spaans rijden X western??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

spaans rijden X western??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 00:02

Ik wil mettertijd een andalusier gaan kopen, maar ik ben geintereseerd in EN westernrijden EN spaans rijden... Nou begrijp ik natuurlijk wel dat een andalusier niet zo geschikt is voor westernrijden als een quarter, maar toch zou ik hier lessen in willen rijden... wat vinden jullie? kan ik deze twee rijstijlen met elkaar combineren?
Zo ja, welke westernstijl zouden jullie mij aanraden en tot hoeverre denken jullie dat een andalusier geschikt is?
Ik heb namelijk nog maar nouwelijks verstand van western, en het ene ras is gewoonmeer geschikt dan het andere, met een belgisch trekpaard hoef je western bijvoorbeeld niet te proberen Haha! wat vinden jullie van een andalusier?ze zijn namelijk al wel best gespierd van zichzelf.
Ben erg benieuwd wta jullie hier van vinden. Als jullie (en enkele andere mensen die meer ervaring hebben qua westerns als ik) dit compleet afraden dan gebeurt het gewoon ook niet. Maar ben benieuwd wat jullie vinden.

Groetjes Tessa

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:56

Volgens mij moet je het wel kunnen combineren. Je kan ook engels en western combineren, dus waarom zou je dan niet spaans en western kunnen combineren.

Als ik jou was zou ik dan voor de rustige onderdelen in de westernsport gaan zoals: trail, pleasure en horsemanship.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 03:19

Tammie schreef:
Volgens mij moet je het wel kunnen combineren. Je kan ook engels en western combineren, dus waarom zou je dan niet spaans en western kunnen combineren.

Als ik jou was zou ik dan voor de rustige onderdelen in de westernsport gaan zoals: trail, pleasure en horsemanship.


Engels en western op hetzelfde paard vind ik een behoorlijke waardeloze combinatie eerlijk gezegd. Zowel voor het paard als de ruiter zeer verwarrend.

Bij mij in de westernles reed een vrouw met een Andalusier mee en dat ging prima. Dat paard was spaans gereden en ik meen dat veel hulpen aardig overeen kwamen met het western. Misschien valt hier dus wel iets te combineren. Wees er wel voorzichtig mee, want het zou zonde zijn als jij en je paard de draad kwijtraken.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 13:44

als het paard en/of ik de draad kwijtraken dan stop ik er gewoon mee Knipoog

caballero

Berichten: 83
Geregistreerd: 29-10-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:45

Hoi,
Ik heb een andalusier, en ik rijdt er western mee.
Heb je vragen, kom maar op

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 15:41

western met een andalusier? Hmmm... Het gaat niet echt om de
hoeveelheid spieren hoor! Want die spieren krijg je van het trainen, dus
dat een andalusier al spieren heeft, heeft er niks mee te maken. Het gaat
er wel om dat de paarden snel en wendbaar zijn. Ik ben dus een paar
keer naar GOA geweest en daar zag je ze dus ook, maar ik vind ze nou
niks hebben voor de western.. (misschien ook wel, ik heb er nooit op
gereden?)
Maar volgens mij zijn die paarden niet echt snel wendbaar... Ze zijn hoog en best log... Ik vind ze niks hebben, ik zou er gewoon engels mee gaan rijden (of spaanse dressuur Haha! )
Tsjaa en om nou die 2 dingen te combineren..? Lijkt me niet echt slim.. Doe je de ene dag dit en dan de andere dag weer totaal andere hulpen... Lekker verwarrend voor je paard Verward ...
Ik zou lekker het ene of het andere doen! Maarja, het is jouw paard Schijnheilig
Groetjes

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 16:29

lunatje schreef:
Ik heb namelijk nog maar nouwelijks verstand van western, en het ene ras is gewoonmeer geschikt dan het andere,
met een belgisch trekpaard hoef je western bijvoorbeeld niet te proberen
Haha!
Groetjes Tessa


Boos! Waar slaat dit nou weer op?? Mijn paard is een belgisch trekpaard die ik western rijd en dat gaat echt super!! Tuurlijk heeft ze haar beperkingen maar dat geldt voor elk paard(enras)

