd als gevolg van de EU-wetgeving. Ieder paard, pony en ezel dient voorzien te worden van een paspoort, voor zover ze dat nog niet zijn. U leest hier meer over in In de Strengen nr. 25. Uitgebreide informatie over de paspoort- en chipverplichting vindt u op www.nl-paardenpaspoort.nl

(ChD: overname zonder bronvermelding toegestaan)

Haha! Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 02:20

ceasario schreef:
:D Haha!

KWPN
24-12-2003: Nationaal Paardenpaspoort verplicht per 1 januari 2004


Per 1 januari 2004 wordt een nationaal Identificatie- & Registratiesysteem – kortweg I&R genoemd - ingevoerd als gevolg van de EU-wetgeving. Ieder paard, pony en ezel dient voorzien te worden van een paspoort, voor zover ze dat nog niet zijn. U leest hier meer over in In de Strengen nr. 25. Uitgebreide informatie over de paspoort- en chipverplichting vindt u op www.nl-paardenpaspoort.nl

(ChD: overname zonder bronvermelding toegestaan)

Haha! Haha!


En de site gelezen?
I&R regeling is dus identificatie...en welke vorm van identificatie is dan goedgekeurd?

Daarbij laat de tekst op die site nog genoeg mazen open op dit moment met de kleinschalige informatievoorziening en de tegenstrijdigheden op die site..... Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:14

hoi.

en hoe gaat het dan als je een pony krijgt in 2004.
want dan lijkt me gewoon dat je hem zo snel mogenlijk moet laten chippen

medruze

Berichten: 259
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: West Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 00:54

Wat een gedoe. Straks heb je net als voor ander vee nog een vervoersdokument in 3-voud nodig! Ik heb ook schapen, als hobby, dat wordt ook al bijna onmogelijk gemaakt door alle regeltjes enz. Zal het straks met mijn paarden ook zo gaan? Het is een hobby hoor, moet ik voor mijn fiets straks zeker ook wegenbelasting gaan betalen????

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:07

medruze schreef:
Wat een gedoe. Straks heb je net als voor ander vee nog een vervoersdokument in 3-voud nodig! Ik heb ook schapen, als hobby, dat wordt ook al bijna onmogelijk gemaakt door alle regeltjes enz. Zal het straks met mijn paarden ook zo gaan? Het is een hobby hoor, moet ik voor mijn fiets straks zeker ook wegenbelasting gaan betalen????


Zolang er veel geld omgaat in de hippische sport...... Clown
Er zijn dusdanig veel takken van sport in de hippische branche, dat het controleren van vervoersdocumenten dusdanig veel onkosten gaat geven dat het onwaarschijnlijk is dat dit zou worden doorgevoerd, tenzij er een uitbraak of verdenking is van een besmettelijke dierziekte..Je dient echter wel een paardenpaspoort bij te hebben tijdens het vervoer, hetzij aan de hand, trailer of onder het zadel..

Loonie: eigenlijk zou je as paardje niet zonder paspoort verkocht mogen worden...allereerst is het zo dat wanneer een paard vervoerd word al in het bezit zou moeten zijn van een paspoort (sinds 2001 dacht ik)
Maar sowieso per 1-1-2004 is een paspoort verplicht...chippen hooguit vanaf april 2004...EU moet de chip verplichting nog goed/af keuren

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:17

Helaas is het niet meer nodig in Nederland om een paspoort zonder chip bij je paard te krijgen...gebeld met de KNHS, antwoord was: nee.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:18

Alane schreef:
Je dient echter wel een paardenpaspoort bij te hebben tijdens het vervoer, hetzij aan de hand, trailer of onder het zadel..

Nou volgens mij alleen wanneer je je paard in een trailer vervoert, dus niet aan de hand of onder het zadel. Of heb ik het mis.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:29

Bovendien moet je alle medicatie die je paard krijgt in het paspoort laten opschrijven OF er voor kiezen dat je paard niet meer geschikt is voor menselijke consumptie - maar ook dat moet dan worden vermeld in het paspoort.
Dus ook voor de paarden waarvoor een overgangsregeling telt (bijvoorbeeld een papierloze weide shet) zul je toch al een paspoort en chip moeten hebben op het moment dat je voor het beessie medicatie nodig hebt. Simpel gesteld: ook al is ie nooit ziek, op het moment dat jij hem laat enten zit je aan de hele ratteplan vast. Zie ook:
[VMR] Moet m'n weideshet een paspoort en een chip?

