Ouders moeten respect hebben voor hun kinderen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Ouders moeten respect hebben voor hun kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 19:35

Ben je het met de titel eens of niet? en waarom wel of niet?

Is het normaal dat een vader zijn kind uitmaakt voor "t*ringlijer", "k*nkerlijer", "bloedblaar", etc. ?

Dit is mij in mijn omgeving opgevallen en ik vind het van zeer weinig respect voor het kind getuigen.... tuurlijk... ik weet het... kinderen moeten ook respect hebben voor hun ouders (sowieso voor iedereen), maar moet een kind de ouders nog respecteren als er zulke dingen gezegd worden?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen... Lachen


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:41

Dan ben ik met je eens.
Maar: het kind moet dan ook respect tonen tegen over de ouder. En dat gebeurd ook niet altijd.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Impuls

Berichten: 325
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:42

weet niet...
moeilijke vraag, ligt er aan hoevaak het gebeurt en hoe!
maar ik denk dat als het vaker voorkomt dat dan mijn vertrouwen en respect in mijn ouders wegvaagd.
gelukkig is het mij niet overkomen!

Party!! love is a feeling u feel,that u feel a feeling u've never felt before Party!!

Check mah pro update

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:42

ik vind dat ze beiden even veel respect voor elkaar moeten hebben.
maar je kind uitschelden voor die woorden die boven schreef horen niet vind ik.
ook vanaf een bepaalde leeftijd 12/13 hoor je je kind niet meer te slaan.

toen we kleuters waren kregen we welles een slag in de nek,goed hebben we alleen van geleerd.
maar erna hebben we dat nooit meer gehad.

ook hoor ik ik nog welleens van kinderen die 15 zijn die voor straf weekend op hun kamer moeten blijven,vind ik ook zo kinderachtig,of mischien raar omdat wij het nooit gehad hebben?

echt straf hebben wij namelijk nooit gehad,nog nooit huisarrest ofzo,en we zijn er niet slecht op geworden hoor Haha!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:45

Ik ben het er mee eens. Maar het moet wel wederzijds zijn.
Iedereen moet respect tonen voor elkaar. Hoe oud je ook bent. Een ouder heeft verantwoordelijkheids gevoel en moet dat natuurlijk met respect ook tonen.

OoMyriaMoO

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:57

Ik vind dat een ouder anders om mag gaan als een kind met zijn/haar ouder moet omgaan Knipoog (wat lang niet altijd gebeurd )

Maar dat een ouder zijn kind echt uit gaat schelden vind ik heeeeeel erg laag! Boos!

En dan verw8 jij nog van je kind dat hij braaf alle regeltjes volgt en vooral netjes en beleefd tegen ouderen doet? Vind ik gewoon echt niet kunnen hoor!!

i was hoping;
we could crack each other up
<3

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:08

als je zo een dingen zegt tegenover je kind dan geef je een goed voorbeeld van opvoeding, wat verwacht je dan uiteindellijk van je kind???

GÜNTHER 01-11-1999
SVEN 24-07-2001
CHEYENNE 06-02-2006
-6kg

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:14

Over het algemeen worden kinderen door de ouders gevormd en als een ouder zich niet in weet te houden en zich zo tegenover zijn kind gedraagd is het einde zoek... Onder andere door dit soort gedrag lopen er tien jarige kindjes rond die me niet eens kennen maar verrot schelden als ik langsfiets Scheve mond

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:18

Elk verhaal heeft twee kanten. Kijk, dat een ouder zijn kind daarvoor uitscheldt, dan moet het kind toch ook wel behoorlijk fout zijn, in sommige gevallen is dit helaas ook zo. Maar er zijn ook ouders, waar niet alle steken goed zitten, en dan is het diep triest dat het gebeurt... Zo'n kind trekt of zichzelf heel erg terug, of wordt een "onhandelbaar" kind... Beide gevallen zijn niet leuk...

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:51

Zulke dingen zeg je in prencipe, niet maar dan krijg je weer de vraag wat is de situatie?
moeilijk!!

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Bas232

Berichten: 1088
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: Heppen, Belgie, Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:58

Ja!!!!!

Maar andersom ook.

Het is wel zo dat je als ouder gezag moet hebben over je kinderen en dat ze moeten luisteren.
Een van de slechste dingen die ik ooit gezien heb bij een oom van me was dat hij vriendjes wou zijn met z'n kinderen, helemaal fout dus.
Zodra dat het geval is, verliezen de kinderen het respect voor de ouders en de ouder uiteindelijk ook.
Wat aangaande dat schelden van je ouders op jouw, er zijn altijd twee kanten, en meestal is het zo dat beide zijden geen respect hebben.
Ik maak mijn kinderen ook wel eens uit voor E-I-K-E-L-S maar dan hebben ze wel het een en ander mispeuterd
Daarna praten we er altijd over, en vaak (niet altijd) weten ze dan wel wat er mis was.
Als je ouder zo op je blijven schelden, is het een teken dat ze het gevoel hebben dat jij geen respect voor hen hebt.
Voor zover ik weet, is er vaak iets mis aan beide zijden als dit gebeurd....

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:00

Vooral andersom. Op dit moment heb ik het idee dat een hoop kinderen heel weinig respect hebben voor hun ouders, omdat veel ouders veel te veel respect hebben voor hun kinderen.

Maar in een ideale wereld zou allebei natuurlijk het geval moeten zijn.

Bas232

Berichten: 1088
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: Heppen, Belgie, Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:14

Mijn kinderen hebben wel respect voor me, maar ik maak ze alles ook zeer duidelijk.
Als er een bv tegen me begint van "Hé Bas" dan is het antwoord direkt, wat is er mis met "Papa?"
Ook vertel ik ze direkt wat ik verlang, bv "Kim ga je paard voeren" en niet van wil je dit of wil je dat?
Niets, gewoon direkt zeggen wat je verlangt, zo weten ze precies wat de bedoeling is.
Klink mischien vrij bot, maar kinderen hebben een direkte aanpak nodig....
Omgekeerd is het natuurlijk wel zo dat je als ouder naar je kind moet luisteren, ik bedoel echt luisteren....
Respect komt dan vanzelf, daar is weinig voor nodig...
Mocht het kind echt niet willen luisteren, ook niet na een scheldwoord en het is echt stout, gewoon net als in de natuur, een knal op z'n oren....
(niet doodslaan Haha! een tik is voldoende )
Maarja, de alternatieve ouders (en andere bemoeials) vinden dat zoiets niet kan...ik vind van wel....
Ouders moeten vooral zeer duidelijk zijn, dan komt de rest wel goed....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:30

Even mijn zoon aan het woord, hij is 10 (volgende maand 11)

Hoi, ik ben de zoon van Bas.Ik vind dat OoMyriaMoO 50% gelijk heeft en papa ook.
Met een harde aanpak dan gaat een kind ook wat harder spelen.
Dat is mijn eerlijke mening

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 21:37

en wat vinden jullie van ouders die materiëel en financiëel heel veel voor de kinderen doen, maar emotioneel weinig tot niets? (dat je bv. niet je verhaal kwijt kan bij ze, als je ergens heel erg mee zit)

Bas232

Berichten: 1088
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: Heppen, Belgie, Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:39

1 woord, slechte ouders.....(verdorie dat zijn 2 woorden Lachen )
Ouders moeten kinderen opvoeden, niet omkopen....

