Overgang M1 - M2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Overgang M1 - M2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 20:08

Ik heb inmiddels de punten bij elkaar gesprokkeld om M2 te mogen starten.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe de mensen die hier M2 of hoger rijden die overstap hebben ervaren...

Is het verschil heel groot of valt het wel mee?
Wat vond je de grootste verschillen met de M1?

Ik heb niet zo'n ontzettende dressuurster en ik zit me af te vragen wanneer ik nou het beste M2 kan gaan starten en waar ik extra op moet gaan letten.

Ik kan wel gaan wachten tot ik megahoge punten in de M1 ga rijden, maar dat zit er bij mij en mijn beestje toch niet in...
dan kunnen we wachten tot we een ons wegen Haha! !


Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:20

Mijn verhaal weet je nog wel. In de M1 steeds net aan punten bij elkaar gesprokkeld en de M2 reed ik in een week Almelo succesvol door.
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik de M1 met de oude proeven nog heb doorgereden die naar mijn idee wel moeilijker waren (scherpere wendingen in contra en travers zaten daar al in) en de M2 met de nieuwe.
Ik vond de overgang dus niet zo heel erg groot en moeilijk maar hoor ook wel andere verhalen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:33

Ik vond de overgang ook niet zo groot met de oude proeven, maar als ik nu de nieuwe m1 proeven lees lijkt met het verschil wel groter. Ik vond in de M2 alles best snel op elkaar en vooral voor me moeder was dat met voorlezen wel ff wennen!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:37

Ik vind het ook interessant om andere hun mening hierover te horen, want ik zit eigenlijk met hetzelfde dilemma als Nouvel. Van sommige hoor je juist dat de overgang erg tegen valt.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:38

Ik heb M1-M2 oude proeven gereden. En ik vond dat de M1 'moeilijker' was dan de M2, nou ja, moeilijker, zoals Fitzroy zegt: in de M1 moeizamer de puntjes dan in de M2!
Verder vragen ze volgens mij meer verzamelijk in de M2, dus hier meer aandacht aan besteden.. Als t goed is kent ie alle zijgangen al (SB en travers), dus daar moet t probleem niet in zitten.. Dus zo'n hele grote overgang is het volgens mij niet..
Veel succes in de M2!

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:17

In de M2 vragen ze al echt verzameling en is dan ook een echte voorbereiding op de Z proeven! en ook een uitgetrekte draf!
Ik vond de overgang niet echt een probleem behalve dan de travers dat kan ik nog steeds niet Haha!
Oefen thuis de rpoeven en als dat voor jouw gevoel goed gaat dan maak je gewoon die overstap!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 22:08

INkie schreef:
Oefen thuis de rpoeven en als dat voor jouw gevoel goed gaat dan maak je gewoon die overstap!



Ja, dat zat ik ook al te denken, gewoon eens een proefje thuis rijden en kijken hoe dat gaat.
Misschien dat ik het er dan in januari maar op ga wagen...


jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:17

ik vond de overstap opzich best groot en moest wel wennen, haalde alleen de eerste x geen wp, maar daarna steeds in de 160 gereden en afgelopen weekend zelfs alweer 2 wp. maar er zit nu dus travers in, keertwendingen, dat zijn voor mij wel de moeilijkste oefeningen nu, ze gaan steeds beter daar niet van, en ze vragen steeds meer verzameling, dat reed ik niet zo in de proef, omdat eigenlijk niemand dat doet bij de E-pony's, nu toch maar eens geprobeerd (na thuis veel geoefend te hebben) en dat ging echt relax. maar als je denkt dat het gaat en gewoon thuis eens een proefje rijd, waarom niet het is moeilijker maar wel leuker, heb je weer een nieuwe uitdaging.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 07:29

ik heb nooit moeite gehad met een klasse behalve de M2, ze zijn zo streng hier in de buurt(meestal) omdat ze het als voorbereiding zien voor de Z en niet willen dat iedereen in de Z terecht komt

ik ga van t voorjaar mooi over naar de Z1, volgens veel mensen hier in de buurt is de Z1 bijna makkelijker dan de M2(moet je wel beetje redelijk rijden, maar over t algemeen raadt iedereen elkaar hier aan om niet te lang in de M2 te blijven, ben je Z klaar en heb je je wp, dan meteen naar de Z1, omdat de M2 soms zo raar wordt gepunt)

