hoeveel grams door het jaar heen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

hoeveel grams door het jaar heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 18:08

Hallo, ik ben nieuwsgierig naar jullie 'deken-gedrag' door het jaar heen. En dan met name over de hoeveelheid grams. Hoeveel grams deken in sept/okt, dan naarmate het kouder wordt etc...

Zelf dacht ik in de tussenperiode iets van 200 gram te nemen, en dan swinters 400 grams... Nou sprak ik laatst iemand die wel 600 gram erop legt in de winter Bloos!

Naja vandaar mn nieuwsgierig heid...

En doen jullie veel met onderdekens enzo? Ik heb dar niet zoveel zin in, het lijkt me voor t paard onprettig en ook voor mij...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:26

Mijn pony is geschoren en staat in een koude schuur. Hij staat op dit moment met 600 gram.

Voor het scheren ongeveer 200-grams, beginnen in september ongeveer. Na het scheren dikker, richting de 400 grams. Nu het wat kouder is, en ik hem opnieuw geschoren heb een 200-grams en een dikke onderdeken. Mocht het nog kouder worden heb ik nog een onderdeken liggen. En zo kan ik een beetje wisselen. Ik heb 2 winterdekens (200 grams en 400-500 grams) en 2 onderdekens (300-500 grams en 170 grams)

Voor nood heb ik meerdere fleecedekens en nog 2 canvasdekens, en nog een zomerdeken. Die hoop ik niet nodig te hebben.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:45

hangt van de temperatuur af Knipoog

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 02:00

Dyonne schreef:
Mijn pony is geschoren en staat in een koude schuur. Hij staat op dit moment met 600 gram.

Voor het scheren ongeveer 200-grams, beginnen in september ongeveer. Na het scheren dikker, richting de 400 grams. Nu het wat kouder is, en ik hem opnieuw geschoren heb een 200-grams en een dikke onderdeken. Mocht het nog kouder worden heb ik nog een onderdeken liggen. En zo kan ik een beetje wisselen. Ik heb 2 winterdekens (200 grams en 400-500 grams) en 2 onderdekens (300-500 grams en 170 grams)

Voor nood heb ik meerdere fleecedekens en nog 2 canvasdekens, en nog een zomerdeken. Die hoop ik niet nodig te hebben.


Ik ben dan wel een beetje een deken leek, maar nu met 10 graden overdag lijkt ij een 600 grams deken ontzettend veel.
Hoeveel dekens heb je dan wel niet op als het -10 is? Verward

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 09:41

Bij ons is het behoorlijk koud in de schuur.
Mijn paard heb ik een maand geleden geschoren.
Ze heeft nu een 500 grams deken op.
Maar zelfs dan zit al het haar er alweer op!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 10:14

Mijn pony is 2,5 week geleden geschoren geloof ik. En zit dus nog superdun in zijn vachtje. Hij heeft deze dekens nodig om warm te blijven. Als het kouder wordt krijgt hij wat meer haar, is hij nu al mee bezig. Daarnaast heb ik nog een onderdeken, die maar 170-grams is, maar wel lekker warm. En ik heb natuurlijk nog eventueel een deken die in plaats van de dunne bovendeken kan, scheelt ook weer 300 gram.

Als het over een week of 2 -10 zal worden, dan kan hij met dit nog oplopen misschien, dan is zijn haar wel weer wat gegroeid, mocht hij het koud hebben doe ik er gewoon de onderdeken bij.
Hij heeft op dit moment echt dit aantal grams nodig om warm te blijven. Het is echt niet warm op het moment, vanmorgen ook weer maar een graad of 2. En ik ga niet overdag minder dekens op doen als 's nachts.
En idd, het is gewoon ijzig koud in de schuur. Het is dat hij uit de wind staat, maar anders staat hij zeker als er een zonnetje staat veel beter buiten. Helaas geen mogelijkheden om hem buiten te zetten op deze grond, dus is het in de winter een stalpony. Als ik nu een geisoleerde schuur had, of er stonden veel pony's in, dan kan hij makkelijk met dunnere dekens, maar nu niet.
Ik houd hem in de gaten, onder andere door zijn temperatuur te meten. Die is op het moment goed. Hij zweet nooit onder deze dekens.

Annuh_X
Berichten: 19
Geregistreerd: 18-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:14

Ik doe meestal vanaf 10 graden een deken op, meestal 150-200 gr. Rond de 5 graden doe ik een 200gr. deken met een regendeken die niet gevoerd is op. Rond 0 tot 5 graden al wel 300 gr. op ( met nog steeds de regendeken erboven) en zodra het onder nul graden is doe ik er nog een deken van 100 gr. bij.

Mijn paard is vorig jaar geschoren en nu nog steeds dun in z'n vacht, ondanks de koude temperatuur.