Moet ik mijn pony nou laten chippen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Moet ik mijn pony nou laten chippen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 18:19

Nou heb ik al overal van alles gehoord en gelezen.
Maar nu is mijn vraag moet ik mijn haflinger merrie ook laten chippen en een paspoort aanvragen?
En wanneer is dit nou echt verplicht.
Ik rij geen wedstrijden met haar, ik rij gewoon bij onze stal in de bak en buiten.
En hoeveel kost het ongeveer?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast Bedankt

Groetjes, liefs en -xxx-jes van Anne

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 18:47

Nationaal paardenpaspoort verplicht per 1 januari 2004
Vanaf 1 januari 2004 moeten alle paarden, pony's en andere paardachtigen in Nederland door een paspoort en een chip geidentificeerd worden. Belangrijkste reden is het zorgen voor een uitbreiding van het aantal voor paarden beschikbare diergeneesmiddelen, zodat adequate behandeling van zieke paarden verder verbeterd wordt.

Via unieke identificatie wordt ook de voedselveiligheid geborgd. Verder gaat de identificatie onder meer diefstal en verzekeringsfraude tegen. Zo mogen er na januari 2007 geen paarden of pony's meer in Nederland zijn zonder paspoort en chip. Het betreft Europese regelgeving, behalve de transponderverplichting. Dat is een aanvulling van de Nederlandse overheid. Het Productschap Vee en Vlees (PVV) voert de regeling in medebewind uit.

Per 1 januari 2004 moet de eigenaar die een paard, pony of ezel over de openbare weg (per trailer of veewagen) vervoert, zorgen dat elk dier een paspoort heeft. Hierin moet bij de eerste medische behandeling van het paard na 1 januari 2004 worden opgenomen of het paard bestemd is voor de slacht. Als een paardenhouder de keuze maakt dat zijn gezelschapsdier niet bestemd is voor humane consumptie en dit is in het paspoort aangetekend, dan zijn meer geneesmiddelen beschikbaar.

Elk veulen, dat na 1 januari 2004 wordt geboren, moet binnen zeven maanden een paspoort en chip (transponder) hebben, net als de merrie. Het chippen wordt pas later in 2004 verplicht, na goedkeuring door de Europese Commissie van deze aanvullende nationale bepaling. Toch beveelt het PVV aan dit vanaf 1 januari 2004 vrijwillig te doen. De chip koppelt het dier uniek aan het paspoort.

Stamboekpaarden (2005) en hobbydieren (2006)

Los van de vervoersmaatre gel moeten alle paarden die voor 1 januari 2004 geboren zijn en bij een sportorganisatie of stamboek zijn ingeschreven en nog geen chip en paspoort hebben hiervan in 2005 worden voorzien. Ook voor deelname aan wedstrijden en keuringen is dit dan verplicht. In 2006 gaat deze verplichting in voor paarden voor hobby en recreatie die nog geen paspoort en chip hebben. Overigens hebben de meeste stamboekpaarden en -pony?s en de paarden die actief meedoen aan sportwedstrijden al een paspoort. Deze door erkende organisaties uitgegeven paspoorten blijven gewoon geldig.

Uitgifte, controle en handhaving

Nieuwe paspoorten worden uitgegeven door instanties die het PVV daartoe gemachtigd heeft. Dat zijn alle erkende stamboeken en de KNHS. De AID controleert naleving van de verordening. Overtreding van de regelgeving wordt behandeld door het tuchtgerecht van het PVV met boetes tot € 4.500,-.

Nadere infor matie

De folder 'elke viervoeter een eigen paspoort' voor paardeneigenaren beschrijft de regelgeving, kosten en geeft verdere benodigde informatie. U kunt de folder aanvragen via telefoonnummer (079) 368 79 31 en vanaf 18 december via de PVE-website www.nationaal paardenpaspoort.nl

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 19:27

Mijn haflinger is ingeschreven bij het haflinger stamboek, en ik rij geen wedstrijden, en rij ook niet met haar in de trailer.
Dus dan hoef ik haar pas in 2005 een chip en paspoort te geven klopt dat?

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:49

Jasper ,die link doet het niet,wat is de goede???

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:31

Volgens mij hoef je inderdaad pas in 2005 te chippen want je rijd geen concoursen etc.! Knipoog

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:24

ik zou het wel doen want vanaf 1 januari is het verplicht om je paard/pony te chippen

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 00:26


Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 00:33

Zamero schreef:
Mijn haflinger is ingeschreven bij het haflinger stamboek, en ik rij geen wedstrijden, en rij ook niet met haar in de trailer.
Dus dan hoef ik haar pas in 2005 een chip en paspoort te geven klopt dat?


Dat klopt dus. Op 1 januari 2005 moet je een paspoort hebben omdat je staat ingeschreven in het stamboek. Maar bedenk wel dat het altijd mogelijk kan zijn dat jouw Haffie in de trailer vervoerd moet worden, bijvoorbeeld omdat hij plotseling naar de kliniek moet. Niet dat ik nou meteen verwacht dat je wordt aangehouden en gecontroleerd wordt, maar je loopt dan het risico op een fikse boete.

Op 1 januari 2006 moeten alle paarden/pony's en ezels een chip en een paspoort hebben.

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:00

Zoals je kunt lezen is het pas verplicht in 2007, mits het voorstel wordt aangenomen in de EU.
Zeer waarschijnlijk komt het er NIET door omdat de andere Europese landen het teveel werk vinden om een waterdicht registratiesysteem op te zetten.
Voor paarden in de sport is de chip wel verplicht en voor de rest alleen het paspoort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:23

Chippen is NIET verplicht, een paspoort wel. En dat kun je ook in combi met een DNA-test doen, niet alleen in combi met chip.