Rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ChestnutArabians
Berichten: 214
Geregistreerd: 08-09-03

Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 23:19

Wie o wie kan mij helpen?
Mijn merrie van 6 jaar heeft veel last van rotstraal dit heeft zij al sinds ik haar heb.

Het is nu alleen veel erger geworden ik probeer echt alles alles wat zeg maar bekend is en ik heb een keer heel duur spul gekocht dat was een soort drie stappen plan maar het wordt gewoon niet beter.
Ze krijgt nu zelfs gewoon een gat in der straal. Verward Huilen

Wat moet ik doen om het niet erger te laten worden en wie is er bekent met een paard wat ook heel gevoelig is voor rotstraal?

Met rijden schijnt ze er niet veel last van te hebben, maar ik vind het zo moeilijk want zij is echt zo een paard wat gewoon voor je blijft gaan ookal heeft ze pijn. Verdrietig

Dus wie geeft mij tips.
alvast bedankt olga


MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:38

Vraag is hoe lang geleden ze is bekapt en evt. beslagen? Stel dat dat zeven weken geleden is en ze moet volgende week naar de smid, dan kan ie misschien wel alle rotstraal wegsnijden.. is ie net geweest dan wordt het een ander verhaal omdat je dan al snel in het leven zit.

Het allerbelangrijkste is dat de hoeven voor het grootste deel van de dag op een droge ondergrond staan. Hoe ziet de stal eruit? Staat ze veel in der urine??

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:41

Onze merrie heeft ook rotstraal (gehad). Wij hebben van onze hoefsmid een middel gehad wat we in de straal moesten spuiten.
Het is tuig maar tegen de rotstraal werkt het goed.
Ik had wel begrepen dat als het niet goed behandeld wordt het om kan gaan in straalkanker en dan ben je een stuk verder van huis.
Als we het gingen behandelen (dit deden wij na het rijden) maakten we de straal goed schoon met een wattenstaafje en dan het spul erin spuiten, de hoef een tijdje omhoog houden en klaar...
Zorgen dat ze niet te vochtig staat met haar hoeven en b.v. zeewater schijnt ook een zuiverende werking te hebben.

Beterschap ermee!!!

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:44

Hoi
Bij ons op stal is er ook een paard met rotstraal.
de hoefsmid heeft advies gegeven om kopersulvaat te gebruiken.
dit moet 2 keer per week op de aangetaste plek behandeld worden.
ik moet zeggen dat het helpt.
maar je moet wel geduld hebben.
veel succes ermee
groetjes
Annick

Violet light filled the Heavens The rain began to fall
And the cold white breath from the gypsy
Glowing through the crystall ball

horsepartner
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-09-03
Woonplaats: voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 00:05

heb ook goede ervaringen met Aloe Vera van de living product eerst de straal goed schoonmaken met water en betadine of jojoba shampoo van Aloe Vera en dan de Aloe Vera gelly erop smeren.
en de rotstraal verdwijnt binnen enkele dagen of weken dit ligt eraan hoelang het paard al rotstraal heeft.
heb in elk geval goede resultaten er mee behaalt.

ChestnutArabians
Berichten: 214
Geregistreerd: 08-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 08:35

dankj julliewel voor de tips.

ze moet binnenkort wel weer naar de smid, dus ik ga hem ook wel weer even uithoren van hoe of wat.
ze staat in ieder geval in een droge stal dat scheelt al wel en tja voorlopig mag ze ook niet van mij in de modder spelen.

dat aloe vera waar haal je dat?

groetjes

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 08:36

Rio had ook in de wintermaanden last van Rotstraal. Bij hem liet ik het altijd door de hoefsmid wegsnijden en behandelde ik het met egyptische zalf, dit jaar geef ik hem Maxx-H door zijn voeding en ik moet zeggen dat zijn hoeven wonderbaarlijk goed blijven.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:01

Auke heeft ook last gehad van rotstraal,ik heb het nadat de hoefsmidt erbij was geweest behandeld met pure betadine,7 weken later kwam de hoefsmidt weer en ik had een keurig staaltje werk geleverd,dus met andere woorden betadine helpt bij mij heel goed!!! Uiteraard wel de hoeven eerst goed schoonmaken!!!!!!

