dubbel of enkel gebroken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

dubbel of enkel gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 12:13

Ik heb een discussie met iemand:
Ik zeg dat eendubbel gebroken bit fijner is voor een paard en zij zegt dat een enkel gebroken bit fijner is omdat het zachter is.
Het maakt niet zoveel uit bij wat voor paard gewoon in het algemeen!
Wat vinden jullie?
Is een dubbel gebroken bit zachter of een enkel gebroken?

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour


Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:19

Volgens mij is een dubbelgebroken bit zachter omdat het minder druk op de mondhoeken geeft. Maar zeker weet ik het niet

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:00

Dubbelgebroken is zachter..Enkelgebroken heeft een soort van 'notenkraker'effect..
Deze duwt ook op het verhemelte..
Dubbelgebroken niet,die duwt vooral op de tong en lagen,maar niet op het verhemelte..Is dus iets vriendelijker


Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:03

dan vraag ik me af waarom ze in iedere manege, bijna in alle paarden een enkel gebroken bit hangen hebben, (waar er beginners zitten an te trekken en te sjorren), als een dubbel gebroken bit zachter is

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:07

Vraag ik me ook af...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:15

En toch zeg ik dat het per paard verschilt.
Een dubbelgebroken bit duwt niet in het gehemelte als de teugels aangetrokken worden.
Een enkelgebroken bit ligt rustiger in de mond als een dubbelgebroken. Vandaar dat sommige paarden een enkelgebroken bit als fijner ervaren.

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:17

dus alle manege paarden krijgen de gehele les door prikken in hun gehemelte
* vrag me dan nog af hoe het komt dat ze dat blijven pikken*

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:23

dutske schreef:
dan vraag ik me af waarom ze in iedere manege, bijna in alle paarden een enkel gebroken bit hangen hebben, (waar er beginners zitten an te trekken en te sjorren), als een dubbel gebroken bit zachter is


Beginners zouden ze helemaal niet moeten laten trekken en sjorren, dat is met ieder bit verkeerd.

Don't dream your life, live your dreams!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:24

dutske schreef:
dus alle manege paarden krijgen de gehele les door prikken in hun gehemelte
* vrag me dan nog af hoe het komt dat ze dat blijven pikken*


Zo cru zal het niet zijn.
Maar wat heeft volgens jou een manege,en wat voor bitten zij gebruiken, te maken met de werking van een bit?

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:25

ze moete het ook eens leren he, als ze juist van de longe afzijn en ze vrij mogen rijden zie ik zeook regelmatig rukken geven aan dat bit hoor
maar een dubbelgebroken is dan net iets zachter, en ik denk dat dat voor het paard net iets prettiger is

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:27

dutske schreef:
ze moete het ook eens leren he, als ze juist van de longe afzijn en ze vrij mogen rijden zie ik zeook regelmatig rukken geven aan dat bit hoor
maar een dubbelgebroken is dan net iets zachter, en ik denk dat dat voor het paard net iets prettiger is


Maar dan heb je nog wat kitty zegt,was ik zelf vergeten erbij te vermelden.
Een enkel gebroken ligt iets stiller in de mond,dus sommige paarden vinden dat juist weer fijner..
Ook paarden kun je niet generaliseren.Ieder zijn voorkeur.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:31

Het is toch ook zo bij een dubbel gebroken bit dat als het middenstukje rond is het nog zachter is als een wat platter tussenstukje.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:32

dutske schreef:
ze moete het ook eens leren he, als ze juist van de longe afzijn en ze vrij mogen rijden zie ik zeook regelmatig rukken geven aan dat bit hoor


Dan zou een goede instructeur in moeten grijpen. Beginners die nog niet zo lang rijden of die nog niet vriendelijk in de hand zijn mogen in mijn ogen helemaal niet vrij rijden zonder toezicht van een goede instructeur.

Don't dream your life, live your dreams!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:34

EvaloveSandy schreef:
Het is toch ook zo bij een dubbel gebroken bit dat als het middenstukje rond is het nog zachter is als een wat platter tussenstukje.


Klopt ja,maar waarom precies weet ik eigenlijk niet.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:52

smokey6 schreef:
Wat mij is verteld, is dat een enkelgebroken bit een vriendelijker bit is voor het paard, niet omdat het minder pijn doet(want het heeft hefboomwerking dus is beslist niet zachter.) maar omdat je paard zo'n bit veel makkelijker aan een kant vast kan pakken. Ik merk zelf dat verschil duidelijk.


Huh? Je paard hoort het bit helemaal niet vast te pakken. Als hij dat wel doet is er iets mis in je rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:18

KellyenXena"]
[quote="EvaloveSandy schreef:
Het is toch ook zo bij een dubbel gebroken bit dat als het middenstukje rond is het nog zachter is als een wat platter tussenstukje.


Klopt ja,maar waarom precies weet ik eigenlijk niet.
[/quote]
Omdat je bit een beetje kantelt als je eraan "trekt"
Bij een plat tussen stukje komt dan het smalle gedeelt op de tong te liggen wat uiteraard minder prettig aanvoelt als rond.

