Kunnen paarden goed zien in het donker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 20:36

Er was laatst een topic over of paarden kleuren kunnen zien, ik vraag me nu dus af hoe paarden in het donker zien en of ze dat goed kunnen. Misschien even een domme vraag maar is het gevaarlijk als je gaat springen in het donker maar wel met baklampen aan? Niet dat ik dit van plan ben ofzo hoor maar dat heeft er dan ook weer mee te maken hoe ze zien in het donker.

Iemand die het weet?

Gamble


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:56

ben niet zeker, maar ik denk het niet aangezien sommige paarden al schrik hebben van hun eigen schaduw. Dat komt omdat paarden een slecht dieptezicht hebben, waardoor ze een donkere schaduw wel eens durven aanzien als een zwart gat. Daarbij voelen mijn paarden zich alles behalve op hun gemak als ze ergens in het donker zitten. Als ik bv met Evita ga rijden en de zon staat nog aan de hemel, is er geen probleem. Maar als drie kwartier later de zon zowat verdwenen is en het begint donker te worden is ze helemaal niet meer op haar gemak en verschrikt ze veel vlugger. Prima volgt mij overdag zowat overal, maar als ik 's avonds ergens naartoe wandel sloft ze mij achterna tot een gegeven punt waar het te donker werd, en dan keert ze in galop terug naar het licht bij de stallen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

MarkvdMeulen
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:58

paarden kunnen redelijk goed zien in het donker het is niet zo dat ze echt alles zien maar in ieder geval meer dan ons dit komt door dat paarden acher hun ogen een soort spiegel hebben deze weerkaatst het ligt en komt het dus dubbel op binnen en ddardoor kunnen ze iets beter zien als ons

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:03

Mijn paarden rennen wel eens in het donker de wei in (net ook weer).
Ze galopperen gewoon en springen over de plassen.
Heb wel gelezen dat ze slecht tegen de overgang van licht naar donker kunnen en omgekeerd. Kijk maar hoe lang ze met hun ogen knipperen als je het licht aandoet in de stal als het buiten al donker is.

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:05

Paarden kunnen in het donker beter zien dan wij. Ik zou alleen niet springen als het niet nodig is. Bovendien weet ik niet hoe fel je bakverlichting is?
Dat ze in het schemer eerder schrikken komt ook door hun instinct, dat is de periode dat roofdieren bij voorkeur jagen...

Je suis Charlie.


Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:20

Mijn paard is aan 1 oog blind en heb zelfs nachtritten gemaakt. Ik ben zelf hardstikke nachtblind dus mijn paard ziet in elk geval meer dan ik in het donker, ondanks het feit dat hij 1 oog moet missen.
Ook rijden in de bak 's avonds met erg matige verlichting gaat goed. We hebben ook in het pikkedonker in de bak gereden. Ik had een koplamp op mijn cap. Dat ging ook goed. Volgens mij zien ze dus helemaal niet onaardig.

In het land der blinden is eenoog koning!

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:21

paarden zien in het donker beter dan mensen. Springen zou ik niet doen in een slecht verlichte bak, maar dressuurrijden kan wel.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:21

Een tijd geleden maakt ik met michelle ook ritten in het pikkedonker (alleen) op weggetjes waar dus geen verlichting was, met haar was dit geen probleem, ze wist de weg en hoefde niks te doen, nou moet ik zeggen dat ik het niet zo gezellig vond hoor zo in het donker Tong uitsteken maar goed ik weet niet hoe andere paarden zijn in het donker.

Iig zou ik niet zo snel springen met alleen baklampen aan, maar ik weet niet hoe fel jullie baklampen zijn natuurlijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:38

Volgens mij zien ze prima, in de zomer als het erg warm is ga ik nog wel eens op de hei rijden als ik uit de late dienst kom (zo rond 23:30).
Ik moet dan eerst een stuk door het bos en dat is stikdonker maar de paarden reageren daar helemaal niet op en stappen net zo door als overdag.
Op de hei kun je alles goed zien, vooral bij volle maan en dan galoppeer ik gewoon over de brede paden.
Op de smalle paden ben ik wel voorzichtiger maar dat is meer voor mijn eigen gevoel Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers