"hangen" met springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

"hangen" met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 08:49

Gisteren hadden we een onderlinge wedstrijd met springen. Normaal gesproken in de dresuur loopt ulisse hartstikke goed, lekker nageeflijk. Met inspringen ging het ook goed, geen problemen.

Kom ik de ring binnen voor het "eggie", madam kijkt om zich heen, zo van Wow! , wat is dit nu? Alles interessant, nog niet zo´n probleem, we springen de eerste hindernis, en ze zet het op een rennen! En dan heel erg lang worden en hangen. Bij hindernis 3 kon ik haar daardoor niet meer fatsoenlijk sturen, en gaat ze er langs, waarna zich dit herhaalt op hindernis 5 en 8. Iedere keer op de lange lijnen. Stoom uit je oren

Nu moet ik zeggen, noch ulisse, noch ik hebben ervaring met wedstrijden springen. In de les, en met voor mijzelf oefenen is er geen probleem, dus ik stond helemaal perplex Tong uitsteken

Natuurlijk moeten we gewoon veel oefenen, oefenparcour rijden ed., maar grappig was dit niet, had op de lange lijnen gewoon niet meer veel te vertellen. Ze pakt het bit niet echt vast, maar wordt zo erg sterk.

Je krijgt zoveel verschillende adviezen te horen, dat ik niet goed weet welke ik op zou moeten volgen, de volgende heb ik gehoord;

-sterker bit (heb nu k en k, 21mm)
-langere teugel (gaat ze dan niet nog harder???)
-vlak voor de hindernissen terugtrekken, dus ruk(je) aan te teugel. (liever niet, zit je haar dan niet in de mond voor de hindernis?)
-als je voelt dat ze dat gaat doen (voel ik niet, ze doet dan gelijk na de hindernis), dan flink been (oh oh, nog harder gaan??) en dan rukje geven aan de teugel
-dat is een dressuurmatig probleem, dus puur daarop oefenen (maar dan doet ze het niet!

Moeilijk, moeilijk wie heeft hier ook ervaring mee?


Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 08:57

oh ja, wat ze ook deed, heel raar, iedere keer van galop wisselen. Volgens mij zijn het ook zenuwen van haar (en van mij Lachen Lachen )

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:00

dressuurmatig probleem. Kennelijk had je in die nieuwe situatie onvoldoende tempocontrole, dus is de basis niet voldoende in orde. Alel andere oplossingen zijn symptoombesstrijding. Kijk eens in het sticky bovenaan voor wat topics met nuttige tips. En in de springles veel werken aan lijntjes springen.

swaida
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:34

dsfsfg

swaida
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:35

frefrf

swaida
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:35

oeps ..gaat wat fout

swaida
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:35

foutje

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:08

Odessa1 schreef:
-sterker bit (heb nu k en k, 21mm)
-langere teugel (gaat ze dan niet nog harder???)
-vlak voor de hindernissen terugtrekken, dus ruk(je) aan te teugel. (liever niet, zit je haar dan niet in de mond voor de hindernis?)
-als je voelt dat ze dat gaat doen (voel ik niet, ze doet dan gelijk na de hindernis), dan flink been (oh oh, nog harder gaan??) en dan rukje geven aan de teugel
Moeilijk, moeilijk wie heeft hier ook ervaring mee?


Ik zou voor geen 1 van deze tips gaan. Volgensmij maak je hier alleen maar meer mee kapot dan dat je dingen oplost Knipoog (de beste stuurlui staan altijd aan wal)
Het beste kun je denk ik wel proberen het dressuurmatig op te lossen. Heb je wel eens een paar balkjes in de bak gelegd en daar wat tussen geschakeld. Of wat kleine hindernisjes waar je gewoon wat laag op kan oefenen?

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:31

Lydiia"]
[quote="Odessa1 schreef:
-sterker bit (heb nu k en k, 21mm)
-langere teugel (gaat ze dan niet nog harder???)
-vlak voor de hindernissen terugtrekken, dus ruk(je) aan te teugel. (liever niet, zit je haar dan niet in de mond voor de hindernis?)
-als je voelt dat ze dat gaat doen (voel ik niet, ze doet dan gelijk na de hindernis), dan flink been (oh oh, nog harder gaan??) en dan rukje geven aan de teugel
Moeilijk, moeilijk wie heeft hier ook ervaring mee?


Ik zou voor geen 1 van deze tips gaan. Volgensmij maak je hier alleen maar meer mee kapot dan dat je dingen oplost Knipoog (de beste stuurlui staan altijd aan wal)
Het beste kun je denk ik wel proberen het dressuurmatig op te lossen. Heb je wel eens een paar balkjes in de bak gelegd en daar wat tussen geschakeld. Of wat kleine hindernisjes waar je gewoon wat laag op kan oefenen?
[/quote]

maar ze zegt toch dat hij het met oefenen juist niet doet? alleen met wedstrijden toch.
Doet ze het ook met het losspringen?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:35

Dit is duidelijk een dressuurmatig probleem.

Oefenparcoursen gaan springen is mijn tip.
Geen wedstrijd.
Als je paard dan onder je uitloopt zet je hem op de volte, of je gaat ff vwnw draven, tot hij rustig is.
Dan ga je pas verder met je parcours.

Word hij weer heet, herhaal je dit weer.

Zo leert hij rustig te blijven en weet hij dat hij zich niet druk hoeft te maken.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:36

wat je zelf ook al heb gezegd... meer oefenen, tempo wisselingen proberen te blijven rijden, en je zenuwen onder controlle krijgen... en dat kan je doen door vaker wedstrijdjes te springen denk ik..

succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida en 8 bezoekers