boeken voor nederlands

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-01 18:01

wat zijn echt goede boeken volgens jullie? ik moet namelijk nog twee boek verslagen in leveren.. een van de vorige periode nog Frusty
en eentje van de periode daarvoor, oops . Verward
en ikmoet dus ook nog 2 boeken daarvoor lezen... ik heb zatboeken gelezen, maar ik wil ff weer twee nieuwe lezen zodat het allemaal beetje vers in m'n gehuegen zit..
dus wat vinden jullie goede/mooie boeken? die ik voorm'n nederlandse lijst kan lezen..


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: yor op 2001-02-01 17:02 ]</font>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 19:43

Ik heb laatst een heel tof boek gelezen. Het heet Een beest met twee lichamen en het is geschreven door Joris Moens.

Het gaat over 2 mannen die terugkijken op hun vriendschap als student. Er is in die tijd een moord gepleegd op een studente en een van die jongens kende haar. Maar die moord is nooit opgelost. Een heel spannend en mooi boek over vriendschap en vertrouwen.

En een ander mooi boek - zeker omdat jij naar Australië gaat - is Vertraging van Tim Krabbé.

Het is niet zo dik, maar wel heel spannend. Ik heb het in één keer uitgelezen, kon niet meer stoppen.

Je kunt via Google en AltaVista zoeken op deze namen, dan vind je ook uittreksels en recenties. Doe ik ook altijd als ik een mooi boek heb gelezen of als ik iets in het verhaal niet helemaal begrijp.
_________________
<< < ...dreams are just goals without deadlines... > >>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-02-01 18:49 ]</font>

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 20:33

FAVORIET bij examenklas Havo en Vwo;

De Perzik van Jan Wolkers, is een boek dat bestaat uit 3 hoofdstukken....in totaal beschrijft het 1 dag. De hoofdstukken zijn;
Ochtend, Middag, Avond ofzo.
Speelt zich af in Amsterdam geloof ik (wel even 7 jaar geleden hihi terug denken), ik heb er een boekbespreking over gehouden.

Succes, groetjes,

Manon

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 20:45

hmm lees meestal boeken die ik tegen kom, totnutoe niet echt een waanzinnig mooi boek tegen gekomen. voor verslagen gebruik ik altijd boeken die ik al gelezen had en trek deel van internet af zoals samenvatting en info over de schrijver. laatste paar boeken die ik gelezen heb was Turksfruit(broertje had daar al verslag overgemaakt) Dooi van Rascha Pepper en de kleine blonde dood, vriendschap van connie palmen. en vast nog wel meer. weet t eigenlijk niet meer zo precies

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 23:16

Nog meer mooie boeken:

* De passievrucht van Karel Glastra van Loon

* Zuiderkruis van Pauline Slot (speelt ook in Australië)

* De ziekte van Lodesteijn van Levi Weemoedt

* Aan de wilde kant van Liesje Schreuders

* Eilandgasten van Vonne van der Meer

* Morgenster van Jaap Scholten.

Hoewel ik die laatste een beetje vaag vond, veel flashbacks enzo waardoor je bij het begin van ieder (kort) hoofdstuk de draad weer even kwijt bent. Heb net vanavond zijn andere boek gekocht, Tachtig. Schijnt een goed boek te zijn, maar dat kan ik volgende week pas zeggen, want die is voor in het vliegtuig. Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-01 17:59

ben ook bezig met mijn boekenlijst. Ik zal wel gewoon zeggen wat erop staat.... Zijn we sneller klaar, oordelen laat ik maar achter wege. Wij werken met periodes, uit elke periode 4 boeken, plus 4 extra (tja, oude stijl he). Dus op periode:
Goena Goena PA Daum
Stille Kracht Couperus
Bint Bordewijk (heel dun)
het Verboden Rijk Slauerhof
Oeroeg Haasse
Turks Fruit Wolkers (populair)
Koperen Tuin Vestdijk
Buitenvrouw Zwagerman
Au Pair WF Hermans

Ben er nog wel veel vergeten (mijn lijst is ook nog niet helemaal vol)... Buitenvrouw vond ik geweldig (beetje ranzig, maar wel origineel). Verder lees ik nog 2 boeken v. Spaanstalige schrijvers. Paula van Isabel Allende (nichtje v. Salvador, geschiedenis?) en Liefde in tijden v. cholera van Gabriel Garcia Marquez... Maar dat moet je liggen hoor. Ik mag er max 2 in mijn extra gedeelte...
Iemand nog ideeen voor boeken v. voor 1916? BEhalve Multatuli en de Kleine Johannes.. Liever van vlakvoor 1916 dan van 19 eeuw... Stijl staat me nl niet zo aan..

Laudie

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-01 20:50

Ik had 'Een nagelaten bekentenis' van Emans op mijn lijst staan. Begint met zoiets als: "Ik heb zojuist mijn vrouw vermoord" (of iets van die strekking). 't Is wel een Tachtiger en ook niet echt mijn stijl, maar ik zou echt niet meer weten wat ik nog meer op mijn lijst had van voor 1916. Dit boek kan ik me nog wel herinneren als 'enigszins spannend' voor zover je dat van zo'n oud boek kunt zeggen. Het grootste deel van het boek is gewoon erg langdradig, maar ja.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-01 15:18

Ga nu maar Op Hoop v. Zegen proberen... Is oud genoeg, schijnt koekie te zijn...

Laudie