Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 12:41

Iemand gelezen?
Eerder dit jaar heeft er in de BIT een artikel gestaan over "het knikje", met medewerking van professor Horst Weiler, die onderzoek heeft gedaan naar het LDR en achter de LL rijden. Het artikel dat nu in de Paardenkrant staat gaat daar ook over en hierin staan meer voorbeelden en quotes van oa Arjen Teeuwissen en Albert Voorn.
Een quote uit het artikel van Horst Weiler zelf: "Gezien het onderzoek stel ik vast dat de problemen in het verankeringsgebied niet optreden als het paard het knikje in de nek niet hoeft te maken. Wil je het voorkomen, moet je het hele fenomeen dressuur opnieuw overdenken, de paarden anders opleiden en de instructie ook anders vormgeven."

Hebben meer Bokkers dit artikel gelezen en zo ja wat vinden jullie ervan? Ik vind het zelf een erg goed artikel waarin duidelijk wordt dat er echt wat mis is in de huidige dressuur. En ik weet ook waar het nu al anders gebeurt, ben er trots op dat ik daar zelf mag rijden

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:01

Ja, Maaike dat er geen andere manier van rijden bestaat is onzin, dat weten we inmiddels al. Dat er nog steeds mensen zijn die dat niet willen geloven zegt meer over die mensen dan over die andere manier van rijden. Het LDR systeem is niet goed voor paarden, dat vinden wij al jaren. Het nadeel van het LDR systeem is behalve dat het slecht is voor de paarden en pijnlijk(wetenschappelijk onderzoek) is het eigenlijk ook heel tegenstrijdig aan het doel wat de mensen die in dit systeem trainen willen bereiken. Je ontneemt het paard namelijk zijn kracht en dat heb je juist nodig om het uiterste uit je paard te kunnen halen, wel is waar op een gezonde manier!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:41

Edit: heb de paardenkrant nog niet gezien, artikel in Bit wel gelezen. Ik heb ook het proefschrift bekeken en vond de conclusie dat rond en diep rijden schadelijk is te kort door de bocht. Naar mijn weten komt dat ook niet letterlijk zo in het proefschrift naar voren.

Je kunt simpelweg niet zo redeneren omdat je geen hard bewijs hebt dat de paarden die gebruikt zijn in dat onderzoek, daadwerkelijk zo gereden zijn.

De conclusie die ik zelf in het proefschrift teruglas was: "Als je slecht rijdt, gaat je paard kapot". Nou ja, dat is natuurlijk een waarheid als een Koe

Maar ik ben zeer benieuwd naar de verpletterende resulaten van de aqua8-trainingsmethoden op de wereldspelen van 2006 en de Olympische Spelen van 2008...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:54

Proefschrift? Het is een heel wetenschappelijk onderzoek in de vorm van een boek. En er is hard bewijs ZEP, wil je dat nu nog steeds ontkennen?

Het is natuurlijk hard voor de mensen die zelf in dat systeem trainen, maar soms is de werkelijkheid hard.

Waarom gaan de LDR rijders er in het algemeen vanuit dat je op een andere manier niet zou kunnen presteren?
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 24-12-03 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:55

lever het me maar. Ik vind het dus geen hard bewijs om o.a. bovengenoemde reden. Wetenschappelijk is een rekbaar begrip, dat zou jij moeten weten.

Ik ben ook zeer benieuwd naar het harde bewijs van jouw wondermethode, daar zit ik ook al zowat een jaar op te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:56

Wat mij trouwens laatst wel opviel, was dat tijdens het losrijden de paarden die lDR getraind waren vrij zuur overkwamen.

Maar dat kan ook aan de dag gelegen hebben Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:57

IK zou het artikel graag willen lezen, heeft iemand zin om dit even over te typen?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:00

Pipo schreef:
Wat mij trouwens laatst wel opviel, was dat tijdens het losrijden de paarden die lDR getraind waren vrij zuur overkwamen.

Maar dat kan ook aan de dag gelegen hebben Haha!