Verder heb ik zelf de ervaring,ze dubbel gebroken (met rond tussenstukje) prettiger vinden als enkel.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:29

runningkawa"]
[quote="KellyenXena"][quote="EvaloveSandy schreef:
Het is toch ook zo bij een dubbel gebroken bit dat als het middenstukje rond is het nog zachter is als een wat platter tussenstukje.


Klopt ja,maar waarom precies weet ik eigenlijk niet.
[/quote]
Omdat je bit een beetje kantelt als je eraan "trekt"
Bij een plat tussen stukje komt dan het smalle gedeelt op de tong te liggen wat uiteraard minder prettig aanvoelt als rond.

Verder heb ik zelf de ervaring,ze dubbel gebroken (met rond tussenstukje) prettiger vinden als enkel.
[/quote]

Ik rij zelf met een dubbelgebroken bit en dan een plat tussenstukje. Ik vind het wel een fijner bit dan enkelgebroken, ik heb het idee dat ze er zelf ook wel lekkerder op loopt. Hoe een dubbelgebroken bit met rond tussenstuk rijd weet ik dus niet.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:40

runningkawa"]
[quote="KellyenXena"][quote="EvaloveSandy schreef:
Het is toch ook zo bij een dubbel gebroken bit dat als het middenstukje rond is het nog zachter is als een wat platter tussenstukje.


Klopt ja,maar waarom precies weet ik eigenlijk niet.
[/quote]
Omdat je bit een beetje kantelt als je eraan "trekt"
Bij een plat tussen stukje komt dan het smalle gedeelt op de tong te liggen wat uiteraard minder prettig aanvoelt als rond.

Verder heb ik zelf de ervaring,ze dubbel gebroken (met rond tussenstukje) prettiger vinden als enkel.
[/quote]

Tuurlijk,dat ik daar zelf niet opkwam Bloos ,bedankt voor de uitleg!

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:53

KellyenXena"]
[quote="dutske schreef:
dus alle manege paarden krijgen de gehele les door prikken in hun gehemelte
* vrag me dan nog af hoe het komt dat ze dat blijven pikken*


Zo cru zal het niet zijn.
Maar wat heeft volgens jou een manege,en wat voor bitten zij gebruiken, te maken met de werking van een bit?
[/quote]

nee, gewoon omdat het over die bitten gaat, beetje onnozel om daar weer een niuw topic over te openen

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:54

KellyenXena"]
[quote="dutske schreef:
ze moete het ook eens leren he, als ze juist van de longe afzijn en ze vrij mogen rijden zie ik zeook regelmatig rukken geven aan dat bit hoor
maar een dubbelgebroken is dan net iets zachter, en ik denk dat dat voor het paard net iets prettiger is


Maar dan heb je nog wat kitty zegt,was ik zelf vergeten erbij te vermelden.
Een enkel gebroken ligt iets stiller in de mond,dus sommige paarden vinden dat juist weer fijner..
Ook paarden kun je niet generaliseren.Ieder zijn voorkeur.
[/quote]
maar waarom geven e dan alle paarden zon bit? ook een paard dat helemaal flipt als je een beetje in zen mond zit krijgt zon bit Verward

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:57

gabyfedde"]
[quote="dutske schreef:
ze moete het ook eens leren he, als ze juist van de longe afzijn en ze vrij mogen rijden zie ik zeook regelmatig rukken geven aan dat bit hoor


Dan zou een goede instructeur in moeten grijpen. Beginners die nog niet zo lang rijden of die nog niet vriendelijk in de hand zijn mogen in mijn ogen helemaal niet vrij rijden zonder toezicht van een goede instructeur.
[/quote]
met vrij rijden bedoel ik los van de longe, maar er is nog altijd een instructrice bij ( de beginnerslessen vind ik bij on niet zo goed, na 2 lessen rijden ze al los, en na een les of 5 galoperen ze al, en als ze dat beetje kunnen gaan ze in groep, de gevordert lessen zijn wel van redelijk hoog niveau bij ons)

srr voor alle posts na elkaar, maar ik snap niet hoe je meer dan 2 quotes in 1 post zet

srr voor offtopic te gaan

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:12

dutske"]
[quote="KellyenXena"][quote="dutske schreef:
ze moete het ook eens leren he, als ze juist van de longe afzijn en ze vrij mogen rijden zie ik zeook regelmatig rukken geven aan dat bit hoor
maar een dubbelgebroken is dan net iets zachter, en ik denk dat dat voor het paard net iets prettiger is


Maar dan heb je nog wat kitty zegt,was ik zelf vergeten erbij te vermelden.
Een enkel gebroken ligt iets stiller in de mond,dus sommige paarden vinden dat juist weer fijner..
Ook paarden kun je niet generaliseren.Ieder zijn voorkeur.
[/quote]
maar waarom geven e dan alle paarden zon bit? ook een paard dat helemaal flipt als je een beetje in zen mond zit krijgt zon bit Verward
[/quote]

Ja hallo,dat weet ik niet Tong uitsteken
Kan zoveel zijn,gemakzucht, kosten, niet beter weten..
Vraag het ze zelf,eerlijk gezegd denk ik dat 9 van de 10 daar eigenlijk niet zo over nadenkt.Maargoed, nu generaliseer ik zelf.

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:02

Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers