rechtergalop....hoe moet dan ook alweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

rechtergalop....hoe moet dan ook alweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 21:02

Karan en ik hebben vandaag weer eens les gehad. Ik moet de buitenteugel er beter bijhouden. Daarom moeten karan en ik een beetje zoeken. Het is wennen voor beide. Hij gaat wel beter lopen.

Omdat hij dan wel eens scheef wil gaan lopen, wil ik hem weer corrigeren, door de binnenteugel strakker te houden. dat doe ik nu dus niet en dat gaat prima. Even wennen he?

Hij heeft nu wel de neiging om rechtsachter wat korter te maken. Ik moet die dus wat actiever maken.

Maar na een tijd hard werken. (op een hele andere manier dan anders) ik heb al in geen maanden geen les meer gehad.

Maar goed. De rechtergalop. Hij doet het niet meer. (kwartje op?)

Hij springt steeds links aan. Ik heb mijn buitenbeen al wat verder naar achteren gelegd, minder ver, helemaal naar voren, maar niets hielp.

Ik heb hem even door laten galopperen op een kleine volte met stelling naar binnen. Maar dat maakt hem niet uit. Zelfs in stap aangalopperen gaat niet rechts. Ik krijg hem wel enkele keren goed en beloon hem dan. maar dat is meer toeval denk ik.

Meteen terug en weer aangalopperen werkt ook niet. Ik weet het niet.

Ik heb morgen een wedstrijd en het zou toch wel fijn zijn als we goed zouden kunnen galopperen.

Iemand de gouden tip?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:38

Niet zoeken naar een kortetermijnoplossing. Dit probleempje los je niet nog effe voor morgen op. Dat zou jij zo onderhand ook kunnen weten, lijkt me.
Accepteer morgen gewoon die 3 voor verkeerde galop op 1 hand, en werk er in de training rustig aan met geduld en doorzettingsvermogen.

Ook voor jou geldt een gezegde dat wij op het westernforum regelmatig gebruiken:
Do you want it fast, or do you want it to last?


Veel plezier morgen en onthoud: 1 onderdeel verpesten is geen enkel probleem in een verder netjes gereden proef!!!!!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:49

Ik heb er wel een "oplossing" voor maar als ik dat hier neer zet krijg ik heel Bokt over me heen geloof ik...
Maar dan nog leer je het niet in een dag, duurt toch wel een paar dagen voor dat de meesten het in de gaten hebben.

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:51

Dan ben ik wel heel benieuwd naar jouw oplossing Feetje....
Ik weet voor 100% zeker dat ik die rechtergalop er wel inkrijg op een manier dat ik Bokt ook niet over me heen hoef te krijgen, omdat het gewoon fatsoenlijk aangeleerd kan worden bij elk paard.
Dussssss...... wie A zegt moet B zeggen.... Hoe zou jij dit dan oplossen?

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:56

Ik heb met mijn haflinger ook een maand lang liggen klooien met die galop.
Op een gegeven moment was ik het gewoon helemaal zat.

Aanlaten springen in galop, (het ging om de rechtergalop) ze sprong links aan.
Stuk of 6 rondjes lekker lang rechtsom in de linkergalop laten galopperen.
Teruggenomen, opnieuw aangesprongen, meteen goed en nooit meer problemen mee gehad.
Een jaar erna heeft ze het nog eens geprobeerd, weer zo gedaan en sindsdien is ze het niet meer vergeten.

Zo ook mijn lease pony die ineens niet meer linksom kon galopperen.
En na drie dagen snapte hij het weer Ach gut

Misschien is dit wel helemaal niet zo erg ofzo, maar tegenwoordig krijg je algauw half Bokt over je heen, dus zet ik het bij voorbaat erbij

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:00


(sorry oneliner, maar dit is dusdanig simpel dat zelfs ik er stil van word)

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:05

Hm... wat Feetje zegt klinkt opzich wel als iets dat je kan proberen. Van een paar rondjes verkeerd galloperen krijgt ie denk ik niets, en als ie er moe genoeg van geworden is kan goed aanspringen wel eens doorkomen als de makkelijke optie.

Ben het wel met Sonja eens dat je dat niet nog voor je wedstrijd moet gaan proberen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 23:27

Heike schreef:
Ik heb hem even door laten galopperen op een kleine volte met stelling naar binnen. Maar dat maakt hem niet uit.



