Vraagje aan Sonja

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-01 22:27

Hoi, ik heb even een soort western vraagje voor je! Lachen

Ik rij mijn paard nu een beetje op de western pleasure manier (denk ik) met 1 hand aan de teugels en 1 arm los. Ze loopt eigenlijk wel heel lekker op die manier (aan het einde pak ik haar ook nog even op). Maar ik merk dat ze steeds met haar neusje over de grond wil lopen! En dat is volgens mij niet de bedoeling bij pleasure, of wel??

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-01 22:53

jawel toch??

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-01 23:33

*LOL* Heee dat doet Orry dan ook inderdaad....
vooral als hij dus 3 wk niet gereden is, rijd ik zo in stap de eerste keer zo'n 15-20 minuten met hem... *LOL* al hou ik mijn been er niet af. Alleen heeft hij nu de nieuwe uitdaging gevonden om aan elk hoopje vijgen te willen ruiken Pling dat mag niet van mij tijdens het rijden...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-01 23:54

Jur doet het trouwens ook aan de longeerlijn, zo met haar neus over de grond, soms zit er zelfs zand aan haar neus! Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 08:11

Nee, da's ook bij pleasure niet de bedoeling. De hals moet in een rechte horizontale lijn gedragen worden, en het neusje mag er ietsje uitgestoken zijn. Maar helemaal met de neus op de grond is zeker niet de bedoeling, ik denk (weet niet zeker) dat dat als onttrekking aan het werk zou worden beoordeeld.

Maar western is wel effe wat meer als lanterfanten aan een lang teugeltje hoor! De eerste maanden dat je western rijdt met een niet-western geschoold paard, zijn je teugels bijna nooit lang en rijd je vaak met een bijna Engels contact.
Je zou eigenlijk eens moeten kunnen kijken als wij les hebben, want western wordt vaak als relaxed en DUS niet intensief gezien. Maar Mileen heeft een heel goede conditie (na ja, na al die blessures niet meer) en ikke ook, maar na een uur les zijn we echt allebei kapot.....
Ik vermoed dat jullie niet echt een idee hebben hoe intensief het is voor paard en ruiter, omdat het er zo sloom en relaxed uitziet.....

Maar ik heb nog steeds goede hoop op een Boktweekeinde, en dan zal ik graaaaag wat laten zien!

Grtz, Sonja

PS ik vind het wel heel leuk dat jullie er belangstelling in hebben en het niet meteen afdoen als afwijkend en dus "raar"!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 09:07

neen hoor sonja! wij vindnen western cool haha heb gisteren trouwens aan [***] beloofd van zodra ie op niveau granbd prix is dat we western gaan rijden dus als [***] 25 is haha *LOL* ik zou ook is heel graag western rijden ! alleen ken ik niemand in de buurt die dat doet of iets dat er op trekt!

groetjes

pj

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 09:50

Ik doe soms ook westernachtige dingen met Toon, vooral met lange teugel om hem te leren puur op mijn zithulpen te stoppen, achterwaarts te gaan en af te wenden, want ik heb een aantal jaren les van iemand gehad, waardoor ik teveel teugelhulpen ging toepassen en dat moet ik dus van mijzelf weer afleren. Frusty Frusty Voor Toon en mij is dat heel goed.

Ik noem het dan "westernachtig", maar dat is het natuurlijk helemaal niet, het lijkt er alleen een beetje op.

Enne, sonja: ik weet dat western rijden net zo intensief is als engels rijden, de paarden moeten net zo gehoorzaam worden, soepel en sterk. Met of zonder lange teugel!

Toedeloe! Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 15:47

heeeej mijn Labje kan ook westernoefeningen hoor, sliden mag natuurlijk niet, maar stoppen enzo doet ie hoor.
Wat ik begreep mag je bij P wel flink voorwaarts neerwaarts rijden, maar dat zal dan wel niet kloppen ofzo.
vw-nw is goed, zolang het geen boren wordt. Goed vw nw is geen onttrekking, boren wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 15:50

Bij P is het tempo juist heeeeeel beheerst, absoluut geen gasgeven dus. Vandaar dat Mileen en ik meer met R bezig zijn *LOL*

En inderdaad, jouw uitleg over vn en boren is precies wat ik bedoel *LOL*

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 18:48

Tsja...wat is de bedoeling...ik weet dat er juryleden zijn die juist heel graag wel willen zien dat je paard met zijn/haar neus over de grond loopt, maar er zijn ook juryleden die inderdaad willen zien dat je paard met zijn/haar hals in een horizontale lijn loopt... Verward Dat maakt het errug moeilijk om nou door te krijgen wat nou precies de bedoeling zou moeten zijn...maar eh, traditiegetrouw ben ik het helemaal met je eens Sonja...maar dan moet je wel de juiste jury treffen he...hahaha...maar volgens mij is inderdaad ook die horizontale lijn de bedoeling...maar neusje naar de grond is wel een goede reactie vind ik, lekker ontspannen...maar of ze ook zo moet lopen in de pleasure... Verward ff vantevoren aan jury vragen wat ze hetliefst zien *LOL* *LOL* *LOL* hahaha, als dat zou kunnen...zou iedereen het doen... Party!! denk ik...dag meneer/mevrouw jurylid, wilt u mij ff vertellen hoe u mij wilt zien rijden... *LOL* *LOL* hmmm...denk niet dat ze er in trappen...

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 19:21

hoi,
ik dacht ongeveer het zelfde als Sonja. De regels zijn volgens mij zo dat de hals evenwijdig loopt aan de schof hoogte en dat er in de nek een zodanige knik zit dat het hoofd bijna verticaal tegen de grond staat. Het is een beetje moeilijk uit te leggen. De truc is om een paard om je benen voorwaarts neeerwaarts te rijden dus niet op teugeldruk zoals bij de dressuur.
groetjes
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 19:23

flink vw-nw = vooral vw=nw, ik bedoelde niet het tempo. kalmte en rust is toch wat ze willen zien?? + beheersing.
Reinig is weer een heel ander verhaal ja, volgens mij nog meer vaardigheid en een hele andere africhting.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 22:34

*LOL* Nou nou Sonja wat een vooroordelen....
*LOL* mijn man rijdt R op een Pleasure getraind paard dat voorheen ook een bestaan heeft gehad als dressuur-spring-arabier....

"<i>Ik vermoed dat jullie niet echt een idee hebben hoe intensief het is voor paard en ruiter, omdat het er zo sloom en relaxed uitziet.....</i>"

*LOL* Had ik al gezegd dat er hier op stal de Flevo Western Trail en Open WRAN gehouden wordt en er al meerdere westernclinics gehouden zijn o.a. door Chris Knol....
Ondanks dat er hier maar welgeteld 1 westernruiter met een palomino Quarter staat.
*LOL* Die Paul heeft toen ook een cutting demonstratie gegeven, complimenten gaf voor het regelen van goed vee (jonge stierkalveren)....

*LOL* Ik heb zelf welgeteld 1 westernles gehad en vond dat ik veel 'niet' moest doen...
De instructeur vond dat het sturen mij voor een Engels rijdende ruiter goed afging, beter dan de meesten...
Vind het zadel wel lekker zitten.

Afbeelding

Greetz... Lachen Vork Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers