Appelazijn - wel of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Appelazijn - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 19:18

Ik geef mijn merrie sinds een week af en toe een beetje appelazijn, dus niet dat ze elke dag krijgt.
Ik geef het aan haar juist voor de spijsvertering en het schijnt ook goed te zijn voor stalbenen.

Nou krijg ik te horen dat ik dat beter niet kan doen, want daar worden paarden juist mager van.
Sja, mijn merrie is een engelsvolbloed en ze is niet dik of zo.

Graag hoor ik jullie mening over het gebruik van appelazijn Bloos

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:35

Hoi,

Ik geef mijn paard al geruime tijd appelazijn. Hij lijkt er niet echt magerder van te worden. Lachen
Ik geef hem de appelazijn om de "doorstroming" beter te laten verlopen (lees afvalstoffen eerder uit zijn lichaam te krijgen). Het enige effect wat ik tot nu toe gemerkt heb is dat hij meer plast.... OK dan! Wat volgens mij wel weer positief is.... Verward

Succes en groetjes

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:05

Niet echt veel reactie he moon? haha

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:10

Tja, wat moet je zeggen over zulke supplementen? Volgens mij worden ze gegeven door mensen die twijfelen of ze wel goed genoeg voor hun paard zijn, en de commercie springt daar dankbaar op in.
Ik vind dergelijke toevoegingen op het voer zonder medische indicatie volslagen nutteloos.
Maar als jij je beter voelt door door deze extra uitgaven, dan moet je het gewoon doen, want een eetlepel appelazijn per keer kan absoluut geen kwaad.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:46

Voor de verandering ben ik het eens een keertje niet met Sonja eens... Haha! Hoewel de eerlijkheid mij wel gebied te zeggen dat ik er aanvankelijk ook zo over dacht... Maar goed, nadat Eclipse (mijn jaarlingmannetje) vorige jaar een flinke dosis ventipulmin en cubarmix heeft gehad tegen een long virus, en afgelopen augustus en september (2 x dus!) antibiotica tegen een heftige oogontsteking vond ik het toch wel het proberen waard om eens wat natuurlijke producten in de strijd te werpen om een goede weerstand te kweken... Dus ik heb de producten van de paardensdrogist bestudeerd, advies gevraagd hier en daar en nu krijgt Clip bij zijn voer de volgende producten: appel/azijn honing (voor een goede afvoer van alle afvalstoffen), zeewier (mineraaltjes!), foeneknof rozebottel (goed tegen vliegen, natuurlijke ontstekingsremmer) en levertraanolie en ik moet zeggen dat hij na een paar dagen gebruik geen snotneus meer had (die hij dus had Knipoog ), niet meer hoestte... hij zit overduidelijk goed in zijn vel en zijn weerstand is imo echt aanzienlijk verbeterd... en of dat nou toeval is of niet... ik geloof nu wel in het positieve effect van het gebruik van deze producten . Dus ik zeg wel gebruiken Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:12

Daar is de Paardendrogist je hartstikke dankbaar voor hoor Vikki Haha!

Maar ik wil je supplementen toch even stuk voor stuk afschieten Haha!

-Appelazijn: bij een paard dat goed gevoerd wordt en dat voldoende beweging en verzorging krijgt, is de afvoer van afvalstoffen keurig geregeld door moeder natuur. Als je paard in de topsport loopt, heeft moeder natuur wel eens een handje hulp extra nodig, maar een gezond veulen/jaarling......

-Zeewier: ook hartstikke leuk voor wie de behoefte voelt om extra's te geven, maar je mineralenbehoefte behoort door het basisvoer (kracht- en ruwvoer) gedekt te worden. Dus als je zeewier bij moet voeren, dan zit er iets niet goed in je basisvoer....

-Foeneknof: Knof tegen de vliegen...Tja, been there, done that, ik merk er persoonlijk helemaal niks van dat dat zou werken.
Foenegriek daarentegen is een prima middel tegen hoesten en snotteren, hoewel ik het persoonlijk liever in acute gevallen gebruikt zie (sterkere werking) dan preventief, ivm het "mietje maken" van paarden. Je slikt zelf toch ook niet de hele winter hoestdrank voor het geval dat?

-Levertraanolie.... Alleen te gebruiken als je het zelf ook gebruikt. Wat een vieze troep, dat doe je je paard toch niet aan? En waarom in hemelsnaam? Dat íe niet meer hoestte is regelrecht terug te voeren naar de foenegriek.

Maar zoals gezegd, de Paardendrogist is er blij mee, doe wat je niet laten kunt. Maar al helemaal voor veulens en recreatiepaarden..... ik geloof er niet in dat het voor nog iets anders goed is als het banksaldo van de leverancier!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:51

supplementjes... en de paardendrogist is mij vast heel dankbaar ja... Scheve mond En oh...geloof het of niet, maar Clip eet liever zijn muesli met de appel azijn en levertraanolie dan zonder... de mafkees vindt het gewoon lekker... en tsja, ik ben het ten dele wel met je eens... maar ik gaf de supplementjes dus omdat het toen (even hopelijk Haha! ) geen gezonde jaarling was... en ik stiekem hoopte dat de appel azijn wel een bijdrage zou leveren aan de afvoer van al die chemische medicijnen... zou dat denk je wel gewerkt hebben??? Of zou het toeval zijn geweest... ik merkte iig dat zijn eigen natuurlijke (zonder liflafjes Haha!) weerstand ver te zoeken was na al die medicijnen... en hoopte daar zo dus toch iets aan te veranderen... Schijnheilig Misschien is het wel toeval hoor... maar iig doet ie (Eclipse) het nu weer goed OK dan! . Nog maar eens goed nadenken of ik mijn emmertjes weer bij vul of dat ik het nu lekker bij de biks/muesli/wortels en zo nu en dan een appeltje houd... PS: knoflook is toch ook bloedzuiveren en daardoor een natuurlijke ontstekingsremmer? Dacht dat de foeneknof daarom wellicht goed zou zijn met dat enorm dikke oog en die snotneus...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:06

Ik wil niet teveel supplementen geven, maar Appelazijn geef ik dus trouw. Ik heb het gecombineerd met knoflook. Heb ik gekregen. Maar als dit op is ga ik gewoon over op Appelazijn.

Waarom geef ik het? Puur voor de doorbloeding en omdat Treasure erg gevoelig is voor eiwitten. Klinkt raar, maar als ik geen appelazijn geef heeft ze echt eiwitbultjes en snel dikke benen (niet echt stalbenen, het heeft echt met de eiwitten te maken want als ik eiwitarm voer geef dan heeft ze het niet). Geef ik appelazijn dan heeft ze geen last van de eiwitten. Geen bultjes en geen dikke benen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:58

vikki schreef:
En oh...geloof het of niet, maar Clip eet liever zijn muesli met de appel azijn en levertraanolie dan zonder... de mafkees vindt het gewoon lekker...


Haha! Ehhhhhh weet je zeker dat het een Arabiertje is en geen Fjord? Haha!

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:03

Ik geef paarden die van zichzelf wat schraler zijn liever geen appelazijn. Dan gaat mijn voorkeur uit naar af en toe een bruin biertje om de afvalstoffen af te voeren of neutradex. Heb toch de ervaring dat appelazijn voor wat te dikke paarden goed is voor de lijn en voor schralere paarden niet echt bevorderlijk voor een goed en stabiel gewicht. Stop je er ook nog allemaal toevoegingen in (bijv. speciaal voer of olie, lijnzaad ed.) om hem voller te krijgen vind ik het eigenlijk zonde........

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:24

Ik geef de fjord wel supplementen, maar alleen omdat hij heel erg weinig krachtvoer (biks) krijgt. Te weinig om genoeg vitamines uit te halen.
Maar je hebt nu ook van die korreltjes waar alles inzit dus ik denk dat ik dat ga geven i.p.v. appelazijn, foeneknof en lijnzaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:31

Vraagje aan Shaienne:
Begrijp ik het goed dat je op dit moment dus appelazijn, foeneknof en lijnzaad geeft om een vitaminen- en mineralentekort op te vangen?
Kun je mij als leek dan uitleggen hoeveel vitaminen en mineralen jouw supplementen bevatten en waar ze voor zijn?
( Haha! )

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:46

Sonja"]
[quote="vikki schreef:
En oh...geloof het of niet, maar Clip eet liever zijn muesli met de appel azijn en levertraanolie dan zonder... de mafkees vindt het gewoon lekker...


Haha! Ehhhhhh weet je zeker dat het een Arabiertje is en geen Fjord? Haha!
[/quote]

ja hoor... Tong uitsteken Het is alleen een alles etend arabiertje dat misschien denkt dat hij een flord is... Knipoog Overigens had ik hem toch Houdini moeten noemen, hij is afgelopen zaterdag weer ontsnapt toen ze het kuilgras bij vulden... hij glipte 'whoppa' zo door de deuropening heen langs Conny en langs mij (ik kwam toevallig net aan lopen)... hij is echt zo vlug als water, kan ook door de kleinste openingen heen lijkt wel...lol. Ik heb iig maar het eerste beste halster met touw van iemands stal af gepakt (nog bedankt daarvoor! Haha! ) en heb hem weer terug gevonden in de buitenbak naast de grote binnenbak, daar hebben een paar mensen hem denk ik heen 'gejaagd' ... Dus hij krijgt naast voldoende eten (1/2 schep muesli en een 1/4 schep biks per dag... of ietsje minder als hij niet zo veel behoefte lijkt te hebben aan brok aangezien ze ook onbeperkt kuilgras krijgen) ook genoeg beweging, daar zorgt hij zelf dus wel voor... Ik heb trouwens bepaald niet het idee dat de appel azijn invloed heeft op de lijn van mijn paardje, hij ziet er gewoon super uit... maar mocht dat toch wel zo zijn dan mag ik wel wat aan Scaaltje gaan geven... Haha!


lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:11

Even een opmerking over de "kosten".... Knipoog

Ik heb mijn fles appelazijn gewoon bij de reformwinkel gekocht. Het heeft me niet meer dan 2 euro gekost OK dan! .

En zo'n fles gaat amper op, wanneer je het door zijn water doet.... Meer heeft hij niet echt nodig per dag.

Succes en wijsheid.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 20:41

Hey Bokkers, hastikke bedankt voor jullie reacties OK dan!

Ik zie ieder geval dat het geen kwaad kan om af een toe een beetje te geven. Lachen

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 56 bezoekers