oefeningen ter bevordering van opstijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

oefeningen ter bevordering van opstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 23:23

hallo,

ik heb 14 jaar paardgereden, en vervolgens 3 jaar niet... Ben sinds kort weer begonnen.... maar Scheve mond

Ik ben een hork geworden Schijnheilig

Vroeger stapte ik charmant op... maar nu Als er eenmaal ietwat gewicht is boven dan lukt het, maar precies het moment van voet in de beugel > omhoog Ik vind dit ook zielig voor het paard, want zo wordt er best aan hem gesjord en dat vind ik zielig. WIl ik dus zo snel mogelijk op zien te lossen... Ben wel altijd blij dat ik alleen ben als ik opstap anders is het zo genant!

zijn er oefeningen voor die deze beweging kunnen bevorderen?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:35

oude gezegde, werkt wel : oefening baard kunst Haha!

ik heb toen ik 16 was een ongeluk gehad waardoor ik een hele periode mijn linkerbeen niet kon gebruiken bij het opstappen (ook drijven wilde amper met dat been), ik moest persé op dat paard komen en rondhobbelen, heb mezelf toen aangeleerd rechts op te stappen. Nou, over stijfheid gesproken maar na een paar keer "went" het en komt t goed...(overigens stap ik gewoon weer links op hoor)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:48

Sowieso stap ik afwisselend links en rechts op en af. Zo houd je beide kanten soepel en dat beinvloed uiteindelijk ook het geven van de hulpen. Maar gewoon simpel een bokje gebruiken doet ook wonderen hoor Lachen

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:52

Of wat je ook kan doen, is even de linkerbeugels ietsjes langer maken (bijv. 2 gaten). Dat maakt het opstijgen ook net iets makkelijker.

Ik rijd nu ook een net zadelmakke merrie, waar ik om een of andere reden moeilijk bij opstijg (mijn eigen paard is groter en geeft geen problemen Verward Verward ..), als oplossing maak ik m'n beugel wat langer, stijg op zonder dat ik met m'n teen in het paard prik o.i.d., en als ik zit maak ik de beugel gewoon weer goed op maat...

Misschien als je het eerst op die manier doet, dat je dan na verloop van tijd vanzelf soepelder wordt en de beugel op de normale maat kan houden??

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 23:58

cornelie"]
Sowieso stap ik afwisselend links en rechts op en af. Zo houd je beide kanten soepel en dat beinvloed uiteindelijk ook het geven van de hulpen. Maar gewoon simpel een bokje gebruiken doet ook wonderen hoor Lachen
[/quote]
Ja maar daar verhelp ik het probleem niet mee.

[quote="grandeur schreef:
Of wat je ook kan doen, is even de linkerbeugels ietsjes langer maken (bijv. 2 gaten). Dat maakt het opstijgen ook net iets makkelijker.

Ik rijd nu ook een net zadelmakke merrie, waar ik om een of andere reden moeilijk bij opstijg (mijn eigen paard is groter en geeft geen problemen Verward Verward ..), als oplossing maak ik m'n beugel wat langer, stijg op zonder dat ik met m'n teen in het paard prik o.i.d., en als ik zit maak ik de beugel gewoon weer goed op maat...

Misschien als je het eerst op die manier doet, dat je dan na verloop van tijd vanzelf soepelder wordt en de beugel op de normale maat kan houden??


goede tip OK dan! ga ik proberen! Verklaart misschien ook wel waarom ik wel op die andere stappen kon, die verhouding lag vast zo

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 08:30

Er is bij ons iemand op stal die gewon een opstapje gebruikt. Misschien is dat een idee, dan hoef je niet allerlei toeren uit te halen voor je op z'n rug zit. Bovendien is een opstapje naast het paard, voor het paard zelf ook heel prettig.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 08:44

Of oefen thuis eens op de trap. Loop eens naar boven met bv 2, 3, of meer treden overslaan. Als je dit zowel rechts als links doet blijf je ook mooi symmetrisch getraind.

Anouska

Berichten: 749
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 09:26

cornelie schreef:
Sowieso stap ik afwisselend links en rechts op en af. Zo houd je beide kanten soepel en dat beinvloed uiteindelijk ook het geven van de hulpen. Maar gewoon simpel een bokje gebruiken doet ook wonderen hoor Lachen


Wat een goeie van jou zeg! Dat ga ik ook doen.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:33

Er bestaat ook een opstapbeugel, dan hoef je je beugel niet 2 gaatjes langer te maken en daarna weer korter te maken.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:10

cornelie schreef:
Of oefen thuis eens op de trap. Loop eens naar boven met bv 2, 3, of meer treden overslaan. Als je dit zowel rechts als links doet blijf je ook mooi symmetrisch getraind.


Dit laat ik ponyruiters bijmij in de les ook doen als ze stijf en harkerig zijn met opstijgen. Ik geef ze dat als het waren als huiswerk mee voor de volgende keer. En het werkt echt wel, ze worden er echt soepeler van.