Met of zonder rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kajelleke
Berichten: 259
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-01 00:49

Hier zitten veel mensen met eigen (verzorg)pony's, rijden jullie nu met of zonder CAP(in de bak of buiten)?
Bij ons op de manege (en daar kan ik van doodvallen)rijdt bijna elke eigenaar zonder cap!
-dat geeft mij als 'gewone' ruiter t gevoel dat ik nog veeeeeeel te leren heb en ik vind het ergens arrogant
-kunnen ze dan zo goed rijden of wat?

Wat vinden jullie ervan?

je sloot je ogen, het werd donker maar de mist bleef... morgenvroeg trekt hij op maar jij zal de zon niet meer zien...


Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 00:55

het heeft helemaal nix te maken of je goed rijd of niet!! Een cap is gewoon voor je eigen veiligheid. Bij mij op stal rijden ze bijna allemaal (zijn er maar 4 hoor) zonder cap. Ik rij zelf altijd met cap. Heb een keer een hersenschudding gehad. (had wel een cap op, maar had bandje niet vast dus die lag er eerder af dan ik!!!) Maar ik draag hem altijd. Buiten rijden of binnen maakt niets uit!

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 01:08

Mm eigenlijk niet alleen met springen en met les (verplicht met les)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 01:15

Ik reed vroeger nooit met cap, maar mijn paard heeft door omstandigheden een poos stilgestaan, en nu rijd ik hem wel met cap. Ik denk dat ik dat maar vol blijf houden, want ik heb er helemaal geen last van. Heb een Casco. En het is natuurlijk wel veel veiliger.

Goedgekeurd onderschrift :)

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 01:27

Begin dit jaar brak ik bijna mijn nek...
door ook ZONDER cap door de bak te rijden.
Altijd gedaan overigens...
Sindsdien VEILIGHEID voor ALLES!!!
gewoon doen!!!!
Het is ook niet stoer om in een rolstoel te zitten als het erop aan komt.
ook al denk je dat je je paard nog zo goed kent! groetjes an

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 01:32

Ik zal echt nooit zo'n wielrenhelm op gaan zetten denk ik... trouwens, het is een fabeltje dat zo'n casco altijd past. Bij veel mensen zit ie helemaal niet goed, en dan is het nog niet zo veilig als je denkt. Je kunt beter een paar verschillende merken pakken en het verschil eens voelen.

Ik ben een keer op mijn gezicht gevallen, en toen was ik blij dat ik geen cap droeg, dan had ik mijn neus gebroken.

Bij de engelse made to measure caps die ik verkocht heb, was het trouwens zo dat de caps met 3-pts sluiting een flexibele klep hadden, om dat breken van je neus te voorkomen. Ben dat bij de huidige veiligheidscaps nog niet zo vaak tegengekomen.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 10:09

Ik rij ook altijd met cap. Gewoon voor de veiligheid, bijv. als hij schrikt.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 10:13

Bij mij op de manege is een cap verplicht voor jongeren onder de 18. Ook volwassenen die op manegepaarden rijden moeten verplicht een cap op.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 10:30

op manege de hoef in egmond a/d hoef is het voor iedereen verplicht om met cap te rijden. pensionklanten of manege ruiters het maakt allemaal niets uit.voor manege ruiters vind ik het verstandig als je een cap draagt in de bak of buiten het maakt niet uit. je rijdt een uur op zo'n paard en je kent hem niet zo goed. Als je nou je eigenpaard is en je kent hem door en door. waar hij van schrik, of hij snel struikelt enz enz. zelf reed ik in het bos op een fjord die snel struikeld wel met cap,maar als hij altijd braaf is en goed z'n voeten op tilt nee dan rij ik zondercap. kortom het hangt dus helemaal van de situatie af waarin ik zit.
ps : zelf heb ik gewoon zo'n ouders wetse cap nog niet zo'n super nieuwe

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 10:52

Wij hebben in de zomer les in een buitenbak (gewoon ee bak niet een manege of zo) daar rijdt ik op mijn pony nooit pet cap altijd met een pet maar met het paard die is wat jonger en die vertrouw ik ook niet helemaal heb ik wel een cap op maar het is niet verplicht!. En in de winter huren we een binnenbak af bij de manege bij ons in de buurt en vorig jaar was het nog niet verplicht met cap op te rijden maar nu wel je moet een cap op anders kom je de bak niet in! Daar hebben ze ook wel gelijk in want zij zijn wel verantwoordelijk omdat het hun manege is.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 11:18

bij ons op de manege is het verplicht voor in de manegelessen
als ik rij mag ik zelf weten of ik met cap rij
meestal doe ik het wel
maar soms heb ik er gewoon geen zin in
mzzl jennifer


Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 11:20

Ik rijd op mijn eigen paard bijna altijd zonder cap(slechte gewoonte). Als ik op de jumpingpaarden ga rijden die ik rij moet ik van de eigenaar mijn cap opzetten. Ik vind ook dat hij gelijk heeft ook hoor!

_________________
mijn grote droom, jumping rijden zou het er ooit nog terug van komen?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lientje op 2001-11-03 10:23 ]</font>

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 11:26

Ik rij altijd met, zonder voel ik me zo kaal Knipoog .
Ik weiger wel zo van die hippe, moderne fietshelmcaps te dragen, want dat is gewoon iets te zot voor mij. Ik houd het bij de fluwelen caps, zoals in die goede oude tijd. *LOL*

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 11:27

ik rij altijd MET cap (ongeveer 3 keer pe rjaar niet omdat we dan show rijden en t mooier staat een zigeuner zonder cap en je toch betrouwbaarheid van het paard moet uitstralen Haha! )
ben al tijd op zoek naar een nieuwe cap (zo'n champignon achtige) maar tot nu toe konden de caps die ik op heb gehad als ik tegen de klep stootte naar achter klappen en dna had ik m in mn nek zitten wat natuurlijk ook niet de bedoeling is. dus zoek rustig verder. zijn trouwens al een boel topics over geweest met/zonder cap rijden .

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 11:33

bij sira rijd ik niet met cap maar bij norbert en gijsje wel en op de manege ook!
ik weet dat je niet zonder cap mag rijden Schijnheilig maar bij sira ben ik het nou eenmaal gewend! Verward
marije b

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 11:45

marij: dat is geen uitvlucht. Het is toch geen overbodige moeite om hem op te zetten. Zelfs het braafste knolletje van een paardje kan eens onverwacht maar op een gevaarlijke manier aan de kant springen waardoor je met je hoofd ergens tegen knotst... *LOL*

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 11:51

visje als ik naar sira ga dan vergeet ik hem!vaak!
als ik hem mee heb doe ik hem wel op hoor!
het is geen uitvlucht maja jij ben toch ook dingen zo gewend en niet anders?
ik hou verder me Lips are sealed maar!

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 11:54

Bij ons op de manege is het in de manegelessen verplicht om met cap te rijden, ook voor volwassenen dus. Bij de eigen paarden is het ook verplicht tot je 18e. Ik zie wel vaak als pension mensen onder de 18 aan het rijden zijn hebben ze wel een cap op maar het bandje los. Vind ik ook weer zoiets, wat voor nut heeft een cap dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 12:26

Ik heb 'm alleen op bij evenementen waarbij het verplicht is, en bij springles als ik er aan denk.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 12:33

hoi,

Op de pensionstal is het niet verplicht om met cap te rijden. Het is je eigen verantwoordelijkheid Bijna niemand rijd daar dan ook met cap Ik Doe het wel je weet nooit wat er kan gebeuren zelf de beste ruiter kan vallen dus het heeft helemaal niks te maken met hoe goed je rijd.

-x- Daphne

(L)

Kajelleke
Berichten: 259
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-01 12:34

cappie op maar bandje los is al even idioot als zonder. Bij ons op de manege is t in de lessen verplicht. Maar als we buiten gaan wandelen heeft de begeleider er zelden een op!

je sloot je ogen, het werd donker maar de mist bleef... morgenvroeg trekt hij op maar jij zal de zon niet meer zien...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 12:52

vroeger had ik hem NOOIT op. Ik ben der toen meerdere keren keihard afgelazerd en dat voelde ik toen wel een aardig poosje toen begon het in mijn botte hersentjes door te dringen dat het toch wel heeel maar dan ook heel erg veilig was en dat ik er goed vanafgekomen was (ik stapte dus op een jonge pony en die vond het nodig om na 10 meter stappen te gaan rennen en met zijn kop tussen zijn knieen te gaan bokken. mooi dat ik daar niet op gerekend had en lazerde der achtermekaar af. als ik 2 meter verder was gevallen was ik met mijn kop op het hek gedonderd (stalen buizen, en dat geeft niet mee) en als ik pech had gehad was die knol boven op me gesprongen (volgens omstanders scheelde ook dat maar heel weinig) want hij ging bokkend de hele bak door. Ik heb toen mijn neus gekneusd en behoorlijk wat blauwe plekken en overal deed het zeer de dag der op. Sinds die tijd heb ik *bijna* Altijd een cap op (ok. op Jurga niet en dat was de laatste keer) Ik heb wel mijn neus gekneusd door die poedersuikerrand van die Casco youngster. Volgende cap word (als ik geld heb) de Pikeur GPA

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 13:41

Ik rijd zelf niet maar als ik rij is het met een cap op.
Op onze pensionstal is het niet verplicht maar de dochters van de eigenaar moeten het wel en op 1 meisje na rijdt ook iedereen met cap.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

lippo

Berichten: 103
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 14:00

op onze manege moest je vroeger tot je 16de verplicht met cap rijden... maar nu is het gewoon verplicht voor iedereen. Ik rijd zelf altijd met een cap, op de manege en ook als ik buiten rijd gewoon voor de veiligheid, je weet immers maar nooit *LOL*

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 14:03

Vroeger op mijn shet reed ik bijna altijd zonder cap, tegenwoordig weet ik wel beter. Van dat geëtter komt vast nog wel een x een flinke val, tot nu toe heb ik nog geluk gehad.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers