Kan een paard 'op' zijn ondanks jonge leeftijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Kan een paard 'op' zijn ondanks jonge leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 14:36

Stel een paard is nu 10 jaar. Heeft in zijn jonge jaren topsport gedaan in Marathon en in de dressuur Z2 bereikt heeft.
Het paard sleept nu met zijn achterhand en er is weinig pit te bekennen. Fysiotherapie zegt dat ie bewust gemaakt moet worden van zijn achterhand dus krijgt nu oefeningen, maar blijft slepen met zijn achterhoeven over de grond, tenzij je hem echt heet maakt.
Kan dit paard gewoon moe zijn van alles wat die al heeft bereikt?


Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:37

Dat kan heel goed. Een mens wat heel jong al zware oefeningen heeft gedaan is op latere leeftijd ook een stuk minder

...Dreaming with my eye's wide open...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:40

medische gronden uitgesloten denk ik dat ie gewoon lui is........

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:43

kan best dat het paard al op te jonge leeftijd grote prestaties heeft moeten leveren waardoor hij daar nu klachten van krijgt.
Als het niet medisch is, kan hij idd lui zijn, moet je hem goed actief rijden, overgangen e.d moeten dan wel helpen


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 14:51

Medisch is het inderdaad niet hij is op alle gebied gecheckt.
Ondanks actief rijden blijft ie geen voorwaartste drang houden. Als je even been afsteekt staat ie stil!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:53

Lui dus. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:55

Geef hem veel afwisseling, want misschien is hij gewoon geestelijk afgestompt.
Half jaarte de wei in met maatjes en daarna lekker afwisselend gaan rijden.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 14:57

Hij is inderdaad vreselijk lui!! Zelfs in de wei of tijdens losgooien. Hij geeft niet de glans af die die eigenlijk (gezien zijn prestaties) zou moeten hebben.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:58

Ik ken er ook zo een, die is geestelijk ook helemaal op na op jonge leeftijd al in het Z2 geschitterd te hebben. De huidige eigenaar heeft hem al weer beter aan het lopen gekregen, maar af en toe schiet hij nog helemaal "op slot", wordt gelukkig al wel steeds minder. Als het mensen zouden zijn, zouden we ze denk ik overspannen noemen Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:26

Sorry hoor, maar ik vind de reacties van GEWOON LUI niet echt getuigen van een greintje paardenrespect.
Een paard wat op hoog niveau gepresteerd heeft , heeft toch aardig zijn best gedaan lijkt me zo. Als een paard dan nu niet meer goed functioneert zou ik eerst maar eens verder kijken voordat jullie dit soort conclussies gaat trekken.

Je schrijft dat de glans er vanaf is, dat hij niet goed in zijn vel zit, vermoeid is en sleept met zijn achterbenen. Lijkt mij een absolute kandidaat om eens goed te laten onderzoeken. Trek een bloedje bv.
Een paard zal niet gauw laten merken als ze pijn hebben. Dit betekent in de natuur dat ze een prooi zijn voor roofdieren.
Ik zou eerst maar eens gaan uitzoeken wat er aan de hand is voordat je je laat aanpraten dat hij lui is. Ach gut

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:29

Ik heb er een gehad die int gesprongen heeft........ na zijn ongeluk kreeg ik m, en als hij niet in het werk stond was hij ongelukkig en werd hij lui.......

Hoe vaker hij kon starten, hoe meer hij in training stond hoe vrolijker hij werd.......Na twee weken op het land was hij dat land helemaal zat en wilde hij gewoon weer aan het werk. Toen hij vanwege een blessure drie maanden niet in het werk stond werd hij verdrietig, lusteloos en verloor zijn glans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:31

Dat kan idd ook nog G&K
Dat soort paarden heb je ook.
Die bloeien helemaal op als ze in de aandacht staan.
Ze leven voor de aandacht op concours.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:43

Mij lijkt een paard dat Z2 gestart is zich wel van zijn achterhand bewust zou moeten zijn......
Een paard dat ik ken is idd ook altijd getraind geweest en staat nu in de wei ongelukkig te zijn,als je foto's van vroeger ziet of je ziet hem nu...doodzonde van zo een toppertje.
Ik denk niet dat een paard(indien niets medisch) moe kan zijn van vroeger..menselijke gedachte

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 08:49

Gijsenkim dit herken ik! Hij heeft een keer een oefenparcours springen gedaan. We herkenden hem niet meer. Zo vol met pit, zo stoer. Terwijl die thuis vaak over de hindernissen heen struikelt bij wijze van!
En Vera: ik heb al eerder gezegd dat het niets medisch is. Dan kun je ervan uitgaan dat hij helemaal gecheckt is door de vee arts!


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 08:55

En heb je ook enig idee hoe hij gereden is? Als het iemand is geweest die elke pas aandreef dan is het logisch dat hij stil gaat staan als een ander met signaalhulpen gaat rijden. Een paard kan geestelijk ook helemaal op zijn (groot voorbeeld hier in de buurt) maar ik ken het paard niet dus daar kan ik al helemaal niks over zeggen.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:34

Hoi Linda,

Ik denk ook dat een paard heel goed iemand voor de gek kan houden. Dus gewoon lui zijn en dan de baas laten piekeren wat er eigenlijk met hem aan de hand is.

Toch hebben wij er ooit eentje op stal gehad die een zenuw bekneld had in zijn rug en daardoor atactische verschijnselen op de achterhand had. Niks te vinden op foto's en dus ook niet door de veearts. En dat is toch met fysio goedgekomen. Maar ws heeft je veearts daar ook wel rekening mee gehouden.

Moeilijk te zeggen of het paard echt op is. Kan het ook zijn dat hij gewoon geen werklust meer heeft? Gewoon geen zin heeft om te werken? Die van mij wordt altijd vreselijk chagerijnig als hij een poosje op rust wordt gezet. Ik krijg hem dan zelfs niet eens de stal uitgetrokken als ik wil opzadelen. En als hij dan wel aan het werk moet heeft hij totaal geen zin. Pas als de conditie beter wordt en hij wordt dan flink aan het werk gezet dan klaart zijn karakter ook op. En dan kijkt hij je wel vrolijk vanuit de stal aan.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 12:05

Hij is zowel door fysiotherapeut en dierenarts bekeken. Hij heeft fysiek niets. Fysio gaf wel aan dat er oefeningen gedaan moeten worden om hem wat meer zijn achterhand weer te laten gebruiken en zijn benen op te tillen.
Het paard zijn conditie is uitstekend. Er wordt veel met hem buitengereden en gelongeerd, dus hij krijgt veel afwisseling. Maar hij blijft gewoon suf. Als hij op de wei staat, losgooibak maakt niet uit, hij is gewoon een beetje moe lijkt het wel.

Wellicht is het idee van hem een lange vakantie geven misschien iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:09

vera schreef:
Sorry hoor, maar ik vind de reacties van GEWOON LUI niet echt getuigen van een greintje paardenrespect.
Een paard wat op hoog niveau gepresteerd heeft , heeft toch aardig zijn best gedaan lijkt me zo.

Z2 noem ik geen hoog niveau en een paard van 10 dat Z2 loopt vind ik ook niet bijzonder. Er zijn genoeg paarden van die leeftijd die Lichte of Zware tour lopen en die wel de energie blijven houden.
Juist omdat dit paard medisch 100% is, lijkt gewoon lui me een plausibele verklaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:09

Ataxie? Zou ik eerder denken.

Het kan ook zijn dat het dier helemaal af gereden is, is wel goed te krijgen maar daar moet je wel een fijn stukje voor kunnen sturen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:13

Het lijkt inderdaad op ataxi ja. MAar zoiets ontstaat niet door slijtage als gevolg van intensief gebruik. Misschien heeft het paard ene virus gehad of is hij eens gevallen.

De hond is de betere mens

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 12:41

Z2 is inderdaad geen hoog niveau. Maar hij heeft ook in de marathon heel wat op zijn naam staan, schijnt.
En de laatste 2/3 jaar is er dus meer recreatief mee gehobbeld om het zo maar te zeggen. Dus doet ie niets meer in de sport.
Misschien beetje dom, maar kunnen jullie precies uitleggen wat ATAXI is?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:47


De hond is de betere mens

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:58

Even kort uitgelegd. Ataxie is verlamming. Dit kan op verschillende plaatsen voorkomen. In het aangezicht, kruisverlamming, in de schouder. Oorzaken kunnen zijn: vallen, stoten (bijv. tegen de deur aan als het paard de stal uitgaat), of gewoon een bekneld bloedvat. Als het bij de achterhand zit, of als het een kruisverlamming is wordt de achterhand slapper in het gebruik. Sommige paarden kunnen zelfs helemaal niet meer lopen of staan. De staart hangt dan ook wat slap. Als het niet te ernstig is kan een paard er wel iets van herstellen. In sommige gevallen zijn veel galopoefeningen goed om de achterhand beter te krijgen.

Ik zat het topic nog eens te lezen en zag staan dat als je even geen beenhulpen geeft hij stilstaat. Het kan ook zijn dat hij te weinig energie krijgt vanuit zijn voer. Dus dat je te weinig voert of dat hij het zelf in zijn lichaam niet goed in energie omzet.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:02

Ja naturlijk kan dit er zit een lichamelijke en geestelijk kant aan vast natuurlijk..... Lichamelijk is hij misschien op maar geestelijk zal hij ook niet meer willen en door al die prestaties zich ook volwassener voelen. en gedragen. Als jij van jongs af aan moet presteren ben je ook vroeg oud.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:05

Ben ik nou de enige die vind dat een paard dat Z2 heeft gelopen nog niet eens dichtbij TOPsport is geweest? Z2 is echt niet zwaar voor een normaal gezond paard, kom op dat dier is al 10!!

Zo'n paard moet je een keer binnenstebuiten laten keren door een goede paardenARTS die er evt een therapeut bij in kan schakelen. Laat ook een bloed-analyse doen.

Mijn "gut-feeling" zegt dat deze gewoon flink aan het werk moet, gecombineerd met goed en evenwichtig voer en verder niet teveel poespas.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: shannen6 en 95 bezoekers