jeugdjournaal over paarden uit de sloot halen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 20:03


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 23:23

Vanwege wat persoonlijke ervaringen vind ik dat staleigenaren dan van de brandweer een VERPLICHTE cursus moeten krijgen over het hoe en waarom bij het redden van een paard uit de sloot.
Overigens moet er veel meer gedaan worden aan het voorkomen van dit soort dingen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 23:30

Indeed, dat zeiden ze in Utrecht ook, probleem is dat de corpsen dat nog niet echt doen en ze zijn ook nog niet allemaal op de hoogte van de info die ze in Utrecht beschikbaar hebben Boos!

Ze riepen ons dan ook op dit soort dingen 'in den lande' bekend te maken bij het lokale corps...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 23:49

Waarom doet de KLPD dat dan niet zelf?
De ruiterij hier in Amsterdam heeft er wel heel veel verstand van, waarom kan dat dan niet nationwide? Erg frusterend.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 01:11

Ik vindt zo'n boek erg handig als richtlijn.... Hoe je zou kunnen handelen als zoiets je overkomt!

Hadden ze net iets eerder mee moeten komen!!! Wij hadden laatst een oude merrie in de sloot liggen die echt aan het einde van haar latijn was... Samen met de vriend van de eigenaresse heb ik zo'n 3 kwartier in de sloot gestaan om haar hoofd boven water te houden, en met hulp van veel andere mensen van stal geprobeerd om haar eruit te krijgen! Wat dus echt niet lukte Frusty Eindelijk na een uur kwam de brandweer aan gesjokt (en echt niet harder lopen ofzo Boos! ) En die hebben haar eruit gekregen. Gelukkig maar, want ze kon niet meer! Toch lijkt me dan zo'n boek handig als leidraad, en een tip: zorg dat je een oude brandweerslang op stal hebt liggen, zo'n ding werkt stukke beter dan longeerlijnen Lachen

Met Bell gaat alles weer goed, en ze heeft geloof ik niet echt iets eraan over gehouden.

Groetjes Party!!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 01:16

Wij hebben nooit de brandweer gebeld. Altijd met de trekker de paarden eruit getrokken. Gewoon proberen 2 voorbenen op de kant te krijgen, touwen erom en heel langzaam trekken.
Dan zijn ze eruit voordat de brandweer er zou kunnen zijn.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 01:22

Werd daar dus gezegd dat het niet echt verstandig was om alleen 2 voorbenen te gebruiken. Voorbenen zijn nogal kwetsbaar en kunnen maar naar 1 kant scharnieren zeg maar. Waren nog wat meer redenen voor, Heike? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 04:06

Behalve dat is het ook nog belangrijk hoe je de touwen vast maakt, dat kan op een goede manier en dat kan op een hele verkeerde manier. Daarbij maakt het ook nogal wat uit hoe het paard ligt, voor je het weet trek je zijn achterbenen de kant in en dan ben je verder van huis.
Wat je ook moet doen, vergeet niet dat het paard maar heel beperkt is in wat hij kan doen. Daarbij komt ook nog dat het een paard is en dus regelmatig onberekenbaar kan zijn en vaak niet echt meehelpt. Dat kun je het dier niet kwalijk nemen, de redders moeten de situatie sturen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 09:35

Op de stal waar ik toen mijn paarden had staan hadden we ieder jaar gem. zo'n 6 of 7 paarden in de sloot. (nee, de eigenaar wilde geen omheining maken Boos! )
We hebben nooit problemen gehad om ze eruit te halen, maar de touwen werden idd op een speciale manier vastgebonden. Het enige risico was als het paard eenmaal op de kant was. Dan moesten de touwen snel los, maar daar zat ook een speciale sluiting op.

Wij hebben nooit ernstige verwondingen mee gemaakt. Hooguit wat oppervlakkige schaafwondjes. Het was dan ook nooit nodig om de dierenarts erbij te halen.

Maar ik ben iig blij dat we nu thuis een omheining langs de sloot hebben...