Dat klopt. "met veel pijn kun je je niet meer concentreren en zal zelfs je spierspanning toenemen. Je bent dus minder los in je lijf. Datzelfde geldt voor paarden" (uit de paardenkrant)

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:02

Aqua8horse schreef:
Je bent dus minder los in je lijf. Datzelfde geldt voor paarden" [/i]
(uit de paardenkrant)



Maar wat ik dan niet begrijp, is dat het beeld van de LDR ruiters een los door het lijf paard laat zien. Met erg veel veer in het lijf.

Wie kan dat verklaren?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:04

Zep schreef:
lever het me maar. Ik vind het dus geen hard bewijs om o.a. bovengenoemde reden. Wetenschappelijk is een rekbaar begrip, dat zou jij moeten weten.

Ik ben ook zeer benieuwd naar het harde bewijs van jouw wondermethode, daar zit ik ook al zowat een jaar op te wachten.


Dat is je goedrecht, maar ik vind het wel wat twijfelachtig om hard bewijs uit een nota bene wetenschappelijk onderzoek te ontkennen.

Welke wondermethode bedoel je?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:06

Pipo"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Je bent dus minder los in je lijf. Datzelfde geldt voor paarden" [/i](uit de paardenkrant)



Maar wat ik dan niet begrijp, is dat het beeld van de LDR ruiters een los door het lijf paard laat zien. Met erg veel veer in het lijf.

Wie kan dat verklaren?
[/quote]

Paarden die niet in dat systeem worden getraind laten veel meer souplesse zien, ook schwung en tact zijn overduidelijk aanwezig. Bij paarden die niet in dat systeem getraind worden zie je veel minder (vage) blessures en die paarden zijn heel makkelijk nageeflijk te rijden en te houden waardoor oefeningen makkelijker(dus met minder spanning en stress) uit te voeren zijn. Ze zijn beter aan de hulpen, dus alles zal meer vloeiender zijn, ook de uitstraling.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:08

Aqua8horse schreef:

Paarden die niet in dat systeem worden getraind laten veel meer souplesse zien, ook schwung en tact zijn overduidelijk aanwezig. Bij paarden die niet in dat systeem getraind worden zie je weinig blessures en die paarden zijn heel makkelijk nageeflijk te rijden en te houden waardoor oefeningen makkelijker(dus met minder spanning en stress) uit te voeren zijn.



Zal ik wel blind zijn en te weinig kennis, maar als ik bij het losrijden kijk bij Hp en Edward en Anky ( muv PB) zie ik toch een paard wat veel losser in het lijf is dan de paarden die volgens de klassieke manier getraind zijn.

ALleen de klassiek getrainde paarden kijken blijer..........

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:11

Ik vind die paarden helemaal niet zo los in het lijf. Ook laat de schwung en de tact in mijn ogen nogal wat te wensen over, of beter gezegd dat zou nog veel beter kunnen.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:11

Aqua8horse schreef:
Paarden die niet in dat systeem worden getraind laten veel meer souplesse zien, ook schwung en tact zijn overduidelijk aanwezig. Bij paarden die niet in dat systeem getraind worden zie je veel minder (vage) blessures en die paarden zijn heel makkelijk nageeflijk te rijden en te houden waardoor oefeningen makkelijker(dus met minder spanning en stress) uit te voeren zijn. Ze zijn beter aan de hulpen, dus alles zal meer vloeiender zijn, ook de uitstraling.


Maak je nu niet de fout rijkunst in twee groepen te verdelen? Er zijn een groot aantal waardeloze manieren om een paard te rijden!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:14

Nee, dat is niet mijn bedoeling in ieder geval. Natuurlijk zijn er een groot aantal waardeloze manieren maar er zijn kennelijk ook enkele hele goede waarbij je voor een correct en goed resultaat niet achter de loodlijn en met hulpteugels hoeft te trainen. Je paard dus niet onnodig kwelt.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:14

Aqua8horse schreef:
Proefschrift? Het is een heel wetenschappelijk onderzoek in de vorm van een boek. En er is hard bewijs ZEP, wil je dat nu nog steeds ontkennen?


