Een staart als een banaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Een staart als een banaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 10:38

Een paard dat bijvoorbeeld zijn staart niet recht draagt of niet goed spoort is vaak scheef,

Mouse draagt zijn staart naar links, vooral tijdens het draven heel extreem. In de stap beduidend minder.
Wie herkent dit en heeft daar ervaring mee?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:49

Ik herken het wel, maar heb er geen ervaring mee.
Zo iets kan niet alleen duiden op aangeboren scheefheid, maar ook op bekenelling in de rug of stijfheid aan een kant.

Draagt hij zijn staart nog steeds zo scheef als je heel goed los werkt? (stelling vragen, buiging vragen, voltes rijden en verkleinen en vergroten)

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:27

En hoe draagt hij zijn staart als hij los in de wei/bak loopt?

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:49

Ik ken ook een meisje van wie haar paard de staart ook scheef draagt, dit duidt op een scheve rug.
Het kan komen door een aangeboren afwijking, maar ook omdat ze gevallen zijn of door constante pijn.
Je kan het beste een dierenarts vragen naar je paard te kijken, hij kan je dan doorverwijzen naar een zogenaamde "kraker". Die zet de ruggenwervels weer recht achterelkaar. Vervolgens kan een fysiotherapeut je helpen met het trainen en sterker maken van de rug, zodat je paard spieren ontwikkeld om zijn rug weer recht te krijgen.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:52

mijn pony draagt ook zijn staart scheef, als ik erachter sta naar links, maar ik heb gehoord dat dat normaal is bij arabieren Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:59

Nescio draagt z'n staart ook scheef, tenminste, zolang hij loopt te lanterfanten in z'n eigen tijd. Tijdens het rijden is 'ie nu recht. (Ook niet altijd zo geweest hoor).

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:25

Ewald draagt ook scheef. Maar dit komt omdat hij moeite heeft om in balans te blijven tijdens voltes en hoeken. Door hem goed recht te rijden draagt hij rechter. (Dejavu voor A8H Haha! )

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:27

Ik was een keer met een vriendin op zoek naar een paard.
We gingen bij een handelaar kijken die een geweldig mooi paard had staan. Hij draafde geweldig, maar zijn staart werd héél scheef gedragen. Wij hebben hem daarom bij die handelaar laten staan.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:50

1 van mijn paarden draagt haar staart al 19 jaar scheef (is linksdragend Knipoog ) maar mankeert helemaal niets hoor! Ze is dan wel arabier. Hoe opgewonder, hoe hoger en rechter ze hem draagt (snapt iemand dit ??)
Ligt aan de situatie lijkt me !

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:53

Ro heeft de staart altijd onder het rijden iets omhoog en recht hangen...
Heeft haar staart nooit naar links of rechts gehouden..

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:54

SHanti heeft eigelijk altijd haar staart gewoon recht.
Maar als ze hengstig is niet... dan draagt ze hem gewoon een paar daagjes scheef.
dat is gewoon toch. Netzoals Mist zei dat ligt toch aan een situatie?

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:40

Mareska schreef:
mijn pony draagt ook zijn staart scheef, als ik erachter sta naar links, maar ik heb gehoord dat dat normaal is bij arabieren Verward

Lijkt me onzin dat het normaal is bij arabieren. Waarom dan juist bij arabieren?? Een paard hoort zijn staart gewoon recht te dragen, bij geen enkel paard "hoort" hij scheef te zijn

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:30

Maaike"]
[quote="Mareska schreef:
mijn pony draagt ook zijn staart scheef, als ik erachter sta naar links, maar ik heb gehoord dat dat normaal is bij arabieren Verward

Lijkt me onzin dat het normaal is bij arabieren. Waarom dan juist bij arabieren?? Een paard hoort zijn staart gewoon recht te dragen, bij geen enkel paard "hoort" hij scheef te zijn
[/quote]

Ik heb gelezen in mijn boek :
De Arabische Volbloed kan enorm showen.
Met grote zwevende pasen en hun staart in de lucht dansen ze door het weiland.
Heeft het er iets mee te maken? * Hulp *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:01

Maaike"]
[quote="Mareska schreef:
mijn pony draagt ook zijn staart scheef, als ik erachter sta naar links, maar ik heb gehoord dat dat normaal is bij arabieren Verward

Lijkt me onzin dat het normaal is bij arabieren. Waarom dan juist bij arabieren?? Een paard hoort zijn staart gewoon recht te dragen, bij geen enkel paard "hoort" hij scheef te zijn
[/quote]

Elke ras echte arabier heeft de neiging zn staart scheef te dragen is een rastrekje Knipoog

Hoe weet jij nou dat geen enkel paard zn staart scheef draagt? Ben je descundige?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:31

Aqua8horse schreef:
Een paard dat bijvoorbeeld zijn staart niet recht draagt of niet goed spoort is vaak scheef,

Zeg maar gerust dat zo'n paard altijd scheef is.
Behalve wanneer het paard ingebogen is, dan zie je het wel.

Citaat:
Mouse draagt zijn staart naar links, vooral tijdens het draven heel extreem. In de stap beduidend minder.
Wie herkent dit en heeft daar ervaring mee?

Het duidt op scheefgaan, correct en consequent rechtrichten is de enige remedie.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 08:42

Lovely"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Een paard dat bijvoorbeeld zijn staart niet recht draagt of niet goed spoort is vaak scheef,

Zeg maar gerust dat zo'n paard altijd scheef is.
Behalve wanneer het paard ingebogen is, dan zie je het wel.

Citaat:
Mouse draagt zijn staart naar links, vooral tijdens het draven heel extreem. In de stap beduidend minder.
Wie herkent dit en heeft daar ervaring mee?

Het duidt op scheefgaan, correct en consequent rechtrichten is de enige remedie.
[/quote]

Ja, LOv dat denk ik ook, het is alleen beter dat jij dat zegt dan ik Knipoog

Het typische aan deze pony is dat hij het in de stap minder doet. Ik weet dat dat vrouwtje er al eens een fysio bij heeft gehad en een perfect passend zadel op lucht heeft. Recht richten is denk ik de enige oplossing. Ik begrijp dus niet waarom hij dat in de stap minder doet. Nou, is de draf de moeilijkste gang maar in dit geval vraag ik me dus af of hij echt scheef is of een balans probleem heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:37

Een scheef paard heeft altijd een balansprobleem omdat hij zijn gewicht niet goed kan verdelen over zijn 4 beentjes. Zodra je zoeen recht op de benen zet, vindt hij dat heel erg moeilijk.

Luchtzadels zijn vooral lichter van gewicht, maar niet beter passend.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:28

onlangs is er bij het kwpn een hengst gekeurd die ook de bemerking kreeg 'draagt staart scheef'. welke het is , weet ik zo niet vanbuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:28

Even over dat luchtzadel. Als de ruiter niet perfect recht en stil in het zadel kan zitten wordt dat met een luchtzadel alleen maar erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:30

Jippie schreef:
Even over dat luchtzadel. Als de ruiter niet perfect recht en stil in het zadel kan zitten wordt dat met een luchtzadel alleen maar erger.

Yup, luchtkussen-skippybal-stuiter-effect krijg je dan Haha!. Lucht dat in een afgesloten ruimte zit, veert namelijk helemaal niet.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 12:37

Maaike"]
[quote="Mareska schreef:
mijn pony draagt ook zijn staart scheef, als ik erachter sta naar links, maar ik heb gehoord dat dat normaal is bij arabieren Verward

Lijkt me onzin dat het normaal is bij arabieren. Waarom dan juist bij arabieren?? Een paard hoort zijn staart gewoon recht te dragen, bij geen enkel paard "hoort" hij scheef te zijn
[/quote]

Bij arabieren is dit normaal Omar is ook linksdragend Haha! en is absoluut niet scheef Omar is ook volbloed arabier en draagt zijn staart erg hoog.. des te heter hij is des te hoger zijn staart en tijdens het rijden draagt hij hem ook recht maar hoog en soms draagt hij hem links.. arabieren hebben ook weer een andere bouw en wat wervels minder dan andere paarden waardoor ze de staart zo dragen (weet niet precies meer hoe het heet.. zou ik even moeten opzoeken).

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:11

Gevonden...

Quote:
Gebruikelijk hebben paarden achttien ribben, zes lendenwervels en achttien staartwervels.
Bij de Arabier zijn deze aantallen respectievelijk zeventien, vijf en vijftien. Deze kleinere aantallen zijn de oorzaak van
de korte rug en de kenmerkende houding van de staart.

Dit geldt dus voor de arabier maar met andere rassen weet ik het niet.. ik heb wel vaker gehoord dat een paard scheef is als hij zijn staart scheef draagt Verward

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 08:04

Lovely schreef:
Een scheef paard heeft altijd een balansprobleem omdat hij zijn gewicht niet goed kan verdelen over zijn 4 beentjes. Zodra je zoeen recht op de benen zet, vindt hij dat heel erg moeilijk.

Luchtzadels zijn vooral lichter van gewicht, maar niet beter passend.


Nee, zeker niet. Een luchtzadel moet net zo goed passend gemaakt worden. Wel vind ik dat het plezieriger is voor het paard en ook voor de ruiter. Bovendien kan een paard zich niet zo makkelijk meer "vastzetten" onder het zadel. Een ander groot voordeel van een luchtzadel vind ik dat je het luchtzadel kan aanpassen aan het probleem.

Ik ben het met je eens LOV, een goed recht paard(dus ook in de bespiering) loopt op 4 benen en draagt zijn staart recht..

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:00

Paarden hebben nu eenmaal een makkelijke en een moeilijke kant en sommige uiten dat in hun staart. Dat dat altijd betekent dat een paard last van zijn rug of een probleem heeft vind ik onzin.

Die van mij hangt hem beide kanten om en vaak ook gewoon recht. De rug wordt regelmatig gecontroleerd en geeft geen problemen. Er zijn genoeg paarden die het uit gewoonte doen.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:45

Chiqa"]
[quote="Maaike"][quote="Mareska schreef:
mijn pony draagt ook zijn staart scheef, als ik erachter sta naar links, maar ik heb gehoord dat dat normaal is bij arabieren Verward

Lijkt me onzin dat het normaal is bij arabieren. Waarom dan juist bij arabieren?? Een paard hoort zijn staart gewoon recht te dragen, bij geen enkel paard "hoort" hij scheef te zijn
[/quote]

Elke ras echte arabier heeft de neiging zn staart scheef te dragen is een rastrekje Knipoog

Hoe weet jij nou dat geen enkel paard zn staart scheef draagt? Ben je descundige?
[/quote]

nee ik ben geen deskundige maar ik mag wel zeggen wat ik denk. Ik zei namelijk dat het mij onzin lijkt dat iedere arabier zijn staart scheef draagt. Maargoed, ik ben niet zo thuis in het hele arabieren gedoe en vind andere paarden ook vele malen interessanter