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:41

Je hebt ouders die nooit geleerd hebben om liefde te geven of affectie te tonen. Die proberen het op een andere manier hun kinderen naar de zin te maken.
De bovenstaande communicatie is een wederzijds gebrek aan respect. Ik heb een vrij strakke opvoeding gehad, en zoiets zou niet in mijn hoofd opkomen om tegen mijn ouders te zeggen. Andersom ook niet trouwens

Goedgekeurd onderschrift :)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:41

Het ligt inderdaad aan de situatie. Als je nu een ouder met een probleem hebt, of waarvan de steekjes niet verbonden zitten aan de goede delen dan kan het inderdaad leiden tot dit soort situaties.
Al denk ik wel dat je als kind zeinde fout bent geweest wanneer je dit naar je hoofd gegooit krijgt.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Bas232

Berichten: 1088
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: Heppen, Belgie, Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:54

Hoi,

Vaak gaat de regelgevende macht te ver....
Zoals bv het verbieden van een kind een tik te geven....onzin...als het echt stout is werkt dat het beste.
Maar de regering geeft kinderen zoveel rechten en ouders vrijwel geen, daar gaat het dus ook al fout.
Een strenge opvoeding is veelal beter dan geen opvoeding....
Er wordt vaak vergeten dat ouders een kind moeten opvoeden, en kinderen kunnen een echte PEST zijn voor ouders.
Vraag mijn eigen kinderen maar eens, die geven gewoon toe dat ze echt vervelend kunnen zijn.
Op het moment dat je kinderen je niet respecteren, je gezag dus niet goedkeuren, kan je als ouder behoorlijk gefrustreerd raken.....
Ik wou dat ze al die alternatieve ouders/regels eens gingen verbieden, zou het een boel ouders een stuk makkelijker maken....
Ze hebben de bek vol over normen en waarden, maar geef je kind een tik en ze kunnen je aanklagen....
Wat een onzin, vroeger kreeg ik als kind ook af en toe een tik als ik iets mis deed, dat IS geen mishandeling, da's correctie van gedrag!
Omdat die zaken niet meer mogen krijg je deze ellende.....
Moet je dan soft blijven en wachten tot je kind de bak in draait omdat het altijd met praten wegkwam?
Niet hier in huis.....
Ik zie het vaak genoeg, kinderen die s-c-h-i-j-t aan alles hebben en ouders die roepen: "Dat mag je niet doen!" vervolgens gaan ze gewoon door omdat de ouders niet verder gaan dan een keer schelden.
Bij mij krijgen ze na de tweede waarschuwing een knal! (tik die ze wel voelen) daarna doen ze het nooit meer......
Respect is vrijwel hetzelfde als het gezag van je ouders accepteren, doen kinderen dat niet, dan verliest de ouder zelf ook het respect voor het kind als gevolg van radeloosheid....

Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:13

Bas232, dat ben ik met je eens, al mag ik mijn ouders wel gewoon bij hun voornaam noemen.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:24

Ik ben nu nog zelf kind in feite, njaa net volwassen, en heb nog geen kinderen Knipoog Ik ben het met Bas232 eens, maar ik heb vergeleken met mensen buiten de streek waar ik opgegroeid ben, een enorm strenge, ouderwetse en weet ik veel wat nog meer opvoeding gehad. Terwijl ik vind, dat vergeleken met mijn streek dus, ik een hele vrije opvoeding heb gehad. Ik mocht veel in principe, maar omdat ik veel mocht, had ik ook niet de behoefte om steeds grenzen op te zoeken.

Wat ik in een opvoeding enorm belangrijke kernwoorden vind is consequent en duidelijkheid. Nee is nee, en dat blijft ook nee, en als kind toch blijft doorzeuren, dan wordt hij met de stem berispt, gaat het kind toch nog door. Ja dan krijgt hij straf, hangt van de situatie af watvoor. Maar ik heb geen problemen met een tik. Die heb ik vroeger nooit gekregen, want ik mocht geen klappen op mijn hoofd, maar ik kreeg wel een schop onder m'n donder. En dan wist ik ook wel dat ik een beetje heel erg vaut zat...

