Bij slecht licht goede foto's maken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Bij slecht licht goede foto's maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 20:02

Ik heb een Nytech, 3,2 megapixel.
Als het wat donkerder is, mislukken mijn foto's heel vaak. Ik moet in ieder geval flitsen met schemering, anders wordt het niets. Als ik niet flits dan zijn veel foto's bewogen omdat (denk ik) ik de camera niet stil kan houden. Nu wilde ik gaan prutsen met de instellingen (met sluitertijd enzo), maar wat blijkt, die werken dus niet op mijn camera... (wel op de van mijn opa, btw, en die heeft precies dezelfde camera). Dus ben ik mijn camera de komende tijd weer kwijt..

Maar goed, terug naar het onderwerp: hebben jullie tips om toch geslaagde foto's te maken met wat slechter licht?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:12

Kijken of je de ISO kan ophogen (zonder dat je enorm veel ruis krijgt). Verder is het dan flink van belang je camera stil te houden. Zorg iig dat je je armen tegen je lichaam hebt zitten of zoek steun door zelf tegen een muur/boom te hangen of houd je camera tegen die boom of muur. Of je camera ergens op zetten natuurlijk. Inademen, afdrukken en dan pas uitademen helpt ook. Oh, wat ook vaak misgaat bij compactcams is dat de foto's bewogen zijn doordat de fotograaf denk dat de camera al klaar is terwijl de sluiter nog open staat. Vaak zit er even tijd tussen het afdrukken en het maken van de foto, haal je camera dus niet meteen naar beneden als je op het knopje geduwd bent. Hoe lang die tijd is kan je op zich vrij makkelijk ontdekken met wat experimenteren.. Een statief helpt natuurlijk ook enorm, maar is vaak niet echt praktisch Lachen

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:42

bedenk ook dat flitsen geen zin heeft als het onderwerp ver weg is!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:04

ter aanvulling op bart; gebruik een statief en een draadontspanner.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:11

Draadontspanner is nogal lastig met die Nytech Knipoog Maar zelfontspanner is daar wel perfect voor te gebruiken Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:14

kan ook idd! goeie tip.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:39

Dat hij bewogen is komt waarschijnlijk omdat de camera merkt dat het donker is en zich daarop instelt. mijn camera gaat, bij slecht licht, als ik dan de flister uitzet, op slowshutter: het diafragma blijft langer open, waardoor 'de film' langer belicht word, als je dan beweegt krijg je dus een onscherpe foto. Je moet je fototoestel dan dus ergens opzetten en dan nog het beste op zelfontspanner zetten, want dan weet je zeker dat hij niet beweegt als je op de knop drukt.

photodude

Berichten: 173
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:16

Bij slecht weer (weinig licht dus) kun je geen foto maken die het in kwaliteit kan opnemen tegen een foto gemaakt met dezelfde camera in goed licht.
Zelf licht maken (met een flitser dus) is een slap aftreksel van wat je gratis van de zon kunt krijgen.
Alleen in een studio zou je het beter kunnen doen.
Als je dus echt een goede foto wilt maken zul er voor moeten zorgen dat de omstandigheden ook maximaal goed zijn.
Anders krijg je gewoon een kiekje wat leuk is als herinnering. Om het laatste moet je dus ook gewoon doorgaan met foto's maken.
Soms zijn die foto's juist onbetaalbaar (later).

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:31

Soms kun je ook wel grappige effecten bereiken met te weinig licht, zoals dit spookpaard :

Afbeelding

Schijnheilig

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:45

Jaaah! Zo'n foto's heb ik ook gemaakt!
Bij manege Bergemo eerst, staat een link van in mijn profiel. Vind ik op zich wel iets hebben!