Paard wil niet ik ben nu echt ten einde raad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Paard wil niet ik ben nu echt ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 14:59

Ik heb een lieve 8 jarige kwpn ruin. Zelf gefokt, hij is op 3 jarige leeftijd gecastreerd. Omdat ik niet zo'n held ben met rijden zijn we langszaam begonnen hem als 3 jarige in te rijden maar echt serieus ben ik nooit met hem begonnen. Hij liep hier heerlijk op het land en ik nam hem wel eens mee naar een lesje van de plaatselijke vereniging. Omdat ik toch van veel kanten hoorde dat het een paardje is met erg veel kwaliteit wilde ik toch wat meer voor hem. Ik merkte ook dat hij zich wel eens verveelde. Vandaf de eerste dag dat ik hem reed is hij al niet makkelijk geweest, vreselijk dominant maar altijd wel onder controle te houden.
Toen ik via een kennis in contact kwam met een jonge ambitieuze ruiter is hij naar haar verhuisd. Zij heeft hem het eerste half jaar gereden en zelf veel wedstrijdjes met hem gewonnen. In de zomer zou zij haar eerste officiele wedstrijd met hem starten, maar dit liep uit tot 1 grote ramp. Vanaf het moment dat hij daar het terein op kwam begon hij met stijgeren en bokken. Gelukkig was haar instructrise mee die haar nog aardig heeft kunnen helpen een redelijk nette proef te rijden.

De afspraak was dat hij in de zomer 1 maand bij mij op het land mocht aangezien er bij haar pensionstal geen weiland is. Het paard heeft hier heel veel lol gehad en voelde zich duidelijk in zijn element. Helemaal omdat hij 2 hengstige merries onder zijn neus had die hij maar al te graag wilde dekken.

Na de maand op het land is het alleen maar berg afwaards met hem gegaan, hij wil gewoon echt niet meer werken. Zelfs Z amazones probeert hij eraf te bokken en een normale draf zit er niet in zonder bokkend door de bak te gaan. Aangezien je dan meteen denkt aan een lichamelijke klacht is hij vandaag helemaal nagekeken. Niks lichamelijks aan de hand, alleen had de dierenarts nog nooit een paard gezien wat zich zo vreselijk verzette. Zadel alles is nagegeken, ook zijn gebit het paard is gewoon 100 % gezond maar wil echt niet.

Dierenarts kon hem alleen nog maar aanraden als paardje gezellig op het land. Nou heb ik gelukkig veel plek en is dat geen probleem. Maar dit heb ik nog nooi mee gemaakt.
Is er hier iemand die nog een optie zou weten voor dit paard ??


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:02

Typisch geval van zwaar verwende bok......... trek m van het land, breng hem in training ergens en verkoop m...... das mijn advies.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:05

Tjong, dat is echt een behoorlijk dominantie-probleem.
Was het mijn paard, zou ik er idd niet meer op klimmen, maar meer in de gewone dagelijkse gang van zaken proberen weer baas te worden. sommigen noemen dat dan grondwerk, of NH....
Anyway, je moet weer zien baas te worden, hij moet weer in het gareel, so to say. Met longeerwerk kan je hem ook leuk aan het werk zetten, en zo je gram halen, gnagna...
Je kan dit soort dingen uitbesteden, maar ik zou er voorlopig even niet op rijden. Eerst op de grond weer baas zijn. Tja, en als ie dan nog niet wil... dan verkocht ik hem.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:07

Gijsenkim, daar sluit ik me voor de verandering helemaal bij aan.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:10

Als hij zoveel interesse heeft in de hengstige merries zou je misschien een bloedtest kunnen doen om te kijken of ie niet stiekem een klophengst is? (als je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk)....

Een paar andere mogelijkheden zijn hem bij een 'traditionele'' trainer zetten, maar dat gaat waarschijnlijk behoorlijk veel geld kosten. Of je kan proberen het roer om te gooien en het op een NH manier aan te pakken...

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 15:24

gijsenkim schreef:
Typisch geval van zwaar verwende bok......... trek m van het land, breng hem in training ergens en verkoop m...... das mijn advies.


Het land gaat hij zeer zeker niet op we zijn nu aan het kijken waar hij op "strafkamp" kan, zijn zin zal hij in iedergeval niet krijgen.
Ja verwend is hij en nee verkopen is geen optie. Er hangen helaas net even teveel emotionele waarden aan dit paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:06

Dan zul je er toch doorheen moeten. Zelf denk ik dat je je over de emotie heen kunt zetten als je eenmaal de knoop doorhakt, maar dat is heel persoonlijk dus dat zul je zelf moeten uitmaken.

breng hem ergens in training totdat hij geleerd heeft een paar toontjes lager te zingen en zet dan jezelf erbij in training. Zelf doormodderen heeft in elk geval geen enkele zin.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:26

Zep schreef:

breng hem ergens in training totdat hij geleerd heeft een paar toontjes lager te zingen en zet dan jezelf erbij in training. Zelf doormodderen heeft in elk geval geen enkele zin.



Helemaal mee eens, NH zou ook geen kwaad kunnen denk ik, zo leert je paard dat jij de dominante bent en niet hij, kan nooit geen kwaad in jouw geval

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:26

Bij mij begon ook meteen een belletje klophengst rinkelen, is dat onderzocht?

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:39

zou een goede instructrice opzoeken en flink met hem aan het werk gaan durf je zelf niet dan zou ik een goede ruiter zoeken die hem wel de baas kan en jou wil helpen hem weer goed te krijgen

“In times of joy, all of us wished we possessed a tail we could wag.”

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:46

idd toch iemand zoeken......
en langzaam opbouwen,streng wezen voor het paard, hij heeft jou immers zo in e macht, en hij weet dat hij kan winnen!
misschien Ronald Beukers iets?die rijd meestal jonge en probleempaardjes, misschien dat hij er wat mee kan....
en als het echt niet lukt met zoeken wil ik wel is langskomen
ena sl je hem eerst aan de longeerlijn doet en dan iemand erop, aan longeerlijn?

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 16:47

hij wil op het land, en niet meer op stal? Rijdt ie ook nog zo debiel als hij weer op het land staat en dan gereden wordt, of alleen vanuit stal? Gooi hem anders eerst even los in een bak of paddock zodat ie wel los kan lopen, maar niet lekker kan doen wat ie wil zoals op t land...
Vooral heel streng zijn, ook om de kleinste dingen.

veel succes en sterkte iig!!
xx Hester

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:02

Ik heb ook zo'n geval waarbij het nogal aan werklust ontbreekt. Ik persoonlijk dacht dat er niets meer mee te beginnen was en vond het dus ook de moeite niet waard om er een trainer bij te halen. Uiteindelijk toch gedaan en dat is heel goed uitgepakt. Een andere aanpak kan soms heel goed werken. Als het paard lichamelijk niet mankeert dan is mijn enige advies, genadeloos aanpakken met die hap. Niet met lieve woordjes en aan de longeerlijn etc. (paard heeft heus wel door dat ie aan de longeerlijn minder kan flikken. Hou je hart maar vast wanneer het touwtje los gaat) maar gewoon een goede ruiter erop die deze bullshit er uitrijdt. Zolang er ook maar een klein beetje angst bij jou zit, stap er dan al niet op. Je moet echt iemand hebben die absoluut niet bang is. Mijn paard hebben we eerst met een westerzadel gereden, tie down (hij had wel vrijheid met het hoofd maar kon niet zijn hoofd omhoog smijten) en een paar flinke sporen. Rijkunstig had het in het begin weinig mee maken, behalve dan dat ie onvoorwaardelijk voor het been moest reageren (vaak het grootste probleem met verwende bokken). De boodschap was heel duidelijk, paard lief, jij lief. Paard stout, paard krijgt genadeloos op z'n flikker door hem flink naar voren te rijden (trap die sporen er maar in als je een nee voor je antwoord krijgt).

Met deze optoming (westernzadel en tiedown) zijn er ook verschillende truken om een paard te laten stoppen met bokken. Om te bokken moe een paard niet alleen in staat zijn zijn hoofd tussen de voorbenen te brengen, maar ook om zijn hoofd hoog op te slaan. Vanwege de tie down kan dat laatste niet dus als ie wil bokken trek je gewoon zijn hoofd om hoog met de teugels en hij kan geen kant meer uit. Wil ie steigeren (lenige paarden kunnen vaak nog steigeren terwijl ze een tie down hebben) dan trek je zijn hoofd helemaal naar 1 kant en laat hem rondjes draaien om z'n as (wees niet bang om de sporen erin te zetten). Knap paard die zich hier uit kan wurmen. Op een gegeven moment heeft een paard wel door bij wie de power ligt.

Het klinkt mischien cruel, maar je zult verbaasd zijn op de uitwerking als je een paard eens een keer flink aanpakt. Zolang het maar redelijk is (dus niet een paard genadeloos aanpakken als ie lichamelijk niet in orde is). Blijft ie desondanks toch terug vechten, dan heb je te maken met een serieuze kreukel tussen de oren en zou ik adviseren er vooral je leven niet aan te wagen. Er zijn te veel leuke paarden op de wereld om je leven te wagen aan 1 rotte. Overigens denk ik niet dat jouw paard tot de laatste categorie behoort aangezien hij in het verleden wel berijdbaar was. Diagnose "verwend" dus.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:21

Dees schreef:
Tjong, dat is echt een behoorlijk dominantie-probleem.
Was het mijn paard, zou ik er idd niet meer op klimmen, maar meer in de gewone dagelijkse gang van zaken proberen weer baas te worden. sommigen noemen dat dan grondwerk, of NH....
Anyway, je moet weer zien baas te worden, hij moet weer in het gareel, so to say. Met longeerwerk kan je hem ook leuk aan het werk zetten, en zo je gram halen, gnagna...
Je kan dit soort dingen uitbesteden, maar ik zou er voorlopig even niet op rijden. Eerst op de grond weer baas zijn. Tja, en als ie dan nog niet wil... dan verkocht ik hem.



helemaal mee eens!

ik heb er ook zo een, als die een dag of 4 niets heeft egdaan en je dnekt dan dat je er mee in de bak kan gaan rijden niets dan steigeren, voorbenen over de bakrand heengooien en zo blijve hangen, erg komisc gezicht maar bepaald niet leuk als je erop zit

wat bij mij heel veel heeft geholpen is longeren, en ook in de dagelijkse omgang heel erg consequent zijn
nee is nee, en leer hem netjes naast je te lopen en als je ho zegt moet ie meteen stil staan

ik heb hem ook geleerd om stil te blijven staan als ik van hem weg loop, en dan te komen als ik het vraag, zelfs achterwaarts wat hij heel erg moeilijk vindt doet hij als ik 'terug' zeg

met het longeren heb ik ook heel erg veel respect van hem gewonnen, kwam hij in het begin met maaiende voorbenen op me af, en als ik hem bijzette liet ie zich achterover vallen, nu gaat het super, kijk maar in mn profiel

als ik ging rijden longeerde ik hem eerst even, bijgezet, dan moest ie al wat werken, dan ging ik erop, begon ie dan weer te staken en gestoord te doen, dan weer longeren zo ben ik een keer 4 1/2 uur met hem bezig geweest, zakte hij bijna door zn benen van vermoeidheid(t was nog best war ook die dag) en eindelijk kon ik stappen, draven&galloperen zonder staken

heb hem nu 4 jaar, de eerste 2 jaar heeft hij steeds meer de rol van 'leider' overgenomen, en dat liep toen dus uit de hand toen we omklapten tijdens het gesteiger van hem

nu ben ik M2, bijna Z1, het rijden gaat super, springen gaat redelijk goed, eigenlijk zonder staken, buitenrijden kan ook veilig!
en met poetsen, opzadelen e zelfs met voetjes scheren staat hij gewoon los, en haalt het niet in zn hoofd om ook maar 1 pas te verzetten

4 jaar geleden trok ie zich gewoon los als ik hem vastzette, en scheren dat deed je alleen als je levensmoe was Knipoog

kortom, dit paard heeft ook veel te veel zn zin gekregen, dat kan beetje bij beetje gaan, en dan na een maandje lekker in de wei denkt hij stik er maar lekker in, ik sta veel liever in de wei!

dat is dus ook de reden dat die van mij nooit een maand vaantie krijgt, en als ik zelf een tijd niet kan rijden zet ik hem bij mn instructur op stal

vorige week donderdag had hij hier vastgelegen omdat hij zonodig te enthousiast moes gaa rollen in zn stal, heeft hij 4 dagen aan de longeerlijn mogen rondhobbelen, was ie wat stijf e niet niet 100% goed, dinsdag heeft ie lekker vwnw mogen rondhobbelen en gister&vandaag was het weer niets dan staken, en dan komt ie meteen steil omhoog, een beetje steigeren kent hij niet, moet meteen weer extreem gaan

gelukkig had ik vandaag les en heeft mn instructeur de longeerzweep erbij gepakt, en je snapt, daarna liep hij perfect Schijnheilig

maar als je het zelf niet meer ziet zitten met hem, zet hem dan ergens in training, of, en dat zou ik doen, begin eerst eens met longeren en at NH, stef hier op bokt heeft me toen met Quentin ook een paar leuke oefeningetjes gegeven, en dat helpt echt!hij ziet me nu weer als baas(meestal Knipoog ) en accepteert het als ik iets van hem vraag

gaat het longeren enz goed, begin da rustig aan eens met wat rijden, eerst wat uitstappen na het longeren, heb je wat vertrouwen dan wat draven, iemand in de bak met een longeerzweep erbij kan nooit kwaad, da blijft hij iig voorwaarts
en een cap en eventueel bodyprotector zijn ook aan te raden!

succes!
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 18-12-03 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:28

nog even een reactie op Pril

dat steigeren, die van mij komt dus echt altijd nog omhoog, wie je er ook opzet, wat je ook probeert, hoofd helemaal 1 kant op trekken werkte in t begin heel goed, tot je 1x iets te laat bent of net niet overtuigend genoeg, dan heb je de grootste problemen

die van mij had na een paar keer dat trucje ook door en liet zichzelf gewoon op zn zij vallen

ik had er al een keer onder gelegen toen hij heel extree steigerde en zn evenwicht verloor, en je zou denken als ze een keer flink gevallen zijn doen ze het niet meer, hij du wel, en hoe harder je hem aanpakt, hoe eerder hij gewoon zich laat vallen

niemand wilde er meer op, toen ben ik dus maar gaan longeren tot hij opgaf, en 4 1/2 uur later was dat eindelijk zover

iemand in de bak met een longeerzweep die hem flink voorwaarts houdt zodra hij wil steigeren is veel effetiever(iig bij die van mij)

alleen hem niet bang maken, als hij omhoog wil komen moet ie hoe dan ook naar voren, maar daarna alles weer vergeten en eerlijk verder rijden, anders heb je kans dat ie al gaat panieken als i wil steigeren en dan kunnen er ook foute dingen gebeuren

fles water, ei, zweep etc tussen de oren raadt ik ook niemand aan, toen ben ik met paard en al half door de bakrand heengegaan, zo in paniek raakte hij er van, en steigeren leerde hij er niet door af

iig heel veel succes!
als je erin gelooft komt het ook goed, 2 jaar terug was ik net L dressuur, hij deed niets dan staken e iedereen raadde me aan hem weg te doen hij was gek in zn hoofd zeiden ze, konden ze aan zn ogen zien Verward

nu ben ik bijna Z en heb ik een fijn paard aan hem, makkelijk zal hij nooit worden, maar wel goed handelbaar!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:33

Ik denk dat aanpakken idd de enige optie is. En omdat hij weet dat het bij jou lukt om vervelend te doen zou ik dat idd bij een trainer laten doen. Als hij er dan doorheen is langzaam zelf weer opbouwen, onder begeleiding, zodat hij geen misbruik van jou en je eventuele angst kan maken.
Succes!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:34

Ik zou 'm een paar weekjes naar een africhtings stal (oid) brengen waar ze ook in moeilijke gevalletjes doen. Ga niet kijken. Zodra er weer wat mee te doen valt zou ik 'm zien te verkopen. Misschien word dit ooit nog eens wat voor iemand anders, maar zo te horen voor jou in ieder geval niet meer.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:18

Wat zonde dat hij zich zo gruwelijk misdraagt. Het was altijd zo'n leuk paard en ik dacht dat het juist goed ging. Hij heeft het ook zeker in zich.
Zo als je zelf in dit topic zeg, niet verkopen. Dan moet hij z'n leven maar op het land slijten als het echt niet wil. Ik weet zeker dat je er enorme spijt van ga krijgen als je hem verkoop.
Ik weet ook niets anders dan op strafkamp sturen en daarna verschrikkelijk streng voor hem blijven. Als ik een held geweest was had ik je graag willen helpen met hem, maar dat gaat niets worden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:54

Bij iemand in training zetten lijkt me een goed idee, Ronald Beukers zou een goeie optie wezen.

Zoals Ciska al aan geeft, Nimber heeft het in zich. Verkopen zou geen optie zijn voor jou, toen je daar ooit over nadacht heb je slapeloze nachten gehad weet je nog!
Hoop dat je de juiste beslissing kunt nemen en zoek er een zeer ervaren
persoon voor uit! sterkte!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:01

joh, ik dacht dat die van mij moeijlijk was....
Heel veel succes, en inderdaad veel longeren, werkt bij die van mij ook. (tot nu toe)

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:43

een verzorgpaard van mij die weigerde op een gegeven moment nog te gaan draven, masseur erbij, wat bleek? stijve rugspieren (gewoon wat spierpijn dus) de dierenarts die erbij was geweest heeft dit niet opgemerkt, misschien een idee om een masseur toch even je paard na te laten kijken? je weet maar nooit

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

bollebeer

Berichten: 461
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:57

Ik zal wel hartstikke dom zijn dat ik dit niet weet.
Maar ik zag net een paar keer het woord klophengst voorbij komen.
Wat is dat precies????

Later als ik achter de geraniums zit, wil ik spijt hebben van de dingen die ik gedaan heb, niet van de dingen die ik niet gedaan heb.

Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 16:20

zon hengst is dan gecastreerd (zou je denken) maar een bal is dan ingedaald, en zit er dus nog steeds (zeg ik t zo goed?)

trouwens, ik vraag me af, als z ruiters het paard niet aankunnen, en ze zou hem toch verkopen maar er is niks mee te beginnen, dan blijft t paard toch in t zelfde cirkeltje lopen?


shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 16:26

dan zit er dus nog een bal in de liesstreek maar als jij hem vanaf zijn geboorte hebt en hem zelf hebt laten castreren denk ik dat jij wel weet dat alle twee de ballen zijn verwijderd.waar ik gelijk aan dacht is hij mss niet te hard aangepakt bij de gene waar hij heeft gestaan en is bereden.hij kan dit dus ook doen omdat hij een nare ervaring heeft meegemaakt en dan helpt een harde aanpak dus niet mmar dan moet je veel geduld hebben om zijn vertrouwen terug te krijgen want als ik jouw verhaal goed gelezen hebt was hij vroeger dus niet zo veel sterke en idd. nh zou hem hier veel bij helpen gr.esther

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 16:39

shantihdior schreef:
dan zit er dus nog een bal in de liesstreek maar als jij hem vanaf zijn geboorte hebt en hem zelf hebt laten castreren denk ik dat jij wel weet dat alle twee de ballen zijn verwijderd.waar ik gelijk aan dacht is hij mss niet te hard aangepakt bij de gene waar hij heeft gestaan en is bereden.hij kan dit dus ook doen omdat hij een nare ervaring heeft meegemaakt en dan helpt een harde aanpak dus niet mmar dan moet je veel geduld hebben om zijn vertrouwen terug te krijgen want als ik jouw verhaal goed gelezen hebt was hij vroeger dus niet zo veel sterke en idd. nh zou hem hier veel bij helpen gr.esther


Helemaal mee eens, dit kwam bij mij ook als eerste op. Toen je zelf nog wat rommelde met hem ging alles best en toen hij bij een vreemde aan het werk gezet werd kwam hij in verzet.
Ga weer terug naar de basis en begin weer van voor af aan. Denk dat hij een nare ervaring heeft gehad of dat er op te jonge leeftijd teveel van hem is gevraagd. Hij lijkt me soort van overspannen....
Misschien zou je eens contact op kunnen nemen met Marijke Boink, die kan misschien eens van een andere kant bekijken of er iets scheelt, heb al veel paarden zien verbeteren onder haar hoede.

Sterkte ermee!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pony2024 en 119 bezoekers