Wetenschappelijk??!

Dus er is aan een universiteit een onderzoek gedaan over de schadelijkheid van het LDR systeem?! Verward
En daar hebben ze dus verschillende paarden, sommigen via het LDR systeem en anderen via een andere systeem getraint voor een aantal jaar?????!!!
En daaruit is gebleken dat de paarden die via het LDR systeem werden gereden duidelijke gezondheidsproblemen hadden DOOR het trainingsysteem. En de paarden die via het andere systeem werden gereden vertoonden die kwalen niet?

Het lijkt mij allemaal vrij sterk........
Maar misschien heb ik het helemaal mis, en is zo'n onderzoek wel degelijk uitgevoerd!

geen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:14

Aqua8horse schreef:
Ik vind die paarden helemaal niet zo los in het lijf. Ook laat de schwung en de tact in mijn ogen nogal wat te wensen over, of beter gezegd dat zou nog veel beter kunnen.



Wat vind je er niet los aan dan? Dat zou ik weleens willen weten. Want als jij een manier kent waarop het nog losser kan????

Kan je Bert Rutten zo vervangen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:16

zucht Gaaaap
Bart!!! ik wil een apart topic voor voor en tegen standers van het LDR
Owja misschien zijn er ook nog tussen mensen.
Kan dat aub, want zo staat fokkerij, vraag maar raak paardenpraat enz steeds vol met dezelfde stellingen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:17

Ja, Saluut je hebt het mis dat onderzoek is daadwerkelijk uitgevoerd.. En niet door zomaar iemand. Deze man heeft zo'n beetje alles over en in paarden onderzocht en daar meerdere wetenschappelijke publicaties over geschreven.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:17

runningkawa schreef:
zucht Gaaaap
Bart!!! ik wil een apart topic voor voor en tegen standers van het LDR
Owja misschien zijn er ook nog tussen mensen.
Kan dat aub, want zo staat fokkerij, vraag maar raak paardenpraat enz steeds vol met dezelfde stellingen.



Wat doe je dan met mensen zoals ik? Die nog niet weten of ze voor of tegen zijn Haha! Goede dingen zien in LDR, maar ook slechte dingen ervan vinden. En klassiek goed vinden, maar ook slechte dingen daar in zien?

Haha!:D:D:D:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:18

Dat bedoel ik met tussen mensen, daar hoor ikzelf ook bij.

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:19

Aqua8horse schreef:
Nee, dat is niet mijn bedoeling in ieder geval. Natuurlijk zijn er een groot aantal waardeloze manieren maar er zijn kennelijk ook enkele hele goede waarbij je voor een correct en goed resultaat niet achter de loodlijn en met hulpteugels hoeft te trainen. Je paard dus niet onnodig kwelt.


Hoezo kennelijk?

Wie ken jij op top GP niveau zo goed dat je precies weet hoe en waarmee de paarden getraint worden?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:19

Wat zie jij Pipo dan bijvoorbeeld als de goede dingen van LDR systeem? Of de voordelen ervan?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:20

Aqua8horse schreef:
Ja, Saluut je hebt het mis dat onderzoek is daadwerkelijk uitgevoerd.. En niet door zomaar iemand. Deze man heeft zo'n beetje alles over en in paarden onderzocht en daar meerdere wetenschappelijke publicaties over geschreven.


En waar is dat onderzoek uitgevoerd dan? Welke universiteit gaat geld (waarschijnlijk ook VEEL geld) investeren in een onderzoek naar een trainingsmethode voor dresuurpaarden? Ben ik wel benieuwd naar!

geen

prompter

Berichten: 10910
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:21

Tussenmens meldt zich! Ik ben d'r ook nog niet uit, probeer zo veel mogelijk aan de weet te komen en onbevooroordeeld te kijken... maar inderdaad, er komt momenteel weinig nieuws in de diverse topics naar voren.

Extremely rare and Beyond Compare


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fdalebout, shaddy82 en 9 bezoekers