Ik Baal !! thuis gaat het super en op concours....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Ik Baal !! thuis gaat het super en op concours....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 16:14

ontzettend slecht!!

Hallo Bokkers en boksters,

Ik moet even mijn verhaal kwijt!!

Ik train best veel om toch alles zo goed mogelijk onder de knie te krijgen.
En thuis (stal) loopt ze eigenlijk super voor mijn gevoel.

Mijn instructrice is ook altijd hartstikke positief.
Het gaat steeds beter!

Maar blijkbaar nog niet genoeg.

De B dressuur ging onwijs goed ik vloog er door heen met goede punten.

Nu in de L1 wil het maar niet lukken.

Telkens zit ik rond de 145 punten en heel af en toe net een klein winstpuntje. *LOL* *LOL*

Thuis loopt ze als een trein maar op concours kan ik haar niet pijlen.

De ene keer is ze ongelooflijk fris en smijt ze me eraf en de andere keer is ze niet vooruit te branden. Boos! Verdrietig

Nu had ik gister concours en ze wilde maar niet lopen.
Niet aan het been en ze wilde maar niet luisteren.

Daar baal ik dan zo ontzettend van Verdrietig Verdrietig

Ik snap er gewoon helemaal niets meer van in de B telkens rond de 165 punten en nu kom ik bijna nooit meer hoger als 145 punten.

En dat is best deprimerend Boos! Boos!

Plinge middendraf wil ze niet en gaat gewoon versnellen.

*Ze trapt richting mijn been aan als ik wil aangalloperen.

*En als ze helemaal geen zin heeft drukt ze haar achterhand weg richting mijn been.


Het zal tuurlijk wel tijd kosten en veel oefenen maar toch baal ik er een beetje van.

Natuurlijk zal ik wel spanning aan haar doorgeven op de een of andere manier maar ze kan het wel maar zodra ze de ring in komt gaat de motor achter op lage toeren.

Wie heeft goede tips voor de L1 en hoelang hebben jullie over de L1 gedaan.

Wat was moeilijker voor je gevoel de L1 of de L2??

Groetjes: Corina

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:18

Ik heb 9 L1 proeven gereden->> 11 wp, de eerste proef ging verrot, ook geen wp, verder alleen wp.
Ik heb nu pas 4 L2 proeven gereden, en ook de eerste proef geen wp gereden, ik moet altijd even wennen aan een nieuwe klasse, ik vind dat de L2 leuker is, meer een uitdaging, de L1 vond ik nog wel echt een hobbelproefje, de L2 misschien ook wel, maar t gaat toch al weer sneller achter elkaar.Wel ben ik blij dat ik nu mag doorzitten.


Ik zou gewoon een maandje niet op concour gaan en een extra priveles nemen, je instructeur/trice kan je toch het beste helpen.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 16:24

Ik ben in totaal ongeveer 16 a 18 keer gestart in de L1 en heb nu nog maar 4 WP.

Dus dat vind ik echt slecht.

Ik ben er al eens een maandje tussenuit geweest en een week of 8 prive lessen gehad.
2x per week.

Nu heb ik 1x per week een prive les.

Omdat de centjes even wat minder beschikbaar zijn.

Ze kan het echt wel maar op concours vertikt ze het.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:28

Hmm neeh hoor.
Geeft helemaal niks.Ik ken een meisje die heeft al minstens 6 proeven in de L1 gereden en nog nooit boven de 140 punten gereden.Dat is veel slechter.

Maar ik denk dat je gewoon nog beter even thuis kan dooroefenen, dit levert alleen maar frustratie op.Neem een paar lessen, en rijd eens op verschillende locaties ( zo mogelijk) dus boots gewoon eens een wedstrijd achtig iets na.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:30

Je moet ook niet denken dat je al je rijtechnische problemen in 2 mnd kan oplossen.
Ik ben met deze pony pas gaan starten toen ik m een half jaar had.En toen ging t gelijk wel lekker, maar daar zijn dus sowieso al iets van 25/30 privelessen aan vooraf gegaan, voor de B Haha! en toen reed ik de eerste wedstrijd nog geen eens winst.

Neem je instructrice eens mee op wedstrijd, dat kan ook helpen!Bij mij hielp het, al is het alleen al om je 'mentaal' te steunen, en net die 3 opmerkingen bij het inrijden kunnen weer 10 extra punten opleveren.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:33

Neem anders je instructrice eens mee op concours om je te begeleiden bij het losrijden. Of neem de proef op video op, en bekijk m thuis met de coupon erbij. Dan weet je waar je aan moet werken.

In de B had ik steeds 2 of 3 wp per proef, dus dat ging erg snel. In de L1 heb ik pas 2 starts gehad (178 en 166) dus 3 wp. Het gaat bij mij erg snel, dus ik rij 'm helemaal uit, want ik heb nu nog echt niet het gevoel dat ik fftjes L2 kan gaan starten.

Met m'n vorige paard was er nog geen L1 en L2. Ik moest gewoon van de B naar het L (en L was toen meteen op L2 niveau). Dat ging ook meteen erg snel. Steeds 2 winstpunten per proef. In de M1 ging het wat minder snel, soms 1 en soms 2 wp, maar ook wel vaker in de 140 gereden.

Met het paard wat ik daarna had reed ik in de B steeds in de prijzen (rond de 165). Met 5 wp ben ik overgegaan naar het L1. Eerste wedstrijd meteen een wp en in de prijzen. En daarna ging het een poosje slecht. Steeds rond de 150. Ze was gewoon niet klaar voor het L1. Toen het na een paar maanden beter ging hadden we weer rond de 165 en daarna steeds 2 wp. Met 8 ben ik overgegaan naar het L2 en daar ging het hetzelfde. Eerste wedstrijd wp met prijs, en daarna steeds in de 140 of 150. Dus een hele poos niet gestart en thuis eraan gewerkt, en nu pas gaat het echt richting L2 niveau. Ik denk dat ik haar pas buiten weer ga starten.

Er is maar weinig verschil tussen de B en de L1. Daarom vind ik het wel wat vreemd dat je in de B steeds zoveel punten hebt en in de L1 zoveel minder. Iig succes ermee.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 16:35

Ik heb haar nu 1 1/2 jaar en ben voor het eerst gestart in augustus 2003.

Heb dus eerst al langer dan een jaar gereden voordat ik met haar ging starten.
Ik wilde niet helemaal voor L*L staan daar op concours.

Maar dan heb je eindelijk een beetje vertrouwen erin en dan zak je echt door de grond als je telkens zulke punten haalt.

Ik les natuurlijk gewoon nog vrolijk door en ik geef het ook nog niet op natuurlijk!!

Maar op concours hoor ik ze al telkens zeggen...........zorda ik in de 140 punten beland dan stop ik ermee anders sta ik voor schut.

Maar denken jullie er ook zo over??

Ik ben een door zetter hoor en geef natuurlijk niet op.

In de B vinden ze het helemaal niet erg als je een rustige proef neer zet als je maar netjes rijd.

In de L1 willen ze meer actie en power zien in de proef.
Hoger in gesteld en allemaal wat vlotter.

En mijn paard maakt zich niet zo snel druk en neemt gewoon alle tijd van de wereld om de proef door te komen.
Ik merk telkens als ze pittig en druk is dat ze dan ook veel beter de proef loopt en dan heb ik wel een WP.

En de pony's en paarden wil ik eigenlijk helemaal niet vergelijken maar ik vind ze bij de paarden over het algemeen strenger jureren dan bij de pony's.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:13

p[robeer gewoon ontspannen te rijden en probeer vooral niet beter te rijden dan dat je thuis doet!
Als je pony zulke kuren alleen heeft op een wedstrijd moet je haar toch echt een keer aan pakken in de proef! je kan haar beter 1 keer flink aan pakken dan steeds zulke streken te verduren krijgen! Ze weet wie de baas is en dat ben jij niet.
Je moet haar in de proef vooral voorwaarts houden! ze zien graag een snelle pony/paard dan een slome die netjes de rondje rijdt maar meer niet.
gewoon door blijven zetten dan kom je vanzelf uit die dip!
Zorg er ook voor dat er geen stress ontstaat op de wedstrijd zelf!
Je staat heus niet voor schut als je steeds 140 pnt haalt!
Ik had ene keer 168 pnt op een selectie wedstrijd en op de kampioenschappen ging het helemaal de mist in en had ik 140 pnt! lekker boejuh! volgende keer beter!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:16

Ik zie in de B ook graag een voorwaartse proef. Ik kan echt geen punten aan 'slome combinaties' kwijt hoor. Dus het tempo wordt door mij niet anders beoordeeld in de B las in de L1.

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:26

Op concours rij je altijd anders als thuis. Vaak is het de druk die je jezelf oplegt dat parten speelt. Misschien ben je te gespannen aan het rijden in de proef en staakt je paard daarop. Dit was mijn probleem namelijk altijd op concours met mijn vorige paard en het resultaat was na 10 wedstrijden in de B 4 wp!

Met mijn huidige paard kan ik me veel meer ontspannen en gaat het super!

Succes!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:00

Het is ook zo dat hoe meer van deze punten je rijd hoe zenuwachtiger je wordt omdat je het goed wilt doen, ik denk dat als je nou eens 2 proeven achter elkaar een wp haalt je daarna misschien wel op diezelfde tour doorgaat.

Want ik merk dat hoe zelfverzekerder ik op mn pony zit hoe beter t gaat, anders gaat ie geintjes met me uithalen.In het begin was dat bij mij ook zo, zo zenuwachtig dat ik niet normaal meer kon rijden, de 2e wedstrijd ging mn instructrice mee, die heeft me er doorheen gesleept, want het eerste kwartier inrijden was alleen maar als een bezetene wegrennen, en t ging steeds beter, ze had ook niet gezegd wanneer ik moest rijden, en toen opeens was het van ja kom maar, dat is ookhandig anders dan zit je weer van o deze combinatie en dan ben ik.
Ook al stond ik stijf van de zenuwen ik haalde 169 punten, en daardoor had ik meer vertrouwen, de wedstrijd erna haalde ik weer 3 wp, 162 en 179 ofzo dus dat hielp ook wel.

Kan je niet eens een keertje onderling starten?/

En idd voorwaarts moet ie sowieso zijn, ook in de B.