pijn of stijfheid, hoe te herkennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

pijn of stijfheid, hoe te herkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 22:36

Nacino is afgelopen voorjaar geopereerd (ongeluk in de wei, botsplinter in het kogelgewricht, rechtervoorbeen). Tijdens de operatie bleek er ook kraakbeen in dit gewricht gedeeltelijk verdwenen en beschadigd te zijn. Hij heeft maanden eerst géén en later gecontroleerde beweging (stappen, opbouwend van 2 min. tot een half uur, toen ook onder het zadel) gekregen. Daarna mocht hij weer 'los' bewegen, eerst in een paddock toen in de wei.
Vervolgens brak ik mijn enkel en ben ik in het buitenland geweest (in totaal bijna 5 maanden dus). In die tijd heeft hij 1 a 2 keer per week stapwerk gedaan en stond dag en nacht buiten (zomer).

Nadat ik terugkwam uit het buitenland ben ik het weer gaan oppakken. Rijdt nu 3 a 4 keer per week iets langer dan een half uur.
Vóór de operatie was hij (in draf) flink kreupel (hoofd knikken) en dat is nu over.
Stijfheid heeft hij sindsdien wel gehad, dat was te merken doordat hij met zijn rechtervoorbeen een kortere pas maakte (in draf, in stap niets te zien).
Nu is het na een maandje echter erger geworden! Eerder nam de stijfheid af naarmate hij langer draafde (kwartiertje) maar nu loopt hij als ik begin met draven (aan de longe begin ik steeds om te kunnen zien hoe hij die dag loopt) veel stijver dan voorheen.

Ik dacht dat het misschien door het koudere nattere weer komt maar weet het niet zeker.
Ik durf eigenlijk niet hem flink door te laten draven omdat ik niet durf te zeggen of het pijn of flinke stijfheid is.
Wat me wél opvalt is dat hij zowel onder het zadel als aan de longe rustig met zijn hoofd vaak bijna op de grond loopt (veel gewicht op de voorhand). Mij lijkt het (en hoop natuurlijk) dat als hij pijn heeft hij zijn hoofd wel omhoog zou brengen om zijn been te ontlasten.

De eigenlijke vraag:
Hoe kan ik zo zeker mogelijk weten of het echt geen pijn is (wil natuurlijk niet op een paard met pijn rijden).
Hebben jullie misschien ook paarden met gewrichts/kraakbeen problemen en wat zijn jullie ervaringen na een herstel periode en met koud weer.
Is er een goede trainingsmethode voor als het stijfheid is en hoe weet ik wanneer het teveel is geweest? Hij is absoluut niet kleinzerig, ook toen hij nog echt kreupel was ging hij rustig (hinkend en wel) in volle galop door de wei.
Natuurlijk neem ik ook nog contact met de DA op maar soms wordt je daar niet veel wijzer van.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/


shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:35

ik kan je wel vertellen dat met nat en kouder weer ze meer last van der gewrichten hebben als daar een probleem zit.ik heb zelf ook een paard met zulke problemen.ik zou als ik jouw was even naar een reform winkel gaan.vragen of ze iets hebben voor gewrichts pijn .iets wat een soort gewrichtssmeer aanmaakt.daar mee beginnen ten tweede niet zo vaak longeren of liever helemaal niet alleen recht uit als de homeopatiche med. aanslaan beginnen met de spier opbouw (geef hem dan honing voor de spieren ) door de sterkere spieren gaat hij beter lopen ik wens je veel succes en hoop dat je er wat aan hebt gr. esther

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:56

Ik heb een paard gehad wat te weinig gewrichtsmeer aanmaakte en daardoor kraakbeenproblemen kreeg. Is verschillende keren ingespoten en is geopereerd.
Steeds na rust was er een verbetering maar hoe vaker er gewerkt werd hoe erger de klachten werden.
Na twee jaar behandelen was er geen goed vooruitzicht meer en heb ik het paard af moeten laten maken.
Homeopatische middelen bij een drogist vandaan hielpen geen moer.

Rozebottel

Berichten: 273
Geregistreerd: 30-09-02
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:41

Het kan ook zijn dat je paard door de lange tijd van geen, minder en andere beweging wat vast is gaan zitten in zijn rug. Daarvan zie je ook kortere beweging in de rest van zijn lijf terug, dus bijvoorbeeld in z'n kortere pas. Bij onze merrie bleek dit ook het geval na twee jaar blessureleed... Nu is ze gekraakt en hebben we oefeningen meegekregen van de dierenarts om het soepel te houden. Wellicht ook een idee voor jouw paard?


Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 16:42

Rozebottel schreef:
Het kan ook zijn dat je paard door de lange tijd van geen, minder en andere beweging wat vast is gaan zitten in zijn rug. Daarvan zie je ook kortere beweging in de rest van zijn lijf terug, dus bijvoorbeeld in z'n kortere pas.


Ik moet wel zeggen dat hij ook lichamelijk veranderd is ja. Zijn stijve kant is anders (weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen maar je voelt het) en hij draagt zijn staart soms hoger of licht scheef dus daar zal ik de DA zeker naar vragen.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 16:46

shantihdior"]
ik kan je wel vertellen dat met nat en kouder weer ze meer last van der gewrichten hebben als daar een probleem zit.
[/quote]

Daar dacht ik zelf ook aan, maar bijvoorbeeld vandaag, het weer was niet anders dan afgelopen week, liep hij beduidend minder stijf... vandaar mijn twijfel.

[quote="shantihdior"]
ik heb zelf ook een paard met zulke problemen.ik zou als ik jouw was even naar een reform winkel gaan.vragen of ze iets hebben voor gewrichts pijn .iets wat een soort gewrichtssmeer aanmaakt.
[/quote]

Ik heb van de DA een supplement voor het gewrichtssmeer/ kraakbeen, met glucosamine en de hele bubs.. maar of dat helpt, dat blijft altijd de vraag.

[quote="shantihdior schreef:
(geef hem dan honing voor de spieren ) door de sterkere spieren gaat hij beter lopen ik wens je veel succes en hoop dat je er wat aan hebt gr. esther


Kan je mij vertellen wat honing doet voor de spieren dan?

Bedankt voor de tips in ieder geval!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:16

in honing zitten natuurlijke zuikers die zijn zeg maar een soort voeding voor de spieren en helpt ook bij spierpijn.wat ik heb gebruikt bij mijn paardje heet atro gelatinaat dat was van het merk twardy.(ik geloof dat het nu anders heet)dat was voor zijn gewrichten.het is eigenlijk voor mensen en ik was de eerste die het gebruikte.het was 13 jaar geleden nog niet in de winkels te koop mijn eerste pakje kwam per post uit duitsland.mijn paardje toen veulen was opgegeven bij de kliniek in utrecht en ik geloof echt dat dit zijn reding geweest is.mijn paardje heeft als veulen gewrichtsontsteken gehad.en vooral de slappe kant aanpakken .ik hoop echt dat dit gaat lukken .hou mij op de hoogte.gr.esther

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-03 15:43

Dankjewel!
Ik heb de dierenarts inmiddels weer gesproken en hij komt morgen kijken, ik ben benieuwd en een beetje zenuwachtig.. Scheve mond

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:25

je hebt niet meer gemeld wat de DA erover vertelde maar kijk eens op de site van spierproblemen.nl die helpen je vaak met dat soort spierkwesties!! succes

be good to horses, the are also good to you


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, Celiien, Cowgirl83, Fly_high, Gaby, jitskenienke, MarjanB, moonfish13 en 70 bezoekers