eenvoudige galop wissel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 15:07

Ik ben met Kawa dus bezig met de eenvoudige galop wissel.
Op de volte gaat het perfect.
Hij gallopeert dan ook goed verzameld en springt dus lekker onder. Op dat moment is de overgang naar de stap heel netjes.

Nu het probleempje.
Ik krijg hem op er op een rechte lijn net niet zo fijn onder gereden en is de overgang naar de stap ook niet lekker.
Nu ga ik op de volte en ga 2 passen en recht uit en vraag dan de eenvoudige galop wissel en dit hoop ik zo uit te breiden.

Maar hier verdoezel ik het eigenlijke probleem van het gewoon niet verzameld genoeg blijven op de rechte lijn.
Wie heeft er tips om dat toch makkelijk voor elkaar te krijgen.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 15:37

Tijdens je galopwerk veel binnen de hoefslag rijden zodat hij recht tussen je benen galopeert en verzameld blijft.en dat kun je varieren van 2 meter tot 10 meter binnen de hoefslag.

Pax
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-08-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 15:41

Het kan zijn dat je paard zich spant omdat tie wel kan raden wat er komen gaat. Hij blokkeert dan de rug zodat de overgang in drie stukken gereden wordt. Het beste is dan om schijnovergangen te maken, dus net doen of je wilt gaan stappen en voor dat tie zich strak gaat maken weer kuit geven voor de galop. Dit moet je net zolang herhalen totdat je paard zich niet meer spant tijdens het terugrijden. (op zit en kuiten met herhaald korte druk op de teugels).
Wat ook nog wel eens wil helpen is je paard terugnemen tot verzamelde galop en dan de laatste passen de achterhand naar buitendrukken en hem zo in de stap laten "vallen". Paard blijft dan wel ontspannen, nadeel is dat hij dan afwijkt van de rechte lijn en daar gaat het om.
Succes ermee en sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 16:14

Als je zover bent wat Mytens omschrijft dan kun je ook proberen vierkante voltes te galloperen, is ook nog goed voor de verzameling vanwege het steeds wenden.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 20:13

Schijnovergangen zoals al eerder genoemd zijn zeker goed en vooral als je je paard dan wat schouder-voor rijdt. Probeer eens vanuit een middengalop op de lange zijde terug te komen en vlak voor de hoek de overgang naar stap te maken.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 22:52

Ik herken dit probleem, heb hetzelfde. Ik voel wel wat het probleem is, ze loopt dan teveel 'onder me door', ze is niet genoeg aan m'n zit. Ik wacht dan gewoon tot het lukt eigenlijk, rij steeds weer een nieuwe wending en een nieuwe rechte lijn. Dan lukt het (soms).
Het kunstje alleen rijden lukt ook wel op de rechte lijn, ben benieuwd wat de jury daar morgen van gaat vinden, of ze moet ineens perfect aan m'n zit blijven in de proef.
Die vierkante voltes van Lov ga ik eens proberen!