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:28

rotstraal is iets heel vervelends voor de paarden, je kuntnl aan de buitenkant NIET zien hoe diep het aan de binnenkant zit.
iedereen probeert zich suf met het smerenvan producten op de voeten,maar ook dit wilt NIET altijd helpen.

mijn paard punk worstelt met dit probleem al van zomer 2002!!!
het beste wat je kunt doen is door de veearts radicaal laten wegsnijden.
dan heb ik het niet over wat de hoefsmid doet, maar echt onder narcose!!!!
dit heb ik meerdere malen laten doen bij punk, hij had het nl aan alle twee zijn voor voeten, zo erg dat de maden er uit kwamen toen het werd opengesneden!!!
en dat is geen prettig gezicht, geloof mij maar!!!
na die operatie is 1 voet volledig genezen, de andere niet!!!
omdat ik verschillende producten ben gaa proberen aan zijn voet, is als het ware gezond weefsel OVER slecht weefsel gaan groeien!!
waardoor ik dus dacht dat het genezen was, totdat hij begon te manken!!!
wat bleek nu, punk zijn hele voet was aangetast, waar de veearts ook niets meer aan kon doen!!!
laten inslapen was dus de optie!!!!!!
nou, dat heb ik niet gedaan, punk staat nu in GENT (belgie) in de universiteit.
hij is er nu ongeveer 1 maand!!!
ze kunnen me niet garanderen op genezing, maar ze zijn wel positiever als toen ik hem bracht.
er wordt iedere keer minder weggesneden.
want rotstraal is iets wat iedere keer terug komt bij minste geringste vocht, warmte enz.
rotstraal tast de lederhuid en hoornlaag aan, waardoor er dus GEEN nieuwe hoornlaag en lederhuid kan vormen, daarom is dit een lang proces.

wat ik nu hiermee wil vertellen is, laat een veearts altijd kijken naar de voeten en eventueel opensniijden.
producten voor op de voeten heeft bij een ernstige aandoeneing geen effect meer, je gooit alleen maar geld weg.
grijp op tijd in en zorg dat je niet voor dilemma's komt te staan, waar ik voor heb komen te staan.
door het lange wachten wat wij hebben gedaan(komt eigenlijk door onwetendheid) heb ik al veel geld erin moeten stoppen, HEEL VEEL GELD!!!!
als je de middelen hebt ga dan met je paard naar een kliniek!!!
zij kunnen je absoluut verder mee helpen!!!

"Het hoofd van een welsh Cob, de actie van een Hackney en het lange haar van een Shire"......Balou?
http://www.depaardenbazaar.be

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:16

punky schreef:
rotstraal is iets heel vervelends voor de paarden, je kuntnl aan de buitenkant NIET zien hoe diep het aan de binnenkant zit.
iedereen probeert zich suf met het smerenvan producten op de voeten,maar ook dit wilt NIET altijd helpen.

mijn paard punk worstelt met dit probleem al van zomer 2002!!!
het beste wat je kunt doen is door de veearts radicaal laten wegsnijden.
dan heb ik het niet over wat de hoefsmid doet, maar echt onder narcose!!!!
dit heb ik meerdere malen laten doen bij punk, hij had het nl aan alle twee zijn voor voeten, zo erg dat de maden er uit kwamen toen het werd opengesneden!!!
en dat is geen prettig gezicht, geloof mij maar!!!
na die operatie is 1 voet volledig genezen, de andere niet!!!
omdat ik verschillende producten ben gaa proberen aan zijn voet, is als het ware gezond weefsel OVER slecht weefsel gaan groeien!!
waardoor ik dus dacht dat het genezen was, totdat hij begon te manken!!!
wat bleek nu, punk zijn hele voet was aangetast, waar de veearts ook niets meer aan kon doen!!!
laten inslapen was dus de optie!!!!!!
nou, dat heb ik niet gedaan, punk staat nu in GENT (belgie) in de universiteit.
hij is er nu ongeveer 1 maand!!!
ze kunnen me niet garanderen op genezing, maar ze zijn wel positiever als toen ik hem bracht.
er wordt iedere keer minder weggesneden.
want rotstraal is iets wat iedere keer terug komt bij minste geringste vocht, warmte enz.
rotstraal tast de lederhuid en hoornlaag aan, waardoor er dus GEEN nieuwe hoornlaag en lederhuid kan vormen, daarom is dit een lang proces.

wat ik nu hiermee wil vertellen is, laat een veearts altijd kijken naar de voeten en eventueel opensniijden.
producten voor op de voeten heeft bij een ernstige aandoeneing geen effect meer, je gooit alleen maar geld weg.
grijp op tijd in en zorg dat je niet voor dilemma's komt te staan, waar ik voor heb komen te staan.
door het lange wachten wat wij hebben gedaan(komt eigenlijk door onwetendheid) heb ik al veel geld erin moeten stoppen, HEEL VEEL GELD!!!!
als je de middelen hebt ga dan met je paard naar een kliniek!!!
zij kunnen je absoluut verder mee helpen!!!





Even of topic, maar toen ik dit verhaal las schok ik even .
wat erg zeg voor punk.en natuurlijk ook voor jou.
mag ik vragen wat er op de grond ligt in de stal?
Bij ons op stal is er dus ook een paard met rotstraal, ik als leek kon het gelijk zien, het zit boven waar de stral begint, en dan gaat het naar de zijkant van de hoef. er zit ook echt een gat onder.
en het stonk echt heel erg, dat is nu minder geworden.
zoals ik al zei heeft de hoefsmid geadviseerd om er kopersulvaat over te gitten, ik had er zelf nog nooit van gehoord.
ken jij het toevallig? onze hoefsmid is een belg, woont in de buurt van Antwerpen,
ik weet niet of de eigenaressen van Spike wel beseft hoe erg dit kan worden.
in ieder geval heel veel sterkte voor jou en ChestnutArabians.
ik hoop dat jullie paarden er van af komen
groetjes
Annick

Violet light filled the Heavens The rain began to fall
And the cold white breath from the gypsy
Glowing through the crystall ball

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:15

Die van mij heeft er ook snel last van je moet proberen zoveel mogelijk hem in het droge te houden dus niet in een te natte stal etc.. Verder heb ik de dierenarts geraadpleegd om een middeltje en dat helpt bij mij echt super goed je kan ook hoef en zool gebruiken van de paardendrogist dat maakt de straal een stuk harder en het het desinfecteerd gelijk dat heeft bij mij ook super geholpen!

Succes

DeeSjah

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:13

TEREN???

Lovers ....... NiCkY ....... Lovers

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:22

CTC spray helpt volgens mijn hoefsmid perfect ! heb het nog niet uitgeprobeerd maar ik ga het binnenkort wel halen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:34

Mijn hoefsmid heeft een eigen zalf gemaakt voor m'n tinker die er ook behoorlijk wat last van had aan beide achterhoeven. Alles mooi zoveel mogelijk weggesneden om vervolgens dus die zalf in de straal aan te brengen. Na één bekap beurt en terug ietsje wegsnijden was de ene hoef helemaal zuiver, de andere heeft een tweede bekaptbeurt gehad voor ie helemaal zuiver was. Raar genoeg is het nooit meer teruggekeerd. Moest je intresse hebben in die zalf, ik heb er nog een volle ongeopende tube van liggen. Er staat geen merk of zo op, niets.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:36

DeeSjah schreef:
TEREN???


Teren wordt dus afgeraden met rotstraal,omdat teer afsluit!!!!!!!

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php


DeeSjah

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:54

oja.....! SRRY

Lovers ....... NiCkY ....... Lovers

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 08:39

nooit teren met teer sluit je de hoef wel af voor water maar ook voor zuurstof echt niet doen maak je het alleen maar erger niet op te natte ondergrond laten staan en des nooit de hoef volstoppen met watjes

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:26

racer heeft er ook wat last van, het is nog niet heel erg week ofzo, maar het heeft niet zo'n prettige lucht.
Het vreemde is nog wel, dat het van dag tot dag verschilt. De ene dag is het dus wekig en stinkt het, en de andere dag is het helemaal hard en vraag ik me af of ik het niet soepeler moet maken Verward . dan stinkt het trouwens ook niet. Ben dus benieuwd naar de huis-tuin en keukenmiddeltjes

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:32

ik verzorg en 26 jarig paard dat altijd rotstraal heeft Huilen . Ik heb ook van alles geprobeerd maar niets helpt echt. Het meeste voorkomt dat het zich verder verspreid.

Ik heb goede ervaringen mat het schoon spoelen en schrobben met betadine van de straal, en daarna een bahandel goedje erover tegen rotstraal b.v egiptische zalf. Nogmaals het is mij nooit gelukt om de rotsraal volledig te laten verdwijnen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:06

Op mijn stage snijden we altijd zoveel mogelijk van de rotstraal weg,daarna sprayen we er blauwspray in.
Tot nu toe heeft het altijd een goed effect gehad,mits de eigenaar ook een tijdje zorgvuldig behandeld met de blauwspray.
Egyptische zalf is inderdaad ook erg goed.
Het valt mij ook erg op,dat veel mensen rotstraal onderschatten. Als je er op tijd bij bent,kan het ook niet zo heel veel kwaad,maar het lijkt alsof sommige mensen er helemaal niets mee doen..

