Poetspullen wassen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Poetspullen wassen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 12:30

Het was weer zo ver, de borstels waren helemaal vies dus ik heb ze net gewassen.
Hoevaak wassen jullie je poetsspullen? Ik heb eigenlijk geen idee hoevaak ik het doe , maar ze zijn ook na 2 x gebruiken alweer vies. Dus moet ik altijd eerst moed sparen Knipoog


Chrisjuh
Berichten: 193
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:43

ik heb net nieuwe borstels. Altijd na het borstelen dan sla ik ze tegen de muur of zo. Dan komt hjet stof er uit en de haren eruit doen. Dat helpt wel. Ik heb ze nog nooit gewassen Knipoog

Haha! ~¤'Chrisjuh De Liefste Haf!'¤~ Haha!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:48

ik was mn poetsspullen eigenlijk niet zo vaak, klop ze weleens uit of langs de rosborstel halen maar ik was ze bijna nooit...

............

Chrisjuh
Berichten: 193
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:53

haha, ik bedoel ook klop tegene de muur inplaats van slaan. ik kon het woord neit meer vinden Haha!

Haha! ~¤'Chrisjuh De Liefste Haf!'¤~ Haha!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:56

Was ze eigenlijk nooit.
De laatste keer dat ik m'n borstels gewassen heb is echt een hele tijd terug (2 jaar ofzo)
Zorg wel dat ze zonder haren en (het meeste) stof weer terug gaan in de poetskist

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:04

Als je ze echt een keer superschoon wil hebben, dan laat je ze een poosje weken in warm water waar je een scheutje ammoniak in hebt gedaan. Na een uurtje goed uitspoelen, en ze zijn weer als nieuw Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Naatus

Berichten: 945
Geregistreerd: 18-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:07

haha...ik gooi ze eens in de zoveel tijd in de wasmachine...en nee hij gaat er niet kapot van doe het al 2 jaar... Het liefste ff in een kussensloop en die even dichtbinden met een elastiek...en echt ze zijn weer als nieuw !!

Zelfs de hoevenkrabber gaat erbij in Knipoog en nee dit smelt niet ik was het op 30 graden inclusief die vanish

Tropico
Berichten: 1333
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:14

ik heb ze 1 x gewassen
maar toen bleek dat ik ze niet goed gedroogd had
en toen zat de schimmel overal
dag borstels

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:16

1x per jaar ofzo. Dan gooi ik ze een middag in de Biotex en dan zijn ze weer als nieuw. Mijn paardenharen-borstel (gemaakt van) was ik met shampoo.

Toos paardloos


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:08

Ik was ze iedere maand.
Ik gooi ze in een emmer waarin ik warm water en een scheutje imaverol heb gedaan.
Doordat ik het iedere maand doe krijgen de haren geen kans om diep in de borstels te komen.
Zo zijn de borstels weer schoon, ontsmet en weet ik zeker dat ik op die manier geen schimmel of wat dan ook aanmijn paardje geef.
Ik laat ze dan onder de verwarming drogen.

Mijn wollen poetshandschoen doet er wel een paar dagen over om goed droog te worden.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:09

Ik was ze zelden...als ik het doe dan of in de wasmachine op 30 graden, of in een teiltje laten weken met sop en goed uitspoelen. Niet drogen op de verwarming!

Maar stel dat je paard schimmel of ringworm heeft dan moet het iedere dag!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:04

ik was ze als ze erg vies zijn Haha!

-

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:11

Mijn borstels krijgen de kans niet om vies te worden...Haha!

(En ja, ik poets dagelijks). Heb gelukkig een schoon paard, en spoel hem na het rijden (mits geen temperaturen onder 0) altijd warm af.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 15:11

Ik geloof dat ik ga voor de titel Grootste Goorlap van Bokt....
Ik heb Milena en haar poetsspullen nu 4.5 jaar en ik heb ze nog nooit gewassen.... (Die borstels dan he Haha! )

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:10

Poetsen doe ik op z'n 'duits', zo noem ik het altijd maar. Zie hier weinig mensen die het zo doen. Daardoor poets je vanzelf met schonere borstels, maar dan nog, met vieze borstels krijg je een paard niet schoon. Dat is water naar de zee dragen, dus ik was m'n borstels toch zeker eens in de twee maanden als niet elke maand.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:18

Ik maak de borstels zo één keer in de 4-6 maanden schoon. Dan gooi ik ze inderdaad in de wasmachine.

Eigenlijk doe ik dat zowiezo altijd na de verhaar-periode.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:49

Eigenlijk nooit opzettelijk.....het is meestal toevallig: mmh, zeepfles kapot, alles onder de zeep..dus schoonmaken, of er is een paard met kopschurft, dus tjah dan gaan de borstels allemaal ook even in het ontsmettingsmiddel. Soms met reden, soms gewoon omdat het spul er dan toch staat!!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:51

Aimee schreef:
Poetsen doe ik op z'n 'duits', zo noem ik het altijd maar. Zie hier weinig mensen die het zo doen. Daardoor poets je vanzelf met schonere borstels, maar dan nog, met vieze borstels krijg je een paard niet schoon. Dat is water naar de zee dragen, dus ik was m'n borstels toch zeker eens in de twee maanden als niet elke maand.


En wat is de Duitse methode? Inquiring mind wants to know....

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 16:52

Ik heb geen eigen paard. Maar de borstels van men verzorgpaard klop ik alleen uit of ik haal ze langs de rosborstel.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:06

Poetsen duitsers anders dan nederlanders dan??

Ik heb mijn poetsspullen nog nooit gewassen... nu je het zegt... moet ik maar eens doen.

In het land der blinden is eenoog koning!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:21

Ik was ze in een dettol-oplossing (ov het ontsmettende effect), laat ze meestal eventjes weken, en dan drogen in de zon. (Mijn tante's huis heeft witte muren, en als de zon daar op schijnt is het vlak voor die muur echt warm, dus daar leg ik mn borstels dan om te drogen)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:28

Cassidy"]
[quote="Aimee schreef:
Poetsen doe ik op z'n 'duits', zo noem ik het altijd maar. Zie hier weinig mensen die het zo doen. Daardoor poets je vanzelf met schonere borstels, maar dan nog, met vieze borstels krijg je een paard niet schoon. Dat is water naar de zee dragen, dus ik was m'n borstels toch zeker eens in de twee maanden als niet elke maand.


En wat is de Duitse methode? Inquiring mind wants to know....
[/quote]
same here! Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:34

Ik was ze nooit, ik zorg gewoon dat ze stofvrij blijven (ga er met de roskam overheen). Als de haren versleten zijn of ze zijn te smerig mik ik ze weg.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:39

Tja, hoe leg je dat nu weer uit zonder het voor te doen?

Laat ik maar beginnen met hoe hier meestal gepoetst wordt:
Eerst met een rubber rosborstel rossen. Die leggen ze weer terug en dan met een harde borstel 'vegen' (meestal zo'n 'wortelborstel'), daarna een zachte borstel op de zelfde manier erover heen omdat men het stof niet wegkrijgt. (correct me if I'm wrong)

Op z'n 'duits':
Met een plastic rosborstel (en bij paarden die het verdragen een metalen of bij hardnekkig vuil) rossen. Stel nu je staat aan de linkerkant van je paard, met je buik naar hem toe. Dan houdt je de plastic rosborstel in je rechterhand en heb je een zachte Kardätsche (zo'n ovalen borstel met hogere buitenste rand) in je linkerhand. Dan maak je lange stevige veegbewegingen over het paard en na elke 'veeg' schraap je de borstel over de rosborstel. Zo komt het vuil dat je uit het paard haald in de rosborstel terecht en veeg je het niet weer gewoon in je paard. Om de zoveel poetsbewegingen - afhankelijk van hoe vuil je paard is en dus hoe vuil je rosborstel wordt - klop je de rosborstel uit op de grond.

Tja, wie het niet begrijpt (kan me erg goed voorstellen) is welkom voor een poetslesje hoor.

Wassen doe ik trouwens in de wasmachine. Alle borstels in een katoenen zak, dichtknopen en wassen maar.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:43

Als je ze na het borstelen even uit klopt en gelijk alle haren eruit haalt, scheelt het al veel.
Als ik ze echt schoonmaak, gooi ik ze in een lekker heet sopje.
En laat ze gewoon drogen. niet afgesloten in de poestkist. Dan gaan ze schimmelen Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler en 111 bezoekers