vliegenmasker storend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

vliegenmasker storend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 14:35

deze vraag is niet echt passend bij de winter, maar goed, mag ik m wel stellen? Knipoog

Het gaat hierom:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb eens gehoord/gelezen dat dit zeer storend kan werken bij een paard. Ze zien slechter en sommigen gaan door tot het eraf is...
Nu zou ik jullie ervaringen en anders beredeneringen willen weten hierover.

Het lijkt me enorm veel beter werken dan dat 'frontriempje met sliertjes'-ding (weet de naam niet) Want met dat kunnen de vliegen nog gewoon bij de ogen komen en zorgen voor een ontsteking. Nu voer je wel knoflook om de vliegen op afstand te houden, maar toch komen de vliegen nog bij de ogen.

Dus, wat vinden jullie?


mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:31

Ik merk wel dat ze er iets slechter door ziet, maar ze is nog nooit ergens tegen aan geknald ofzo Haha!, dus zo storend is het nou ook weer niet. Ze probeert hem ook niet af te krijgen, wat ze wel probeert als ze iets irritant vindt. Zo'n frontriempje heb ik nog nooit geprobeert, maar dat lijkt me eigenlijk nog veel irritanter voor zo'n paard. Verward

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:43

Ik vind het ideale dingen. Je kunt ze ook zonder halster om doen. Ik zou ze persoonlijk onder het halster doen en niet erboven, zoals op de foto staat. Je moet wel opletten dat je hem zonder spleten om het hoofd doet, want anders kunnen daar beestjes door naar binnen komen.
Het enige vervelende vind ik, dat je zelf geen oogcontact kan hebben met het paard.


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:58

Ik heb er ook eentje, die helemaal goed aansluit en ook een neuskapje heeft, opzich is het een fijn ding, alleen weet ik niet of zij het wel zo fijn vind, hij lijkt iets te drukken op d'r oogleden, dat lijkt me best irriteren, als ik 'm eraf haal dan lijkt ze helemaal opgelucht, en een jeuk dat ze dan heeft! Dus tjah.. of het echt heel fijn is weet ik niet..

Die bovenste op de foto lijkt me nou juist niet echt fijn aan de onderkant zit zo'n grote kier dat ze er makkelijk onder kunnen!

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:58

Ik had er een gekocht waar oren aan zaten, daar werd Dar helemaal knetter van, nadat ik de oren had verwijderd: geen probleem.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:54

Ik heb er nu eentje van de paardendrogist. Maar nog niet gebruikt. Gaat volgend jaar gebeuren. Ik weet dat daar voornamelijk goede ervaringen mee zijn. En als je er zelf doorheen kijkt dan kun je alles gewoon zien.
Wilde niet de oren ook bedekken. Ze blijven super zitten ook.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:27

Alle 3 mijn paarden hebben zo'n ding om in de zomer; IDEAAL !!
Ik heb die van de paardendrogist, zijn heel stevig en goed bol bij de ogen, zodat ze niet tegen de wimpers schuren. Al mijn paardjes dragen ze vanaf het allereerste moment zonder problemen en ik heb nog nooit gemerkt dat ze er minder door zouden kunnen zien. Als je er zelf doorheen kijkt kun je ook gewoon alles zien hoor !

Afbeelding

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:46

JA !!! Zo'n masker is ideaal ! OK dan! Mijn paard had ook zo'n last van vliegen bij haar ogen en haar ogen raakten ook ontstoken. Heb ik eerst zo'n sliertjesding omgedaan die ik een uurtje later in het land kon gaan zoeken, viel er zo af ( maar die kan je geloof ik ook met drukkertjes kopen ipv klittenband ), en de vliegen komen toch nog bij de ogen.
Nu heb ik ook een masker van de paardendrogist , en mijn paard heeft daar helemaal geen last van, het irriteert haar helemaal niet en ze kan echt goed erdoorheen kijken. *LOL* Ik zou hem nu ook gewoon vast kopen, van de zomer was er zo'n run op alles wat met vliegenafweer te maken had !!!

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:08

Jordy krijgt 's zomers ook zo'n masker op.
Hij had ondanks zijn voorpluk die tot op zijn neus hangt heel veel last van vliegen. Zijn ogen gingen op den duur ontsteken, dus nog meer vliegen die op het vocht afkwamen, heel zijn ogen werden dik.
Zo'n vliegenfrontriempje hielp niet, maar een masker werkte prima, hij stond ook niet meer constant met zijn hoofd te schudden.
Inderdaad wel opletten dat je er een neemt die goed afsluit en bol is bij de ogen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:13

Ik heb afgelopen zomer voor het eerst een vloegenmasker gebruikt. Het is ideaal. Het paard laat het rustig op doen, zonder problemen. Dus het lijkt mij dat het paard het ook wel lekker vind.
Als ik soms in de bak reed en het ging niet lekker deed ik hem gewoon over het hoofdstel heen. Het paard gaf geen problemen. Ik had ook niet de indruk dat haij minder zag of zo. Lachen

het leven is goed met een engels volbloed

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 09:31

Ik ga het me ook zeker aanschaffen, niet zozeer vor de ogen, want mijn paard zijn voorpluk vangt die wel op, maar voor zijn oren. Hij heft namelijk verschrikkelijk last van beestjes in zijn oren, en daar wordt hij echt chagrijnig van.
Bij mijn vorig paard had ik ook zo'n masker, maar dat heeft hij helaas gesloopt (hij sloopte basically alles). Geen slechter ervaringen tot nu toe.

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:04

Ik heb er ook ooit een gehad, alleen wat mijn ervaring ermee was is dat ik bij mijn pony aan kwam en er toen 2 vliegen INZATEN die zijn er op een of andere manier in gevlogen en ze was helemaal door t dolle heen, zweten en al wie weet hoe lang die beesten er in gezeten hebben, ik kom natuurlijk maar 1x per dag, dus mijn DING is het niet......

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:23

james100"]
Ik heb er ook ooit een gehad, alleen wat mijn ervaring ermee was is dat ik bij mijn pony aan kwam en er toen 2 vliegen INZATEN die zijn er op een of andere manier in gevlogen en ze was helemaal door t dolle heen, zweten en al wie weet hoe lang die beesten er in gezeten hebben, ik kom natuurlijk maar 1x per dag, dus mijn DING is het niet......
[/quote]

[quote="Tessebes schreef:
Je moet wel opletten dat je hem zonder spleten om het hoofd doet, want anders kunnen daar beestjes door naar binnen komen.

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:17

hey!
ik denk niet dat ze storend zijn... waarom worden ze anders verkocht Verward
ik denk dat het voor die paarden storender is als ze die vervelende vliegen om hun hoofd hebben.
xx anne

Pepper

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:21

ik heb een frontriem met sliertjes ding, en die vind ik heel fijn. Ik heb er 1 met extra lange sliertjes zodat de vliegen ook niet op de neus zitten.

[o]

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:44

Ik heb ze ook voor mijn paarden(van de paardendrogist)en ze komen al naar me toegelopen als ik smorgens kom om de maskers om te doen.
Dat zegt mij genoeg Knipoog
Zodra ze om zijn gaan ze weer verder met grazen.
Ik laat ze niet 24 uur om en ze hebben ook geen halster erover.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

SaskiaB

Berichten: 3277
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:36

ik ga er van de zomer ook 1 kopen, ik had zo'n slierten ding, maar die kon ik elke ochtend gaan zoeken. want dan lag die weer af. zelf de allerstevigste

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:45

Soeskia schreef:
ik ga er van de zomer ook 1 kopen, ik had zo'n slierten ding, maar die kon ik elke ochtend gaan zoeken. want dan lag die weer af. zelf de allerstevigste


Ik heb er zelf een gemaakt, gewoon een lap sterke stof, kunstleer of oude bankbekleding, daar maak je een zoom in, en dan knip je sliertjes. Dan doe je een sterke draad daar doorheen en knoop je m vast aan je halster. Die van mij is nog nooit stuk gegaan, en die van de winkel van een kennis wel heel snel. En ik heb er nog een daar doe ik de frontriem van het hoofdstel door heen, en dan heb je er een om mee te rijden.

[o]

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:48

Werkt super. Mijn paard heeft hem al 2 jaar. Sliertjes hielp niet, hij kreeg echt last van zere ogen (ontstoken). De eerste 2x vond hij het eng met omdoen en dat ging niet in de wei (deed ik in de box). Later kwam hij zelf juist met zijn hoofd van doe hem gauw om en vond hij het prettig. Geen vieze ogen meer! Ik zou je wel aanraden een witte te nemen, dan zien ze er beter door dan de donkerblauwe. Officieel moet je ze in het donker afhalen, maar bij ons hebben ze ze dag en nacht op. Als je zelf test in het donker zie je dat je door de witte genoeg ziet en de donkere wat minder. Je kan wel het beste de dure van de paardendrogist nemen. De anderen gaan gauw kapot zodat je toch duurder uit bent...

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 17:52

jijzelf heb geen oogcontact met het paard maar andere paarden met jouw paard dus ook niet.het lijkt mij dus niet fijn voor het paard in de rangorde van de kudde,misschien werkt het tegen de vliegen maar als jouw paard niet gauw genoeg op zij is voor de kuddeleider(s) dan heeft ze een trap te pakken?

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:02

Bij ons op de vereniging staan de paarden allemaal me meerdere in het weiland. De helft loopt daar met een masker op van de paardendrogist. En je hebt nog wel enigzins oogcontact hoor. En jou paard zal wel snel genoeg op zij zijn, want die kan de kuddeleider wel zien.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:32

Had een masker gekocht, soepel, klittenband onder kaak. Gooide die wel af.. niet kapot, dus gewoon telkens weer om doen.
Had daarvoor voor hem en de merrie een halster met zo'n vliegenfrontriem, die lag snel af en zo'n ding is gelijk kapot. Slierten liggen er zo uit en blijven ook vaak achter oogkas hangen.
Had voor ander paard zo'n stugge witte (bovenste plaatje), werd getolereerd door jaarling, ging dus goed. Maar! Ik deed 'm onder het halster, losjes.. nou, na paar dagen moest het eraf, heel stuk onderkant kaak was open, door schuren. Niet doen dus.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duality, maessie, VogeltjeM en 31 bezoekers