Is het raar als ik mijn bijrijder verplicht met ti

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Is het raar als ik mijn bijrijder verplicht met ti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 10:01

Is het raar als ik mijn bijrijder verplicht met tiedeman te rijden?

Sinds 1,5 maand heb ik een nieuwe bijrijder. Een heel prettig iemand, die veel tijd in mijn paard steekt. Alleen: ze kan niet geweldig rijden. Nu is het zo dat mijn paardje heel moeilijk nageeflijk / aan de teugel is te rijden, ik heb er zelf ook best lang over gedaan voor ik dat voor elkaar kreeg. Mijn bijrijder krijgt dat dus ook niet voor elkaar. Maar omdat ze verder wel een stille hand heeft, netjes zit en niet schopt kan ze ook niet veel aan mijn paard verpesten... Als zij heeft gereden kan ik de volgende dag ook moeiteloos op mijn paard stappen zonder enig verschil.

Nu kwam ik gisteren toevallig even langs op de manege om wat spullen te brengen en toen was ze toevallig net aan het rijden. Wat zie ik: ze heeft de tiedeman los terwijl ik tegen haar heb gezegd dat ik pas wil dat ze dat doet las Jolly er echt goed door heen is en ook constant is daarin. Nou, Jolly had nu niet meer dan een rechte hoofd-hals lijn. Dus ik heb (heel streng, waardoor ik dus nu een beetje twijfel...) gezegd dat ik niet wil dat ze de tiedeman af doet. Zij gaf aan dat ze dat deed omdat ze dacht dan mijn paard zo wat meer ontspannen zou zijn.... Verward Volgens mij maakt dit weinig uit, want als het paard goed loopt werkt de tiedeman niet in, het is alleen een extra hulpje als het paard met d'r koppie omhoog loopt.

Nu rij ik zelf de laatste tijd zonder tiedeman en dat gaat heel goed. Dat heb ik ook in ons 'dagboekje' geschreven waar in staat wat we elke dag gedaan hebben met Jolly. Dus ik kan me voorstellen dat zij dacht toen ze dat las....

Wat vinden jullie: ben ik te ver gegaan met haar verplichten met tiedeman te rijden? Zouden jullie, als jullie mijn bijrijder waren, nu afgeknapt zijn?

Sorry voor het lange verhaal... maar het is echt een beetje in m'n hoofd aan het rommelen.

Lachen


Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:08

Nee, je probeert haar allleen te helpen enz.
Alleen misschien kun je haar even opbellen en zeggen dat het niet de bedoeling was haar af te kraken, maar haar gewoon te helpen.
En dat je er zelf mee rijd, en als Jolly echt er goed doorheen is ze weer zonder kan gaan rijden, maar nu nog niet.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:18

Ik zou het ook niet erg vinden als mij verteld werd dat ik met een thiedeman moest rijden. Niet elk paard is even makkelijk er doorheen te rijden en ik kan me voorstellen dat jij het als eigenaar prettiger vindt dat ze voorlopig een hulpteugeltje gebruikt. Stel anders voor dat ze er voorlopig mee blijft rijden en dat ze jou belt als ze denkt dat ze er klaar voor is om hem af te doen zodat je kunt komen kijken om dat te beoordelen. Het is jou paard, jij neemt de eindbeslissing!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:20

Ik ben zowiezo geen voorstander van hulpteugels, dus ik ben niet erg objectief. Ik denk dat het al veel zal helpen als je je bijrijdster heel duidelijk uitlegt waarom jij graag wilt dat ze met een Thiedeman-teugel rijdt.

* To Belg, or not to Belg *

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 10:31

Ik zal haar inderdaad nog eens bellen anders, om het goed uit te leggen. Ze bedoelt het ook echt niet kwaad, moet ook een beetje haar weg vinden met mijn paard, maar aangezien ik die al een keer ben afgelopen...

Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:37

Ik denk dat je paard beter af is zonder hulpteugel........ laat je bijrijder lekker rijden met het paard zoals ze dat doet. Bij jou loopt hij verder goed. Je hoeft toch niet te presteren..........

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 10:42

Ik ben ook niet zo'n voostander van hulpteugels, met het voordeel van de tiedeman (thiedeman?? Verward ) is dat ie alleen inwerkt als het nodig is. Loopt het paard goed, dan merk je niks. En tuurlijk moet mijn bijrijder het ook zelf een beetje uitproberen, maar ik wil gewoon niet dat mijn paard loopt te sterrenkijken...

Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:44

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van de thiedeman eerlijk gezegd.
Neemt ze ook dressuurles met je paard of niet?
Ik zou haar iig even bellen, als ik jou was. Misschien ben je nu iets kwaader over gekomen dan dat de bedoeling was.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:20

nee ik zou het niet doen, ik ben ook zo'n deler geweest die verplicht met thiedeman moest rijden. Daardoor heb ik niet leren rijden, ik ging alleen maar slechter rijden, want ik wist niet hoe ik mijn pony zonder dat ding rond moest rijden. Je kan haar denk ik het beste op les zetten, dan leert ze het al sneller en als jij goed rijd maakt het niks uit of je paard een dagje niet aan de teugel loopt Knipoog daar moeten ze tegen kunnen hoor

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:37

Als jij er de volgende dag geen last van hebt wanneer zij gereden heeft dan zou ik haar gewoon zonder thiedeman laten rijden. Ik ben van mening dat alleen iemand die wat meer ervaren is met rijden evt. hulpteugels zou moeten gebruiken. En als zij het paard verder niet stoort en hij is dan meer ontspannen, dan zou ik haar gewoon zonder laten rijden. Ik zou het vreselijk vinden om gedwongen met hulpteugels te moeten rijden als het niet goed aanvoelde.

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:13

ik ben er niet op tegen
mijn bijrijdster moet verplicht met martingaal van mij rijden omdat je anders kan skiëen van zijn neus af(gigantische sterrenkijker als hij de kans krijgt )
ze krijgt hem nog niet helemaal nageeflijk zeker niet als hij nog niet los is later lukt het haar aardig

ik heb er namelijk last van als ze hem zonder heeft gereden want dan gaat hij bij mij ook proberen te sterrenkijken en ben ik weer een half uur verder voor ik hem ontspannen en nageeflijk heb

ik zou haar gewoon uitleggen waarom je wil dat ze met rijd en dan moet ze dat maar begrijpen

“In times of joy, all of us wished we possessed a tail we could wag.”

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:24

Ik zie het nut er niet van in om dit je bijrijder te verplichten. Maar je hebt wel het recht dit te doen.

Als jouw paard gewoon horizontaal loopt is er niks aan de hand hoor, loopt hij echt sterren te kijken is het een ander verhaal.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:32

Het is jouw paard dus als jij wilt dat ze hem achterste voren rijdt tja dan heeft ze dat eigenlijk wel een beetje te doen... Maar misschien kun je het haar een beetje uitleggen en dat er in de toekomst geen problemen zijn als ze zonder rijdt maar dat je voorlopig wil dat ze met tiedeman rijdt.

...Dreaming with my eye's wide open...

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:32

Ik vind t niet raar hoor.
Als jij t zo wilt, moet ze zich daar aan houden.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:51

Zij moet zich gewoon aan jou regels houden, vind ik. Dus gewoon de thiedeman omlaten, als jij duidelijk hebt vermeld dat je dat graag wilt hebben.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:11

Kyralovertje schreef:
Zij moet zich gewoon aan jou regels houden, vind ik. Dus gewoon de thiedeman omlaten, als jij duidelijk hebt vermeld dat je dat graag wilt hebben.


Ben ik het wel mee eens. Het is jouw paard en als jij dat zo wil dan hoort ze dat gewoon te doen.

Mijn bijrijdster moest van mij tot een maand geleden met martingaal rijden, uit zelfbescherming want Omar had mijn vorige bijrijdster een blauw oog geslagen met zijn hoofd Schijnheilig Ik rij zelf met dressuren niet meer met martingaal maar bij mij loopt hij ook anders. Mijn bijrijdster heeft er nooit een punt van gemaakt dat ik zonder ging rijden en zij met moest Ik heb het nu het met het rijden met haar beter gaat, de keuze aan haar gelaten en nu rijdt ze zonder martingaal.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:13

Ze moet zich aan de regels houden. Ookal zou jij eisen stellen waar zij het niet mee eens is. Het is jouw paard.

Ik persoonlijk zou haar niet met thiedeman laten rijden. Ze vind het zellf blijkbaar niet prettig (ze deed hem ten slotte af) en je hebt er geen last van als ze hem niet gebruikt. Je kan het haar dan net zo goed niet laten doen.

Ik zou haar trouwens wel even bellen. Misschien ben je banketstaaf over gekomen dan je bedoeling was en het zou zonde zijn als jullie relatie door zoiets verpest wordt

Lovers Estragon & Herlando Lovers

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:20

Tuurlijk is dit jouw beslissing, maar ik zou haar zeker nog even bellen ofzo om te vertellen dat je het niet banketstaaf bedoelde en dat je misschien wat bozer overkwam dan je bedoelde. Ik zou het ook niet leuk vinden als ik de wind van voren zou krijgen, terwijl ik het wel goed bedoelde!

Leg haar gewoon uit waarom je dat graag wilt, dan zal ze er heus wel begrip voor hebben. Al ben ik het inderdaad eens dat het misschien beter is om haar les te laten nemen ipv de hulpteugels.

Na de traan van verdriet, komt de glimlach van de herinnering...
Vaarwel lieve Cisco... Rust zacht meisje...

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:54

Ik zou haar het idd nog eens uitleggen, of op zijn minst vragen of ze het begrijpt, maar ik vind er niks mis mee! Thiedemann is een heel vriendelijke teugel die eigenlijk nauwelijks kwaad kan, baat het niet schaadt het niet. Ik heb zelf ook tijden met thiedemann gereden op mijn pony die ook erg lastig is met nageven. Zo kon de pony in alle rust wat meer bevestigd raken en kon ik op andere dingen letten. Zoals Anydale zegt kon ik daarna misschien mijn pony niet rond rijden, maar de pony snapte het beter en ik was verder meer bevestigd in mijn rijden waardoor het toch een stuk sneller ging. Tegenworodig, sinds ik op kamers woon, rijdt mijn moeder weer en af en toe heeft die ook nog moeite om Spot nageeflijk te rijden, als ze dan weer even met thiedemann rijdt rijdt ze gewoon lekkerder en loopt Spot toch nog mooi over haar rug. En zoals Kyralovertje zegt: ze heeft zich aan jouw regels te houden, hoewel dat harder klinkt dan het waarschijnlijk over zou komen.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:04

Sorry hoor, maar ik snap de redenatie achter het Thiedeman verhaal niet echt.

Je geeft zelf aan dat ze nog niet ervaren is, waarom laat je haar dan wel met een hulpteugel rijden?
Blijkbaar is zij en jouw paard (de combi dus) er nog niet aan toe om lekker nageeflijk te lopen.

Houdt er wel rekening mee dat het 'in de krul' trekken van je paard wellicht voor het plaatje mooi staat, maar het veel beter is wanneer ze het allebei leren om het zonder te doen.

Wanneer jouw paard bij jou netjes loopt ben jij dus een stuk meer ervaren en klikt de combi al beter. Verwacht van jouw bijrijder niet hetzelfde. Geen mens is gelijk. Anders had je wellicht niet aan een bijrijder moeten beginnen.

Ik denk dat je al heel veel mazzel hebt met een meisje die zo ontzettend lief en goed voor je paard is! De weg naar het nageeflijk rijden komt vanzelf wel. Kijk maar naar jezelf!

Heel veel succes

Op zoek naar de zon!!!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:06

Ze heeft zich aan jouw regels te houden, maar ik zou haar wel even bellen en het uitleggen.

-

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:07

Waarom bied je haar niet de mogelijkheid aan om te lessen

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:02

ik zou haar idd even bellen, misschien is ze wel heel erg geschrokken; als bijrijder zit je altijd in zo'n afhankelijke positie, het kan 'zomaar' afgelopen zijn. verder is het jou paard en gelden jou regels... duidelijke afspraken voorkomen een heleboel gedonder. al ben ik niet zo'n voorstander van hulpteugels, ik denk ook dat lessen een beter effect hebben, dan heeft ze na verloop van tijd die hulpteugel misschien niet eens meer nodig...

Faber quisque fortunae suae


IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 16:02

Chronos schreef:
Het is jouw paard dus als jij wilt dat ze hem achterste voren rijdt tja dan heeft ze dat eigenlijk wel een beetje te doen... Maar misschien kun je het haar een beetje uitleggen en dat er in de toekomst geen problemen zijn als ze zonder rijdt maar dat je voorlopig wil dat ze met tiedeman rijdt.


Daar sluit ik mij geheel bij aan. Het is jouw paard dus jij beslist wat er gebeurd, mits je bepaalde beslissingen die je maakt tov haar "rijgedrag" goed onderbouwd.

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 16:54

Bedankt voor jullie reacties OK dan! .

Ik heb mijn bijrijder vanaf het begin af aan de keuze voor gelegd: of 1x per week meerijden in de groeps(dressuur)les, of 1x in de twee weken privéles (komt qua kosten ongeveer op hetzelfde neer). Ze rijdt nu in de groepsles.

Ik had vanmorgen zelf privéles (ging trouwens super! jippie Lachen ) en toen heb ik ook nog even met mijn instructeur overlegd. Hij gaf aan dat Jolly idd bij mijn bijrijder voornamelijk aan het sterrekijken is en dat het absoluut geen goed idee is als ze zonder thiedeman rijdt. Hij vindt: met thiedeman, en als ze goed loopt kan ie een gaatje losser. Maar beslist niet af! Dit is zelfs nog iets strenger dan ik zelf had voogesteld dus... (ik heb in het begin met haar afgesproken, met thiedeman rijden en als ze lekker ontspannen en nageeflijk is mag ie af). Mijn paard heeft nogal de neiging te sterrekijken en dan d'r rug uit te drukken en volgens m'n instructeur gaat dat nooit helemaal weg als mijn bijrijder zo blijft rijden....

Ik ga mijn bijrijder idd nog wel even bellen, even goed uitleggen waarom ik het zo wil. Het was misschien gisteren wel een beetje te kort door de bocht Schijnheilig ...

Nog even voor de mensen die tegen het gebruik van een thiedeman door een onervaren ruiter: zoals Margje al zegt het is een heel vriendelijke teugel. Je kunt een paard er absoluut niet mee in de krul trekken. En als het paard goed loopt werkt ie helemaal niet in.

Sorry, t is alweer een lang verhaal geworden Schijnheilig

Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers