voor het eerst in de stapmolen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

voor het eerst in de stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 20:31

De stapmolen op stal is nu eindelijk klaar voor gebruik.
Mijn paard heeft nog nooit in een stapmolen gestaan en ik heb geen idee hoe ze erop reageert. Als we er langs lopen vindt ze de stapmolen al erg spannend.

Ik vraag me dus af hoe wat ik het beste kan doen als ze er voor het eerst ingaat. Een paar rondjes meelopen en dan maar hopen dat het verder goed gaat? Of heeft iemand een beter idee?
En hoe reageerde jouw paard toen íe voor het eerst kennis maakte met een stapmolen?


Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:42

ik zou ej paard er gewoon inzetten en kijken hoe het gaat. als het niet gaat kun ej altijd nog meelopen.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:42

ik zou ej paard er gewoon inzetten en kijken hoe het gaat. als het niet gaat kun ej altijd nog meelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:44

NIET MEELOPEN!!!!!!!!!
Dat is echt link!, als dat paard in paniek raakt en jij staat erbij, dan ben je niet blij.

Gewoon een ander paard in het hok ervoor en het hok erachter zetten, paarden die al ervaring hebben. En dan erin zetten, ik heb nog nooit problemen op deze manier gehad.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:46

hmm, maar als je nou geen paarden hebt die ervaring hebben met een stapmolen?
meelopen lijkt mij trouwens ook niet zo veilig...

wat voor een stapmolen heb je? 'zo'n dichte met van die hangende buizen die de paarden afzonderen? die zijn behoolrijk veilig hoor, kan niet veel mee misgaan als je je paard er gewoon inzet. hij heeft het waarschijnlijk snel genoeg door

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:51

Als wij nieuwe paarden op de manege krijgen die een stapmolen niet kennen, dan lopen we altijd mee. Er lopen dan altijd 3 andere paarden mee die heel braaf zijn. Na een paar rondjes laten we het paard alleen lopen. We blijven er dan nog wel even bij en proberen het paard op hun gemak te stellen met braaaaf!
Op een gegeven moment hebben ze het door hoe het werkt. We hebben hier nog nooit problemen mee gehad.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Noortje__

Berichten: 239
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: huissen(omg. arnhem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:58

Pas hier a.u.b. mee op, ik heb een paard gezien dat helemaal over de zeik ging in de stapmolen, hij is gevallen (doordat hij zo bang was) en had een hele grote wond op zn hoofd en hij had ook wonden op zijn benen en lichaam. Hij liep echt zwaar kreupel, dit was zo eng om te zien, een paard wat zo bang is!En we konden niks doen. Uiteindelijk toen hij wat rustiger werd heeft zn baasje hem eruit gehaald. Hij stond ook voor het eerst in de stapmolen met 'ervaren' paarden. Maar dit ging dus helemaal fout. Ik weet niet wat je wel moet doen, maar wil je wel waarschuwen.Succes

Dummie you are alway in my mind. I'll never forget you. Love you for ever!

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:21

Ik heb mijn pony van de weke voor het eerst in de stapmolen gezet, met anderen paarden. Het hek is wel vaak tegen zijn kont aangekomen, maar het het laten gaan. NU gata het echt super en komt het niet meer tegen zijn kont aan en hij draait ook al om als de stapmolen stopt.
Ik zou m dus gewoon inzetten en kijken hoe het gaat. Wel blijven kijken, en er zit niet voor niets een noodstop op!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 21:41

Hm, nogal verschillende ervaringen en adviezen. Ik denk dat ik eerst goed de gebruiksaanwijzing en de noodstop ga bekijken. Daarna ga rijden en dan naa het rijden met een ervaren paard even in de molen ga zetten.
Bedankt voor de reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:26

Pipo schreef:
NIET MEELOPEN!!!!!!!!!
Dat is echt link!, als dat paard in paniek raakt en jij staat erbij, dan ben je niet blij.


Precies. Wat je wel kunt doen is buitenom de stapmolen meelopen (dus niet bij je paard in het 'vak'). Op die manier heeft je paard nog een beetje het idee dat hij met je meeloopt, maar loop je zelf geen gevaar als hij toch in paniek mocht raken.

De tip om er een braaf paard voor en achter te zetten is denk ik nog wel de beste.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:20

ik zou idd ook niet meelopen!
mijn pony was heel braaf toen die voor het eerst bij ons in de molen ging maar der stonden al brave paarden voor en achter hem...

Ik zou hem er gewoon inzetten en kijken hoe het gaat...

............

Phileine
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:00

Gewoon kijken hoe het gaat. Maar een stapmolen... Je kan toch ook zelf met je paard stappen???


Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:02

niet zelf meelopen.
Je kan zoals al gezegd wel buiten de stapmolen mee lopen, of in het "vak" voor je paard..

Groetjes, Melissa

-

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:07

Mijn paard is sinds kort aan de stapmolen gewend. Ik heb haar de eerste paar keer er steeds kort ingezet (ongeveer 10 minuten). Eerst kreeg ze wel het hek tegen haar kont of ging ze heel erg vooraan lopen, maar dat werd vanzelf beter. Doordat ze er ook steeds maar kort instond kon ze er mooi aan wennen en raakte ze toch niet overstuur. En opeens, na een paar keer, had ze het helemaal door! Nu loopt ze keurig en kan ik met gerust hart wat anders gaan doen als ze in de molen staat (de eerste paar keer ben ik wel blijven kijken op een afstandje).

Lachen

Donna1
Berichten: 997
Geregistreerd: 25-01-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:28

ik heb het in stappen gedaan eerst er gewoon in gezet 5 minuten laten kijken zonder hem aan te zetten. daarna rustig op stappen en zo verder uitbreiden, maar alleen als je denkt dat je paard er rust mee heeft . suc6 ermee

salmiak het gaat je goed ventje zet hem op bij je nieuwe baasjes!!

ik hou van mijn turkje

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:31

Ik denk dat het ook per paard ervan afhangt voor welke manier je kiest.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:39

Ik zou eerst een paar paarden in de molen zetten en je eigen paard aan de hand daar even naar laten kijken hoe het moet.

Mijn paardje vond dat apparaat ook maar eng en ik heb haar eerst aan de buitenkant laten snuffelen, toen dat ding laten draaien en haar daar naar laten kijken.
Toen heb ik er 1 paard in gezet (een maatje van haar) en haar hier naar laten kijken.
Ik merkte toen dat ze ook graag wilde, want haar maatje deed het ook.
Toen ik haar voor het eerst erin zette, ging alles perfect, ze had helemaal geen angst en liep perfect mee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon, Miepjo en 71 bezoekers