castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ldwtje
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Alphen a/d rijn

castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 22:16

wat vinden jullie de beste leeftijd om een hengst te castreren, en waar in kliniek of op vertrouwd terein? Wie heeft waar de beste ervaring mee??
tnx


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:24

Castreren in de kliniek, via laparoscopie (kijkoperatie)
Je krijg je hengst altijd gecastreerd terug, kans op infectie is minder aanwezig, en het hele zaakje hangt er gewoon nog...(alleen doet het het niet meer)
Voordeel van castreren in de kliniek dat je onafhankelijk bent van jaargetijde en het weer.

Je suis Charlie.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:42

Heb het thuis laten doen, in de wei, en dat beviel heel goed. Wel veel werk (ontsmetten en zo), maar voor het paard weinig stress (in de vertrouwde omgeving).

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:19

Dizzy schreef:
Heb het thuis laten doen, in de wei, en dat beviel heel goed. Wel veel werk (ontsmetten en zo), maar voor het paard weinig stress (in de vertrouwde omgeving).
ik ook, in de wei is de beste en plaats de minste bacterien .en de leeftijd ik heb de mijne met 1 jaar gedaan omdat hij toen al erg druk was .maar ik zou het zeker laten doen voor dat ze echt hengste neigingen gaan krijgen want dat krijg je er moeilijk uit veel succes Knipoog

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:48

De mijne was 4.5 jaar oud. Mocht zelf helpen bij de castratie (zaadstrengen afknijpen). Het gaan liggen en opstaan ging heel goed. Hij stond pas op toen de verdoving helemaal weg was, dus had hij geen problemen om op te staan.

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.


Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:18

shantihdior"]
[quote="Dizzy schreef:
Heb het thuis laten doen, in de wei, en dat beviel heel goed. Wel veel werk (ontsmetten en zo), maar voor het paard weinig stress (in de vertrouwde omgeving).
ik ook, in de wei is de beste en plaats de minste bacterien .en de leeftijd ik heb de mijne met 1 jaar gedaan omdat hij toen al erg druk was .maar ik zou het zeker laten doen voor dat ze echt hengste neigingen gaan krijgen want dat krijg je er moeilijk uit veel succes Knipoog
[/quote]

Yep zo is mijn ruin ook gedaan. Hij was 1 jaar precies en al een echte draak. Hij was toen nog niet van mij, maar hij stond op manege/pensionstal en daar hadden ze al 1 hengst en een 2e hengst (en etterbak) was een beetje teveel van het goeie.
Nu is hij rustig.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:21

In de kliniek, voor als er complicaties bijkomen zoals darmen door de buikwand.... gebeurt dat in het land, dan is het einde verhaal voor je paard.

Extremely rare and Beyond Compare

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:22

Dizzy schreef:
De mijne was 4.5 jaar oud. Mocht zelf helpen bij de castratie (zaadstrengen afknijpen). Het gaan liggen en opstaan ging heel goed. Hij stond pas op toen de verdoving helemaal weg was, dus had hij geen problemen om op te staan.


Voor een hengst van 4,5 zou ik altijd naar de kliniek gaan. Raad mijn DA ook aan: de boel is daar gewoon veel beter doorbloed bij een ouder paard.

Je suis Charlie.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:25

Tot 2,5 jaar doet mijn DA het gewoon hier bij huis.
Oudere hengsten doet hij niet maar stuurt ze door naar de kliniek.

Het liefst laat ik ze in het voorjaar van het 2e jaar castreren, rond april/mei.
Nog geen overdreven veel vliegen en ze kunnen meteen 24/7 de wei op.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:38

mijn falabella is gecastreed op zijn 7 of 8ste weet het niet precies meer, hij was heel druk en moest bij een merrie op het land komen te staan. Daarvoor was hij nog niet van mij vandaar.

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:59

mijn pony is op zijn 4e in het land achter onze stal gecastreerd
geen complicaties ontstrekingen e.d. gehad
vond het alleen wat minder smakelijk toen na de castratie een van de waakhonden er met zo's bal vandoor ging en hem lekker stond op te peuzelen

“In times of joy, all of us wished we possessed a tail we could wag.”

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:25

De mijne is gecastreerd toen hij 3 was niet omdat hij zo'n hengst was,maar omdat ik nergens in pension mocht komen
Hij is gewoon thuis gecastreerd en heb nergens problemen mee gehad....
Groetjes Danie

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 19:27

O ja en nog even iets,als hij nog geen hengsten kuren vertoond en je kan hem gewoon zonder problemen laten staan waar je hem nu hebt zou ik hem zo lang mogelijk hengst houden!!!
Ontwikkeld hij zich mooier,hoeft niet altijd,maar de kans is groot van wel!!!
Noem bijv.de beroemde hengstennek
Gr.Danie

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

ldwtje
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 19:59

hoi, heel erg bedankt voor reacties, het is echt nie mogelijk om hem hengst te houden... hij is nu al superdruk meestel tenminste!!, hij wordt waarschijnlijk volgend jaar maart/ april gecastreerd dan is hij 2, is het eigenlijk een groot verschil in kosten, van thuis en in kliniek? ff kijken wat eigenaar wil.....

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:00

mijn veearts doet castraties tot aan hun 2 jaar, ouder stuurt hij ze door naar de kliniek. ook vervelend is dat je seizoensgebonden bent als je het thuis laat doen..ik heb vorige week 2 castraties meegemaakt in de kliniek en ik ben nu eigenlijk wel voor klinieken ipv van thuis...

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:09

Cassidy"]
[quote="Dizzy schreef:
De mijne was 4.5 jaar oud. Mocht zelf helpen bij de castratie (zaadstrengen afknijpen). Het gaan liggen en opstaan ging heel goed. Hij stond pas op toen de verdoving helemaal weg was, dus had hij geen problemen om op te staan.


Voor een hengst van 4,5 zou ik altijd naar de kliniek gaan. Raad mijn DA ook aan: de boel is daar gewoon veel beter doorbloed bij een ouder paard.
[/quote]

Ik wist dat deze reactie zou komen!! Ik wilde eerst zijn leeftijd er niet bij zetten.... Knipoog
Heb lang geïnformeerd (bij tientallen mensen, waaronder veel fokkers en DA's) en een hele goede belgische DA laten komen (3 maanden van tevoren volgeboekt) die standaard tot 8 jaar thuis in de wei doet!!
Mijn paard is nooit van thuis weg geweest en bij vreemde paarden werd hij knettergek. Hij zou zich iets aangedaan hebben als hij naar de kliniek was gegaan met al die vreemde paarden en mensen.
Hier in Den Bels castreren ze vaak (oudere hengsten) in de wei en zoals bleek was het de goede beslissing.
Trouwens kan het ook enorm mis gaan met de "laparoscopie-methode"!!! Volgens mijn "onderzoek" zijn daar meer risico's bij dan de "wei-methode", maar dat is een ander topic. Bloos
En idd als er iets mis gaat is het beter als je in een kliniek zit, maar dat risico heb ik genomen. De DA is echt heel goed, hij had alles goed afgebonden en ik heb hem daarna echt goed verzorgt. Beter als in een kliniek waar ze af en toe eens in de stal kijken en hem in de stapmolen zetten. De DA is ook langs gekomen om de wond nog eens te bekijken en het zag er goed uit.
Alle methoden hebben voor- en nadelen en ieder moet de, voor zich, beste methode kiezen.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 20:57

Thuis is goedkoper als in de kliniek plus dat het dan ook plaatselijk verdoofd kan worden en je paard niet helemaal onder zeil hoeft,dat scheelt ook in de kosten....
Is ook afhankelijk van het aard van het beestje of het plaatselijk verdoofd kan worden....
Gr.Danie

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 00:48

Ik zou het altijd in een kliniek laten doen, het is en blijft een operatie en er kan vanalles fout gaan!
Ik geef ook de voorkeur aan de kijkoperatie techniek, waarbij de ballen blijven hangen en uiteindelijk verschrompelen, zo heb je geen gevaarlijke wond en hoeft je paard niet onder narcose, want ook dat is een risico...

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 17:25

Mijn paard is gecastreerd toen hij 2 was.
Hebben we in een kliniek laten doen, omdat het midden in de zomer was en de kans op infecties dan groter is.
De reden was trouwens ook dat ik geen pensionstal kon vinden die een hengst wilde. Maar achteraf geen spijt van gehad. Hij heeft nog steeds een super uitstraling en een mooie hals!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:21

twee shetten van mij zijn in het land gecastreerd,een haflinger op de kliniek in de stal en mijn klophengsthaflinger op de operatietafel in een kliniek.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:31

wij hebben pas een jonge hengst van 22 maanden in utrecht via laparoscopie laten castreren. wij zijn zeer tevreden met de gang van zaken en de versgebakken ruin is op de 6e dag na zijn operatie helemaal opgeknapt.

overigens hebben we hem niet laten castreren vanwege gedragsproblemen. hij is altijd heel braaf geweest. hij is gecastreerd omdat hij dan weer bij de kudde kan en omdat het toch niet de bedoeling is om ooit met hem te dekken.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 13:21

Mijn ezels zijn op 1-jarige leeftijd in Utrecht gecastreerd via de 'over liesmethode'. Omdat het ezels waren, kreeg ik studiekorting Dus ik was €500 in totaal kwijt. Daarvoor zijn ze geopereerd en 5 nachten gebleven.
Ik vond het een ideale manier van castreren, je zit niet met open wonden, de nazorg is minimaal en de dieren hebben er niets van gemerkt. Zou met ieder dier weer zo doen OK dan!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 21:15

Wat ik zou doen is mijn mening:

Ik zou hem naar een kliniek brengen daar gwoon een nachtje of zolang nodig is laten staan. Hun houden hem goed voor je in de gaten dat zou mij een stuk meer geruststellen is niet zomaar iets castreren. Inderdaad zolang mogelijk hengst houden is mooi voor de ontwikkeling maar als het niet meer uit te houden is dan hakkie takkie.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 19:29

Mijn hengst is nog hengst, al vijf jaar en een lekker binkie!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 12:29

Ligt aan het ras, een warmbloedpaard iets eerder dan bijvoorbeeld een Fries en een sportpaard weer later dan een recreatiepaard. Net wat voor paard ej hebt en wat je ermee wil gaan doen. Ik heb altijds van mijn dierenarts meegekregen dat het het beste thuis kan, omdat de ingreep in veel gevallen al staande wordt gedaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sannens, Talishe en 17 bezoekers