Hmm dat heb ik dus ook geprobeerd. maar mijn dappere Karan doet het nog steeds verkeerd hoor. Hij heeft gewoon helemaal geen moeite met de contra galop. Die we trouwens ook aan het oefenen (zijn geweest)

Echt gewoon stug verkeerd doorgaan hoor. Dus zelfs met heel veel stelling. Maar goed. Ik weet dat het me voor morgen niet meer gaat lukken. En daar heb ik me bij neergelegd.

De rest gewoon negens he?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:30

Wat ook nog wel wil lukken: veel stelling vragen, lichtrijden op het verkeerde been en dan in de galop aanspringen.

Sowieso veel stelling vragen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:12

Misschien helpt het als je je aan het begin van de les al goed bezig houd met de stelling? Het zou natuurlijk buiten de eigenwijsheid van Karan om ook stijfheid kunnen zijn.
Goed los werken en veel stelling vragen.
Lichtrijden op het verkeerde been kan voor veel paarden ook een oplossing zijn.
Gister avond had ik springles op Belisar en hij heeft met hand veranderen nogal moeite zijn lange lijf onder controle te houden, ook het feit van zijn stijve lijf werk niet mee. Om te zorgen dat het niet te over haast ging ben ik iets langer door gereden op het verkeerde been. Later heb ik iets meer stelling gevraagt en ben toen op het goede been gaan licht rijden.

Hoe springt Karan aan de longe aan? Als hij het dan ook doet zou het ook een belemmering van jou kunnen zijn.

In iedergeval oefenen, oefenen en oefenen. Helaas, voor de wedstrijd voor vamdaag zal je dat niet meer lukken, daar is Karan té eigenwijs voor Knipoog (maar wel lief hoor Knipoog)

In iedergeval al heel veel succes vanmiddag!

[Edit] Ik heb morgen veranderd in vandaag/vanmiddag, had niet in de gaten dat het al zo laat/vroeg was Bloos

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:32

Als je heel veel stelling naar binnen vraagt, kan het juist gebeuren dat je de buitenschouder vrij spel geeft, vooral omdat Heike al aangeeft het moeilijk te vinden om steeds contact te houden op de buitenteugel. Ik heb wel eens een paard heel rustig met contrastelling aan laten springen, verleiden om de binnenschouder voor te laten gaan. Dat helpt sowieso om de binnenteugel goed lucht te laten geven, want dat moet wel.

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:51

Ik ben het met Lovely eens, zorg ook dat je wat meer gewicht hebt op je linkerzitbeenknobbel en ga vooral niet naar het binnenbeen kijken om te kijken of je goed aanspringt. Kijk juist de andere kant op!!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 02:23

Buitenstelling en binnenhand opzij. Zo maak je de schouder vrij om naar voren te komen.

Dat langer blijven doorrijden op de verkeerde hand is ook een oplossing. Maar dan moet je wel tempo maken, zodat het paard doorheeft dat het makkelijker is om in de goede galop te lopen. Blijf daarbij op de volte.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 02:59

Als je "voor straf" in de verkeerde galop door wilt rijden, dan is tempo ook belangrijk voor de takt. Een paard dat de macht mist om in een galop aan te gaan, mist zeker de macht om veel "contra"galop te doen en zal in zijn takt gaan rommelen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 03:04

Maar het paard voelt wel dat het galloperen op het verkeerde been minder makkelijk gaat dan in de goede galop, en zal deze ook dan op gaan zoeken. Als hij door het tempo en de volte af en toe neigt over zijn eigen benen te struikelen, dan leert hij het wel af. Wel beenbescherming omdoen, zodat hij zichzelf niet kan aantikken.

Je suis Charlie.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 03:04

Lovely heeft het goede antwoord al gegeven volgens mij. Een paard dat in de 'verkeerde' galop aanspringt drukt vaak de buitenschouder er uit (soms op het allerlaatste moment). En je zegt zelf dat ik in de les bezig bent de buitenteugel er meer bij te houden... Volgens mij zou daar het probleem wel eens kunnen zitten dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 03:10

Cassidy schreef:
Maar het paard voelt wel dat het galloperen op het verkeerde been minder makkelijk gaat dan in de goede galop, en zal deze ook dan op gaan zoeken. Als hij door het tempo en de volte af en toe neigt over zijn eigen benen te struikelen, dan leert hij het wel af. Wel beenbescherming omdoen, zodat hij zichzelf niet kan aantikken.

