(JV)Stemhulpen tijdens de proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Gebruikt je wel eens een stemhulp tijdens de proef?

Nee, nooit
11 (18%)
Soms, alleen als....
32 (54%)
Ja, regelmatig en de jury...
16 (27%)

Totaal aantal stemmen: 59


Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

(JV)Stemhulpen tijdens de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-03 22:38

Eigenlijk niet toegestaan maar.... Het is soms zo handig. Hoe reageer je hierop als jury of negeer je het gewoon? En als een paard reageert op de stem van de voorlezer?

Zal het even wat nader verklaren: Combinatie wordt voorgelezen tijdens een wedstrijd. Voorleester leest alle onderdelen twee maal, echter de tweede maal is de intonatie dusdanig anders dat het paard reageert op de stem. Neem je dit mee in je beoordeling of laat je het gaan?

Ik moet zelf eerlijk bekennen dat als mijn paard vrij heet is ik er ook wel gebruik van maak door hetzelfde geluidje te maken bij een overgang terug als tijdens het longeren. (prrrrr) Haha! Voor mijn paard is dit dus duidelijk een stemhulp. Echter, ik heb er nog nooit commentaar op gehad, al is het natuurlijk ook niet echt zichtbaar (en de autoraampjes zitten vaak dicht Schijnheilig )


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:41

de 'stemhulp' - bv dra-af - van de voorlezer zou ik bestraffen als hulp van derden, als dat regelmatig voor zou komen. Dat vind ik echt niet kunnen. Stemhulpen van de ruiter hangt er vanaf, een keer braaf vind ik niet zo'n probleem, maar jouw truucje dus wel Haha! gebruik het zelf ook Knipoog

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:50

Ik gebruik soms mijn stem om weer een beetje rust in de tent te krijgen, als Soja erg heet dreigt te worden tijdens een proef. Puur om haar op haar gemak te stellen. Zo heb ik in het prille begin wel eens proeven bijna continu tegen haar kletsend afgelegd, maar het was blijkbaar niet zo storend dat het de jury opviel. Knipoog

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 22:59

Ik wil ook nog wel eens mijn stem gebruiken, niet zozeer om hem kalm te krijgen, maar even wakker te maken. Maar alleen als de jury het niet hoort Knipoog

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 23:51

ik gebruik mijn stem bij de jonge pony's wel eens om hen rustig te houden, zijn nogal heethoofdjes vaak, maar zorg dat de jury het niet hoort. maar ik rijd de laatste tijd mijn proeven uit het hoofd en dan ben ik meer daar mee bezig dan met mijn stemhulpen Knipoog
maar ik heb wel een klein voordeel dat ze superrr op de stem zijn, omdat ze ook aangespannen lopen, echt handig.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 09:52

Ik vind het nog steeds te belachelijk voor woorden dat je geen stemhulpen mag geven. Vooral in de B en in de L1.
Daar komen toch veel jonge paarden. Die worden thuis met stemhulpen ingereden en op vreemd terrein mag je ze niet meer gerust stellen. Ik vind dat raar. Je moet ze dan maar aan hun lot overlaten. Ze hebben het toch over diervriendelijk rijden, nou dan vind ik dit er toch echt bijhoren.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:01

Ik doe het ook wel eens. Sevin vind sommige dingen moeilijk, bijvoorbeel wijken voor het rechterbeen. Als ie het dan in proef goed doet, dan zeg ik wel eens zachtjes braaf. Vaak zit de jury toch in een afgesloten hok, dus dan horen ze het toch niet Knipoog

Ik heb hem overigens geen commando's ofzo aangeleerd, dat zou ik zelf ook niet gebruiken in een proef. Een keertje braaf zeggen moet kunnen vind ik.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:04

Ik gebruik eigenlijk nooit een stemhulp, maar vaak is het ook niet nodig. Mijn pony reageert er ook niet echt op, dus het heeft ook niet veel zin Haha! Verder ben ik het wel met Kleintje eens!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:09

Ik kijk het meestal even aan. Bij de eerste stemhulp vind ik het niet zo erg, maar als iemand constant zit te klikken of te praten, dan trek ik er echt wel punten vanaf.
Kleintje, stemhulpen worden nu eenmaal niet als officiele hulpen gezien dus hoe raar je het ook vindt: het mag niet. Aan jou de consequenties Knipoog
Je zou je paard ook rond moeten kunnen sturen zonder stemhulpen.
Bovendien heb je in de B en L altijd de mogelijkheid om eerst even de ring te verkennen waarbij je je jonge paard uitgebreid toe kunt spreken. Knipoog

Voorlezers heb ik er ook wel eens op aangesproken als ze zich niet aan de tekst uit het boekje houden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:10

Ik gebruik wel stemhulpen.
Maar dan ook de hulpen om hem juist wat meer op gemak te stellen.
Dus veel braaf.
Ik heb er nog nooit commentaar op gehad.
Maar je hoeft je stem ook niet hard te gebruiken dat het in elke hoek van de bak te horen is, je zit best dicht bij de oren van je paard Haha!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:24

Ik gebruik eigenlijk nooit stemhulpen als ie gewoon niet reageerd gewoon een harde schop of tik en dan luisterd ie meestal ook wel maar met longeeren gebruik ik alleen maar stemhulpen en doe dan niets met de zweep oid!

Live,LOve,'ndLaugh

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 12:25

ow, ik wauwel ook heel wat af hoor. En ik heb er nog nooit commentaar op gehad. Als ik het krijg.. jammer voor mij.
Maar in de B of in de L vind ik toch nog steeds dat ze het wel kunnen toestaan.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 13:11

Ik klik wel eens als ie niet helemaal wil in de middendraf, vooral nu ik door moet zitten heeft ie dat wel eens nodig, maar verder hou ik over het algemeen m'n mond. Heb er nog nooit wat over gehoord van de jury.

Ehmja??

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 16:35

runningkawa schreef:
Ik gebruik wel stemhulpen.
Maar dan ook de hulpen om hem juist wat meer op gemak te stellen.
Dus veel braaf.
Ik heb er nog nooit commentaar op gehad.
Maar je hoeft je stem ook niet hard te gebruiken dat het in elke hoek van de bak te horen is, je zit best dicht bij de oren van je paard Haha!



Ga ik in mee Haha!
Ik praat eigenlijks de hele proef door tegen hem Bloos Niet hard maar gewoon zo dat hij het wel hoort

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 16:59

stemhulpen als 'prrr' en 'ho' of een klikje gebruik ik regelmatig. Juri zit meestal toch in een hokje en het is bijna niet te zien.

She's my lady Lovers

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:13

Mn vaste voorlezer kon een keer niet mee, en toen las mn insturctrice, die ook altijd meegaat voor. Ze heeft me dus heel de proef door les zitten geven, echt de hele tijd. Toen ik achteraf zei dat ze bij de 2e wel dr kop moest hopuden, bleek dat ze het helemaal niet doorhad zelf. Overigens stond er geen commentaar of puintenaftrek.


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 17:38

Ja ik gebruik regelmatig stemhulp maar eigenlijk heb ik er nog nooit van van gehoord van de jury. Nou zijn de stemhulpen die ik gebruik ook niet duidelijk hoor, het is meer zo van 'ho', 'kom op', 'goedzo', 'super gedaan', enz..

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:08

Kleintje schreef:
Ik vind het nog steeds te belachelijk voor woorden dat je geen stemhulpen mag geven. Vooral in de B en in de L1.
Daar komen toch veel jonge paarden. Die worden thuis met stemhulpen ingereden en op vreemd terrein mag je ze niet meer gerust stellen. Ik vind dat raar. Je moet ze dan maar aan hun lot overlaten. Ze hebben het toch over diervriendelijk rijden, nou dan vind ik dit er toch echt bijhoren.

helemaal mee eens!!
ik geef absoluut stemhulpen tijdens mijn proeven en zal als jury iemand niet bestraffen die stemhulpen geeft (tenzij iemand gaat vloeken en schelden tegen het paard en/of voorlezer, want dat gebeurd ook hoor! Verward ) en Ellen Bontje praat ook tijdens haar proef!!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:14

en de voorlezer die zegt: bij A in dra-af?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 20:14

en de voorlezer die zegt: bij A in dra-af? En de ruiter: "opgelet, galóp".

medruze

Berichten: 259
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: West Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:21

Ik gebruik regelmatig stemhulpen. Gelukkig heeft de jury er nog nooit commentaar op gegeven. Halt houden doe ik bijna altijd op stemhulp. Maar vaak voelt mijn paard het al aan als er een verandering in tempo komt. Let op! gebruik ik ook vaak. Wel heel zacht... *LOL*

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:24

ik gebruik weleens stemhulpen als ie erg heet wordt en ik naar de stap terug moet vna hooo maar braaf ofzow, of een klik met aangalopperen soms maar idd heel zachtjes *LOL*

............

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 22:26

ik zei vandaag JA. naar te galop *LOL*
haha ging vanzelf..
Doe het anders nooit.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:41

Vroeger... (haha!) toen ik n jaar of 7 was had ik een 3 jarige D-pony die ik in de B startte. Die pony kende niet veel en ik kwam nauwelijks met mijn benen onder het zadel uit. De pony reageerde prima op de stem.
Min moeder las voor; tussen A en K je weet wel... ze kon geen 'galop' zeggen want dan galoppeerde hij aan.
Dus in die hoek zei ik stiekem tegen hem: 'galop' resultaat: een 3!!! met als commentaar--> met stemhulp.... tja... dit vond ik wel erg streng voor een B proefje van een 7 jarig meisje...

She's my lady Lovers

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:55

Ik praat wanneer ik het nodig vind,
ik hou me absoluut niet in omdat een jury het eventueel zou kunnen afstraffen.
Als mijn paard een nette eenvoudige wissel laat zien, of netjes vanuit achterwaarts in galop aanspringt, steek ik ook altijd even mijn binnenhand naar voren en maak met mijn knuist een aai/klop achtig beweginkje tegen zijn hals. Dat zijn onderdelen die hij op vreemd terrein erg moeilijk vind en als hij ze braaf laat zien beloon ik hem op die manier even.
Ik heb er nog nooit een opmerking op gehad


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 12 bezoekers