Ik word hier ook een beetje verdrietig van hoor. Vind het allemaal wat overdreven, vooral voor paarden die niet in de sport lopen en waar niet mee gefokt wordt, want daarvan snap ik de logica nog.
Maar verder.......... Boos! Boos! Boos!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:40

Kendra schreef:
Bovendien moet je alle medicatie die je paard krijgt in het paspoort laten opschrijven OF er voor kiezen dat je paard niet meer geschikt is voor menselijke consumptie - maar ook dat moet dan worden vermeld in het paspoort.


Kan iemand mij in het kort uitleggen hoe dat precies in zijn werk gaat? Ik heb begrepen dat daar in de nieuwste paspoorten een apart blad voor is vrijgehouden (artikel 9 o.i.d.?). Maar als je paard een ouder paspoort heeft (die van ons heeft er eentje uit 2000), dan zou je je DA daarin de bovenstaande aantekening moeten laten maken?

Kan zijn dat er al iets over is geschreven op Bokt, maar dan heb ik dat gemist.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:06

Kendra"]
Bovendien moet je alle medicatie die je paard krijgt in het paspoort laten opschrijven OF er voor kiezen dat je paard niet meer geschikt is voor menselijke consumptie - maar ook dat moet dan worden vermeld in het paspoort.
[/quote]
waarbij wel geschikt ten allertijde nog kan worden veranderd in niet geschikt voor menselijke consumptie.

[quote="Kendra"]
Dus ook voor de paarden waarvoor een overgangsregeling telt (bijvoorbeeld een papierloze weide shet) zul je toch al een paspoort en chip moeten hebben op het moment dat je voor het beessie medicatie nodig hebt. Simpel gesteld: ook al is ie nooit ziek, op het moment dat jij hem laat enten zit je aan de hele ratteplan vast.
[/quote]
Nope, de chip is nog steeds NIET verplicht, indien de EU goedkeuring verleend dan pas vanaf april 2004...


[quote="Kendra"]
Ik word hier ook een beetje verdrietig van hoor. Vind het allemaal wat overdreven, vooral voor paarden die niet in de sport lopen en waar niet mee gefokt wordt, want daarvan snap ik de logica nog.
Maar verder.......... Boos! Boos! Boos!
[/quote]
Het gehele I&R system voor paarden is in leven geroepen indien er een verdenking of uitbraak is van een besmettelijke dierenziekte (zoöligische...kan het nog steeds niet goed spellen) omdan snel vast te kunnen stellen waar zich bepaalde diersoorten zich bevinden...

[quote="Karin"]
Kan iemand mij in het kort uitleggen hoe dat precies in zijn werk gaat? Ik heb begrepen dat daar in de nieuwste paspoorten een apart blad voor is vrijgehouden (artikel 9 o.i.d.?). Maar als je paard een ouder paspoort heeft (die van ons heeft er eentje uit 2000), dan zou je je DA daarin de bovenstaande aantekening moeten laten maken?
[/quote]
Als je paspoort (ergens achterin) nergens vermeld kan worden wel of niet geschikt dan kun je je paspoort opsturen naar de paspoortverstrekker voor een aanvulling en is je paspoort weer up to date...

[quote="opala schreef:
Nou volgens mij alleen wanneer je je paard in een trailer vervoert, dus niet aan de hand of onder het zadel. Of heb ik het mis.
Yep, voor elk vervoer via de openbare weg is een paspoort verplicht, vanaf 2004 voor elk paardachtige ook die die alleen maar op de weide staan en niet verplaatst worden...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:14

medruze schreef:
Wat een gedoe. Straks heb je net als voor ander vee nog een vervoersdokument in 3-voud nodig! Ik heb ook schapen, als hobby, dat wordt ook al bijna onmogelijk gemaakt door alle regeltjes enz. Zal het straks met mijn paarden ook zo gaan? Het is een hobby hoor, moet ik voor mijn fiets straks zeker ook wegenbelasting gaan betalen????


Weet je wat ik zo maf vind? Ik kan alle landen van de EU door zonder dat er ook maar een keer naar mijn paspoort wordt gevraagd. Gaan we nu de controles bij de grens voor de paarden weer invoeren?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:29

Cassidy"]
[quote="medruze schreef:
Wat een gedoe. Straks heb je net als voor ander vee nog een vervoersdokument in 3-voud nodig! Ik heb ook schapen, als hobby, dat wordt ook al bijna onmogelijk gemaakt door alle regeltjes enz. Zal het straks met mijn paarden ook zo gaan? Het is een hobby hoor, moet ik voor mijn fiets straks zeker ook wegenbelasting gaan betalen????


Weet je wat ik zo maf vind? Ik kan alle landen van de EU door zonder dat er ook maar een keer naar mijn paspoort wordt gevraagd. Gaan we nu de controles bij de grens voor de paarden weer invoeren?
[/quote]
Hoeft niet.....kan wel, net zoals je tig- km kunt rijden in je auto zonder dat je gevraagd word naar je rijbewijs, tig-keer door de Nederland kunt lopen zonder gevraagd te worden naar je identiteits bewijs..Zou toch niemand meer een rijbewijs behoeven te halen?

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 11:54

Alane"]
[quote="Kendra schreef:
Ik word hier ook een beetje verdrietig van hoor. Vind het allemaal wat overdreven, vooral voor paarden die niet in de sport lopen en waar niet mee gefokt wordt, want daarvan snap ik de logica nog.
Maar verder.......... Boos! Boos! Boos!

Het gehele I&R system voor paarden is in leven geroepen indien er een verdenking of uitbraak is van een besmettelijke dierenziekte (zoöligische...kan het nog steeds niet goed spellen) omdan snel vast te kunnen stellen waar zich bepaalde diersoorten zich bevinden...
[/quote]

Geloof je dat echt? Er zijn ongeveer 100 stamboeken in Nederland die allemaal hun eigen systeem hebben. Verder zijn de meeste wedstrijdpaarden (vanwege de eerste chip-actie van een aantal jaren geleden) bij het KNHS gechipt. Er is dus geen centrale databank.

Als dit systeem moet gaan werken in geval van uitbraken van besmettelijke ziekten (en hoe stel je je dat dan voor, een groot bord aan de wand waar opeens allemaal rode lampjes gaan branden om vast te stellen waar een paard staat Haha! ?) moet er dus een centrale databank zijn. Dat gaan ze dus over een paar jaar doen. Gevolg: er komt een 'onafhankelijke' organisatie (met vooral een breed gedragen bestuurscommissie die dus veeeel geld kost), veel bureaucratie, hopeloze papierbende, altijd fouten in de I&R (die bijna niet te herstellen zijn) en hoge onkosten voor iedereen.

Ja, ik ben zeer cynisch. Wij hebben zelf schapen, ik zie wat daar gebeurt - veel mensen stoppen met de schapen omdat er altijd gekl**t is met I&R en alles wat daar aan vast zit. Anderzijds zie ik hier in de buurt handelaren die 1000 schapen uit Polen halen (en die hebben echt geen oormerk) en ze vrolijk laten ronddartelen in natuurgebieden hier in de buurt. Dat zijn situaties die risicovol zijn, toch? Maar daar werkt het systeem dus NIET.

Ik zie de meerwaarde nog absoluut niet.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:33

Kendra"]
[quote="Alane"][quote="Kendra"]
Ik word hier ook een beetje verdrietig van hoor. Vind het allemaal wat overdreven, vooral voor paarden die niet in de sport lopen en waar niet mee gefokt wordt, want daarvan snap ik de logica nog.
Maar verder.......... Boos! Boos! Boos!
[/quote]
Het gehele I&R system voor paarden is in leven geroepen indien er een verdenking of uitbraak is van een besmettelijke dierenziekte (zoöligische...kan het nog steeds niet goed spellen) omdan snel vast te kunnen stellen waar zich bepaalde diersoorten zich bevinden...
[/quote]

Geloof je dat echt? Er zijn ongeveer 100 stamboeken in Nederland die allemaal hun eigen systeem hebben. Verder zijn de meeste wedstrijdpaarden (vanwege de eerste chip-actie van een aantal jaren geleden) bij het KNHS gechipt. Er is dus geen centrale databank.
[/quote]
Nog niet nee, is wel in de maak....
http://www.horse-passport.nl
Hier kun je in de toekomst ook middels chip- en levensnummer informatie vinden over je paard.....

[quote="Kendra"]
Als dit systeem moet gaan werken in geval van uitbraken van besmettelijke ziekten (en hoe stel je je dat dan voor, een groot bord aan de wand waar opeens allemaal rode lampjes gaan branden om vast te stellen waar een paard staat Haha! ?) moet er dus een centrale databank zijn. Dat gaan ze dus over een paar jaar doen. Gevolg: er komt een 'onafhankelijke' organisatie (met vooral een breed gedragen bestuurscommissie die dus veeeel geld kost), veel bureaucratie, hopeloze papierbende, altijd fouten in de I&R (die bijna niet te herstellen zijn) en hoge onkosten voor iedereen.
[/quote]
En hoe dacht je dat het ging of is gegaan ten tijde van de MKZ, waarom moesten de hobbydierhouders zich melden om hun huisvarkentje te laten registreren?

[quote="Kendra schreef:
Ja, ik ben zeer cynisch. Wij hebben zelf schapen, ik zie wat daar gebeurt - veel mensen stoppen met de schapen omdat er altijd gekl**t is met I&R en alles wat daar aan vast zit. Anderzijds zie ik hier in de buurt handelaren die 1000 schapen uit Polen halen (en die hebben echt geen oormerk) en ze vrolijk laten ronddartelen in natuurgebieden hier in de buurt. Dat zijn situaties die risicovol zijn, toch? Maar daar werkt het systeem dus NIET.

Ik zie de meerwaarde nog absoluut niet.

Bij iedere regel of wet die er ingevoerd wordt of ingevoerd is, wordt verwacht dat de inwoners van NL zich ook gaan houden aan die regels en wetten...Net zoals je wordt geacht je te houden aan de max snelheid...de ene ziet dit als automobilist pesten en rijdt daardoor te hard, anderen zien het veiligheid....
Hier in NL moeten er altijd uitzonderingen zijn, neem de wegenverkeerswet: in NL ik weet niet hoeveel regels, subjes enz.. In bijv. Engeland zijn het een klein aantal regels, niks geen uitzonderingen...alles staat in een dun boekje...
Vwb die schapen, mischien zijn ze gechipt
Ik ben ook geen heilige, rijd wel eens te hard, vergeet af en toe dat ik moet stoppen bij een zebrapad....dat er een 30 km-zone is bij mij in de straat....enz.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:03

Ik heb een draver van 22 jaar oud en hij is niet gechipt en heeft geen paspoort.
Ik heb het NDR een aantal jaar geleden opgebeld om meer over hem te weten te komen, maar toen werd mij verteld dat hij dood was dus wist ik niets meer over hem te vragen.
Dus nu wil ik graag weten hoe kan ik een paspoort voor hem krijgen.
Wie kan mij hier meer over vertellen?
Hij is trouwens wel al met pensioen.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 19:58

Alane schreef:
Bij iedere regel of wet die er ingevoerd wordt of ingevoerd is, wordt verwacht dat de inwoners van NL zich ook gaan houden aan die regels en wetten...Net zoals je wordt geacht je te houden aan de max snelheid...de ene ziet dit als automobilist pesten en rijdt daardoor te hard, anderen zien het veiligheid....
Hier in NL moeten er altijd uitzonderingen zijn, neem de wegenverkeerswet: in NL ik weet niet hoeveel regels, subjes enz.. In bijv. Engeland zijn het een klein aantal regels, niks geen uitzonderingen...alles staat in een dun boekje...

Het verplicht chippen (eerst veulens en dan in 2006 uiteindelijk alle paarden) is wel zeer ondemocratisch ingevoerd. Het ministerie van landbouw heeft de uitwerking van de europese richtlijn (die alleen een paspoort vereist) overgelaten aan het PVV (produktschap vee en vlees). Deze heeft besloten dat er een transponder geplaatst moet worden in alle paarden. Het PVV is in feite een instituut voor professionele veehouders, dus particuliere paardenhouders zijn daar niet in vertegenwoordigd. Vandaar dat ik dit ook een zeer ondemocratisch besluit vind. Eigenlijk zouden alle particuliere paardenhouders moeten protesteren tegen deze gang van zaken bij de minister of de tweede kamer.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:46

he ik lees nogal veel over 'koeienhouders' die hun koeien niet schijnen te registreren. iedere veehouder is verplicht om al zijn koeien 2 oornummers in te doen als een koe dat niet heeft en je krijgt controle dan ben je vies de bok (een hele dikke boete). en die mensen gaan heus niet controleren voor hoeveel je een paard hebt gekocht of verkocht het gaat er gewoon om dat ze weten hoeveel er zijn. en ik vind dit een hele goede regel.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 20:53

dat met die slachtpaarden of hobbypaarden gaat erom dat voor een hobbypaard veel meer medicijnen besschikbaar zijn dan voor een slachtpaard (dat heeft met wachttijden voor het vlees te maken).

