Kan stress/spanning invloed hebben op de longen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:18

Natasha schreef:
Hoe KAN het trainingssysteem nu niet goed zijn, als je ziet wat ze allemaal al bereikt heeft!
Er is toch niemand beter dan Anky?


Ik ga Anky hier helemaal niet aanvallen, ik heb grote bewondering voor haar.

Maar... in de western reiningsport, winnen regelmatig mensen die er geen prettige trainingsmethoden op na houden. Daar kun je op WN het nodige over na lezen. Die hebben toch ook veel bereikt? Ik zie niet in waarom we die wél ter discussie kunnen stellen, en de methoden van de dressuur niet.

Het leveren van prestaties alleen, is geen maatstaf of een trainingsmethode diervriendelijk is ja dan nee. Is in mijn sport helaas ook niet zo...

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:35

Als het resultaat BLIJVEND goed is, is de weg er naartoe nooit verkeerd geweest.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 08:33

Jippie schreef:
Natuurlijk mag jij dat denken als je dat wilt, iedereen mag in zijn eigen dromen geloven.

Ik vind het alleen heel kinderachtig dat ik van jou dan nog nooit een enkel resultaat/referentie heb gezien, zelfs nog geen foto van jouw methode om alles te illustreren terwijl je zelf wel graag kritiek levert adhv beeldmateriaal van anderen. Je bent zelfs niet bereid dat aan te leveren als er om wordt gevraagd. Als je het allemaal zo goed weet had ik van jou ook wel wat resultaten/empirisch bewijs verwacht.

Ik vraag me terecht af wat je te verbergen hebt? Ben je bang dat jouw droom als eeen zeep-bel uit elkaar spat als je meer inzicht geeft in jouw trainingsmethode dmv beeldmateriaal/referenties?

En nu zijn we vast weer beland bij de kern van de discussie Schijnheilig


Tjonge jonge jonge wat weer een trieste reactie van je Jippie.
Ten eerste: bewijs in de vorm van materiaal? Kom op: ik hoef me ten opzichte van niemand te bewijzen en ik voel al helemaal niet de behoefte op dat ten opzichte van jou te doen, gezien jouw reacties.
Ten tweede: als iemand vraagt om met foto's te illustreren, ben ik helemaal niet verplicht om dat te doen hoor. Je hoort dus iemand te respecteren.
Ten derde: als een ander wel foto's plaatst en ik reageer daar heel keurig op dan zou ik dat dus volgens jou niet mogen omdat ik zelf geen foto's plaats?
Ten vierde: jullie vragen niet om foto's maar bevelen dat.

Ik heb helemaal niets te verbergen, dat moet jij weten. Jij durft zelf de confrontatie niet aan en zit mij van alles te verwijten.
En ik ben helemaal niet bang om wat te laten zien want die methode werkt en heeft zich al meerdere malen bewezen. Ook weet ik heel goed hoe alles in elkaar steekt wat het rijden betreft. Dus maak je vooral geen zorgen en illusies.

En wat dat dromen betreft, droom zelf maar lekker over een zeepbal die uit elkaar spat want is wat jullie wensen. Dus daar zal je echt heel lang voor moeten blijven dromen!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 08:36

Natasha schreef:
Als het resultaat BLIJVEND goed is, is de weg er naartoe nooit verkeerd geweest.


Prompertje heeft gelijk. Resultaat zegt niets over de manier waarop iets gebeurd. Dat bewijs is al geleverd door een wetenschappelijk onderzoek.

Ik heb het ook al eerder gezegd, dat ik bewondering heb voor Anky en haar talent.

Iemand die rijk is doet het goed, maar ook als hij zijn geld verdient met drugs?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 08:46

Aqua8horse"]
[quote="cornelie schreef:
Eerlijk gezegd was mijn eerste gedachte ook: o, dat gaat vast over .......

Stress en spanning is nooit gunstig, het heeft altijd wel ergens invloed op.


Het is een uitspraak van iemand naar aanleiding van de dood van Idool(overigens op een Amerikaans forum)
Ik vraag alleen maar reacties en dat geldt voor paarden in het algemeen.
Het is in ieder geval de moeite waard om eens over na te denken. Maar een aantal bokkers hebben dat kennelijk liever niet.
[/quote]

Toen ik de titel zag dacht ik: eindelijk eens een niet rijtechnisch en normaal topic van Aqua8horse? Maar nee, helaas, op de eerste pagina zelfs komt de aap al uit de mouw.

Om vervolgens al een sneer richting een aantal bokkers te maken .

Ik doe verder niet mee aan deze voor mij zinloze discussie. Excuses voor de moddie voor mijn offtopic reactie. Maar ik MOEST mijn verbazing en ongenoegen even kwijt.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 08:56

Jammer dat je het zo ziet. Je laat je denk ik teveel beinvloeden door de reacties van een aantal. Als de titel je aanspreekt, is het toch goed.

Wat ik al zei: een gewone vraag in het algemeen.
Het lijkt bijna wel of jullie denken dat ik blij zou zijn met de dood van dat paard? Te belachelijk voor woorden, dat gun je toch niemand!!!! En nogmaals ik heb bewondering voor Anky.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:09

Aqua, ik quote je zelfs, hoe moet ik het anders zien? Gezien je reacties (en de inhoud daarvan) is het voor mij moeilijk om ook dit topic niet te zien als een sneer richting de trainingsmethode van bijv. Anky. Je hebt jouw standpunt immers al vaak duidelijk gemaakt.

Ik laat me niet beinvloeden, ik lees dit topic en je reacties en trek mijn eigen conclusie. En je kunt niet verwachten dat die iedere keer opnieuw objectief is, aangezien ik al meerdere malen met je gediscussieerd heb over verschillende trainingswijzen en ieders visie daarop.

Een titel alleen zegt niet zoveel, het gaat veel meer om de gedachte erachter. En die bevalt mij dus niet.

Maar nogmaals, dit gaat dusdanig offtopic en dat wil ik niet.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:21

Aqua8horse"]
[quote="Natasha schreef:
Als het resultaat BLIJVEND goed is, is de weg er naartoe nooit verkeerd geweest.


Prompertje heeft gelijk. Resultaat zegt niets over de manier waarop iets gebeurd. Dat bewijs is al geleverd door een wetenschappelijk onderzoek.

Ik heb het ook al eerder gezegd, dat ik bewondering heb voor Anky en haar talent.

Iemand die rijk is doet het goed, maar ook als hij zijn geld verdient met drugs?
[/quote]

Iemand die rijk is door de drugs, zal nooit lang echt RIJK blijven.
Die komt nl vroeg of laat de verkeerde tegen, en eindigt soms dan letterlijk, in de goot.

En we hebben het hier over paarden.
Als die pijn hebben ben ik ervan overtuigd dat ze niet zo goed en attent lopen, laat staan dat ze er zo goed uitzien!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:12

Feit is wel, je weet niet hoe ze gepresteerd zouden hebben als ze op een andere manier hadden getraind Lachen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:04

Vast minder goed als onder Anky van Grunsven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 00:43

Volgens mij kan schade aan de longblaasjes niet zomaar voor een hartaanval zorgen. Er zijn immers meer dan genoeg paarden die of bronchitis hebben of dampig zijn en dan gaan ze meestal niet dood aan een hartstilstand. Dus nee, schade aan de longblaasjes veroorzaakt geen acute hartstilstand.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 08:23

Anoukie schreef:
Aqua, ik quote je zelfs, hoe moet ik het anders zien? Gezien je reacties (en de inhoud daarvan) is het voor mij moeilijk om ook dit topic niet te zien als een sneer richting de trainingsmethode van bijv. Anky. Je hebt jouw standpunt immers al vaak duidelijk gemaakt.

Ik laat me niet beinvloeden, ik lees dit topic en je reacties en trek mijn eigen conclusie. En je kunt niet verwachten dat die iedere keer opnieuw objectief is, aangezien ik al meerdere malen met je gediscussieerd heb over verschillende trainingswijzen en ieders visie daarop.

Een titel alleen zegt niet zoveel, het gaat veel meer om de gedachte erachter. En die bevalt mij dus niet.

Maar nogmaals, dit gaat dusdanig offtopic en dat wil ik niet.


Ergens is het best knap dat jullie denken dat je gedachten kan lezen voor iemand anders. Beetje jammer dat het niet realistisch blijkt te zijn.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 08:24

Natasha"]
[quote="Aqua8horse"][quote="Natasha schreef:
Als het resultaat BLIJVEND goed is, is de weg er naartoe nooit verkeerd geweest.


Prompertje heeft gelijk. Resultaat zegt niets over de manier waarop iets gebeurd. Dat bewijs is al geleverd door een wetenschappelijk onderzoek.

Ik heb het ook al eerder gezegd, dat ik bewondering heb voor Anky en haar talent.

Iemand die rijk is doet het goed, maar ook als hij zijn geld verdient met drugs?
[/quote]

Iemand die rijk is door de drugs, zal nooit lang echt RIJK blijven.
Die komt nl vroeg of laat de verkeerde tegen, en eindigt soms dan letterlijk, in de goot.

En we hebben het hier over paarden.
Als die pijn hebben ben ik ervan overtuigd dat ze niet zo goed en attent lopen, laat staan dat ze er zo goed uitzien!
[/quote]

Dat ben ik dus helemaal niet met je eens! Wat gebeurt er met een paard als hij in verzet gaat dan?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 08:28

cornelie schreef:
Feit is wel, je weet niet hoe ze gepresteerd zouden hebben als ze op een andere manier hadden getraind Lachen


Nee, dat blijft een feit dat kan je natuurlijk nooit achterhalen. Maar gezien de uitslagen van het wetenschappelijk onderzoek en als je de logica goed begrijpt, is het niet zo moeilijk en logisch dat paarden die niet volgens het LDR systeem getraind worden beter zullen gaan lopen en presteren.

Overigens alle vormen van paardrijden waar dwang een drijfveer is veroorzaakt stress.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 08:32

Lovely schreef:
Volgens mij kan schade aan de longblaasjes niet zomaar voor een hartaanval zorgen. Er zijn immers meer dan genoeg paarden die of bronchitis hebben of dampig zijn en dan gaan ze meestal niet dood aan een hartstilstand. Dus nee, schade aan de longblaasjes veroorzaakt geen acute hartstilstand.


Of een hart stilstand de oorzaak kan zijn durf ik niet te zeggen. Wel denk ik dat stress een negatieve invloed heeft bij zowel mens en dier. Ook ben ik van mening dat als je bijna continu het onmogelijke van je paard vraagt en dus uitersten dat dat zeer zeker niet gezond is voor je hart.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 09:23

Aqua8horse"]
[quote="cornelie schreef:
Feit is wel, je weet niet hoe ze gepresteerd zouden hebben als ze op een andere manier hadden getraind Lachen


Nee, dat blijft een feit dat kan je natuurlijk nooit achterhalen. Maar gezien de uitslagen van het wetenschappelijk onderzoek en als je de logica goed begrijpt, is het niet zo moeilijk en logisch dat paarden die niet volgens het LDR systeem getraind worden beter zullen gaan lopen en presteren.
[/quote]
Wat ik van LDR denk laat ik maar in het midden en daar had ik het in principe ook niet over Bloos
Maar zwart wit gezegd, de 1 beweerd dat het super is omdat ze zo goed presteerd en de ander beweerd dat ze nog beter had kunnen presteren. En dat soort dingen zul je nooit te weten komen. Pas als je dat in een onafhankelijk onderzoek zou gaan uittesten waarbij zowel ruiter als paarden diverse trainingsmethodes zouden hanteren zou het misschien iets duidelijker worden.

En ook nog over dat drugsvoorbeeld. Ik houd het maar even op roken Clown Dat roken slecht is is toch algemeen bekend en ook wetenschappelijk vastgesteld. En tóch zijn er nog zat rokers die wel dik in de 90 worden. En aan de andere kant zijn er mensen die niet roken, volledig gezond leven en al op jonge leeftijd bv longkanker krijgen.
Dus ik ben het ook niet automatisch eens met de stelling, als een paard er oud mee wordt is het goed.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 09:50

cornelie"]
[quote="Aqua8horse"][quote="cornelie schreef:
Feit is wel, je weet niet hoe ze gepresteerd zouden hebben als ze op een andere manier hadden getraind Lachen


Nee, dat blijft een feit dat kan je natuurlijk nooit achterhalen. Maar gezien de uitslagen van het wetenschappelijk onderzoek en als je de logica goed begrijpt, is het niet zo moeilijk en logisch dat paarden die niet volgens het LDR systeem getraind worden beter zullen gaan lopen en presteren.
[/quote]
Wat ik van LDR denk laat ik maar in het midden en daar had ik het in principe ook niet over Bloos
Maar zwart wit gezegd, de 1 beweerd dat het super is omdat ze zo goed presteerd en de ander beweerd dat ze nog beter had kunnen presteren. En dat soort dingen zul je nooit te weten komen. Pas als je dat in een onafhankelijk onderzoek zou gaan uittesten waarbij zowel ruiter als paarden diverse trainingsmethodes zouden hanteren zou het misschien iets duidelijker worden.

En ook nog over dat drugsvoorbeeld. Ik houd het maar even op roken Clown Dat roken slecht is is toch algemeen bekend en ook wetenschappelijk vastgesteld. En tóch zijn er nog zat rokers die wel dik in de 90 worden. En aan de andere kant zijn er mensen die niet roken, volledig gezond leven en al op jonge leeftijd bv longkanker krijgen.
Dus ik ben het ook niet automatisch eens met de stelling, als een paard er oud mee wordt is het goed.
[/quote]

Dat kan inderdaad. Maar persoonlijk vind ik het belangrijk dat mijn paard plezier heeft, graag wil werken, zonder dwang lekker loopt en zeker geen pijn heeft en onnodig letsel oploopt. En dat het rijden achter de loodlijn slecht is voor een paard is al wetenschappelijk aangetoond en bewezen.
Daarbij komt dat ik het vreselijk vind om naar te kijken, die paarden geven duidelijk signalen dat ze het onplezierig vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:33

Paarden die stress hebben en onder druk en dwang staan kunnen niet op top-niveau presteren, stress en dwang staan presttaies juist in de weg, ook bij mensen. Dat laatste stukje wat een topper van een sub-topper onderscheid [en dan heb ik het hier over Olympisch niveau] is het karakter. Het paard moet het voor je willen doen, hij moet voor je door het vuur willen gaan, die paarden lopen op hun karakter!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:26

Jippie schreef:
Paarden die stress hebben en onder druk en dwang staan kunnen niet op top-niveau presteren, stress en dwang staan presttaies juist in de weg, ook bij mensen. Dat laatste stukje wat een topper van een sub-topper onderscheid [en dan heb ik het hier over Olympisch niveau] is het karakter. Het paard moet het voor je willen doen, hij moet voor je door het vuur willen gaan, die paarden lopen op hun karakter!


Zo is het.
En de rest die er kritiek op geeft:
Doe het dan eerst NA op jullie EIGEN manier.


En roken is slecht ja.
Maar dat heeft niks te maken met t voorbeeld dat iemand gaf over een drugsbaron die op een oneerlijke manier aan zijn geld komt......

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 08:11

Jippie schreef:
Paarden die stress hebben en onder druk en dwang staan kunnen niet op top-niveau presteren, stress en dwang staan presttaies juist in de weg, ook bij mensen. Dat laatste stukje wat een topper van een sub-topper onderscheid [en dan heb ik het hier over Olympisch niveau] is het karakter. Het paard moet het voor je willen doen, hij moet voor je door het vuur willen gaan, die paarden lopen op hun karakter!



Daar ben ik het helemaal niet mee eens.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:25

Aqua8horse"]
[quote="Jippie schreef:
Paarden die stress hebben en onder druk en dwang staan kunnen niet op top-niveau presteren, stress en dwang staan presttaies juist in de weg, ook bij mensen. Dat laatste stukje wat een topper van een sub-topper onderscheid [en dan heb ik het hier over Olympisch niveau] is het karakter. Het paard moet het voor je willen doen, hij moet voor je door het vuur willen gaan, die paarden lopen op hun karakter!



Daar ben ik het helemaal niet mee eens.
[/quote]


Daar ben ik het wel mee eens!!!
En mijn paard heeft ook problemen met zijn longen en wie kan dat bewijzen dat dat aan mijn rijden ligt?? Niemand!! mijn paard liep voordat hij last kreeg beter dan dat hij ooit HAD gelopen dus en als Anky haar rijden slecht is waarom rijd ze dan op top niveau?? En dan had Bonfire ook kapot gereden moeten zijn !!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 13:56

Heb jij dan in die paarden gekeken die allemaal zo getraind zijn? En kunnen jullie ook pijn meten? Als jullie dat nu graag willen geloven, moet je dat vooral doen. Ik zou zeggen lees de Paardenkrant van 23 december maar eens, op pag. 16. Die is er heel duidelijk over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:12

Jippie schreef:
Paarden die stress hebben en onder druk en dwang staan kunnen niet op top-niveau presteren, stress en dwang staan presttaies juist in de weg, ook bij mensen. Dat laatste stukje wat een topper van een sub-topper onderscheid [en dan heb ik het hier over Olympisch niveau] is het karakter. Het paard moet het voor je willen doen, hij moet voor je door het vuur willen gaan, die paarden lopen op hun karakter!

OK dan!
Een paard dat om wat voor reden ook niet goed in zijn vel zit kan misschien nog wel een basis proefje redelijk afleggen, maar een GP proef, nooit van zijn lang zal ze leven niet.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:14

runningkawa"]
[quote="Jippie schreef:
Paarden die stress hebben en onder druk en dwang staan kunnen niet op top-niveau presteren, stress en dwang staan presttaies juist in de weg, ook bij mensen. Dat laatste stukje wat een topper van een sub-topper onderscheid [en dan heb ik het hier over Olympisch niveau] is het karakter. Het paard moet het voor je willen doen, hij moet voor je door het vuur willen gaan, die paarden lopen op hun karakter!

OK dan!
Een paard dat om wat voor reden ook niet goed in zijn vel zit kan misschien nog wel een basis proefje redelijk afleggen, maar een GP proef, nooit van zijn lang zal ze leven niet.
[/quote]

mee eens

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:45

Mijn paard heeft CB en als hij om welke reden ook stres heeft of heeft gehad dan reageren zijn longen daar vrijwel direct op, daarom denk ik dat stres net zoals bij de mens wel degelijk invloed kan uitoefenen op het lichamelijke gestel.