Mijn laatste goudvis wil maar niet dood...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Mijn laatste goudvis wil maar niet dood...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 14:07

Beetje een rare titel, ik weet het...

Het zit zo: anderhalf jaar geleden heb had ik nog 2 sluierstaartjes in een gewone kom op tafel. Niks mis mee, dat ging prima. Ze werden nog handmak ook, want ik had ze elke week letterlijk in m'n handen bij het schoonmaken van de kom. Omdat ik het zó leuk ging vinden, heb ik een wat grotere bak gekocht, met pomp en alles erop en eraan. Nog een visje erbij gekocht en wat mooie planten. Ik was helemaal tevreden.

Totdat bleek dat één van de vissen gigantisch dominant was en de anderen echt zat te zieken. Hij joeg ze de hele bak door. Dus na een poosje had ik genoeg van dat gedrag en heb ik hem een poosje apart gezet, zodat ie bij terugkomst misschien weer braaf onderaan de groep moest beginnen. Maar nee, toen ik hem weer terugzette, begon hij meteen zijn positie weer terug te pakken. Weer vet oorlog in die bak... Blauw oog Na een poosje gaf de eerste vis het op. En als ik toch érgens een hekel aan heb, is het wel een dooie vis uit een bak vissen en doorspoelen... *griezel* Toen had ik er dus nog twee. Die andere ging niet veel later, toen had ik dus alleen die etterbak nog over, die zit dus nu nog in z'n eentje in die veel te grote bak. Maar ik zet er écht geen nieuwe bij, dan heb ik die ellende straks weer...
Goed, de lol was er inmiddels dus al lekker af en ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste maanden ook niet bijster goed voor die laatste vis gezorgd heb... Eten krijgt ie nog wel, maar de laatste keer dat ik die bak eens flink heb schoongemaakt, kan ik me niet eens meer herinneren... (dat heb ik vandaag dus maar weer eens gedaan).

Dat stomme ding heeft inmiddels al 3 keer boven de WC gehangen, omdat we dachten dat ie dood was. Maar nee, hij bleek nog nét te leven en na een uurtje ging hij weer lekker (wie dát snapt, mag het zeggen... Verward ).

Maar om een lang verhaal kort samen te vatten: het beest is ziek (zwarte stukken aan de staart), hij heeft een gedragsstoornis en ik wil er wel graag vanaf. Maar ik vertik het om een levende vis door te spoelen, dat doe ik dus écht niet (er schuilt gelukkig geen moordenaar in mij, zelfs voor een irritante goudvis maak ik geen uitzondering ). Maar voorlopig zit ie me mooi in de weg. Zolang hij er nog zit, kan ik geen nieuwe vissen kopen of de bak helemáál opruimen. Wat moet ik er nou mee? Hem nu ergens in een vijver ploempen vind ik ook niet eerlijk, met deze vrieskou... Volgens mij zit ik gewoon aan 'm vast, tot ie de beleefdheid kan opbrengen om gewoon netjes dood te gaan...
Tenzij iemand een beter idee heeft?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:12

Misschien eens aan de dierenarts vragen of er een goedje is dat je door het water kan doen, zodat hij rustig en pijnloos inslaapt of zo? Ik heb ook ooit zo'n rotvis gehad. Ik moest elke paar maanden nieuwe vissen kopen en hij was de enige die steeds in leven bleef. Achteraf bleek dat hij de rest dusdanig in de stress maakte dat ze daaraan dood gingen. Maar goed, deze vis was niet ziek. Ik heb hem weggegeven aan iemand, in een kleiner bakje en wel in zijn eentje. Misschien is zoiets ook nog een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:14

Heb je die gewone kom nog?
Zet hem daar in en koop voor je grote bak weer nieuwe vissen Lachen

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:16

Gewoon die vis naar de dierenwinkel brengen. Op het moment dat ik ben overgestapt van vissen naar schildpadden had ik nog maar 3 visjes ofzo. De dierenwinkel wilde ze wel hebben.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:18

runningkawa schreef:
Heb je die gewone kom nog?
Zet hem daar in en koop voor je grote bak weer nieuwe vissen Lachen


Dat is idd wel een goed idee.

En het verhaal is heel herkenbaar...... Ik had het met de kippen. Het heeft 7 jaar geduurd voordat de dominante kip die een haan en een andere kip de dood ingejaagd had stierf. Ik zou nieuwe kippen kopen maar tijdens de kippenpest leek het me niet zo'n goed idee Bloos Dus nu zit er een konijntje in dat heeeele grote hok Haha!


Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 14:22

CCCCorine"]
Ik heb ook ooit zo'n rotvis gehad. Ik moest elke paar maanden nieuwe vissen kopen en hij was de enige die steeds in leven bleef. Achteraf bleek dat hij de rest dusdanig in de stress maakte dat ze daaraan dood gingen.
[/quote]
Ik denk dat deze knul de rest ook zo over de zeik jaagt. Dus eigenlijk moet je deze in z'n eentje houden.