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:37

Lekker is dat, mijn paard is wel gechipt, maar voor 2006 moeten dus waarschijnlijk ook alle 27 shetlandertjes een chip + paspoort...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 22:05

pamba schreef:
Ik heb een draver van 22 jaar oud en hij is niet gechipt en heeft geen paspoort.
Ik heb het NDR een aantal jaar geleden opgebeld om meer over hem te weten te komen, maar toen werd mij verteld dat hij dood was dus wist ik niets meer over hem te vragen.


'Afgevoerd', heet dat toch? Om dezelfde reden kan ik bij het NDR niets meer achterhalen over de moeder van Ameretto. Ze schijnt echter nog wel in leven te zijn. Volgens mij moet je zulke paarden opgeven alsof ze geen papieren hebben, dus een paspoort aanvragen met 'afstamming onbekend'.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:27

Pegasus"]
[quote="Alane"]Bij iedere regel of wet die er ingevoerd wordt of ingevoerd is, wordt verwacht dat de inwoners van NL zich ook gaan houden aan die regels en wetten...Net zoals je wordt geacht je te houden aan de max snelheid...de ene ziet dit als automobilist pesten en rijdt daardoor te hard, anderen zien het veiligheid....
Hier in NL moeten er altijd uitzonderingen zijn, neem de wegenverkeerswet: in NL ik weet niet hoeveel regels, subjes enz.. In bijv. Engeland zijn het een klein aantal regels, niks geen uitzonderingen...alles staat in een dun boekje...
[/quote]
Het verplicht chippen (eerst veulens en dan in 2006 uiteindelijk alle paarden) is wel zeer ondemocratisch ingevoerd.
[/quote]
Chippen is nog steeds NIET verplicht, in 2004 moet de EU daarnog over beslissen....Daarnaast wordt er over elke reden democratisch beslist, immers wij stemmen wie er aan de touwtjes trekt en wie er beslist over regels...

[quote="Pegasus schreef:
Het ministerie van landbouw heeft de uitwerking van de europese richtlijn (die alleen een paspoort vereist) overgelaten aan het PVV (produktschap vee en vlees). Deze heeft besloten dat er een transponder geplaatst moet worden in alle paarden. Het PVV is in feite een instituut voor professionele veehouders, dus particuliere paardenhouders zijn daar niet in vertegenwoordigd. Vandaar dat ik dit ook een zeer ondemocratisch besluit vind. Eigenlijk zouden alle particuliere paardenhouders moeten protesteren tegen deze gang van zaken bij de minister of de tweede kamer.
Dat produktschap heeft ervaring met de I&R-regel en is daarom belast met de uitvoering van de I&R-regelgeving voor paarden.
Verder kent de EU geen hobbydieren en hobbydierhouders en heeft de NL-overheid ook geen duidelijke omschrijving van dit fenomeen.
Als je de site raadpleegd zul je ook lezen dat de chip verplichting pas ingaat/in zal kunnen gaan vanaf april 2004 omdat de EU nog daarover zal moeten beslissen...
Het produktschap is dus niets meer als een uitvoerend orgaan en geen beslissend orgaan vwb de I&R-regeling...
Daarnaast is er een overgangsregeling en bestaat er een mogelijheid om ontheffing aan te vragen om niet te hoeven chippen.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:57

Ok, dank Alane voor de toelichting. Ik vind namelijk dat als de EU een richtlijn uitvaardigt, dat Nederland geen uitzondering op die regel mag maken. En zeker niet beslist door een organisatie als het PVV. Wel vreemd dat ze het chippen voorschrijven terwijl de EU dat NIET in hun regeling heeft staan ?
We zullen april dan wel afwachten, en als de EU niet verplicht tot chippen vind ik dat de PVV dat ook niet kan doen.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:53

Alane schreef:
Vwb die schapen, mischien zijn ze gechipt
.

Doei, doei Doei, doei Doei, doei
Dat geloof je toch zelf niet?

Alane, ik sluit me aan bij Dees - het lijkt wel of je de regels zelf hebt bedacht...misschien geschikt voor een baantje bij de AID Haha! ?
Het verschil tussen ons ik denk ik dat ik de wereld zie als een jungle en jij het nog wel een redelijk georganiseerde toestand vindt - klopt dat?