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:12

volgens mij kunne ze sommige onderdelen best aan.
Enne een anda is lenig en wendbaar genoeg. Als ik het goed heb zijn het 1 van de vorouders van de quarter horse. Ik heb wel een op tv een stiergevecht gezien (is gewoon dierenbeulerij), maar daar zag ik iemand die het vanaf zijn Andalusiër deed, nou en geloof me, die paarden moeten wel snel en wendbaar zijn anders worden ze door de stier gespiest en dat zou nou niet de bedoeling zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:19

schaapjuh"]
[quote="lunatje schreef:
Ik heb namelijk nog maar nouwelijks verstand van western, en het ene ras is gewoonmeer geschikt dan het andere, met een belgisch trekpaard hoef je western bijvoorbeeld niet te proberen Haha!
Groetjes Tessa


Boos! Waar slaat dit nou weer op?? Mijn paard is een belgisch trekpaard die ik western rijd en dat gaat echt super!! Tuurlijk heeft ze haar beperkingen maar dat geldt voor elk paard(enras)
[/quote]

Ik denk dat Tessa bij western het beeld van reining in haar hoofd heeft en dat lijkt me met een Belgisch trekpaard ook niet bepaald een succes. Maar misschien is hij wel weer heel goed in bijvoorbeeld trail?

Kijk, jij hebt je paard al en het is hartstikke leuk dat het rijden zo goed gaat. Maar als je van te voren weet dat je western wilt gaan rijden of bijvoorbeeld spaans, dan koop je een paard dat kwaliteiten/mogelijkheden heeft op dat gebied. Dan koop je geen Belgisch trekpaard, net zo min als dat je een Arabier aanschaft als je boomstammen wilt gaan slepen. Het zou misschien best gaan met lichtere stammen, maar dan kun je juist weer beter een trekpaard kopen.

Western op recreatieniveau is met ieder ras mogelijk, net zoals dat je met ieder paard 'engels' kunt rijden op recreatieniveau. In alle takken van sport zijn er uitschieters. Er zijn Fjorden die Z-dressuur kunnen lopen, maar dat is maar een klein percentage van het geheel. Het percentage KWPN-ers dat dit niveau kan bereiken ligt gewoon vele malen hoger.

Misschien heb jij wel een Belgisch Trekpaard dat in een bepaalde tak (of meerdere) van de westernsport heel goed is! Dat zou heel goed kunnen. Western is immers niet alleen reining. En als jij met je Belgische Trekpaard op hetzelfde niveau mee kunt rijden als de Quarters dan vind ik dat je een heel erg knappe prestatie levert.

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:45

Dat is wel zo maar western is een manier van rijden, elk paard kan op die manier gereden worden. Tja reining zie ik nog niet met een trekpaard gebeuren maar daar ging het niet over. De opmerking ging over western in het algemeen en dat kan met elk paard, dus ook trekpaarden

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:49

CCCCorine schreef:
Maar misschien is hij wel weer heel goed in bijvoorbeeld trail?


Nou nee dan wordt nl elke hindernis geplet *splash* Haha!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 18:27

schaapjuh"]
[quote="lunatje schreef:
Ik heb namelijk nog maar nouwelijks verstand van western, en het ene ras is gewoonmeer geschikt dan het andere, met een belgisch trekpaard hoef je western bijvoorbeeld niet te proberen Haha!
Groetjes Tessa


Boos! Waar slaat dit nou weer op?? Mijn paard is een belgisch trekpaard die ik western rijd en dat gaat echt super!! Tuurlijk heeft ze haar beperkingen maar dat geldt voor elk paard(enras)
[/quote]

hehe excuzes moi, ik zag het nou niet bepaald voorme Bloos

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:33

CCCCorine schreef:
Engels en western op hetzelfde paard vind ik een behoorlijke waardeloze combinatie eerlijk gezegd. Zowel voor het paard als de ruiter zeer verwarrend.

Valt wel mee hoor. Mijn pony is western ingereden ze is nu 7 en we gaan per 1 januari er ook dressuur bij starten *LOL* . Zolang je maar aan de hulpen houdt die het paard gewend is maakt het niets uit. Je hebt alleen ander tuig.

Hoofdhouding is ook wat anders, maar je kan best de ene keer laag rijden en de andere keer wat meer oppakken zodat je wat hoger komt met het hoofd.

Mijn pony vindt het geen probleem om de ene keer engel en de andre keer western te lopen. Ik kan iedere dag omschakelen .

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:54

Als je het niet probeerd weet je het ook niet Lachen

caballero

Berichten: 83
Geregistreerd: 29-10-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:20

De Anda heeft van nature een hele hoge hoofd/nek houding. Maar met veel geduld krijg je ze wel naar beneden. Mijn paard komt uit Spanje, en is dan ook spaans aangereden. In principe lijkt het western hier ook
wel een beetje op. Ze zijn heel wendzaam, en kunnen ook sliding stops
maken. Denk maar aan de arena e.d. En wat heel belangrijk is, ze hebben een heel pittig karakter, ze zijn super snel en allert. En wat heel belangrijk is, ze werken heel graag voor je.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:08

Ik ken iemand die traint Andalusiers en rijdt tevens western met ze. Gaat prima!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:56

Hee, als een Paint de spaanse pas kan leren (Mister, Dot's vader kan de spaanse pas en nog heel wat meer 'truukjes'), dan zou ik niet weten waarom een Andalusier geen jog, spin of wat dan ook kan leren... met geduld kom je een eind.
Houd het alleen duidelijk. Ik ben zeker geen fan van 'de ene dag western, de andere dag 'engels''. Dat is meestal te verwarrend, voor paard én ruiter. Maar als je een 'constante' combinatie tussen de twee rijstijlen (of welke andere stijlen dan ook) kunt vinden die voor jou en je paard werkt, dan zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen.
Veel succes en plezier in ieder geval!

caballero

Berichten: 83
Geregistreerd: 29-10-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:49

Western met spaans lijkt meer op elkaar dan western met engelse dressuur.
Dus het paard komt niet zo gauw in de war met de hulpen.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 16:19

western met een anda gaat prima,als je reking houd met zijn eigen lichaamshouding,die ik persoonlijk heel mooi vind.Met koeien werken kunnen ze vaak heel goed leren,want ze worden tenslotte in spanje ook voor"stierenwerk"gebruik,er zal ook wel een soort cowsense erin gefokt zijn met de tijd!
2 stijlen lijkt mezelf erg moeilijk,ook voor jezelf,heel veel zal je op een gegeven moment op de automatische piloot doen en op 1 ding kan je je concentreren.Voor perfectionering is 1 stijl al moeilijk genoeg,denk ik.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:41

moet je eens het boek van claus penquitt lezen: zijn rijstijl zit eigenlijk tussen western en spaans in!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:47

Ik wilde net zeggen, die 2 stijlen hebben veel van elkaar weg hoor, en ik moet zeggen dat ze me ook beide erg aanspreken. Volgens mij zijn ze prima te combineren en een andalusier lijkt me daar prima geschikt voor, ik bedoel, neem niet aan dat je er een hoog niveau in de sport mee wilt bereiken.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:12

Het western komt oorspronkelijk van het doma vaquera rijden dus spaans. De hals houding die ik zelf ook mooi vind, is een min punt als je echt wedstrijden wil gaan rijden.

Zelf heb ik 6 jaar western gereden, maar rij nu op een doma vaquera zadel. Ik hou meer van trotse verzamelde en rustiger rijden. Western heeft dat natuurlijk ook. Maar zowel ik als mijn paard vonden het gewoon weg saai. Hoewel we verschillende takken van western reden.

Ik zou zelf het net andersom gooien. Spaans gecombuneert met western. Dus wat losser rijden, en veel meer op je zit. Het doma vaquera zadel zit heerlijk. Moet wel echt ingereden worden. Maar dan zit je als een huis. Kan er ook lekker met korte broek op.
Ik heb heel wat zadels geprobeerd. Maar dit is wel mijn favoriet. Daarbij van mijn paard ook.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 01:29

josien schreef:
Het western komt oorspronkelijk van het doma vaquera rijden dus spaans. De hals houding die ik zelf ook mooi vind, is een min punt als je echt wedstrijden wil gaan rijden.

Zelf heb ik 6 jaar western gereden, maar rij nu op een doma vaquera zadel. Ik hou meer van trotse verzamelde en rustiger rijden. Western heeft dat natuurlijk ook. Maar zowel ik als mijn paard vonden het gewoon weg saai. Hoewel we verschillende takken van western reden.

Ik zou zelf het net andersom gooien. Spaans gecombuneert met western. Dus wat losser rijden, en veel meer op je zit. Het doma vaquera zadel zit heerlijk. Moet wel echt ingereden worden. Maar dan zit je als een huis. Kan er ook lekker met korte broek op.
Ik heb heel wat zadels geprobeerd. Maar dit is wel mijn favoriet. Daarbij van mijn paard ook.


foto's? Cool

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:40

Hmm, wat voor foto's wil je dan zien. In mijn profiel staan ook foto's van ons.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-03 00:15

oh sorry, ik ben weer lekker duidelijk :S had haast, dat is wel te zien, hehe, ik bedoelde dus foto's van het zadel Haha! ik zal even een kijkje nemen in je profiel