Wat zetten jullie in je paardenpaspoort per 1-1 a.s.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Wat zetten jullie in je paardenpaspoort per 1-1 a.s.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 13:05

N.a.v. het berichtje in de Paard & Sport dat je per 1 januari moet bepalen wat je doet met je paard vroeg ik me af wat jullie doen.
Ik laat mijn DA erin zetten dat hij geschikt is voor menselijke consumptie, hoe cru het ook klinkt.
Mocht ik dan ooit mijn paard willen verkopen of mocht de verzekering dat willen dan krijg ik iig daar geen moeilijkheden mee.

Wat doen jullie?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:06

Dit snap ik niet helemaal? kan je dit een beetje toelichten?


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:08

Mijn paarden zijn op dit moment geschikt voor menselijke consumptie. MAar als ik ooit medicijnen voor ze nodig heb die daar niet in terecht mogen komen, dan wil ik dat ze die krijgen. Dan maar geen consumptie.

De hond is de betere mens

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:16

ik heb denk ik iets gemist, wat moet je er precies inzetten dan??


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:18

uit de P&P

Citaat:
Registratie medicijn gebruik

Als eigenaar moet U, vóór de eerste behandeling door de DA, beslissen of uw paard of pony bestemd is voor menselijke comsumptie.
Deze beslissing moet in het paardenpaspoort vastgelegd worden.
Zodra eenmaal besloten is dat het dier voor menselijke consumptie bestemds is, dan is de DA verplicht om het medicijn gebruik bij het betreffende paard/pony in hoofdstuk 9 van het paspoort te registreren.
Is het dier niet bestemd voor menselijke consumptie dan hoeft deze registratie niet plaats te vinden.
Het is echter niet meer mogelijk om het paard of de pony in een later stadium aan te merken als 'bestemd voor menselijke consumptie"


In kawa's paspoort komt te staan dat hij niet geschikt is voor menselijke consumptie.
Want ik was toch al niet van plan hem te laten slachten.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:20

laat hij maar geschikt zijn voor consumptie, heb ik geen problemen mee.

Goedgekeurd onderschrift :)

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:25

Ik weet het nog niet, van mij mag hij naar de slager maar ik wil wel dat hij de behandeling krijgt die hij nodig heeft.In laten slapen lijkt mij niets omdat hij dan naar de destructie gaat, maar dat is meer een gevoelskwestie.
Stel dat ik het paard wil verkopen dan heeft de volgende eigenaar niets meer te willen.Ik vind dit allemaal maar raar hoor.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:25

Ik weet nog steeds niet hoe het nu zit.
Ik wil wel dat mijn pony's alle medicijnen kunnen gebruiken indien nodig maar ik wil ze ook kunnen laten slachten i.p.v. inslapen.
Of ik dan voor dat slachten geen geld krijg en zelfs moet betalen maakt mij dan niets uit.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:33

in dat geval kies ik ervoor om het paard niet geschikt te laten zijn voor consumptie, mocht ik ooit dergelijke medicijnen nodig hebben, dan hoef ik mijn paard niet te laten sterven omdat dit niet mag vanwege de consumptie.

De hond is de betere mens

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:36

Ik laat Jamy dan registreren als 'niet menselijke conspumptie', was net als RK niet van plan Jamy te laten slachten.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:40

Wat voor soort medicijnen worden straks verboden voor slachtpaarden?
Ik zat vorig jaar wel met een wachttijd van een maand toen ik er eentje moest laten slachten maar dat was in dat geval geen probleem.
Zijn al dat soort medicijnen straks "verboden" of komt er een duidelijke lijst?

Ook ben ik benieuwd hoe verzekeringen hier straks mee omgaan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:53

MarijeR schreef:
Ook ben ik benieuwd hoe verzekeringen hier straks mee omgaan.

dat is een goeie die je daar zegt! mijn paarden zijn niet verzekerd dus daar hoef ik niet op te letten. ik denk wel dat verzekeringsmaatschappijen verantwoording eisen.

De hond is de betere mens

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:54

Aan de reacties te zien krijg ik het idee dat er mensen zijn die denken dat je paard bepaalde medicijnen niet meer mag hebben als hij "geschikt voor menselijke consumptie" geregistreerd staat. Voor zover ik begrepen heb is dat niet aan de orde . De medicijnen moeten geregistreerd worden zodat men bij het slachten van het paard weet of het dier nog wel geschikt is voor menselijke consumptie.

Die van mij laat ik wel als "geschikt voor menselijke consumptie" registreren.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:57

M.a.w. Tiffy, mogen bepaalde medicijnen nog altijd niet gebruikt worden voor paarden, ook al komen ze niet in de consumptie terecht? MAar waar heeft die opmerking in het paspoort dan voor zin?

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:00

Ik liet alles altijd al registreren in het paspoort, dus voor mij verandert er niets.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:00

Citaat:
Waarom moet ieder paard een paspoort hebben?

Ten eerste om te weten om welk dier het gaat. In het paspoort komt namelijk het levensnummer en het chipnummer van het paard te staan.
Daarnaast moet in paspoort worden aangegeven of het paard wel of niet bestemd is voor humane consumptie. Als dit niet het geval is, is er een veel breder scala aan diergeneesmiddelen beschikbaar om het paard te behandelen als het ziek is.

Van de site PVE Paspoort

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:03

Mijn paard is niet voor menselijke consumptie. Maar aangezien ik haar verzekerd heb, ga ik van tevoren nog even met de verzekering babbelen, of het nog zin heeft die verzekering voort te zetten.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:05

Maar was verzekering dan wel nuttig als je al wist dat je hem niet naar de slacht brengt?
(ff vergoeding da niet bekeken)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:08

Natuurlijk, ik wil wel een koliekoperatie als mijn paard dat nodig heeft. En als hij in het land zijn been breekt of getroffen wordt door de bliksem wil ik ook dat er uitgekeerd wordt. Maar gezien ik ook niet wil chippen, zou het ook kunnen dat ze daar dwars over gaan liggen. En als ik nu ga bekijken wat ik aan verzekeringspremies kwijt ben, had ik daar mijn paard al drie keer van terug kunnen kopen.
Er komen meer factoren bij kijken...

Je suis Charlie.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:10

Cassidy schreef:
Mijn paard is niet voor menselijke consumptie. Maar aangezien ik haar verzekerd heb, ga ik van tevoren nog even met de verzekering babbelen, of het nog zin heeft die verzekering voort te zetten.


In mijn geval kies ik ook voor 'niet menselijke consumptie' in mijn geval gaat het slachtbedrag van het uit te keren bedrag af van de verzekering.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:11

Ik ben blij dat ik in België woon, al die nieuwe regels in Nederland vind ik maar vervelend *LOL*
Vooral dat verplicht chippen vind ik niet juist, want er zijn heel veel mensen die tegen chippen zijn. Scheve mond

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:11

Desiree schreef:
M.a.w. Tiffy, mogen bepaalde medicijnen nog altijd niet gebruikt worden voor paarden, ook al komen ze niet in de consumptie terecht? MAar waar heeft die opmerking in het paspoort dan voor zin?


Verward , zo bedoelde ik het niet Haha! . De medicijnen moeten geregistreerd worden, zodat wanneer je paard daadwerkelijk geslacht wordt ze kunnen zien wat er toegediend is en aan de hand daarvan kunnen bepalen of het dier idd nog wel geschikt is voor de menselijke consumptie (oa ivm wachttijden). Zoals ik het begrepen heb kan je een paard dat niet geregistreerd staat als "geschikt voor menselijke consumptie" nog gewoon laten slachten alleen wordt het vlees dan niet gebruikt voor menselijke consumptie (en krijg je er dus ook geen geld voor). Zelfde verhaal dus met een paard dat geregistreerd staat als "geschikt voor menselijke consumptie" maar medicijnen heeft gehad die hem ongeschikt maken, dan wordt het vlees dus niet meer voor consumptie gebruikt (=minder of geen geld). Dat geen geld krijgen lijkt me dus best vervelend voor verzekeringen.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:13

Ik vul mooi niets in. Laat de PaardenPaspoortenPolitie eerst maar eens komen navragen....

Geloof nl niet dat het zo'n vaart zal lopen. Ik kies wel als ik bij de DA sta en mij eerst goed heb laten voorlichten over hoe te handelen met mijn op dat moment dus zieke paard. Mocht het zo zijn dat mijn paard weer beter kan worden met een medicijn waardoor het niet meer geschikt zal zijn voor menselijke comsumptie, dan laat ik het wel voorschrijven.
Maar breekt het bijv morgen zijn been, dan mag ie best wel richtign slacht wat mij betreft: ik geloof nl dat alles een nut moet hebben. Vernietigen van gezond vlees vind ik zonde.

Dus ik stel mijn keuze liever uit tot het moment daar is dat ik wel een weg MOET inslaan. ik houd mijn opties nu nog open.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:16

Ik snap het nog niet helemaal, zijn er nog nadelen aan het als je er neer zet 'geschikt voor menselijke consumptie' behalve dan dat alle medicijnen geregistreerd worden in het paspoort?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:17

bij geschikt voor menselijke comsumptie mag het paard geen medicijnen meer toegedient krijgen waar het vlees minder van wordt. En laat je paard nou net dat medicijn nodig hebben om beter te kunnen worden, dat is dan wel heel wrang....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers