Waar paspoort aanvragen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Waar paspoort aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 00:10

Ik vraag me dus echt af waar ik een paspoort aan moet vragen voor mn paard. Hij komt uit Letland, heeft letse papieren en staat ingeschreven bij de Latvian Horsebreeders Assosiation. We hebben m nu een jaar en we hebben geen paspoort meegekregen van de man waarvan wij m hebben gekocht (die m uit letland heeft gehaald). Is t zo dat hij wel al een paspoort had moeten hebben?
Op de site van dat paspoort gedoe staat:
Hoe kan ik een paspoort aanvragen?

Door contact op te nemen met één van de paspoortuitgevende instanties die op deze website genoemd zijn. Als het gaat om een paard dat bij een stamboek is geregistreerd, moet het paspoort worden aangevraagd bij een stamboek.Voor niet bij een stamboek geregistreerde paarden kan een paspoort worden aangevraagd bij een stamboek of bij de sportorganisaties. Overigens kan een paard maar 1 paspoort hebben omdat het een uniek document is, dat maar 1 keer wordt afgegeven.


Hij is dus stamboek geregistreerd, maar zn papieren zijn Lets, ik kan moeilijk naar Letland bellen om dat te regelen. De enige instantie die op die site staat waar ik misschien wat kan vinden is International Horse Breeders Association Heavy Warmbloods.

Maar misschien heeft ie dus wel al een paspoort, hoe kom ik daarachter?
Ik kan wel even bellen naar dat International Horse Breeders Association Heavy Warmbloods. Maar misschien weet iemand hier t..

Of denk ik te moeilijk en moet ik maar gewoon bij een of ander stamboek een paspoort aanvragen?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:22

Je kan ook via de KNHS een paspoort aanvragen.
Wel oppassen dat je er niet meteen ongevraagd een dure startkaart bij krijgt, bij de KNHS gaat het ook niet zo lekker op het moment Knipoog

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:40

Dat is nou precies wat ik me nu ook afvraag!

In jouw geval zou ik het helemaal niet meer weten??
Tja ik zou toch maar gewoon een nieuw paspoort aanvragen want wat moet je anders?

Ik heb zelf ook geen paspoort en mijn pony heeft ook geen papieren ofzo dus ik zit me nu ook al af te vragen waar ik nu een paspoort moet aanvragen.
Zucht wat een gedoe weer en waarom?

Nou in ieder geval succes ermee gewenst!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:35

Inprincipe hoort op het stamboekpapier te staan of wel of niet een paspoort is afgegeven.

Je kunt een paspoort aanvragen bij een van de vermelde oganisaties/stamboeken.
Dat stamboek "verhaal" gaat dan op wanneer je paard/pony behoort tot één van die vermelde stamboek-rassen.

Ook via deze site kun je een aanvraag doen en/of informeren waar een bijeenkomst is waar paarden gechipt worden.
www.horse-passport.nl

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:40

Als een paard geen papieren heeft dan moet de dierenarts een beschrijving van het paard geven. Hij moet gechipt worden. Deze gegevens stuur je op naar de KNHS en dan krijg je een paspoort.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 10:58

Scum mn paard heeft juist wel papieren..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:59

Scum schreef:
Als een paard geen papieren heeft dan moet de dierenarts een beschrijving van het paard geven. Hij moet gechipt worden. Deze gegevens stuur je op naar de KNHS en dan krijg je een paspoort.

Ik heb net de KNHS gebeld.
Ik heb een 28 jarige ruin zonder papier. Hij is niet gechipt en komt ook bijna niet over de openbare weg.
In de loop van volgend jaar wil ik best al mijn pony's laten chippen maar dan alles in 1x omdat dat een stuk goedkoper is.

Nu kreeg ik van de KNHS het advies om mijn oude ruin dan tot die tijd maar als illegale pony rond te laten lopen. Dat was handiger/goedkoper.
Mij best, zou het eigenlijk nog wel graag zwart op wit zien maar dat zullen ze wel niet doen Knipoog

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:12

Wij hebben bij Arsen, Poolse ras, zelf geïmporteerd, ook geen papieren. Die zijn afgepakt bij de grens. Wij hebben geen paspoort, wel een entingsboekje uiteraard. Maar wie controleert of het paard legaal hier is? We rijden geen wedstrijden of zo. En wat gebeurt er als hij niet gechipt is of geen paspoort heeft? Krijg je dan een boete?
Waarschijnlijk komt dat pas uit als hij dood gaat of geslacht moet worden. Ik hoop dat dit nog jaren duurt, wie dan leeft wie dan zorgt.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 11:14

Van de PVe site:

Wat gebeurt er als bij een controle blijkt dat mijn paard geen paspoort heeft en/of niet gechipt is?

Afhankelijk van door wie en waar de controle plaatsvindt

mag uw paard niet deelnemen aan de keuring
mag uw paard niet deelnemen aan de wedstrijd
mag uw paard niet geslacht worden, maar moet naar de destructor
mag uw paard niet geëxporteerd worden en moet terug naar de eigenaar om alsnog een paspoort en/of chip te krijgen
u bent in overtreding dus u kunt een boete krijgen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:15

klien schreef:
Wij hebben bij Arsen, Poolse ras, zelf geïmporteerd, ook geen papieren. Die zijn afgepakt bij de grens. Wij hebben geen paspoort, wel een entingsboekje uiteraard. Maar wie controleert of het paard legaal hier is? We rijden geen wedstrijden of zo. En wat gebeurt er als hij niet gechipt is of geen paspoort heeft? Krijg je dan een boete?
Waarschijnlijk komt dat pas uit als hij dood gaat of geslacht moet worden. Ik hoop dat dit nog jaren duurt, wie dan leeft wie dan zorgt.



Boetes tot 4500 euro..... en voor 1-1-2007 moeten alle paarden voorzien van een paspoort.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 11:15

Ik heb nu maar even een mail gestuurd naar die site van Alane, en naar t International Horse Breeders Association Heavy Warmbloods. Kijken of ik daar wat wijzer uit wordt..

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:28

klien schreef:
Wij hebben bij Arsen, Poolse ras, zelf geïmporteerd, ook geen papieren. Die zijn afgepakt bij de grens. Wij hebben geen paspoort, wel een entingsboekje uiteraard. Maar wie controleert of het paard legaal hier is? We rijden geen wedstrijden of zo. En wat gebeurt er als hij niet gechipt is of geen paspoort heeft? Krijg je dan een boete?
Waarschijnlijk komt dat pas uit als hij dood gaat of geslacht moet worden. Ik hoop dat dit nog jaren duurt, wie dan leeft wie dan zorgt.

Wie dat controleert? Mss die organisatie die altijd bij boeren gaat kijken of ze zich aan de regels houden (AID???).
Volgens mij is het gewoon weer een manier om extra geld te verdienen. Onze paarden zijn allemaal gechipt hoor, maar wij doen dan ook aan wedstrijden. Maar belachelijk als iemand gewoon een paard/pony als gezelschapsdier in de wei heeft lopen dat ze dan gechipt moeten worden enzo.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:21

Je kunt bij het KNHS of evt. bij het NRPS een paspoort aan vragen als hij niet bij een ander NL stamboek staat ingeschreven... De oudste van mij heeft een KNHS paspoort en de jongste heeft geen papier die heb ik bij het NRPS ingeschreven

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 14:07

Chronos schreef:
Je kunt bij het KNHS of evt. bij het NRPS een paspoort aan vragen als hij niet bij een ander NL stamboek staat ingeschreven...


Klopt als een bus

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 11:21

Ik had een mail gestuurd naar www.horse-passport.nl met al mn vragen, dit is wat ik terug kreeg;

Ik ga er van uit dat er geen paspoort aanwezig is, maar als u uw paart even laat chippen door uw dierenarts, en dan de papieren en de papieren van de dierenarts naar ons opstuurd maken wij er een paspoort bij.
Groet ...


PaarT??
Komt er professioneel over zo haha, weet iig dat ik daar geen paspoort aan ga vragen! Doei, doei

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:26

Stel dat je veulen nog niet ingeschreven is bij een stamboek, maar je bent wel van plan dit in de toekomst te laten doen. Kan dat dan nog wel als je al bij de KNHS een paspoort hebt?
Pffff... ik vind het niet echt duidelijk allemaal.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:39

Je kunt dan beter bij het stamboek laten inschrijven want de KNHS geeft pas paspoorten af vanaf 3 jaar ivm de sport...

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:42

Chronos schreef:
Je kunt dan beter bij het stamboek laten inschrijven want de KNHS geeft pas paspoorten af vanaf 3 jaar ivm de sport...


Dat gaat dus niet, dat heeft ze al geschreven:

Citaat:
Hij is dus stamboek geregistreerd, maar zn papieren zijn Lets, ik kan moeilijk naar Letland bellen om dat te regelen


Maar het paard is ouder dan 3 jaar dus bij het KNHS kan het gewoon.

Kan ook bij de NRPS, kosten staan op de site vermeld.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:45

Dan kan hij nog bij het NRPS geregistreed worden maar de KNHS is dan net zo makkelijk kwa uiterlijk verschillen de pasporten nogal maar er staat over het zelfde in

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:18

Chronos schreef:
Je kunt dan beter bij het stamboek laten inschrijven want de KNHS geeft pas paspoorten af vanaf 3 jaar ivm de sport...


Ik weet nog niet bij welk stamboek ik haar in kan laten schrijven. Eerst moet de vader nog gekeurd worden, dat gebeurt waarschijnlijk volgend jaar. Daarna kan ik haar pas laten inschrijven bij het Cruzado stamboek. Als dat niet lukt, dan kan ik haar nog bij het New Forest-sport stamboek (zoiets dergelijks) in laten schrijven.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:23

Als de vader nog niet voor elkaar is dan kun je nog even wachten met het paspoort aan te vragen en misschien kun je dan nog gewoon een KNHS paspoort aanvragen.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:31

Chronos schreef:
Je kunt dan beter bij het stamboek laten inschrijven want de KNHS geeft pas paspoorten af vanaf 3 jaar ivm de sport...


Dit is niet ivm met de sport, maar een regel die ze is opgelegd. Tot 3 jaar hebben de stamboeken de kans om ze te chippen en ze van een paspoort te voorzien. Het KNHS mag geen paspoorten maken voor dieren dan 3 jaar.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:37

Scum"]
[quote="klien schreef:
Wij hebben bij Arsen, Poolse ras, zelf geïmporteerd, ook geen papieren. Die zijn afgepakt bij de grens. Wij hebben geen paspoort, wel een entingsboekje uiteraard. Maar wie controleert of het paard legaal hier is? We rijden geen wedstrijden of zo. En wat gebeurt er als hij niet gechipt is of geen paspoort heeft? Krijg je dan een boete?
Waarschijnlijk komt dat pas uit als hij dood gaat of geslacht moet worden. Ik hoop dat dit nog jaren duurt, wie dan leeft wie dan zorgt.

Wie dat controleert? Mss die organisatie die altijd bij boeren gaat kijken of ze zich aan de regels houden (AID???).
Volgens mij is het gewoon weer een manier om extra geld te verdienen. Onze paarden zijn allemaal gechipt hoor, maar wij doen dan ook aan wedstrijden. Maar belachelijk als iemand gewoon een paard/pony als gezelschapsdier in de wei heeft lopen dat ze dan gechipt moeten worden enzo.
[/quote]
Dan is het misschien wel verstandig om er een aan te vragen. De boer van onze stalling is er op tegen. Hij is bang dat de volgende stap is dat ze belasting gaan heffen, net als bij honden.
Het enige voordeel van het chippen is dat ze makkelijker terug te vinden zijn bij diefstal. Verder vind ik het onzin. Maar goed, zo zijn de regels.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 01:59

klien schreef:
Dan is het misschien wel verstandig om er een aan te vragen. De boer van onze stalling is er op tegen. Hij is bang dat de volgende stap is dat ze belasting gaan heffen, net als bij honden.
Het enige voordeel van het chippen is dat ze makkelijker terug te vinden zijn bij diefstal. Verder vind ik het onzin. Maar goed, zo zijn de regels.

Ja en die boer krijgt een boete als jij geen paspoort bij je paard hebt, hij is immers houder van het paard (dit iswat anders dan eigenaar...)
Daar naast is de heffing van hondenbelasting ook niet waterdicht en was het qua heffing van hondenbelasting mischien handiger geweest om alle honden te laten voorzien van paspoort en chip....dan kom je alle illegale honden per gemeente op het spoor
Gemakkelijker terug te vinden zijn ze niet...wel gemakkelijker te identificeren...echter als jij je gestolen paardje terug vind na (stel) 4 jaar, kan het zijn dat de "eigenaar" je vraagt om een schadeloosstelling voor het onderhoud (is bij honden en katten ook zo...)
Teruf naar de belasting: wie moet dan betalen als je paard in pension staat? jij als eigenaar of de houder (=pensioneigenaar)?
en de handelsstallen dan?
Of fokkerijen..... Het brengt zoveel controle + papierwerk met zich mee dat het financieel niet haalbaar zal zijn voor een gemeente om dit rond te krijgen en zullen daardoor de kosten hoger zijn dan de opbrengst...
Want nog nergens staat geschreven dat ik (ik mag sowieso geen wijzigingen aanbrengen in het paspoort) het paard op naam moet hebben... Wat je dan krijgt is bijv.: ik laat mijn paspoortloze ongechipte (voor mijn part met stamboekpapier maar laat haar overschrijven) paard op naam van een kennis voorzien van paspoort en chip...paardje is en blijft van mij...zolang ikmet dat paardje niet verschijn op wedstrijd, keuring of ander evenement waar het verplicht is dat het dier op naam staat verschijn....wie wil dan mij als eigenaar van het paardje vinden en mij een belasting laten betalen?