Ik wil mijn paarden niet laten chippen.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Chip- verplichting gaat te ver?

Ja
47 (50%)
Nee
38 (40%)
Geen mening
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 94


Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Ik wil mijn paarden niet laten chippen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-03 19:12

Ik vind dat ge-chip toch wel zo onnatuurlijk en ik vind het belachelijk dat ze dat kunnen verplichten.
Ik hoor en lees hier en daar dingen die ik niet normaal vind, zoals paarden die een stijve hals houden, chips die gaan zweven en in de knie worden terug gevonden of chips die ze helemaal niet meer kunnen vinden...

In ieder geval, mijn hengst heeft het Wobbler- Syndroom en heeft veel artrose in 2 van zijn halswervels.
Volgens de kliniek heeft hij een erg pijnlijke hals.
Hij gaat nu de goede kant op met zijn "genezing", en dat wil ik graag zo houden.
Je snapt dus wel dat ik dus echt geen chip in die hals laat zetten. Daarnaast heb ik nog 2 paarden en die wil ik ook niet laten chippen.

Nou heb ik weleens gehoord dat je vrijstelling kunt krijgen van het chippen als je een goede reden hebt, en dat ze dan met D.N.A. gaan werken wat ze uit een plukje manen halen.
Weet iemand hoe dat precies zit en hoe je dat kunt regelen?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 19:31

ja, ik ben er in ieder geval niet voor. Als ik het kan afwijzen zal ik het doen.

missraldo
Berichten: 219
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:57

ik vind het eigelijk wel goed dat paarden waar je mee weggaat naar wedstrijd of gewoon een buiterit gechipt moete worden. Hoe wil je anders bewijzen dat dat paard jou paard is als hij getole is of zo.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:59

Ik denk dat je die dingen die je noemt meer uitzondering dan regel zijn. Sommige paarden zijn toch ook kreupel als ze bij de hoefsmit zijn geweest?? Das toch hetzelfde. Ik vind het wel goed dat alle paarden die op wedstrijden of keuringen lopen geregistreerd worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:44

Chippen is NIET verplicht, je kunt ook DNA laten testen en daar hoef je GEEN moeilijke redenen voor te zoeken. Dacht jij dat Anky haar paarden heeft gechipt? Nope! En zo zijn er nog heeeeeeel veel andere paardeneigenaren die het principieel vertikken.
Met een DNA-test kun je gewoon je paspoort krijgen, wedstrijden rijden etc etc.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:10

Alleen het kost je behoorlijk wat meer.
Volgens mij zijn de meeste chipverhalen complete verzinsels, een chip kan bij een paard bijvoorbeeld niet eens afzakken naar de knie. Bij een hond en een kat wel, maar bij een paard niet. Ik kan me wel wat voorstellen bij de problemen die je paard al heeft, maar zolang hij pijn in zijn hals heeft rijdt heeft rij je toch geen wedstrijden neem ik aan?

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:00

Mijn beide paardjes zijn gechipt, de ene omdat ik wedstrijden met em rijdt, de andere via het stamboek. Ik vind het wel een veilig idee dat ze altijd te herkennen zijn. De ene is een friese hengst, en die zijn allemaal zwart, niet voor jezelf maar wel voor een vreemde. Bewijs zonder zo'n chip maar eens dat het jou paard is. Vroeger kregen ze een code op hun tong getatoeerd, nou geef mij dat kleine prikje maar hoor!!

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:21

Nee, zolang je ook de keuze hebt om zo'n DNA proef te doen vind ik de chipverplichting niet te ver gaan. Dit ook om het vlees voor consumptie schoon te houden. Mijn paarden zijn ook allebei gechipt

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 23:33

Die van ons zijn ook allebij gechipt.
heb er geen problemen mee hoor!

ldwtje
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:54

ik vind dat je dat zelf wil weten, ik vind het alleen maar handig, als er dan wat gebeurd weet ik waar of hij/zij wordt gejat ofzo, is ie wel mooi gechipt!!! Lachen

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:46

Geen chip in mijn paard.

Hoeveel kost een DNA test dan ongeveer?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 02:01

heb hier 3 gechipte paarden en 2 gechipte honden, en ze hebben er geen van allen last van gehad!

het enige probleem dat ik heb gehad is dat die domme nederlandse chipper geen wijs kon uit de aftekeningen omschrijving op het belgische papier van Quentin, en ik daardoor met een verkeerde omschrijving in mn paspoort zit, waar sommige juryleden dus moeilijk over doen!
hebben zelfs al 2x z chip nr gecontroleerd, kijken of ik wel met het goede paard startte en, want hij zag er toch echt anders uit!(we hebben het over een verkeerd omschreven blesd, en een wit sokje wat geen wit sokje is maar meer een witte vlek aan de binnenkant van zn voorbeen, bij&vlak boven de kroonrand) maargoed, verder geen problemen mee gehad

ken trouwens heel veel paarden die gechipt zijn, ook paarden van een professionele stal, geen 1 paard heft er problemen door gehad....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 02:10

Geen chips in mijn paarden....zolang ik het kan voorkomen. Mijn merrie is DNA getest vanuit het stamboek, de jaarling moet nog. Geen van beiden gaat later voor menselijke consumptie...en aangezien ik geen wedstrijden rijdt, zal de noodzaak voor een chip niet zo snel gegeven zijn.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 09:35

Ik ben zeker geen voorstander van dat gechip!
Helaas is mijn paard wel gechipt dit jaar, voor de wedstrijden!
Maar ik was het er absoluut niet mee eens Boos!

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:12

mijn pony en het paard van mn moeder zijn allebei gechipt, de ene voor de wedstrijden en de ander via het stamboek, ik heb er geen problemen mee en ze hebben er allebei geen last van gehad...

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:21

Miran schreef:
Alleen het kost je behoorlijk wat meer.
Volgens mij zijn de meeste chipverhalen complete verzinsels, een chip kan bij een paard bijvoorbeeld niet eens afzakken naar de knie. Bij een hond en een kat wel, maar bij een paard niet. Ik kan me wel wat voorstellen bij de problemen die je paard al heeft, maar zolang hij pijn in zijn hals heeft rijdt heeft rij je toch geen wedstrijden neem ik aan?


Waarom bij een hond en kat wel en een paard niet?? En een chip kan wel degelijk gaan zwerven en dat is niet alleen gevaarlijk voor de kniegewrichten....

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 12:25

ldwtje schreef:
ik vind dat je dat zelf wil weten, ik vind het alleen maar handig, als er dan wat gebeurd weet ik waar of hij/zij wordt gejat ofzo, is ie wel mooi gechipt!!! Lachen


Mensen zijn vreselijk handig in het verzinnen van "oplossingen" om toch iets strafbaars te kunnen doen. Dacht je nou echt dat een chip die er zo simpel ingaat niet meer te verwijderen is??
Wacht maar over een paar jaar, dan kun je belasting voor je "geregistreerde" paardje gaan betalen, dit is naar mijn idee de hele gedachttegang achter de chip.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 14:08

Ik vind het ook niet echt nodig, als je dat zelf graag wilt okee, maar waarom zou ik mijn pony's laten chippen? Ze staan eigenlijk altijd op de wei en ik maak er wat buitenritjes mee, chippen is dan echt niet nodig, net als zo'n paspoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 15:33

Op zich is een chip wel handig om bijvoorbeeld fraude op wedstrijden te voorkomen. Ook kan het bij diefstal etc. een handig hulpmiddel zijn om een paard te identificeren.

Mijn paard is gechipt (had hij al toen ik hem kocht) en heeft daar echt geen last van. Maar stel dat ik hem had gekocht zonder chip, dan had ik hem niet laten chippen.

Toen ik een paard zocht, ben ik er namelijk eentje tegengekomen, waarbij de chip al naar de schoft toe gezweefd was. Nog een stukje naar achteren en je zou er met je zadel bovenop zitten. Al met al vind ik een chip dus niet zo'n prettig idee.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 16:08

Ik wil best mijn rijpaard chippen . Maar mijn andere paard komt de wei nauwelijks uit, is niet te berijden en om haar nou een chip te moeten geven Verward

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 16:19

ik heb twee jaar geleden ook noodgedwongen mijn paard moeten laten chippen, wilde ik nog wedstrijden rijden. Ik was het er echt niet mee eens dat chippen.
Toen Marco gechipt was heb ik hem een week niet kunnen aanraken bij zijn nek en nu nog wil hij niet door vreemde aangeraakt worden aan de linkerkant in de buurt van de nek. Meten of een rozet aan het hoofdstel zitten er na het chippen niet meer in. Kun je voorstellen hoeveel pijn het voor hem is geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 16:46

Ophelia"]
[quote="Miran schreef:
...een chip kan bij een paard bijvoorbeeld niet eens afzakken naar de knie. Bij een hond en een kat wel, maar bij een paard niet.....


Waarom bij een hond en kat wel en een paard niet?? En een chip kan wel degelijk gaan zwerven en dat is niet alleen gevaarlijk voor de kniegewrichten....
[/quote]

Bij een hond en een kat wordt de chip onderhuids aangebracht, maar niet in het spierweefsel. Bij een paard wordt de chip in de spier aangebracht, waar ' ie inkapselt en in principe (!) niet meer weg zou moeten kunnen.

Onze paarden zijn allebei gechipt, al jaren, en hebben er nooit last van ondervonden. Ik ben ook niet principieel tegen hoor. Maar waar ik naar van wordt is het foldertje dat ik deze week in huis kreeg via het stamboek, dat presenteert dat een paspoort en een chip altijd samengaan en dat het vanaf 1-1-2004 verplicht is. Dat is gewoon niet waar.
Ze proberen eigenaren die verrekte chip gewoon op te dringen, terwijl er een prima alternatief is (wat overigens ook geen honderden euro's kost hoor, dus die extra kosten vallen wel mee. Je paard blijft normaal bruikbaar en hoeft niet een paar dagen op rust etc, dus die centen zouden het me wel waard zijn.)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 16:52

Ik vind het chippen in feite onzin. Voor wedstrijden is het helaas niet anders en moet je het laten doen. Ik ben hier niet principieel op tegen, maar ben wel bang dat eht weer een reden is om maar flink geld te vangen. Maar dat ze elk paard of pony verplicht een chip in de hals willen drukken vind ik te ver gaan.

laura1979

Berichten: 574
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 17:57

Ik vind die chip niet erg natuurlijk ben er daarom tegen, over een tijdje willen ze mensen ook gaan chippen. Van wat ik heb gehoord, je hebt dan geen pinpas, paspoort of iets meer nodig. Is dat waar de wereld naartoe gaat. Nou liever niet.

laura1979

Berichten: 574
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 17:58

ik hoop eigenlijk ook dat het gewoon onzin is wat ik heb geschreven over mensen chippen.