Wanneer haal je een veulen van de merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-01 14:08

zie titel,
Ik krijg heel veel verschillende dingen te horen. De een zegt 3 maanden, de ander 6 maanden en weer een ander zegt 11 maanden.

Wat is het nou?

En maakt het iets uit als je een veulen langer bij zijn moeder laat staan, zonder hem of haar weg te halen? Of wordt het dan zo'n moederskindje?

De beheerder van de boerderij wil Theike nl aanhouden en dan ziet ie wel wat er gebeurt als Suzan bevalt van haar volgende veulen. (Dit klinkt nu net alsof het hem niks uitmaakt, maar ik weet het ff niet beter te formuleren)

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 14:11

meestal na 4 maanden,als je hem erij laat staan drink hij/zij nog veel melk en word dus dik,word dan geen moederkindjw hoor

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-01 14:21

ow, nou dik is Theike al Lachen .
Maar het maakt dus niks uit, behalve dan het dik worden.

Anita jr. bijvoorbeeld is nooit echt gespeend, wel uitelkaar gehaald, maar ze konden elkaar nog wel steeds horen. Die zijn dus ontzettend aan elkaar gehecht. Kunnen niet echt goed uitelkaar worden gehaald want dan begint degene die in de wei blijft ontzettend hard te balken Lachen

Gebeurt dit dan ook met Theike en Suzan?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 15:46

Kijk naar de merrie, dat is het beste om te weten wanneer het veulen 'er af moet'. De een kan 6 maanden lang zogen de ander wordt na 3 maanden al mager.
Sommige veulens blijven zogen (beetjes) tot het nieuwe veulen er is, dan wordt het verstoten. Andere stoppen na een maand of 5 vanzelf met melk drinken. Voor de nutritiƫle waarde hoeft een veulen niet langer dan 2 maanden te drinken, daarna kan het gras en (veulen)bix eten en krijgt zo alles binnen wat het nodig heeft.
Maar 4 maanden is 'normaal' om af te spenen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 16:16

Ik speen de veulens als ze tussen de 3 en 6 maanden zijn. Afhankelijk of er op dat moment nog meer veulens gespeent worden, of de merrie het zat is en of de merrie opnieuw drachtig is.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 16:51

Mijn veulen is nu 7 maanden en staat wegens plaatsgebrek nog bij de moeder.
Doordat we verhuisd zijn en nog geen stallen hadden, waren ze ook nog nooit van elkaar gescheiden geweest. Zo ben ik vorige week zondag voor het eerst met mama in de trailer in een naburige manege gaan rijden. Het veulen bleef thuis op stal met naast haar mijn andere paard en in de weide voor haar onze kleine pony. Wel, ondanks de horrorverhalen die men me voorspeld had over zo lang bij elkaar laten, was het geen enkel probleem. Het veulen hinnikt af en toe en dat is alles. De merrie doet niks, gaat braaf op de trailer, laat zich netjes rijden en hinnikt niet.
Als ik thuiskom en het veulen er weer bij laat, moet er natuurlijk dringend gedronken worden. Het veulen eet flink hooi en mengeling maar ik zie het wel nog regelmatig zuigen. Mams is nog goed rond en vindt het blijkbaar ook geen probleem. Ik ben wel van plan om over een weekje de merrie 's nachts op te sluiten zodat het veulen dan wel voor haar stal kan staan maar niet kan drinken. Wel effe opletten dat het veulen dan samen met de pony in de schuilstal gaat staan als het regent.
Bij m'n instructrice heeft een veulen dat vorig jaar in juli geboren is tot nu bij de moeder gestaan, dat is meer dan een jaar.
Ik heb gehoord dat vroeg spenen vaak stress geeft en dat het veulen zich dan een tijdje ook lichamelijk minder goed voelt. Maar ja, ik heb natuurlijk makkelijk praten aangezien ik het veulen zelf ga bijhouden om er later mee te rijden.

groetjes

Anja

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 17:27

Wjerdo is met 3 maanden van zijn moeder gegaan en dat is prima verlopen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 22:57

Wij met 5 a 6 maanden. Dan kunnen ze zich zelf wel redden. Ze worden vanaf 2 weken al bijgevoerd en we hebben eigenlijk nooit problemen.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-01 23:09

ja bijgevoerd wordt Theike ook al vanaf dag 1, nouja, bijgevoerd. Hij eet gewoon mee, van wat zijn moeder krijgt en dat is gewoon doodnormale basisbrok.
Dus het kan in principe al vanaf 3 maanden, maar je moet gewoon opletten of de merrie het nog oke vind en of het veulen niet te dik wordt?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 23:22

T hangt maar net af wat voor pony je hebt hier zegen sommige 3 maanden maar een veulen dat ik ken is toen ontzettend ziek geworden uit verdriet om mammie van 3 maanden kan het zonder melk maar het heeft zijn moeder nog wel nodig Ik zou zeggen minimaal 5 a 6 maanden