Ik noem mijn ouders niet bij z'n naam, maar gewoon pa of ma, dat zijn ze namelijk ook. Ik zeg ook U tegen m'n oma, ze wil dat ik je, zeg, maar ik krijg het niet goed afgeleerd... Is gewoon een teken van respect vind ik. Je staat als ouder nog altijd boven kind, en als je als kind je ouder bij de voornaam noemt, vind ik dat het "niveau-verschil" minder wordt, en dus ook het respect een beetje verdwijnt....

Mijn laatste opmerking, ik vind dat er niet zoveel gepraat en overlegd moet worden... Dingen kunnen best zijn "Omdat ik het zeg." Als ouder moet je niet álles exact en gedetailleerd uitleggen... Natuurlijk wel iets, maar echt niet alles. Want dan zie je het gebeuren dat kinderen hun ouders gaan omlullen, om toch hun zin te krijgen...

Dat was mijn mening Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:39

SmithsGirl schreef:
en wat vinden jullie van ouders die materiëel en financiëel heel veel voor de kinderen doen, maar emotioneel weinig tot niets? (dat je bv. niet je verhaal kwijt kan bij ze, als je ergens heel erg mee zit)


Hier nog één van mijn kinderen aan het woord. Kim (12 jaar)

Ik ben de oudste dochter van Bas en Mar .
Als ouders hun kinderen MEER emotionele dan finaciele & materiele aandacht geven worden ze mentaal sterker Slim .Enkel financiele & materiele aandacht geven zal van generatie op generatie overgaan.
OK dan! Als de ouders een beetje mixen met EMOTIONELE , MATERIELE en FINANCIELE aandacht (zoals mijn ouders ) gaan de kinderen MENTAAL sterker worden (dan kinderen zonder emotionele aandacht ) EN ze zullen de ouders WEINIG tot GEEN last bezorgen ( vb. : goede cijfers op school , oudere mensen de straat over helpen , veel vrienden en vriendinnen ... ),je kan dus zeggen " Dat is de perfecte familie "( dit is niet ALTIJD het geval ) OK dan! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:00

Wow, en nu ben ik dus stil...


Als mijn kinderen in dit topic zulke reacties geven doen wij het misschien toch niet zo heel verkeerd.
Ik heb ze alle vrijheid gegeven om onder mijn account te antwoorden en ik ben trots op ze.
Ik twijfel vaak of we alles wel goed doen qua opvoeding, maar ik ben nu zo ongelofelijk trots op mijn twee kanjers
Ze durven iig hun mening te geven, terwijl ze weten dat paps en mams dit ook lezen.
Kim en Nick, dank je. Jullie zijn OK dan!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:03

De perfecte familie moet nog geboren worden Haha!

Maar gelukkig dat je blij bent met je opvoeding!

Ik ben zelf niet voor slaan, mijn ouders hebben dit nog nooit bij me gedaan, maar ik ben ook nooit een strontvervelend kind geweest Haha!

Wanneer een ouder scheld tegen een kind moet deze niet raar opkijken als het kind ook tegen hem/haar scheld. Dat wordt er dan toch gewoon met de paplepel ingegoten. Zoals je ook bepaalde uitspraken die je ouders vaak gebruiken overneemt zal je ook de scheldwoorden die je ouders gebruiken overnemen.

Wederzijds respect is belangrijk, en dat wordt van beide partijen niet bereikt met slaan of scheldwoorden.

28-09-2007
Nothing compares too you...


Bas232

Berichten: 1088
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: Heppen, Belgie, Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:10

Euh, er is wel een verschil tussen slaan en slaan.....
Wij geven onze kinderen een tik als ze het echt te bont maken.....
Grappig is dat ze het er zelf later vaak mee eens zijn....

Mishandelen is iets anders......
Maar ik vind dat die alternatieven het overdrijven en een tik direkt mishandling noemen....
Als ik scheld weten ze dat ze mij boos aan het maken zijn....meestal stoppen ze dan, maar soms is dat niet genoeg
Wel is het zo dat ik maar 1 keer eikel roep! Ik blijf niet schelden....