kerstveiling Waiboerhoeve in Deurne

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

kerstveiling Waiboerhoeve in Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 15:25

Iemand nog geweest in Deurne tijdens de kerstveiling op 20 december?

Ik wel dus, maar vond het erg jammer dat de paarden niet onder het zadel werden getoont. Er werd ook niet (vrij) gesprongen. Je moest dus maar louter afgaan van de natuurlijke bewegingen.Aangezien de meeste paarden spring-gericht werden gefokt. Hmm erg vreemd. Het leek op een afgeraffelde veiling, of waren de paarden van zo weinig kwaliteit, dat dit expres werd achterwege gelaten... Verward

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:42

Hahaha, is dit de veiling van de paarden die op deurne zadelmak zijn gemaakt door de studenten? Want een vriendin van me heeft ook wat zadelmak gemaakt en die zijn zaterdag inderdaad geveild. Eentje van haar voor 6400 terwijl het gemiddelde op 3500 lag.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:48

Wat vond je van Tinella Suzan?

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 16:19

Nou Aimee, die 6400 was misschien wel mijn schuld. Heb nl op nr. 4 (een heel leuk schimmeltje) flink meegeboden. De Jazz nr. 12 was erg indrukwekkend, maar was rontgenologisch niet voldoende. Durfde ik niet aan.

De Jazzen blonken wel uit in hun bewegingen, maar het merendeel had rontgenologische bemerkingen.

De helft van de te veilen paarden was zadelmak gemaakt in Deurne en de andere helft door Emiel Voest. Daar zullen ze wel weer informatie of lering uit getrokken hebben. Er werden ook 4 paarden aangeboden die niet zadelmak waren (het budget van de Waiboerhoeve was op)

Tinella was een leuke merrie Sam, maar wel wat stug in de beweging. Linella is beter *LOL*

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:25

Whahaha ja, dat zijn inderdaad de paarden die ik bedoelde. Ik weet lekker ook de reden waarom de ene helft door Emiel Voest zijn gedaan en de andere helft door Deurne-studenten onder begeleiding van Cor Loeffen!
Nou ja, die van 6400 was in ieder geval fijn gereden, mijn vriendinnetje kennende. De Jazzen waren toch voornamelijk op Deurne aangereden? En wat was het resultaat, leverden de paarden van Voest of van Loeffen meer op?

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 16:32

Volgens mij was er geen verschil tussen opbrengst van de paarden die door Deurne of door Voest zadelmak werden gemaakt. Daar werd eigenlijk niet op gelet.
Als je het resultaat wilt weten van de opbrengst: kijk dan even op www.waiboerhoeve.nl De prijzen zijn achter de geveilde paarden genoteerd.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:34

In de laatste fase van het onderzoeksproject Welzijn staat de relatie met training centraal. Er is uitgebreid gekeken naar het effect van beleren op het gedrag van de paarden waarbij gebruik is gemaakt van twee verschillende trainingsmethoden.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:42

Nou ja, da's een deel van het verhaal Samsam...... Knipoog

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:44

Aimee schreef:
Nou ja, da's een deel van het verhaal Samsam...... Knipoog


Haha dat zal best!!

wenda

Berichten: 384
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:10

hoi,

toevallig ken ik die mensen die tinella hebben gekocht.
Wij vonden haar ook leuk alleen had de een schieffel en op haar keuringsrapport stond ook dat het een risico geval was.
heel veel van de paarden waren een risico geval bij de keuringsrapporten.
mijn ouders waren 's middags geweest.
Alleen vond ik het en nslecht voorbeeld van deurne geven dat de paarden waren niet getoiletteerd waren en de hoeven niet goed bij gehouden waren

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:17

Ik heb eens zitten rekenen en daar kwam het volgende resultaat uit:
De dertien paarden die 'Engels' getraind waren leverden samen 57100 euro op, waarvan er één niet geveild werd, die leverde dus niks op maar die heb ik wel meegenomen in de berekening. Dat leverd een gemiddelde prijs op van 4392,3076 euro. Dat is dus bijna 600 euro meer dan het gemiddelde van de hele veiling.
De dertien paarden die 'Freestyle' getraind waren leverden samen 47000, die wel allen geveild werden en daarmee een gemiddelde prijs hadden van 3615.3846 euro.
Daar zit dus een behoorlijk verschil tussen!!!
en daarmee heeft Cor de wedddenschap gewonnen, hihihihi

wenda

Berichten: 384
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:19

die niet geveild was was de voltaire en daar hadden wij interesse in.
weet iemand waarom die niet geveild is?

wenda

Berichten: 384
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:21

die metall x formateur zou eerst toch niet verkocht worden maar daarna is ie toch verkocht naar een dressuurstal in belgie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:21

Aimee schreef:

en daarmee heeft Cor de wedddenschap gewonnen, hihihihi




Cor is ook top Haha! OK dan!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:33

Whahaha, Pipo heeft het begrepen Knipoog Haha! Schijnheilig

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:38

wenda schreef:
hoi,

toevallig ken ik die mensen die tinella hebben gekocht.
Wij vonden haar ook leuk alleen had de een schieffel en op haar keuringsrapport stond ook dat het een risico geval was.
heel veel van de paarden waren een risico geval bij de keuringsrapporten.
mijn ouders waren 's middags geweest.
Alleen vond ik het en nslecht voorbeeld van deurne geven dat de paarden waren niet getoiletteerd waren en de hoeven niet goed bij gehouden waren


Tinella is een zus van de moeder van samsam, ik heb alleen de foto's gezien en vond de hoofd/hals aanhechting zo op stand niet zo mopoi, maar volgens mij komt dan van Manhatten af.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:18

hebben we het over die grote zwarte jazz?ja dat is wel een goed paard!
ik zit trouwens op deurne, heb niet die paarden zadelmak gemaakt, en ik kan wel een beetje vertellen waarom ze niet getoileteerd waren, de tijd was hier niet voor, ineens kwamen er plots voor 5 wkn allemaal jonge paarden, een aantal 3e en 4e jaars moesten deze maar even snel zadelmak gaan maken. dit moest buiten de lessen, 's ochtends hebben we eerst altijd stalwerkzaamheden en daarna eten. hun moesten dus dubbele stalwerkzaamheden doen(die van de jongen paarden ook nog) even heel snel eten, dan zadelmak gaan maken, en daarna meteen naar de lessen. er was echt weinig tijd!en het toileteren van een jong paard os niet zomaar even gebeurt!helemaal niet aangezien er echt een paar rotzakken tussen zaten!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 20:27

Aimee, je moet even opnieuw aan het rekenen. Die merrie (waarvoor velen kwamen) werd niet geveild, omdat ze er simpelweg niet was. In de wandelgangen hoorden we -en of dat waar is weet ik niet- dat ze al verkocht zou zijn. Dat gebeurt nogal eens, dat een goed paard voor je neus weggaat. Het is dus eerlijker als je dit paard niet meerekent, want je weet niet wat ze heeft opgebracht, misschien wel veel meer dan je denkt.... Knipoog

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 20:33

Schijnbaar is dan aan de Jumpex veiling paarden veel meer aandacht besteed.
Het is niet bij mij zo overgekomen, dat deze paarden tussen neus en lippen door zadelmak werden gemaakt.
Je kunt dan ook niet verwachten dat een paard na 1 maand van alles kan verdragen. Nu begrijp ik het dus ook Princess, waarom ze er niet fraai uitzagen. Maar....... het is geen reclame voor Deurne, dat ligt niet aan de leerlingen, maar de organisatie had dit anders moeten doen. Ze presenteer je -als voorbeeldfunctie- geen paard voor de verkoop.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:26

Nieuw rekensommetje is alleen maar in het voordeel van Cor Dan hebben zijn twaalf paarden namelijk 57100 opgeleverd en ligt de gemiddelde prijs op 4758,3333 euro. Dat is bijna 1000 hoger dan het gemiddelde over de hele veiling en ruim 1100 euro meer dan het gemiddelde van de paarden van Emiel.
*LOL*

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:37

Is er wat mis met de trainingsmethode van VOest? die paarden zijn maar zo kort getraind, is dat een soort huiverigheid vna de kopers?

