Nee he, OCD selectie (Paardenkrant)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:27

Ook in "in de strengen" stond een interessant artikel over OC(D). Een veearts was overtuigd dat het ligt aan het fokken van te grote en zware paarden; kleine paarden zouden er beduidend minder vaak last van hebben, en ponies helemaal niet.

Daarbij lag het ook aan de opfok, maar een andere veearts weerlegde dat weer in datzelfde artikel.

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:34

Citaat:
Het idee om merrie's verplicht een prokkeuring te laten ondergaan om een sterpredikaat te verkrijgen lijkt mij een goede optie. Alleen zit je voor fokkers met een vrij grote investering, en daar heb ik nog niet iets op bedacht

Het kans op rendement (een gezonde nakomeling) is natuurlijk een stuk hoger doordat je met goed materiaal begint. Het is dus idd een investering echter als je alle kosten telt die leiden tot een ongezonde nakomeling dan hebben we het over een nog veel grotere desinvestering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:18

Ben ik met je eens Gurk, maar in de praktijk blijkt wel dat weinig fokkers dat doen. Was jij het niet die met cijfers van 3% prokgekeurde merries in een provincie kwam?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:23

In de toekomst mogen veel meer dierenartsen prokken dan de afgelopen jaren.
Daardoor komt de drempel duidelijk lager te liggen en zullen er meerdere merries worden geprokt.
Ik ken genoeg merries die rontgenologisch zijn goedgekeurd, maar niet geprokt, omdat de desbetreffende keuringsarts niet op de PROK lijst stond.
In het noorden was er zowat geen kliniek die wilde prokken.
Vonden alle artsen veel te veel gedoe.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:39

Afbeelding
Afbeelding

Uit de laatste Zangersheide.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:19

ceasario"]
[quote] vrezen en lijden
[/quote]
[quote="ceasario schreef:
Citaat:
In de Ledenraad gaf directeur Johan Knaap een presentatie van het advies van de Fokkerijraad om middels nakomelingenonderzoek een extra impuls te geven aan de KWPN-selectie op osteochondrose. In de presentatie bleek de meerwaarde van nakomelingenonderzoek ten opzichte van alleen de huidige strategie middels röntgenfoto's. Nakomelingenonderzoek, bestaande uit het onderzoeken van 20 nakomelingen per hengst, is echter een kostbare aangelegenheid en de kosten hiervan moeten niet alleen voor rekening komen van de fokkers, vindt behalve het Algemeen Bestuur ook de Ledenraad.


Nu begrijp ik het advies voor zo'n onderzoek...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:56

Maar. ik meende te weten dat men het stukje DNA dat verantwoordelijk is voor OCD nog niet kent.
Dus dat stukje aangaande OCD werkelijk via DNA onderzoek opzoeken lijkt me wat voorbarig?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:10

Zannekin schreef:
Maar. ik meende te weten dat men het stukje DNA dat verantwoordelijk is voor OCD nog niet kent.
Dus dat stukje aangaande OCD werkelijk via DNA onderzoek opzoeken lijkt me wat voorbarig?


Voorbarig is niet het juiste woord.
Het is de werkelijkheid van Vrezen en Lijden. voor veel fokkers. En al die personen die maar blijven roepen, hebben denk ik het meest te lijden.
Bureau van Haeringen en deze publicatie is geen onzin.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:13

Jamaar het stukje is wat dubieus aangaande DNA. Gaat het om afstamming bepalen? of om OCD detecteren.
Ik weet dat wereldwijd naar de juiste genen wordt gezocht die verantwoordelijk zouden zijn voor OCD. Mocht dat al ontdekt zijn zouden die dat zeker publiek maken.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:20

Pipo schreef:
Het idee om merrie's verplicht een prokkeuring te laten ondergaan om een sterpredikaat te verkrijgen lijkt mij een goede optie. Alleen zit je voor fokkers met een vrij grote investering, en daar heb ik nog niet iets op bedacht Haha!


Dat duurt niet lang meer. Alleen wil het KWPN weer het tegendeel bewijzen door andere het wiel opnieuw uit te laten vinden.

Hebben zij iets te Vrezen?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:23

Zannekin schreef:
Jamaar het stukje is wat dubieus aangaande DNA. Gaat het om afstamming bepalen? of om OCD detecteren.
Ik weet dat wereldwijd naar de juiste genen wordt gezocht die verantwoordelijk zouden zijn voor OCD. Mocht dat al ontdekt zijn zouden die dat zeker publiek maken.



Detecteren!. Anders praatje niet over foutjes als je de foutjes niet kent.


voorbeeld.

Citaat:
DNA ONDERZOEK BIJ FH

Familiaire Hypercholesterolemie is op te sporen omdat er een 'foutje" in het erfelijk materiaal (DNA) van de patiënt bestaat. In de jaren '80 lokaliseerden DNA-onderzoekers het verantwoordelijke gen. Daarmee werd een belangrijke stap gezet in de richting van opsporing en preventieve behandeling van Familiaire Hypercholesterolemie. Inmiddels zijn er in Nederland meer dan 150 verschillende "foutjes", die FH veroorzaken, bekend. Binnen één familie gaat het om één en hetzelfde "foutje". Wanneer de specifieke genetische afwijking bij een lid van de familie is vastgesteld, hoeven de overige familieleden slechts onderzocht te worden op die (ene) afwijking.


bron.
http://www.stoeh.nl/site/dna.html

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:38

Citaat:
Mocht dat al ontdekt zijn zouden die dat zeker publiek maken.


Het kon wel eens zijn dat OCD uit verschillende foutjes bestaat.
Dus OCD zal je straks onderverdelen in verschillende foutjes.
D.W.Z. dat rontgefoto's niet toereikend zijn.
En daar is men waarschijnlijk al achter.
Nu is het zaak om foutjes te zoeken.
Dus een paard onderzocht op OCD via een DNA foutje kon straks toch wel eens OCD hebben omdat het andere foutje(s) in die tijd van onderzoek nog niet bekend was/waren.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:45

Jamaar zoals in je voorbeeld van FH is het gen zelfs nog niet ontdekt bij OCD. Dus kunnen ze nog niet beginnen naar foutjes zoeken. Ze weten gewoon niet op welke plaats ze moeten beginnen zoeken.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:55

Zannekin schreef:
Jamaar zoals in je voorbeeld van FH is het gen zelfs nog niet ontdekt bij OCD. Dus kunnen ze nog niet beginnen naar foutjes zoeken. Ze weten gewoon niet op welke plaats ze moeten beginnen zoeken.


Wie zegt dat het niet ontdekt is ( een of meerdere foutjes).? Daar ga jij van uit.
Bureau van Haeringen is een comm. bedrijf met sponsering in dit geval van Zangersheide.
Terwijl Faculteiten het moeten hebben van een andere sponsering meestal de belastingbetaler.of KWPN Haha!
En dan kun je vragen /eisen dat je je kennis openbaar maakt.
Bij de laatste zullen ze het nog niet weten.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:05

Als Zangersheide op de goede weg is en daar twijfel ik niet aan,gezien de publicatie.
Dan is het werkelijk eerste "gezonde stamboek" straks het BWP.
Gezien de fusie van beide stamboeken met elkaar.

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:14

Ik wil helemaal niet bijdehand zijn, maar stel dat dat stuk van Zangersheide waar is en dat het een autosomaal recessieve afwijking is waar op getest kan worden. Wat is dan het nut van het röntgenen van de nakomelingen Verward
In dat geval moet je ook zeker geen PROK-merries gebruiken. Dan is de kans op alleen dragers onder de nakomelingen veel te groot en dan komt de vererving van de hengst er nog niet (duidelijk) uit

Het lijkt met trouwens sterk dat ze in België dat gen al hebben gevonden(en het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat het niet om een combinatie van een aantal genen gaat) en dat de rest van de wereld er nog naar aan het zoeken is Verward
Of snap ik er nou helemaal geen barst meer van Verward

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:26

gomir schreef:
Ik wil helemaal niet bijdehand zijn, maar stel dat dat stuk van Zangersheide waar is en dat het een autosomaal recessieve afwijking is waar op getest kan worden. Wat is dan het nut van het röntgenen van de nakomelingen Verward
In dat geval moet je ook zeker geen PROK-merries gebruiken. Dan is de kans op alleen dragers onder de nakomelingen veel te groot en dan komt de vererving van de hengst er nog niet (duidelijk) uit

Het lijkt met trouwens sterk dat ze in België dat gen al hebben gevonden(en het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat het niet om een combinatie van een aantal genen gaat) en dat de rest van de wereld er nog naar aan het zoeken is Verward
Of snap ik er nou helemaal geen barst meer van Verward


Je hebt het volgens mij goed door in je eerste gedeelte.
Over je het tweede gedeelte heb ik dat al in een voorbeeld aangegeven ,meerdere foutjes.
En nu is het zaak wie ontdekt de meeste foutjes om ze daarna over een tiental jaren gemeenschappelijk in een databank te gooien.

Maar comm. bedrijven geven nooit aan wat ze wel en niet allemaal gevonden hebben.
Gen ontdekking is aan de orde van de dag over de gehele wereld.
Dat zijn zaken die niet meer dagelijks in de media komen ,alleen als we nog een aparte cloning hebben. Bij gewassen wordt niets meer bekend gemaakt.

Verder was dat bestaande artikel van de meester -Melchior hemzelf.
De laatste stap voor de overdracht van de vlag.
Want een OCD echt vrij paard brengt geld op.
En Zangersheide is geen filantroop. Zoals de Fokkers van een stamboek als het KWPN te samen.
BWP heeft een goede slag geslagen en dat geldt ook voor Melchior die zijn levenswerk straks achterlaat bij de Belgische paardenkweker.

p.s. Bureau van Haeringen is een Nederlands bedrijf . Cool
Maar voor geen wachtlijsten moet je toch in België zijn. OK dan!

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:50

ceasario schreef:

Je hebt het volgens mij goed door in je eerste gedeelte.
Over je het tweede gedeelte heb ik dat al in een voorbeeld aangegeven ,meerdere foutjes.

Had niet alle reacties gelezen voor ik ging typen Knipoog Ik zie het nu staan Haha!

Citaat:
Maar comm. bedrijven geven nooit aan wat ze wel en niet allemaal gevonden hebben.
Gen ontdekking is aan de orde van de dag over de gehele wereld.
Dat zijn zaken die niet meer dagelijks in de media komen ,alleen als we nog een aparte cloning hebben. Bij gewassen wordt niets meer bekend gemaakt.

Ik weet wel het nodige over het ontdekken van genen, maar als ze echt al een aantal genen hadden gevonden was dat wsl al naar buiten gebracht. Dan levert het meer op dan dat een ander je straks voor is Knipoog

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voor ze een groot deel van de betrokken genen ontdekt denken te hebben Verward

Citaat:
Verder was dat bestaande artikel van de meester -Melchior hemzelf.
De laatste stap voor de overdracht van de vlag.
Want een OCD echt vrij paard brengt geld op.
En Zangersheide is geen filantroop. Zoals de Fokkers van een stamboek als het KWPN te samen.
BWP heeft een goede slag geslagen en dat geldt ook voor Melchior die zijn levenswerk straks achterlaat bij de Belgische paardenkweker.

Ze proberen er iig actief wat aan te doen. Ben benieuwd of ze over een aantal jaren gelijk blijken te hebben
DNA testen op OCD zal nu misschien nog niet zo heel veel zin hebben(als je nog maar enkele genen gevonden hebt), maar over een aantal jaren wsl wel
(doet me denken aan een aflevering van detectives op Net 5 laatst. Iemand was mede veroordeeld op DNA-bewijs, dat was alleen in de tijd dat ze nog maar op 2 genen testten Bloos En met dat DNA-profiel liepen nog ongeveer 3 miljoen mensen rond in die staat...Bloos )

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:05

Pipo schreef:
Ben ik met je eens Gurk, maar in de praktijk blijkt wel dat weinig fokkers dat doen. Was jij het niet die met cijfers van 3% prokgekeurde merries in een provincie kwam?

Klopt. heb nog een vraag uit staan over het landelijke % echter nog niets vernomen uit HtH.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:56

Er wordt hier wel eens afgegeven op de inspraak die bij het KWPN niet goed in orde is.
Daar heeft Melchior geen last van, hij is de eigenaar van de paarden, sponsor van het onderzoek en schrijver van de conclusie in het door hemzelf uitgegeven blad.
Met hoeveel andere stamboeken heeft hij het in het verleden toch al niet allemaal geprobeerd samen te werken?.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:28

sarabande schreef:
Er wordt hier wel eens afgegeven op de inspraak die bij het KWPN niet goed in orde is.
Daar heeft Melchior geen last van, hij is de eigenaar van de paarden, sponsor van het onderzoek en schrijver van de conclusie in het door hemzelf uitgegeven blad.
Met hoeveel andere stamboeken heeft hij het in het verleden toch al niet allemaal geprobeerd samen te werken?.


Ja ,en ??

Melchior zijn fokkerij is geen vereniging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:59

Het ging toch over OCD? En niet over stamboeken?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:32

Persbericht van het KWPN zoals gepubliceerd in de Paardenkrant van 19 december:
Ik haal hier een zin uit.
Citaat:
Een hengst kan op de foto nog zulke mooie botten hebben, als zijn nakomenlingen toch OCD hebben omdat de afwijking b.v. een generatie heeft overgelagen wordt de hengst met terugwerkende kracht uit de fokkerij geweerd. Einde citaat.

Het handelt hier duidelijk om buitenlandse voor de KWPN goedgekeurde hengsten.
Al eerder tijdens de AES discussie opperde ik dat het KWPN niet via een omweg bloed binnen wil hebben waarvan intussen in de fokkerij is ondervonden dat deze bloedlijn/ lees hengst ongewenste kwalen binnenbrengt.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 09:17

sarabande"]
Persbericht van het KWPN zoals gepubliceerd in de Paardenkrant van 19 december:
Ik haal hier een zin uit.
Citaat:
Een hengst kan op de foto nog zulke mooie botten hebben, als zijn nakomenlingen toch OCD hebben omdat de afwijking b.v. een generatie heeft overgelagen wordt de hengst met terugwerkende kracht uit de fokkerij geweerd. Einde citaat.

.
[/quote]

[quote="_Rick schreef:
Wat ze nu weer verzonnen hebben Lachen

Heb ff het artikel niet bij de hand, maar het staat in de paardenkrant en wel op de voorpagina.

Ze willen dus van elke goedgekeurde hengst, of die goedgekeurd wordt denk ik eerder, van de eerste jaargang als dat jaarlingen zijn, van 20 stuks foto's gaan maken, als er veel OCD ontdekt wordt bij een bepaalde hengst willen ze hem weer af gaan keuren.


Er durft toch niemand meer een jonge hengst te kopen, als bijv. hengstenboer, koop je nu een hengst die net goedgekeurd is voor een paar ton en over 2-3 jaar keuren ze hem even vrolijk weer af, ben je mooi failliet.


Gaat toch wel over de KWPN-hengst Ach gut

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 09:54

Citaat:
Gaat toch wel over de KWPN-hengst


Voor de niet insiders.

Het is mogelijk wanneer je een hengst aan de keuring zet dat hij op de foto geen OCD heeft ten tijde van de goedkeuring.
Maar dat is niet waterdicht.

Daar z'n hengst wel een OCD had bijv.7 maanden van te voren toen hij al eerder op de foto is gezet. Dit wordt dan met een eenvoudige ingreep weggehaald en 6 maanden later zie je er niets meer van.

Dit verhaal is naar bovengekomen naar aanleiding van het afgelopen voorjaars onderzoek toen bleek dat er nogal wat hengsten niet rad waren bij de aanlevering voor de verr. en weer naar huis konden.

Men heeft toen een onderzoek ingesteld (is ook gepubliceerd dat ze dit zouden doen) wat is het trajekt van een hengst naar de hengstenkeuring toe.
Hoe wordt hij opgefokt en begeleid.

En bovengenoemde maatregel is een voortvloeisel uit dit onderzoek.

En heeft niks van doen met een AES verhaal.
Het AES verhaal is inmiddels een afgesloten zaak.B-reg.
Dus daar hoeft men het niet meer voor te doen.

Het is een zaak voor de eigen leden die blijkbaar elkaar niet meer vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 24-12-03 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt