teuntje heeft zijn kaak gebroken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

teuntje heeft zijn kaak gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 19:57

hoi,

vandaag heb ik niet zo'n fijne ontdekking gedaan: mijn shet teuntje heeft zijn kaak gebroken. hij heeft gisteren waarschijnlijk een klap gehad van een ander, en die klap is nogal ongelukkig terechtgekomen.

de dierenarts heeft pijnstillers en antibiotoca toegedient, het is nl flink onstoken. maandag moet ik bellen met de stand van zaken en een afspraak maken voor rontgenfoto's.

waarschijnlijk wordt het een operatie, maar dat kan pas als de ontsteking weg is.

heeft iemand anders hier misschien ervaring met iets dergelijks?

groetjes ilona

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 02:39

Wij waren vorig jaar op vakantie met de rijvereniging. We waren toen bij Lisiduna. We kwamen er op een ochtend achter dat een paardje van ons zijn kaak had gescheurd, niet gebroken, maar was dus wel een breuk. Nog steeds weten we niet hoe het is gebeurd, hij had alleen maar op stal gestaan. DA daar geweest, gekeken, en constateerde dat er niet veel aan te doen was. Het was dus gescheurd en het was gewoon wachten....
Ik had wel mega vraagtekens boven mijn hoofd toen er aan de DA gevraagd werd of er nog op te rijden viel. Ja, dat kon dus, mits bitloos.
Dat werd dus ook gedaan... zadel op, hoofdstel om (zonder bit) en hoppakee, naar het strand. Ik had dat dus niet gedaan. Zo`n paard zal zich niet lekker gevoeld hebben met een gescheurde kaak, ookal hang je er geen bit in. Maar ja, ik was niet de enige met vraagtekens.
Heel veel sterkte met Teuntje, ik hoop dat alles snel geneest.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 08:28

Mijn buurvrouw heeft het gehad met haar shet, die is naar utrecht gebracht en moest uiteindelijk pennen in zijn kaak om alles weer goed te krijgen. Was wel een dure operatie. Sterkte met teuntje

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 10:53

Beterschap!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 10:58

Sando schreef:
Ik had wel mega vraagtekens boven mijn hoofd toen er aan de DA gevraagd werd of er nog op te rijden viel. Ja, dat kon dus, mits bitloos.
Dat werd dus ook gedaan... zadel op, hoofdstel om (zonder bit) en hoppakee, naar het strand. Ik had dat dus niet gedaan. Zo`n paard zal zich niet lekker gevoeld hebben met een gescheurde kaak, ookal hang je er geen bit in. Maar ja, ik was niet de enige met vraagtekens.
Heel veel sterkte met Teuntje, ik hoop dat alles snel geneest.


En jullie hebben vervolgens het paard gewoon meegenomen naar buiten......... ? Ik had A. een zeer ernstig gesprek gehad met de directie daar en B. de dierenbescherming ingelicht....... Ik heb al niet zo een hoge pet op van Lisiduna, wat een poedersuikerstal zeg, bah........ en jullie Bah omdat je er niks aan gedaan hebt.... bah

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 10:59

Zielig voor Teuntje, geef m maar een heeelee dikke knuffel

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:01

gijsenkim"]
[quote="Sando schreef:
Ik had wel mega vraagtekens boven mijn hoofd toen er aan de DA gevraagd werd of er nog op te rijden viel. Ja, dat kon dus, mits bitloos.
Dat werd dus ook gedaan... zadel op, hoofdstel om (zonder bit) en hoppakee, naar het strand. Ik had dat dus niet gedaan. Zo`n paard zal zich niet lekker gevoeld hebben met een gescheurde kaak, ookal hang je er geen bit in. Maar ja, ik was niet de enige met vraagtekens.
Heel veel sterkte met Teuntje, ik hoop dat alles snel geneest.


En jullie hebben vervolgens het paard gewoon meegenomen naar buiten......... ? Ik had A. een zeer ernstig gesprek gehad met de directie daar en B. de dierenbescherming ingelicht....... Ik heb al niet zo een hoge pet op van Lisiduna, wat een poedersuikerstal zeg, bah........ en jullie Bah omdat je er niks aan gedaan hebt.... bah
[/quote]

AMEN

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:49

Ho eens even. Het is niet mijn paard en ik ga daar de dierenbescherming niet voor inlichten hoor. Wat moeten die eraan doen ?En waarvoor een gesprek met de directie ? Hieruit maak ik op dat jullie denken dat dit paard van de stal was.
Het paard was niet van Lisiduna. Dan daarbij gingen wij in groepen naar buiten, en de eigenaresse van het paard reed niet eens met mij mee.
Dus, Bah omdat wij er niets aan gedaan hebben vind ik niet erg aardig klinken. Wij gaan uberhaupt never nooit mer terug naar Lisiduna. Onze verhalen hebben hier ook uitgebreid gestaan. Verschrikkelijke stal.
Maar dit staat even los van het gescheurde kaak verhaal.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:01

Sando schreef:
Ho eens even. Het is niet mijn paard en ik ga daar de dierenbescherming niet voor inlichten hoor. Wat moeten die eraan doen ?

Niks, meid helemaal niks. Het is volkomen normaal om op een paard met een scheurbreuk in zn kaak te rijden......


En waarvoor een gesprek met de directie ? Hieruit maak ik op dat jullie denken dat dit paard van de stal was.
Het paard was niet van Lisiduna.

Het was dus een eigen paard van jullie????, Daardoor heeft ie er niet minder last van hoor


Dan daarbij gingen wij in groepen naar buiten, en de eigenaresse van het paard reed niet eens met mij mee.

Deze zin snap ik niet

Dus, Bah omdat wij er niets aan gedaan hebben vind ik niet erg aardig klinken. Wij gaan uberhaupt never nooit mer terug naar Lisiduna. Onze verhalen hebben hier ook uitgebreid gestaan. Verschrikkelijke stal.
Maar dit staat even los van het gescheurde kaak verhaal.


En idd nog steeds bah.... al is het alleen maar omdat je het schijnbaar normaal vind dat een paard met een gebroken kaak gereden kan worden EN omdat je er niks van gezegd heb.

Sorrie

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:51

Wie zegt dat ik er niets van gezegd heb ? Waaruit concludeer jij dat ? Of ik het normaal vond. Absoluut niet. Dat heb ik al gezegd.
Maar nogmaals, het is niet mijn paard en als ik er andere er iets van zeggen en zij houdt zich vast aan de dierenarts en wil perse rijden.... dan ben ik uitgepraat. Nee, omdat het een eigen paard van ons was is de pijn inderdaad niet minder, maar dan is het wel even een ander verhaal geworden. En ze reed mee in een andere groep. Ik had haar niet in mijn groep willen hebben. Overigens scheen het paard zich wel te vermaken, stond ik van te kijken. Maar nogmaals, ik heb wel degelijk iets gezegd en ik vond het niet normaal. Dus je kunt je best wat inhouden hoor.
denk je trouwens dat de dierenbescherming komt voor een prive paard wat zijn kaak heeft gescheurd ? De Dierenarts heeft zelf gezegd dat er op gereden kon worden. Daar doet de dierenbescherming niets aan. Ervaringen met de dierenbescherming ? denk het niet, want die doen zowiezo al bar weinig. Dan moet je toch echt bij andere instanties zijn.
Maar ik laat het hierbij, zet maar neer wat je wilt. We zijn hier Fjord-Ido`s topic aan het verzieken en dat is niet de bedoeling. Jij was er niet bij in Zeeland, dus allerlei dingen hier neerzetten die kant nog wal raken is niet echt nodig hè ?

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 18:58

astridh schreef:
Mijn buurvrouw heeft het gehad met haar shet, die is naar utrecht gebracht en moest uiteindelijk pennen in zijn kaak om alles weer goed te krijgen. Was wel een dure operatie. Sterkte met teuntje


ach dat duur maakt mij niet zo heel veel uit, die pijn in mijn portemonee kom ik wel weer overheen. ik ben al blij om te horen dat het dus wel weer goed kan komen! hij eet gelukkig goed (slobber). morgenochtend moet ik de dierenarts praktijk bellen om een afspraak te maken voor rontgenfoto's.

groetjes ilona

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:13

Bij ons op stal was er vorig jaar ook een paard dat zijn kaak had gebroken. Ik weet niet precies hoe dat gebeurde, maar wat ik ervan mee had gekregen is dat hij zonder toezicht ( Boos! ) vast stond aan een halster + touw en toen is gaan hangen. Daarbij op de een of andere manier zijn onderkaak in het halstertouw gekneld waarbij deze brak. Dat paard is toen idd geopereerd en de breuk is met een soort beugel van pinnen en ijzerdraad gefixeerd. Het is uiteindelijk vrij snel en mooi genezen.

Ook heb ik bij mijn vorige stal meegemaakt dat een hengst werd losgegooid met een ruin omdat de eigenaren dachten dat ze zo leuk samen speelden (wederom Boos! en ) De ruin, die een stuk forser was dan de hengst, trapte deze tijdens een uit de hand gelopen spelletje vol op de onderkaak. Resultaat was een gebroken kaak. Dit paard werd ook geopereerd en kreeg zelfs een drain. Dit duurde ook iets langer voordat het genezen was, waarschijnlijk omdat de breuk iets gecompliceerder was. Maar ook hier kwam het weer helemaal goed.

Hoop dat je hier wat aan hebt en een dikke knuffel voor Teuntje. Ach gut

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 20:45

Ik ken een hele goede kliniek voor dit soort operaties, kijk eens op www.tierklinik-hochmoor.de Deze kliniek is echt heel goed, en een stuk goedkoper dan in Nederland!

Wat zielig voor de pony, geef hem maar een dikke knuffel! Scheve mond

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:18

hoe moet hij dan eten? lijkt me echt heel naar....sterkte ermee

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:37

Ja dat vraag ik me ook af, Turbotinker... Arm beesie, ik hoop dat hij de slobber na zoveel weken nog lust Haha!

Tja en ik vind toch dat het Bah is dat er een paard met een gebroken kaak wordt meegenomen, een bitloze optoming, welke dan? Er zijn er ook die op de zijkant van het hoofd werken en alles drukt toch op de kaak? Even mijn anatomie naslaan.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:59

Pauline schreef:
Tja en ik vind toch dat het Bah is dat er een paard met een gebroken kaak wordt meegenomen, een bitloze optoming, welke dan? Er zijn er ook die op de zijkant van het hoofd werken en alles drukt toch op de kaak? Even mijn anatomie naslaan.


Als ik me niet vergis, heeft ze haar paard gewoon gereden op een halster. Beest is erg braaf.

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 20:32

Pauline schreef:
Ja dat vraag ik me ook af, Turbotinker... Arm beesie, ik hoop dat hij de slobber na zoveel weken nog lust Haha!


ik probeer te varieren. vandaag heeft hij slobber met gerapste worteltjes erin gekregen en gisteren met geraspte appel.

morgen rontgenfoto's laten maken. ik ben benieuwd. de ontsteking baarde de dierenarts wel erge zorgen. ze was echter wel blij dat hij nog zo goed eet. hij weet op de een of andere manier zelf nog wat hooi naar binnen te werken en hij staat de hele dag te grazen... voor zover hij iets naar binnen krijgt.
hij ziet er eigenlijk helemaal niet zo ongelukkig uit!

maar ja... morgen maar even afwachten!

ik vind het wel heel spannend.... slaap al vanaf zaterdag slecht...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 08:51

Mijn paard heeft niet zijn kaak gebroken maar wel zijn schedel. Dit is 's nachts gebeurd en ik wist het niet. Ik merkte zelfs zo weinig dat ik gewoon ging rijden, toen ook nog niks gemerkt. ( en ja, ik heb mij vreselijk schuldig gevoeld toen ik dat eenmaal wist)
Heel veel beterschap gewenst!!!!!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:30

