Aan de teugel ( Lekker ontspannen )

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Aan de teugel ( Lekker ontspannen )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 16:34

Ik heb een nieuw paard. ( Engels Volbloed )
Maar hij komt dus van de renbaan af word in Januarie 4.
Hij kan dus eigelijk nog niet veel... ( is rustig )
Ik ga hem dus eerst de belangrijkste dingen leren.
Maar als het zo ver is wil ik natuurlijk niet in zijn mond gaan zitten rossen om hem aan de teugel te krijgen of een hulpteugel er aan hangen.
Hoe kan ik hem dat het beste leren in het begin?

Groetjes... Richelle

Shanti Kusje

Moreno Kusje


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:46

Ga eerst maar op ontspanning en de reactie van je hulpen werken. Dan komt het aan de teugel als vanzelf.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:53

ik zelf heb ook een ex renpaardje wat van de baan komt Lachen
toen ik eerste keren erop reed reed ik best met een wat langere teugel,zij gewoon met neusje in de lucht,zodat ik haar beetje onder controlle had en ze niet meer onder me wegliep,toen ze dat niet meer deed ben ik eerst rustig in de stap begonnen,en heeft me nu een dik jaar gekost en nu loopt ze lekker aan de teugel.
maar nu twee jaar later gaat de galop pas goed,dus vooral de galop zul je eerst gewoon zorgen dat je die rustig krijgt en dan voorzicht naar beneden gaan rijden.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Sanne9489

Berichten: 1022
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:59

ik zu hem eerst aan jou laten wennen je laten vertrouwen dan rustig beginnen met touwtjes te gaan longeren gewoon twee keer per week ofso dan steeds na een week of twee de touwtjes iets strakker doen dan als dat goed gaat moet je leren om je handen strak maar ontspannen op dezelfde plek te houden dan komt de rest vanzelf Knipoog


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:12

Je kunt inderdaad al een goede basis leggen door te longeren met touwtjes. Zo leert hij het lopen over zijn rug/schoft al.

Wanneer dat goed gaat kun je tijdens het rijden beginnen in stap of draf lichtelijk druk te geven op je teugels. Wanneer je voelt dat hij ontspant laat je hem een beetje los. Zo blijf je dat herhalen.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:36

Ídd, het is al gezegt.

Longeren is hierbij een hele goede basis.
En wanneer hij goed voor het been is, kan je ook met rijden het proberen langzaam te gaan oppakken.

...

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 23:45

Thnx voor de reacties weer wat geleerd Lachen
Beautyfull_Mickey : Hij is niet zo'n beestje wat door wil lopen echt om zo te zeggen weg wil Knipoog
Hij is gewoon rustig . Ik mag nu ook nog niet te veel in zijn mond zitten wat ( wat ik ook niet doe )

Ik zal dus moeten beginnen met het longeren. ( niet dat ik al meteen ga werken om hem aan de teugel te krijgen )
Ik zal ook les moeten nemen natuurlijk. Maar als er nog interesante dingen zijn meld ze maar Lachen

Shanti Kusje

Moreno Kusje

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:53

Pasja schreef:
Thnx voor de reacties weer wat geleerd Lachen
Beautyfull_Mickey : Hij is niet zo'n beestje wat door wil lopen echt om zo te zeggen weg wil Knipoog
Hij is gewoon rustig . Ik mag nu ook nog niet te veel in zijn mond zitten wat ( wat ik ook niet doe )

Ik zal dus moeten beginnen met het longeren. ( niet dat ik al meteen ga werken om hem aan de teugel te krijgen )
Ik zal ook les moeten nemen natuurlijk. Maar als er nog interesante dingen zijn meld ze maar Lachen


oke dan,ja meeste ex renpaardjes van de baan zijn toch wel iets loperiger Haha!

en idd de tips hierboven Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 02:06

Focus vooral op het in balans lopen van je paard, hij moet onder je blijven maar wel voor je been blijven. Ondanks dat je niet te veel in zijn mond mag zitten moet hij ook je handhulpen leren accepteren. Hij zal gewoon moeten leren nageven op een stille hand. Om dat echt goed te doen vereist dat eigenlijk een ruiter met gruwelijk veel gevoel, je zult er voldoende hulp bij moeten krijgen. Maar ik zou je dus niet fixeren op waar hij zijn hoofd houdt, leer hem eerst maar eens in balans op zijn eigen benen te lopen.

Ik zou hem met longeren wel vanaf het begin een beetje bijzetten zodat hij leert zijn balans te vinden met een bollere rug ipv een weggedrukte, en zodat hij daarin ook een beetje aansterkt.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 08:47

sannuhtjuhh schreef:
ik zu hem eerst aan jou laten wennen je laten vertrouwen dan rustig beginnen met touwtjes te gaan longeren gewoon twee keer per week ofso dan steeds na een week of twee de touwtjes iets strakker doen dan als dat goed gaat moet je leren om je handen strak maar ontspannen op dezelfde plek te houden dan komt de rest vanzelf Knipoog



Met touwtjes longeren zou ik nooit doen! Dat is helemaal niet goed voor een paard bovendien denk ik dat je daar onmogelijk de echte nageeflijkheid mee bereiken kan. Dat geldt ook voor andere hukpteugels. Je moet proberen het paard zelf zijn balans te laten vinden. Denk maar eens aan een speedboot die je met de neus naar beneden in het water doet, terwijl je wil wegvaren.
Ik zou zo doen als Josien zegt, en veel werken aan het vertrouwen. Dat is erg belangrijk. Ik zou in ieder geval op korte termijn deskundige instructie zoeken, want daar heb je nog jarenlang plezier van. En dan kan er onbewust niet zoveel misgaan, denk ik.
Veel susses ermee!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:12

Ik ben het met Aqua eens.
Ga alsjeblieft niet logeren met touwtjes of andere hulp middelen. Het zijn niet voor niks hulp middelen. En hulp middelen zijn voor hulpeloze leerlingen zoals Nuno Oliveira zij. Het paard moet zelf zijn evenwicht vinden. Het kost wel meer tijd om het juiste resultaat te krijgen. Maar dan heb je ook wel de juiste resultaat en dat berijk je naar mijn mening met hulp middelen.
Werk aan balans en evenwicht. Loopt een paard in balans dan pas kan hij zich echt ontspannen. Anders heeft hij altijd spanning nodig om overeind te blijven. Daarbij moet je ook werken aan inerlijke balans bij jouw en je paard.
Balkjes en sprongetjes los van het touw zijn heel goed. Maar eigenlijk moet elke manier van grondwerk zorgen voor balans en evenwicht, zowel lichaamelijk als geestelijk.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 41 bezoekers