maar opzich vind ik de oefeningen niet veel moeilijker van de M1-M2 maar je wordt wel strenger beoordeeld, iig hier in de omgeving

mensen die in de M1 bovenaan stonden, halen in de M2 lange tijd geen wp, en in de Z1 staan ze daarna meteen weer bovenaan

er zijn natuurlijk ook uitzonderingen, die wel de M2 doorvliegen, maar ik vindt tot nu toe de overstap van de M1-M2 het meeste tegenvallen van alle overgangen naar een hogere klasse

niet om je te ontmoedigen hoor, want ook ik heb toch wel ns prijs in de M2 en heb bijna mn wp voor het Z bij elkaar, dus dat gaat jou ook lukken

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:19

Ik hoor ook van veel mensen dat ze blij zijn om de M2 uit te kunnen en naar het Z1 te mogen. Schijnbaar is de grotere ring ook fijner om bepaalde figuren te kunnen rijden.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:01

Ik merk met jureren dat veel mensen toch moeite hebben met de overgang van de M1 naar de M2 sinds de nieuwe proeven.
De travers komt er nieuw bij, wat voor veel combinaties een moeilijke, zo niet onmogelijke opgave is.
Er wordt voor het eerst verzameling gevraagd en de overgangen mogen niet meer progressief gereden worden.
Ook de M2 proef met op X volte 10 meter in galop en daarna op X naar de stap, om op de hoefslag meteen weer aan te springen is voor grote paarden zo ongeveer een eenvoudige wissel en moeilijker dan wat vroeger in de M2 zat.
Neem tot slot de leuke oefening E afwenden, X volte 10 meter links, B rechterhand, B-F travers. Je moet dan snel omstellen en ook nog eens meteen de travers inzetten, was logischer geweest om bij B op de linkerhand te gaan en dan travers.
Kortom de M2 is in verhouding moeilijk, maar als je hem gewoon gaat starten ben je eerder Z1 en kan je weer opgeluchter ademhalen. Knipoog
Succes. Lachen

Navragen is beter dan afvragen.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:32

ik merk ook wel dat de juries momenteel veel strenger zijn, B.L1 en L2 was ik zo door steeds elke proef winst soms dubbel. M1 was de eerste paar keer geen winst omdat hij nogal eens wil schrikken en dan wegspringen en dat kan je je dan niet meer permiteren, maar daarna snel erdoorheen. Nu in de M2 vind ik echt dat er weinig winst wordt gegeven. Start vaak met een stuk of 7 mensen en dan zijn er soms maar twee of drie winstpuntjes gevallen. terwijl de meeste toch wel nette proeven laten zien vind ik dan. Zelf lukt het bij mij nog wel aardig, Wat ik merk waar ze erg op letten is niet zozeer de verzameling (natuurlijk moet je het wel een beetje laten zien_) maar meer de lengtebuiging in travers en SB.
Ook is het zo dat alle oefeningen veel sneller op elkaar volgen dan in de M1 dus dat is wel even wennen.
Denk dus dat de moeilijkheid hem niet zozeer in de proef zelf zit maar meer in de hoofden van de juryleden


http://www.equi-unity.nl als paarden je passie zijn.......

3e graads instructrice Rechtrichten (academische rijkunst)

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-03 12:53

Jasmijn schreef:
Kortom de M2 is in verhouding moeilijk, maar als je hem gewoon gaat starten ben je eerder Z1 en kan je weer opgeluchter ademhalen. Knipoog
Succes. Lachen


Haha, daar zit wat in!
Gaan met die banaan dus...

Bedankt voor jullie tips trouwens allemaal, ik weet nu een beetje waar ik op moet gaan letten en waar de moeilijkheden zitten!

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:04

Ik zit in hetzelfde schuitje Nouvel, ik heb er nu 14 in de M1, en heb deze winter nog wel wat wedstrijdjes te gaan. Ik weet echt niet of ik al over zou moeten gaan, ik wil wel graag, want ik wil graag naar het Z, maar ik heb geen zin in iedere keer 145 punten. De meeste dingen gaan goed, zoals contragalop, ik kan hem alle kanten opsturen in de contragalop, en keertwendingen enzo. Travers moet wel nog veel beter. Maar ik denk toch dat je het alleen red als je inderdaad ervaring op gaat doen in je nieuwe klasse. Gewoon gaan starten dus, en rustig wachten op de winstpunten die zeker een keer komen!

Ehmja??

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:35

ik kan nogsteeds geen goede wending om de achterhand laten zien, start ook niet heel vaak, laatste tijd wel weer wat vaker gelukkig, en ben nu toch M2+8, dus er is nog hoop voor iedereen hoor Knipoog

al gaan mn galoponderdelen en de middendraf etc altijd goed, en de travers&schouderbinnenwaarts wisselt weleens of het wel/niet goed gaat, net zoals achterwaarts

maar ja hij kan enorm strekken, dus middenstap, middendraf, uitgestrekte draf en middengalop leveren meestal hoge punten op

maar voordat die zijgangen er echt goed op zitten zie je mij ook geen Z1 proef starten hoor, train thuis eerst net zo lang tot ik een goed genoege Z1 proef kan laten zien voor ik over ga

maar ja, ook als ik soms wel alles goed heb laten zien, behalve wending om de achterhand, krijg ik nog weleens weinig punten, en dan heeft nr1 er 150 ofzo, maar ja, t is en blijft een jurysport, en zo'n jury heeft dan vast en zeker een goede reden om iedereen zo weinig punten te geven

maargoed, ook al gaat dus niet alles goed, je kan dan ook nog leuk meekomen in de M2 hoor, gewoon gaan starten dus!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 18:22

Ik heb geen problemen gehad met de overgang. De proeven steken logisch in elkaar en alles gaat wat sneller maar zo blijf je ook makkelijker geconcentreerd op de proef. Als je een nette travers en keertwending kunt laten zien moet je gewoon over gaan.

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 13:01

Bij mij gaat het precies hetzelfde als bij Renske 20
ik scoor altijd hoog op de galoponderdelen en middendraf maar travers/sb wisselen en die keertweningen willen soms ook niet lukken...

............

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:46

Bij mij was dat juist andersom, op alle zijgangen scoorden we prima, daarom was t appuyement ook geen probleem..
Daarentegen de midden/gestrekte en middengalop juist weer minder. (middenstap weer wel).

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:49

Eigenlijk heb ik bij geen 1 klasse verhoging enorm verschil gemerkt.
Je bent daar thuis al een poos op aan het trainen en je gaat over als je denkt dat je de gevraagde oefeningen beheerst.
Ga je te vroeg, dan kom je idd jezelf vaak tegen, maar heb je wat meer geduld valt dat vaak wel mee.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:51

Ik vind M2 een rottige klasse. M1->M2 vind ik de grootste stap. Groter dan M2->Z1.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:57

Ik vond die overgang eigenlijk niet zo heel groot, maar ik hoor wel van sommige mensen dat ze er moeite mee hebben omdat het al een soort voorbereiding op het Z is. Er wordt verzameling gevraagd en je moet uitgestrekte draf. De oefeningen veranderen niet zo heel veel, alleen travers komt erbij en de keertwending wordt een kwart groter. Ik zou ook gewoon thuis een keer zo'n proefje oefenen en kijken hoe dat gaat Lachen

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 11:20

Ik denk inderdaad dat je het meeste moet oefenen met de travers en de keertwendingen!! Dat zijn echt de oefeningen die maar weinig pony's (bij ons dan, paarden is ook niet al te best) goed beheersen. Als dat goed gaat heb je al een streepje voor op de anderen. Verder moet je paard inderdaad goed aan de hulpen staan. Ik denk als je in het M1 niet echt hele hoge punten haalt steeds, dat je het ook wel even moeilijk krijgt in het M2, maar uiteindelijk gaat het vast wel beter!!! Veel succes!!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 17:15

Nouvel schreef:
ik zit me af te vragen wanneer ik nou het beste M2 kan gaan starten en waar ik extra op moet gaan letten.


Als je goed scoort in het M1 en toch wel steeds rond de 2 winstpunten zit dan kun je het wel een keertje proberen toch?
Ik weet bij de nieuwe proeven niet wat er extra in komt maar de onderdelen van het M1 zullen wat beter uitgevoerd moeten worden en zullen zwaarder beoordeeld worden...

She's my lady Lovers


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Melzazu, sariba en 13 bezoekers