Onze nu tweejarige ruin (toen nog hengst) heeft afgelopen voorjaar zijn kaak gebroken na een trap van een merrie. We kwamen er pas achter toen hij weer thuis kwam; hij stond toen het gebeurde bij iemand anders in het land (was uitgebroken en bij die merrie in de wei gesprongen). Kennelijk heeft hij er weinig last van gehad en is het niet gaan ontsteken, anders hadden degenen die toen voor hem zorgden het wel gezien. Zelf kwam ik er ook bij toeval achter, toen ik hem wat onder zijn hoofd kriebelde. Het is gewoon vanzelf genezen; hij heeft er geen enkele last meer van. Er zit alleen nog een kleine bult onderaan zijn linkerkaak (bindweefsel of kraakbeen). Heb het ook aan onze dierenarts laten zien, die was wel verbaasd dat het zo snel vanzelf genezen was.
Als er een ontsteking bij komt, of als de breuk niet heelt door een losse botsplinter o.i.d. moet er natuurlijk we wat aan gedaan worden. Maar bij ons paard was dat gelukkig niet nodig. Bikkels he, die IJslanders Haha!

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 19:37

hoi allemaal,

woensdagochtend ben ik dus met teuntje naar de kliniek geweest. om kwart over negen waren we ter plaatse.

de eerste twee röntgenfoto's mislukte, maar de volgende twee foto's waren goed. we konden op de foto's de breuk goed zien. de breuk zit aan de rechterkant van de onderkaak, vrij ver naar achteren (waar de kiezen zitten). de kaak was echt door het midden en er was ook een stuk van de kaaktak afgebroken, en daar was het gaan ontsteken.

toen we daar met de dierenarts over de breuk stonden te praten kwam er ineens een enorme kledder geelrooie smurrie uit teuntje, ik dacht eerst dat het uit zijn mond kwam maar later voelde de veearts aan zijn kaak en toen bleek dat de ontsteking naar buiten was doorgebroken.

de hulp van de veearts heeft daarop teuntje zijn hoofd geschoren en toen kwam de wond tevoorschijn. ze heeft het ontsmet en teun een flinke penicilineprik in zijn billen gegeven.

verder was het zo dat de breukdelen al zo netjes op elkaar zaten, zodat de veearts dacht dat het uit zichzelf weer goed zou helen. alleen het losse stukje moet eruit, maar dat zit midden in het ontstekingsgebied, dus met een beetje mazzel stoot het lichaam dat losse stukje zelf af en zal het er dus uitzweren.

gisteren en vandaag heb ik teuntje nog twee penicilineshots toegedient en vandaag liep hij te rennen en te springen, hij voelt zich overduidelijk een stuk lekkerder.


hij moet nog wel twee maanden slobberen en dan nog eens terug naar de kliniek voor controlefoto's.

goed nieuws toch??

groetjes ilona

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 19:48

Wat naar voor teuntje zeg!
Maar het verhaal lijkt goed af te lopen, gelukkig.
Sterkte.

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:06

jeej wat erg zeg! hopen dat het snel overgaat.
sterkte

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:46

Citaat:
goed nieuws toch??


Da's idd goed nieuws! *duimt dat het allemaal goed geneest*

Sterkte ermee.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:59

Gelukkig Iloon..
Het gaat helemaal goed komen!

Ow ja ik heb de fotoos van onze kerstavond buitenrit..
Haha, hebben echt voor l u l gereden.. Haha!

Ik stuur ze je wel toe via msn..
Ow ja en zouden we puk in deze vakantie
een keertje voor het karretje kunnen zetten aub?

Kuszz Iloon..

Bopper
Berichten: 203
Geregistreerd: 31-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 20:40

hee iloon... ik heb die luxe van kerstvakantie niet hoor!!! hahaha! ik moet gewoon werken!