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:40

Annick schreef:
.

even of topic, maar toen ik dit verhaal las schok ik even .
wat erg zeg voor punk.en natuurlijk ook voor jou.
mag ik vragen wat er op de grond ligt in de stal?
Bij ons op stal is er dus ook een paard met rotstraal, ik als leek kon het gelijk zien, het zit boven waar de stral begint, en dan gaat het naar de zijkant van de hoef. er zit ook echt een gat onder.
en het stonk echt heel erg, dat is nu minder geworden.
zoals ik al zei heeft de hoefsmid geadviseerd om er kopersulvaat over te gitten, ik had er zelf nog nooit van gehoord.
ken jij het toevallig? onze hoefsmid is een belg, woont in de buurt van Antwerpen,
ik weet niet of de eigenaressen van Spike wel beseft hoe erg dit kan worden.
in ieder geval heel veel sterkte voor jou en ChestnutArabians.
ik hoop dat jullie paarden er van af komen
groetjes
Annick


dit toedoen met punk heb ik te danken aan iemand anders......!
ik heb nl punk een tijdje gestalt bij iemand die zelf de stallen deed uitmesten, ik mocht het nl niet doen, ivm gebruik stro, en andere smoesjes.
ik heb hier al veel commentaar op gehad van mensen die zeggen, "dat zie je toch, had je paard dan weggehaald en ergens anders gestald".
enz,enz,enz.
het is heel gemakkelijk om zo'n dingen te vertellen, maar aangezien punk een groot en zwaar paard is kun ik hem niet zomaar ergens neer zetten, ik moet nl een stal hebben wat groot genoeg is voor hem.

punk heeft in die tijd op stro gestaan, niet genoeg in ieder geval, hij stond heeeeeeeeeeel vaak o de beton in de mest, enz.

kopersulvaat ken ik ja, als je dat vermengt met water wordt het blauw, tja of het goed werkt.......alleen opppervlakkig.
zo gebruikde ik DRY FEET van CAVALOR.
dit droogt de voeten goed uit, zeker het proberen waard.
maar in een vergevorderd stadium,zoals punk dit heeft werkt niets meer.
alleen maar de kliniek!!!!!!

"Het hoofd van een welsh Cob, de actie van een Hackney en het lange haar van een Shire"......Balou?
http://www.depaardenbazaar.be

Andrea_
Berichten: 1614
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:45

over egyptische zalf ben ik ook niet te spreken....en geloof mij ik heb al heeeeel veel geprobeerd.
dit is ook een middel wat alleen maar oppervlakkig werkt, en niet doordringt naar de kern van de rotstraal.
vraag deskundig advies van een veearts of een kliniek, laat deze mensen er naar kijken, je kunt er flink mee op je neus vallen, als je er niet optijd bij bent.
dit grapje heeft mij tot nu toe 4000 euro gekost, jullie lezen het goed 4000 euro.
en omdat ik NIET verzekerd ben tegen dit soort ZIEKTE'S moet ik het zelf betalen.................!

buiten de rekening wat ik nog krijg van de universiteit, waar punk staat vanaf 24 novenber!!!!!!
ik hoop dat jullie een beter jaar krijgen met de rotstraal als wat ik heb gehad!!!!

"Het hoofd van een welsh Cob, de actie van een Hackney en het lange haar van een Shire"......Balou?
http://www.depaardenbazaar.be

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:56

Danie"]
[quote="DeeSjah schreef:
TEREN???


Teren wordt dus afgeraden met rotstraal,omdat teer afsluit!!!!!!!
[/quote]

Ik teer wel.
Maar eerst maak ik heel de straal en zool schoon met warm water en soda.
Werkt bij mij zo goed hoor.

Brabantse Fries ;)

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 22:29

Zoals hierboven genoemd wordt, werkt DRY FEET van CAVALOR heel goed! Idd niet in een vergevorderd stadium. Regelmatig de hoefsmid erbij voorkomt erger.
Ook werkt betadine goed, maar dat moet je regelmatig doen.. zeker 2x per dag en dan een wat erin stoppen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hootje, Pova, Trendiction en 26 bezoekers

cron