[quote="runningkawa schreef:
Heb je die gewone kom nog?
Zet hem daar in en koop voor je grote bak weer nieuwe vissen

Goed plan... *LOL* De oude kom is helaas geknapt, maar ik haal zo weer een nieuwe natuurlijk...

Ik denk trouwens niet dat een dierenwinkel deze nog wil hebben, met die zieke staart en zo...
Maar ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben die zo'n etter in de bak heeft... Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:23

Als je van je vis afwilt op een zo'n pijnloze manier weet ik nog wel wat Zet een pannetje water op het vuur, zorg dat het kookt en doe je vis hierin, pijnlozer kan het niet

Begin nou niet allemaal te roepen dat ik een dierenbeul ben........ ik heb dit ook alleen maar van een aquariummeneer die mij dit heeft verteld!

Als je je vis niet dood wilt maken/hebben dan zou ik hem gewoon naar de dierenwinkel brengen. Misschien dat ze hem niet willen hebben, maarja je kan het altijd proberen.

Levend door de toilet heen spoelen of in de vijver of sloot uitzetten vind ik een stuk dieronvriendelijker!

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:26

Geloof dat goudvissen ook wel een tiental jaar oud kunnen worden dus deze gaat voorlopig nog wel mee Haha!.

Gewoon lekker in een kleinere kom laten zwemmen en in die grote bak opnieuw beginnen Lachen.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 14:29

napoleon"]
Als je van je vis afwilt op een zo'n pijnloze manier weet ik nog wel wat Zet een pannetje water op het vuur, zorg dat het kookt en doe je vis hierin, pijnlozer kan het niet
[/quote]
Hè ja, of net als Mr. Bean bij het staartje pakken en tegen het bankje in het park doodslaan... En daarna lekker op de boterham.
Maar deze manier gaat wel lekker snel ja. Maar persoonlijk zou ik er helemaal gaan stuiteren als ik een vis zo om het leven zou moeten brengen... kan ik nou eenmaal niet zo goed tegen. Scheve mond

[quote="napoleon schreef:
Levend door de toilet heen spoelen of in de vijver of sloot uitzetten vind ik een stuk dieronvriendelijker!
Dat zou ik dus ook nooit doen, zoals ik al eerder schreef. Eigenlijk moet ie gewoon zelf het hoekje om gaan, of anders zet ik hem apart.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:33

Een vis levend koken is echt wreed. Jammer dan van de aquarium-meneer, maar ik geloof er geen zak van. Vissen schreeuwen niet als ze pijn hebben en het zal gerust snel gaan in het kokende water, dus het lijkt heel vriendelijk. Schijn bedriegt....

Vis aan z'n staart en een flinke tik met z'n kop tegen de rand van de tafel. Klaar. Sneller, minder stress, minder pijn.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:37

En als je niet hard genoeg slaat....? Misselijk Vraag het eens aan de dierenarts, of de dierenwinkel...

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:40

Dat moet je dan niet doen....

Proefdieren in het lab maken ze ook niet dood door ze te koken. Is een hoop onderzoek gedaan naar stress, naar de meest 'vriendelijke' dodingsmethode. Het breken van de nek (scheiding kop-romp) is de "beste" methode.
Maar ieder z'n ding hoor. Om zo'n beestje dood te slaan is natuurlijk wel een beetje lef nodig, ik weet ook niet of ik het zou kunnen....
In een pannetje gooien is dan makkelijker, dan hoef je het eigenlijk niet zelf te doen.

Nulla tenaci invia est via

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:41

Je moet zo ie zo nooit een zieke vis bij gezonde vissen laten. In een mum van tijd zijn ze allemaal ziek en gaan ze dood. Je kunt dus van wege zijn ziekte en gedrag geen nieuwe er bij zetten.

Wij hebben in de achtertuin een vijver met een aantal verschillende soorten vissen. Een van die vissen werd ziek. Hij kreeg net als jij omschrijft donkere plekken in zijn staart. Later werd dit schimmel en nog wat later begonnen zijn ogen er uit te rotten. In middels hadden bijna alle vissen het.
We zijn toen naar de dieren winkel geweest en die gaf ons een goedje wat je door het water heen moest doen. En verhip, daar werden ze beter van.

Ik denk dat er niets anders op zit dan die vis in een apparte kom te doen.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Coupje

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Wiesmoor, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:02

Een van de meest "diervriendelijke" manieren om je visje in te laten slapen is om hem in te vriezen.

Ik weet het klinkt nogal gek, maar er zit wel een logica aan vast.

Als je je vis in een zakje water doet en in de vriezer legt, raakt hij na een tijdje in een soort van winterslaap, waar hij dan gewoon nooit meer uitraakt.

Dit is ook de meest "diervriendelijke" manier om palingen naar de volgende wereld te helpen ipv een zak zout er over heen te flikkeren.


Tis maar een ideetje natuurlijk.

AZ Retteketet!

"Ich bin wie Du"

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:03

Vriezen is idd een stuk vriendelijker dan koken. Daar kan ik me helemaal in vinden.
Vraag me alleen af hoeveel stress een zakje water in een donkere vriezer opwekt.

Nulla tenaci invia est via

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:08

pleass laat hem wel leven. Alstublieft wacht tot ie vanzelf dood gaat Scheve mond

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 15:13

Margreet schreef:
Vraag me alleen af hoeveel stress een zakje water in een donkere vriezer opwekt.
Zal bij die van mij wel meevallen... Knipoog Ik ben al een hele poos in z'n bak aan het rotzooien met slangen en knalgele rubber handschoenen, maar hij is er niet echt van onder de indruk. Terwijl mijn andere vissen dan altijd binnen 1 minuut "verstopgedrag" gingen vertonen. Dan gingen ze onder een plant of blad hangen en deden ze net alsof ze er niet waren... Haha!
Best wel handig trouwens, dat vriezen. Na een dag gooi je het hele diepgevroren zooitje gewoon in de container... *bonk* Haha!

Coupje

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Wiesmoor, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:16

Margreet schreef:

Vraag me alleen af hoeveel stress een zakje water in een donkere vriezer opwekt.



Dat valt idd wel mee, in een donker/koude omgeving worden ze meestal heel rustig.

AZ Retteketet!

"Ich bin wie Du"

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:16

ik zou dat echt niet kunnen. Laat alsjeblieft leven Verdrietig

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:17

Kan je hem niet vriendelijk vragen of ie asjeasjeblieft het loodje wil leggen? Knipoog Mn vader heeft gister van de 3 vissen die we nog in de kom hebben (de rest is ook al kassie wijlen, volgens mij komt dat ook door 1 zo'n dominante vis die dr in zit en ook maar nie dood wil Scheve mond ) er 1tje omgelegd, hij zwom helemaal scheef en volgens mn vader was ie ziek. Ik zou het echt niet kunnen, geloof dat ie zn kop dr afgehakt heeft, brrrrr.

Verder zou ik zo 123 ook geen oplossing weten, maybe toch maar wachten tot ie doodgaat, maar als het idd zo'n volhouder is....

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 15:18

Coupje schreef:
Dat valt idd wel mee, in een donker/koude omgeving worden ze meestal heel rustig.
Hmmmm.... brengt me op een ander idee: als ik consequent ijsblokjes in z'n bak blijf gooien, zal hij dan een beetje inbinden? Haha!
Of gewoon wél invriezen, en hem in het voorjaar met ijs en al bij de buren in de vijver dumpen... zou ie dan gewoon uit z'n winterslaap komen en verderzwemmen? Verward

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:22

Als je hem compleet in vriest word hij nooit meer wakker.
Je kunt het vergelijken met visjes in een ondiep grachtje. Als het ontzettend hard vriest dan kan het soms tot aan de bodem toe ijs zijn. De vissen vriezen dan dus gewoon dood.

Of een vis pijn zal hebben tijdens het vriezen blijft denk ik een vraag, al ben ik wel van mening dat het vriendelijker is dan koken.

Beter doe je er aan, om het dier gewoon in leven te laten en in een apparte kom te zetten.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:25

gliss schreef:
ik zou dat echt niet kunnen. Laat alsjeblieft leven Verdrietig

Ja inderdaad, hij kan er ook niets aan doen dattie zo is... Doe hem gewoon apart in een kom , en begin in die grotere bak weer overnieuw.

Coupje

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Wiesmoor, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:25

Elles"]
[quote="Coupje"]Dat valt idd wel mee, in een donker/koude omgeving worden ze meestal heel rustig.
[/quote]Hmmmm.... brengt me op een ander idee: als ik consequent ijsblokjes in z'n bak blijf gooien, zal hij dan een beetje inbinden? Haha!
Of gewoon wél invriezen, en hem in het voorjaar met ijs en al bij de buren in de vijver dumpen... zou ie dan gewoon uit z'n winterslaap komen en verderzwemmen? Verward
[/quote]

nee



[quote="Fairie schreef:
Als je hem compleet in vriest word hij nooit meer wakker.
Je kunt het vergelijken met visjes in een ondiep grachtje. Als het ontzettend hard vriest dan kan het soms tot aan de bodem toe ijs zijn. De vissen vriezen dan dus gewoon dood.




Juist!

AZ Retteketet!

"Ich bin wie Du"

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-03 15:26

Fairie schreef:
Beter doe je er aan, om het dier gewoon in leven te laten en in een apparte kom te zetten.

*zucht* Leve de kerstgedachte dan maar.... Knipoog
Hij krijgt nog een kans, oké?

Maar in ieder geval weet ik nu een heeeeeeleboel manieren om hem naar de eeuwige visgronden te helpen... Tong uitsteken (vriezen, koken, onthoofden, geen eten meer geven, in de sloot dumpen, doorspoelen, tegen de tafel meppen...) }>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Axxy, BLEXBot, Blijgeestig, boeflover, Dana02, Eve_16, FransienE, GoogleAdsense, HELder, Jolantje246, lindo, Lynn_Nikita, M_Vainqueur, Muisssx, Roosch, SemrushBot, Steenbok12, Tellie, thequeensmum, Zebrastreep en 62 bezoekers