Dat kun je doen, maar ik zou er met een paard als Karan niet zo gauw voor kiezen omdat je heel makkelijk de galop echt verklooit ermee. Het kan wel als Karan (in dit geval) zo'n lesje makkelijk oppakt en dus niet zo vaak deze les hoeft te herhalen. Het lijkt me wel essentieel om dat proces met stem te begeleiden, een simpel neeneej kan de "fout" markeren t.o. "braaaaaaaf".

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:19

Ken verder het hele paard niet, dit is de oplossing die bij ons op stal wordt gehanteerd (ook bij overkruisd galopperen) , maar het kan natuurlijk zijn dat het bij Karan anders moet worden aangepakt.

Je suis Charlie.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:50

probeer eens om hem naar buiten te laten kijken. Op die manier breng je het gewicht op het buitenbeen, waardoor hij sneller geneigd is met zijn binnenbeen aan te springen.

[o]

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:50

Ik heb precies hetzelfde probleem, het ligt aan mij volgens mij, want met longeren doet hij het (meestal) wel goed. Ik probeer het nu gewoon met contra stelling, maar dat helpt ook niet altijd. Meestal helpt het alleen als ik mijn buitenvoet uit de beugel haal en een keer flink hard met die spoor erin prik, dan doet ie het wel, maar dat is geen goede oplossing...maar dan doet hij het wel, en zo moet ik die "hulp" dus steeds minder gaan gebruiken, maar daar ben ik nog mee bezig...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:29

Wat mij weleens is verteld is om in de hoek een balk te leggen, zodra hij over de balk draaft, spring je aan.
Geen idee of het werkt, geen idee of het slim is, maar het is me weleens verteld. Dan schijnen ze altijd goed aan te springen Verward


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:36

Cassidy schreef:
Buitenstelling en binnenhand opzij. Zo maak je de schouder vrij om naar voren te komen.

Dat langer blijven doorrijden op de verkeerde hand is ook een oplossing. Maar dan moet je wel tempo maken, zodat het paard doorheeft dat het makkelijker is om in de goede galop te lopen. Blijf daarbij op de volte.



Aanspringen in galop begint op het buitenachterbeen.

Ik zou op de volte gaan en wat gas geven, desnoods een tikje bijgeven met een zweepje, hebben ze het zo door. Verklooien van de galop doe je hier niet mee, als paarden met zo actie al verklooit worden, dan zou ik mij ernstig zorgen maken aan de kwaliteiten van het paard. SPringruiters leren vaak wissels aan door gewoon van hand te veranderen en een beetje gas bij te geven.

Verder denk ik dat het grootste probleem zit in het scheef gaan van je paard. Je zegt zelf ik moet de buitenteugel er meer bij houden, is je ook verteld waarom je die er meer bij moet houden?

Klopt het dat het paard op een kant vrij zwaar in de mond aanvoelt en een kant erg licht?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:47

Pipo schreef:
SPringruiters leren vaak wissels aan door gewoon van hand te veranderen en een beetje gas bij te geven.


Niet alleen de springruiters, de westernruiters ook.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:55

eh nou de western ruiters die ik ken niet... Die zorgen ervoor dat het paard recht is op het midden van een circel... Vragen dan een aantal cirkels stelling naar buiten (als het paard moeilijk wisselt) en gaan dan in de andere galop zitten zodat het paard wisselt...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:00

Cassidy schreef:
Maar het paard voelt wel dat het galloperen op het verkeerde been minder makkelijk gaat dan in de goede galop, en zal deze ook dan op gaan zoeken.


Wat nu als je paard soepeler is in de linker galop op de rechterhand dan in de 'goede' rechter galop Haha!
Dan kan je uren blijven galoperen

Maargoed, veeeeeel buitenstelling werkt dan nog het beste ja. Eerst was het 1 op de 25 keer rechts, nu ongeveer 3 op de 5 keer rechts, dus we gaan vooruit!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers