is nou eigelijk het onderhouden van een paard duur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

is nou eigelijk het onderhouden van een paard duur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 00:52

dat wil ik nou wel eens weten..
is dat nou eigelijk ontzettend duur?!
ik had het er met marieke_456 over en die zij dat het wel meeviel omdat je tuig enzo 2e hands kon kopen
maar dan nog blijft het toch duur of niet?
qua stalling enzo?! Ik heb zelf geen eigen paard en zit er soms wel eens over na te denken maar tussen welke prijzen moet ik dan eigelijk een beetje denken..?

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:58

Ik vind het wel duur.

HEt zijn geen kleine bedrgane dat je elke maand kwijt ben.

En ja, je kan wel 2e hands spullen kopen, maar dat is nooit zo goed als op maat gemaakte spullen.

Ik zou zelf nooit bezuinigen op een zadel.
Om dat dit toch een heel erg BELANGRIJK onderdeel is.
Door een net niet goed passend zadel krijg je
* drukkingen
* rugklachten
* schouderklachten
enzovoort.

En over de prijzen zijn al talloze TOPICS gestart.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:10

ja,en de eene maand is duurder als de andere.

zoals deze maand is drie keer de fysiotherapeute moeten komen,twee keer de dierenarts,de hoefsmid,ik moest nieuwe dingen hebben (gelpad enzo)
en het is nog een december,dus voor mijn ouders door mickey een extra duure maand.

verder ben ik per maand meestal dik 200 euro aan stalling kwijt,dan nog eens de hoefsmid en het voer dan nog niet erbij (is meestal dik tegen de 60 euro aan)
en dan de kleine extra's per maand Haha!

ik (ja mijn ouders Haha!) zijn per maand dus rond de 350 euro zeker kwijt.
Laatst bijgewerkt door beautyfull_mickey op 21-12-03 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:12

dus naar mijn mening blijft een paard onderhouden gewoon duur.

maar zoals veele zeggen,je kunt het zelf zo duur maken als je wilt Knipoog

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 03:34

Het ligt er natuurlijk ook aan welke regio je woont, en wat voor soort pony je hebt. Mijn shet was goedkoper dan mijn haflinger. (qua stalling vooral)...
Toch vind ik een pony houden duur, en ben ik blij met mijn ouders Haha!

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 09:30

ik ben per maand ongeveer 200 euro kwijt..
ik vind het een hoop geld, maar je krijgt er ook een hoop voor terug Haha!

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 09:30

Tja wat is duur?
Anderen mensen gaan 2x per jaar op vakantie, kopen veel nieuwe kleren e.d. en ik heb pony's Haha!
Je moet vooral keuzes maken en soms best wel veel dingen laten die je eigenlijk ook heel leuk vind.

Gemiddeld ben ik per maand rond de 300 euro kwijt. (1 pony van mij staat in de opfok, dat scheelt aanzienlijk)

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 09:30

ja is wel duur, hoe je het went of keerd Haha!

maarja aan de andere kant kun je het zo duur maken als je zelf wilt, maar je ziet echt altijd ovral wel iets wat je dan weer moet hebben voor paard

maar naast stalling ben je best een redelijk bedrag daarnaast nog kwijt...

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:02

De mijn staan aan huis en dan kost het onderhoud natuurlijk een pak minder. Vroeger was ik 250 kwijt voor één paard in de manege, met dat bedrag kan ik nu makkelijk drie paarden, een C-pony en een A-pony in de winter onderhouden. Ze krijgen dan meer dan voldoende eten (kuil, wortelen, bieten, mengeling, luzerne)
In het weideseizoen gaan diegenen die niet bereden worden, de wei op en dan kosten ze "niks". De anderen blijven hier thuis en mogen hier wat knabbelen en krijgen daarbij nog wel wat extra aan voer maar in totaal kom ik natuurlijk in de zomer aan een pak minder dan in de winter.
Ter vergelijking, ik heb nog twee grote honden en een tussenmaatje, die eten per maand ook voor 100 euro op, dus in die optiek is een hond houden soms duurder dan een paard, aan voer dan (als je Eukanuba of Royal Canin of zo wil voeren).

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 11:40

en onthou vooral de onvoorziene dierenartsenkosten. die kun je niet in je budget inplannen de rest wel.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:04

Mijn paard kost me per maand zo'n 800 euro als ik alles erbij reken. Dat vind ik wel behoorlijk aan de prijs Knipoog
Ik heb wel een pechpaard die me heel veel geld heeft gekost aan DA-rekeningen. Maar dat kan jou ook overkomen.

Hier zitten ook lessen, wedstrijden rijden, hoefsmid, fysio enz enz. bij.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:10

Owjee, we gaan verkeerd denken Knipoog
Lianne, ik heb gezegt dat het voor mij best mee valt.
Kijk een vriendin van mij stond op een stal met maandelijks: 250 euro stalling.
Ik betaal maar 25 euro p. maand.

Kijk EstherSi is per maand 200 euro kwijt en ik dus 25 Haha!
Op af en toe kuurtje na dan Tong uitsteken

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:39

Het ligt er ook maar net aan wat voor soort paard je hebt. De mijne heeft toevallig veel voer nodig omdat ze anders meteen weer mager wordt, maar een fjord, haflinger of andere robuuste paarden hebben veel minder eten nodig

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:42

er zijn hier al veel topics over geweest, de meeste paardeneigenaren komen wel op een paar duizend euro per jaar.
een verzorgpaard is goedkoper (gratis Lachen

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:49

verootjoo schreef:
Het ligt er ook maar net aan wat voor soort paard je hebt. De mijne heeft toevallig veel voer nodig omdat ze anders meteen weer mager wordt, maar een fjord, haflinger of andere robuuste paarden hebben veel minder eten nodig


Helaas gaat dat niet altijd op hoor... Lars kost mij per maand net zo veel als dat de paarden van mijn stalgenootjes kosten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:54

Paarden zijn duur ja. Nieteens zo zeer in aanschaf, dan wel in maandelijks terugkerende kosten. En als je je paard op een pensionstalling moet stallen, ben je meer kwijt dan aan huis. Helaas is het niet iedereen gegeven om in een huis te wonen met weilanden achter het huis. Reken idd op een Euro of 500 per maand, tel er ook je benzinegeld op van en naar stal, en je lessen/consumpties aan de bar.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:14

Met vaste kosten zijn we ong. 2500 euro per jaar kwijt voor 3 pony's (waarvan 2 die eigenlijk weinig te eten krijgen omdat er niks mee gedaan word)
De onverwachtse DA kosten die we elk jaar weer een hoop hebben en tuig etc niet meegerekent.
dus alleen hooi stro brok hoefsmid en entingen,
Ze staan aan huis.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:29

tussen de 200 euro en 400 euro per maand.

stalling
spullen
voer
dierenartskosten
hoefsmid-ijzers
extraatje dit/dat

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:31

een paard kopen is niet zo duur, onderhouden des te meer.
Ik (oke, sta erg luxe) ben per maand toch wel een 400 euro per paard kwijt. En denk idd aan de DA kosten die kunnen komen, waar je dan niet op gerekend hebt. 2000 euro voor een operatie bijvoorbeeld.
Wat doe je dan als je paard dat echt nodig heeft, maar jij kunt het niet betalen ?

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:40

Een paard is een lopende rekening.

* Stalling
- pension: E 100-300, hangt af van regio
Voer, hooi stro zit hier vaak bij in.

Zo niet, denk om die kosten!!

* Diergezondheid:
- hoefsmid: (bekappen E20-25 beslaand E 60-70)
- dierenarts: onvoorziene kosten, kan hoog oplopen!
- jaarlijkse inentingen
- ontworming
- vitaminepreparaten?
- tandarts

*Verzorging:
- dekens
- borstels etc
- voedingssuplementen?

* Harnachement
- goed zadel
- hoofdstel(len)
- halsters, -touwen
- sjabrakken

Je kunt het zo duur maken als je wilt, maar als je wilt dat je paard goed voorzien is kun je toch wel op E 3000 per jaar rekenen. Hier heb ik beredeneerd stallingskosten van E 150 (goedkope regio)

De aanschaf van een paard is zo gepiept... Wat erbij komt kijken is veel meer en ook veeeeel meer geld.

Ik vind dat je goed moet beredeneren hoeveel centen je te makken hebt en pas een paard moet aanschaffen als je zeker weet dat je allen plus de onvoorziene kosten (dierenarts!!) écht kunt betalen. Dus niet dat je net een paard kan kopen en dan problemen krijgt met onderhoud. Is eerlijk voor je paard en wel zo prettig voor jezelf.

Conclusie: duur! En je wilt toch ook ooit op jezelf wonen etc. en niet echt op een houtje willen bijten (geldt zeker voor acceptatie van partner)

Met een gemiddeld loon houdt het in dat je paard je 2 x de maandloon kost. En dan heb je nog de kans dat veearts enorm kan oplopen nog. (denk aan operaties e.d.)

Hier heb ik nog niet eens meegerekend dat je goed les wilt nemen en misschien wedstrijden wilt rijden. Plus de benzinekosten, evt trailer etcetera?
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 21-12-03 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:42

voor mijn shet ben ik elke maand maar 12.50 euro kwijt aan wei..maar eten moet ik zelf kopen..maar das niet veel..en op dierenarts en wormenkuren enzo tjah dat is niet maandelijks..dus dat valt best mee vind ik zelf

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 18:06

oke allemaal bedankt voor de reacties! Lachen

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:43

Je kunt je pony ook laten verzekeren. Als er echt iets ergs gebeurd dan heb je dat alvast ingedekt. Bij interpolis bijvoorbeeld! www.interpolis.com
Stalling kost mij ongeveer 165 euro p.m. dan heb ik nog geen hoefsmidkosten erbij en evt. kosten voor wormenkuren en inentingen. Reken maar op 200 euro in de maand all. inclusive

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 10:55

Een paard onderhouden is zeker niet goedkoop Ik denk dat ik toch gauw 320 Euro per maand kwijt ben aan alleen stalling en mijn privelessen (sta ook op een luxe stal). Daarbij komt natuurlijk de hoefsmid nog, wormenkuren en de DA kosten, als je geluk hebt alleen de entingen. Af en toe wil je ook wel wat leuks kopen zoals een nieuw dekje ofzo.

Op het zadel e.d. zou ik ook niet bezuinigen een goed liggend zadel is voor een paard heel erg belangrijk! Het is even een eenmalige investering maar die wel zeer de moeite waard is!

Veel van mijn geld gaat in mijn paard zitten maar ik zou hem voor geen goud willen missen, dan maar niet ieder weekend uit Knipoog Ik moet er wel wat dingen voor laten maar dat vind ik niet erg want ik krijg er veel voor terug Haha!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:19

Hoi,
Ik denk dat ik één van de weinigen ben die de luxe heeft dat de paarden thuis staan, en voor mij is dat errug goedkoop. Het bedrijf is van mijn man, ik heb de boxen zelf betaald, de wei die afgezet is gebruik ik van het bedrijf (afrastering mijn kosten)...en de rijbak heb ik als huwelijkskado van mijn mannetje gehad, lief hè? Ik houdt de kostprijs (voer, stro, hooi) relatief laag. Het scheelt dat wij als bedrijf de brok goedkoper kunnen inkopen dan dat je het uit de winkel moet halen, daarnaast wordt de brok en stro gebracht en kunnen we de btw ook nog eens terug ontvangen. Daarnaast is inkopen in grotere hoeveelheden goedkoper. Hooi winnen we van ons eigen land dus daar zitten wel arbeidskrachten in enzo, maar als je dat omrekent kost ons 1pakje hooi ca 80cent, als ik zie dat sommige 1pak hooi voor 2euro kopen...vin`k nog al wat...daarnaast spreek ik met mijn hoefsmid altijd vaste prijzen af voor het bekappen, (beetje bedingen, erg hè, maar zo ben ik dus...) en als de DA komt betaal ik die altijd contant en het scheelt, vanwege het bedrijf betaal ik geen voorrij kosten...wat ook handig is, toen ik mijn fokmerrie nog had liet ik haar scannen ivm drachtigheid, normaal kost een scan hier aan huis 25euro, als de da toch komt voor een koe oid vroeg ik hem direct mijn merrie even mee te nemen, hij schreef dan altijd op "opvoelen koe" en dan betaalde ik maar 13euro...jeetje, eigenlijk ben ik best wel erg...hihi...doordat ik ze relatief goedkoop kan houden, kan ik het geld uitgeven aan andere dingen (o.a. aan diegene die haar rijd)..maar dat is natuurlijk ieder zijn keus...