Ik heb even de paarden bekeken. Ik vind ze er niet allemaal mooi uitzien. Maar je moet een paard in beweging zien. Waren er veel paarden op de foto's niet goed?
Laatst bijgewerkt door germie op 22-12-03 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:37

Is jullie trouwens opgevallen dat er zes paarden zijn die niet getraind waren, waarvan vier Jazzen. In totaal waren er zeven Jazzen en meer dan de helft werd niet zadelmak gemaakt. De andere twee onbeleerde waren van Marlon en Manhattan.
Mijn vriendin reedt de Elmshorn x Edison.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:12

Aimee schreef:
Ik heb eens zitten rekenen en daar kwam het volgende resultaat uit:
De dertien paarden die 'Engels' getraind waren leverden samen 57100 euro op, waarvan er één niet geveild werd, die leverde dus niks op maar die heb ik wel meegenomen in de berekening. Dat leverd een gemiddelde prijs op van 4392,3076 euro. Dat is dus bijna 600 euro meer dan het gemiddelde van de hele veiling.
De dertien paarden die 'Freestyle' getraind waren leverden samen 47000, die wel allen geveild werden en daarmee een gemiddelde prijs hadden van 3615.3846 euro.
Daar zit dus een behoorlijk verschil tussen!!!
en daarmee heeft Cor de wedddenschap gewonnen, hihihihi


Tsja, je kan op allerlei manieren met cijfertjes gaan spelen, maar of dit nu een direct verband heeft met de trainingsmethode?
Misschien waren de paarden die naar Deurne waren gegaan net iets beter, betere afstamming ofzo.
Want je kan natuurlijk ook naar het volgende kijken:

2 Tinella Manhattan x G.Ramiro Z Merrie 1.66 Engels € 2 500
11 Turante Manhattan x G.Ramiro Z Merrie 1.63 Freestyle € 3 400

of deze:
18 Tippora Metall x Formateur Merrie 1.65 Freestyle € 7 000
26 Tisch Metall x Formateur Merrie 1.62 Engels € 2 700

En dan concluderen: he, paarden met vrijwel exact dezelfde afstamming, brengen meer op wanneer ze freestyle getraind zijn...

Oftewel, dit soort statistieken slaan helaas nergens op...

Aimee, mag jij nog verklappen wat het exacte doel was van dit onderzoek? En is er al een klein beetje bekend over de resultaten?

wenda

Berichten: 384
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:18

Hoi,

Tippora en tisch komen uit dezelfde moeder. Want tippora is via embryo en daarom is ie ook wel duurder en eerst hadden ze die ook terug getrokken ik denk omdat ze het bedrag te laag vonden. En tippora was klinisch en rontogrologisch wel goed en tisch niet.

En bij turante en tinella. Turante was klinisch en rontgrolisch wel goed en Tinella was een risico geval vanwege een schieffel en dat maakt de prijs ook anders.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:18

Ik heb geen idee wat het doel van het onderzoek was, maar het ging erom dat Emiel en Cor een weddenschap hadden afgesloten. Dit naar aanleiding van de reactie van Cor op de trainingsmethode van Emiel, hij heeft het daar niet zo mee. Ieder kreeg een aantal paarden om zadelmak te maken en diegene waarvan de opgeleidde paarden het meest opleverden op de veiling had gewonnen. Nou, dat is dus Cor..........
Ik heb hier niks gezegd over het wel en wee van welke trainingsmethode dan ook.